גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שכמעט הפיל ממשלה: גשר יהודית בתל אביב נפתח היום לתנועה ושוב גורר תלונות

עשור אחרי שהתכנון החל ולאחר עיכוב בן חצי שנה, הגשר להולכי הרגל שנועד לחבר את מזרח ומערב ת"א הושלם, אך הוא לא חף מבעיות • אין הגנה ממזג האוויר, והגשר לא מתחבר לתחנת הרכבת הסמוכה • בעירייה ובנתיבי איילון מאמינים שמדובר בצעד חשוב בדרך להקלה על עומסי התנועה

גשר יהודית, שנבנה על ידי קבוצת אורון אחזקות והשקעות / צילום: קבוצת אורון אחזקות והשקעות
גשר יהודית, שנבנה על ידי קבוצת אורון אחזקות והשקעות / צילום: קבוצת אורון אחזקות והשקעות

גשר יהודית, שהפך לפני שנתיים גם לגשר המריבה בין שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ייפתח ויחבר בין שתי גדות האיילון ובין החלק המערבי והמזרחי של תל אביב. האם מדובר בבשורה של ממש שתשפר את המצב התחבורתי ואת מצבם של הולכי הרגל?

אורכו 110 מטרים מקצה לקצה ורוחבו 11 מטרים, ובנייתו אושרה כבר ב-2010, כמעבר יחיד בין שכונת מונטיפיורי במערב וביצרון במזרח. בנייתו עלתה 68 מיליון שקל, רובם במימון עיריית תל אביב. הוא מחבר בין רחוב יגאל אלון ובין שדרות יהודית שבשכונת מונטיפיורי, שבסמוך אליה נחפרת תחנת הרכבת הקלה - כך שהגשר ישרת כמות גדולה יותר של הולכי רגל כשיחל לפעול הקו האדום. מטרת הגשר היא קודם כל לאפשר לחצות מעל נתיבי איילון בצורה בטיחותית וקלה יותר, ולשם כך נסללו עליו שביל להולכי רגל ונתיב לרוכבי כלים דו גלגליים.

שביל האופניים מסתיים בכביש/ צילום: שני אשכנזי

בעיריית תל אביב מקווים כי לאחר שהרכבת הקלה תחל לפעול לצד הגשר, פחות אנשים יגיעו לאזור התעסוקה המתפתח באמצעות רכבים פרטיים. "לגשר משמעות דרמטית", אומר אופיר כהן, מנהל רשות התחבורה בתל אביב. "העיר לצערנו מקוטעת על ידי רצועת איילון, והחיבור הזה הוא אחד מהמנופים לשיפור ההתניידות בה".

מנכ"ל נתיבי איילון, איתמר בן מאיר טוען מצדו, כי "גשר יהודית מייצר חלופות לרכב הפרטי במטרה להקל על העומס בכבישים".

לא הגשר האחרון שמתוכנן בעיר

בתל אביב יש כיום תשעה גשרים ותיקים, וכולם מיועדים בין היתר לתנועת מכוניות. זהו הגשר הראשון שמיועד להולכי רגל ולרוכבי האופניים. "בשנים האחרונות הבנו שכדי לממש את החזון התחבורתי שלנו, אנחנו צריכים לייצר עדיפות או רצועות מספקות להולכי רגל על כל הגשרים. הגשר העשירי, גשר יהודית, מייצר מעבר אך ורק לתנועות רכות, וישתמשו בו אלפים ביום".

עם זאת, גם הגשר החדש לא חף מכשלים. כשמסתכלים עליו מלמעלה רואים עד כמה הוא קרוב לתחנת רכבת השלום שבה עוברים כ-60 אלף נוסעים ביום, אך חיבור בין השניים אין. מי שרוצה להגיע לתחנה חייב לעבור דרך צומת השלום העמוס.

"היה שלב רעיוני כזה, וזה לא קרה. זה מהלך מז'ורי, זה גשר גדול ומורכב", אומר יואב דוד, אדריכל העיר. "אם אנשים יוצאים מתחנת השלום והולכים בדופן, אני מעריך שזה הבדל של פחות מחמש דקות". דוד מעריך כי "הקישור זה פרויקט גדול שיקרה, אבל לא בחמש השנים הקרובות".

כשל נוסף קשור להיבט התכנוני שלו. הגשר מרוצף דק עץ להולכי הרגל, ואבנים גדולות שפוזרו בו משמשות כספסלים לעצירה ולמנוחה בצורה מרשימה. אך למרות העובדה שהוא ניצב בלב אי החום העירוני של תל אביב אין בו אמצעי הצללה או הגנה מפני הגשם, בדיוק כמו ביתר הגשרים העירוניים. לדברי עיריית תל אביב, לגשר יתווספו בהמשך פתרונות הצללה.

בעיה נוספת קשורה לשביל האופניים שמשתרע לאורך הגשר ומסתיים בקצה שדרות יהודית לתוך עורק תנועת המכוניות - ולא ממשיך לתוך השכונה. עם זאת, זהו שביל אופניים ראשון על גשרי איילון, ורוכבי האופניים מרוצים מכך: "סוף סוף יש איזשהו פתרון לחציית איילון. יש 300 מטר של גשרים החוצים את איילון, ו-0% מתוכם יועדו לאופניים עד היום", אומר יותם אביזהר, מנכ"ל ישראל בשביל אופניים. "כבר קרו תאונות וצירי אופניים על החיבורים האלו הם קריטיים. עבורנו, זוהי בשורה. כרגע הנקודה הקריטית היא חיבור של הגשר משני צדיו לרשת".

גם לעיריית תל אביב ברור כי הגשר לא יכול להוות פתרון יחיד לעומס הגובר על צירי העיר הדחוקים נוכח תנופת הפיתוח, כאשר בממוצע עוברים כיום בנתיבי איילון כ-750 אלף כלי רכב ביממה, והם נחשבים לעורק התחבורה העמוס ביותר במדינה. לצד הגשרים הנוספים הנמצאים בשלבי אישור וכן פרויקט קירוי איילון, העירייה מדגישה כי ישנה חשיבה על "שדרוג" מסוים של הגשרים הקיימים והפיכתם לשמישים יותר עבור הולכי הרגל ובטיחותיים יותר לכלי התחבורה הקלים.

"בין היתר, גם בגשר עמק ברכה שנמצא בתכנון - יש חלק משמעותי להולכי רגל ורוכבי אופניים לרבות הצללה, וביצחק שדה מקודם שביל אופניים", אומר אדריכל העיר. "גשר השלום (המחבר קניון עזריאלי לבסיס הקריה) נכנס לתהליך עבודה ושיפוץ - כך שיתאים יותר להולכי רגל ורוכבי אופניים. אנחנו יודעים שהוא משרת אלפי משתמשים ביום, שכרגע התנאים שלהם במרחב הציבורי ממש לא מוצלחים. יש תקציב שהתקבל כבר, ואנחנו נייצר שם הצללה ופתרונות לחניית אופניים ואופנועים כדי לרווח את המדרכות, ולתת להולכי הרגל עדיפות על גבי הגשר הקיים. עדיין לא יודעים אם ייסלל במקום כביש אופניים", אומר דוד.

היסטוריה של מאבקים פוליטיים קשים

רגע לפני פתיחת הגשר, קשה שלא להיזכר במסלול הקמתו העקלקל; גם אם מדובר בגשר מקומי שישרת את תושבי תל אביב, הוא הפך בתהליך הקמתו לסלע מחלוקת פוליטית, עד כדי משבר קואליציוני שנגמר בבג"ץ. הקרב העיקרי היה בין ראש העיר חולדאי לשר התחבורה לשעבר כ"ץ - שתי דמויות פוליטיות שביניהן לא הייתה לאורך השנים חיבה רבה.

בזמן שעבודות התשתית להנחת הגשר תוכננו לסופי השבוע כדי לא להכביד על גודש התנועה בציר איילון העמוס במהלך השבוע, התקוממו הסיעות החרדיות בכנסת ופנו לשר התחבורה בכדי שיעצור את העבודות. כ"ץ, מצידו, הטיח האשמות בחולדאי והורה על הפסקת העבודות והימנעות מחילול השבת. העבודות התעכבו עד להחלטת בג"ץ בנושא, והתבצעו בסופו של דבר במהלך שישה סופי שבוע כפי שתוכנן תחילה. כעת, הגשר מוכן לשימוש התושבים, והמחלוקת הפוליטית היא זיכרון רחוק. 

תחושה של החמצה | גיא נרדי, פרשנות

בימים הקרובים נוכל לחצות את נתיבי איילון באמצעות גשר חדש - גשר יהודית. מחד, זו בשורה מצוינת - חיבור חדש בין הצד המזרחי של תל אביב למערבה הוא יעד חיובי והגיוני. השאלה היא מי ייהנה מהגשר החדש? בעיני, הגשר הזה מיותר. בסופו של דבר, במרחק של כמה מאות מטרים דרומה קיים גשר לה גווארדיה וכמה מאות מטרים צפונה נמצא גשר השלום. שני הגשרים האלה אולי לא כ"כ סימפטים להליכה, ולא כוללים שביל אופניים, אבל, עושים את העבודה.

קשה לי לדמיין שמישהו, שהולך לתומו בדרך בגין, אחד הרחובות הכי רועשים ומזוהמים בארץ, יטרח להיכנס לתוך שכונת מונטיפיורי כדי לעלות על הגשר. עובדי חברות ההייטק, בהנחה שהם מתגוררים בשכונת מונטיפיורי, או במרכז ת"א, יוכלו כבר מהימים הקרובים לנסוע באופניים, או ללכת ברגל לעבודה בעזרת הגשר. השאלה היא לאיפה הגשר החדש מוביל אותם. שכונת מונטיפיורי, הנמצאת בצידו המערבי של הגשר היא שכונה זעירה, ובפועל מעין מובלעת כלואה. בסופו של דבר, אי אפשר לחצות את דרך בגין. אז מי ישתמש בגשר החדש? לא ברור. מה שבטוח זה שמדובר בהצהרת כוונות: אחרי הרבה שנים העיר תל אביב מסתכלת לכיוון מזרח. 

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו