גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידר שוקי הון בעקבות הערכות על מגעים למכירת גילת: "פועלת בשוק שצומח מאוד; יש יותר אינטרנט בכל מקום"

לדברי מחלקת המחקר של בית ההשקעות, "גילת נמצאת בפוזיציה חיובית מאוד. מתוכננים לעלות אלפי לוויינים שיכסו שטחים נרחבים בעולם, וצריך טכנולוגיה וציוד שיתאימו לזה" ● קרן פימי מורווחת בכ-100 מיליון דולר "על הנייר" מהשקעתה בחברה

יו"ר גילת, דב בהרב / צילום: תמר מצפי
יו"ר גילת, דב בהרב / צילום: תמר מצפי

יותר מעשור חלף מאז שעמדה חברת גילת לוויינים  להימכר לקבוצת משקיעים, בעסקה שהסתבכה ולבסוף בוטלה והגיעה להליכים משפטיים. כעת, נראה כי החברה שוב מועמדת לרכישה, והערכות על כך הובילו אתמול לזינוקים במניותיהן של גילת ומבטח שמיר  (אחת מבעלות המניות בחברה) בבורסת תל אביב.

גילת, המספקת טכנולוגיה ושירותים לרשתות תקשורת לווייניות, מסרה אתמול כי אינה מגיבה לשמועות, ועד כה לא פרסמה כל דיווח בנושא - מה שעשוי ללמד על כך שמדובר במגעים ראשוניים. ההערכות הן שאם תתגבש עסקה, היא תהיה כזו שבמסגרתה תירכש גילת על ידי גורם מחו"ל, בפרמיה על מחיר השוק ובשווי שעשוי להגיע גם ל-2 מיליארד שקל. שווי החברה לאחר המסחר בבורסה אתמול הוא כ-1.86 מיליארד שקל.

מי עשוי לרכוש את גילת? להערכת דינה קורשונוב ממחלקת המחקר של לידר שוקי הון, ייתכן כי מדובר בחברה מתחרה או בחברה שכבר פועלת בתחום (כמו ViaSat למשל); אפשרות אחרת היא של חברה שפועלת בתחום משיק, ושמבקשת להרחיב את פעילותה לתחום הפעילות של גילת; ואפשרות שלישית היא קרן פרייבט אקוויטי.

לדברי קורשונוב, "גילת פועלת בשוק התקשורת הלוויינית, שצומח מאוד בשנים האחרונות; יש יותר אינטרנט בכל מקום - למשל, בטיסות יש WiFi, יש אינטרנט שמגיע למקומות מרוחקים. הרבה פעמים אי-אפשר להגיע למקומות האלה עם תשתית פיזית, וגילת יכולה לאפשר זאת - וזוהי מגמה שמתרחבת בכל העולם. במקביל, מגמה נוספת שתומכת בצמיחה, היא שהטכנולוגיה משתפרת והלוויינים מעבירים יותר רוחב פס".

למרות צמיחת השוק, לגילת הייתה שנה פחות חיובית ב-2019, עם ירידה בהכנסות וירידה במחיר המניה. "חשבנו שהשוק יצמח מהר יותר, אבל הוא קצת התעכב", אומרת קורשונוב. "החולשה בהכנסות קשורה גם להתמקדות האסטרטגית של גילת בעסקאות רווחיות יותר. עם זאת, חשוב להדגיש כי למרות החולשה בהכנסות, הייתה עלייה ברווחיות וגם עלייה אבסולוטית ברווח של החברה. במקביל, שמענו מגילת על עסקאות והתמקדות בתחומי פעילות החברה בכיוון חיובי, כך שאני צופה צמיחה שם".

לדבריה, השוק שבו פועלת גילת צומח, הטכנולוגיה מתקדמת ויש פוטנציאל רב, בכל הקשור, למשל, באינטרנט בתנועה - במטוסים, באוניות וברכבות. "גילת נמצאת בפוזיציה חיובית מאוד", אומרת קורשונוב. "מתוכננים לעלות אלפי לוויינים שיכסו שטחים נרחבים בעולם, וצריך טכנולוגיה וציוד שיתאימו לכך. גילת יכולה להתאים, אם כי יש הרבה תחרות והיא תצטרך להוכיח את עצמה".

פימי רכשה את השליטה בהדרגה

העסקה שבוטלה בקיץ 2008 למכירת גילת, נקבה במחיר של 11.4 דולר למניית החברה - וביטולה הוביל לנפילה במניה לרמות של 5-3 דולר - טווח מחירים שבו דשדשה המניה עד ל-2012, השנה שבה נכנסה קרן פימי להשקעה ראשונה בגילת. כיום מחזיקה פימי ב-34.1% ממניות גילת, בשווי שוק של כ-621 מיליון שקל.

בניגוד להרגלה, פימי, בראשותו של ישי דוידי, לא רכשה מייד שליטה בחברה העוסקת בתחום התקשורת הלוויינית, אלא רכשה כ-11% מהמניות מידי מנורה מבטחים בתמורה ל-63 מיליון שקל, במחיר של 3.57 דולר למניית גילת. בהמשך, הגדילה קרן ההשקעות את ההחזקות בחברה בעסקאות נוספות, שנעשו במחירים גבוהים יותר, של 4.4-4.9 דולר למניה. רק כשנה וחצי לאחר ההשקעה הראשונית בחברה, הפכה פימי ל"בעלת הבית" בפועל בגילת, כשרכשה חלק מהחזקותיה של קרן יורק, בעלת המניות הגדולה בגילת באותה עת, תמורת 10.5 מיליון דולר ולפי 5 דולר למניה.

בהמשך, מכרה קרן יורק את יתרת מניותיה בגילת לפימי תמורת עוד 25.5 מיליון דולר ולפי 4.95 דולר למניה, אבל עוד קודם לכן התחילה פימי לפעול, כשמינתה את דב בהרב, מי שניהל את אמדוקס והיה יו"ר התעשייה האווירית, ליו"ר החברה. לאחר מכן מונה כמנכ"ל יונה עובדיה, גם הוא איש אמדוקס לשעבר.

גם לאחר כניסתה של פימי לגילת המשיכה המניה לדשדש, עד שתפסה תאוצה וב-2017-2018 התחילה לטפס, אם כי את 2019 היא סיימה בתשואה שלילית. מחיר הנעילה בנאסד"ק בסוף השבוע האחרון היה 9.15 דולר.

בסך הכל, קרן פימי רכשה לאורך השנים מניות גילת בתמורה כוללת של 81.4 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 4.33 דולר למניה. ב-2019 חילקה גילת לראשונה דיבידנד, וחלקה של פימי בו עמד על קרוב ל-8.5 מיליון דולר. כבר כיום, לפי מחיר הנעילה של מניית גילת בנאסד"ק בסוף השבוע, ובלי להביא בחשבון את הזינוקים במניה אמש בבורסת תל אביב, פימי רושמת רווח "על הנייר" של קרוב ל-100 מיליון דולר על ההשקעה בגילת.

גם מאיר שמיר יכול להרוויח מעסקה

עם זאת, עסקה למכירת החברה, מן הסתם, תגדיל את הרווח של הקרן, מכיוון שתתבצע במחיר גבוה ממחיר השוק. כקרן השקעות, פימי פועלת לרכישת שליטה בחברות, משביחה אותן ולבסוף מוכרת אותן במחיר גבוה יותר - כך שמכירת גילת עומדת על הפרק תמיד (מה גם שההשקעה בחברה בוצעה כבר לפני יותר מ-7 שנים).

מי שעוד צפוי להרוויח ממכירת גילת הוא מאיר שמיר, שמחזיק במניות החברה באמצעות מבטח שמיר, וחלקו בה הוא 9.7%. מבטח שמיר הייתה לאורך שנים בעלת מניות מיעוט בגילת, וב-2008 שמיר הוביל את קבוצת המשקיעים שהייתה אמורה לרכוש את גילת ב-475 מיליון דולר - אותה עסקה שהתפוצצה לבסוף. במסגרת הליך פשרה חויבו הרוכשים, ובהם מבטח שמיר, לשלם לגילת פיצוי. כיום, שווי ההחזקה של מבטח שמיר בגילת עומד על 179 מיליון שקל.

עוד מרוויח פוטנציאלי הוא יו"ר החברה, דב בהרב, שהובא כאמור לגילת על ידי פימי. ב-2014, כשקרן יורק מכרה את חלקה בגילת לפימי, בהרב השתתף בעסקה ורכש כ-2% ממניות גילת תמורת 4.2 מיליון דולר, לפי מחיר של 4.95 דולר למניה; כיום מחיר המניה כמעט כפול - ועסקה למכירת החברה תתבצע בוודאי בפרמיה על מחיר השוק. 

עוד כתבות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס