גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידר שוקי הון בעקבות הערכות על מגעים למכירת גילת: "פועלת בשוק שצומח מאוד; יש יותר אינטרנט בכל מקום"

לדברי מחלקת המחקר של בית ההשקעות, "גילת נמצאת בפוזיציה חיובית מאוד. מתוכננים לעלות אלפי לוויינים שיכסו שטחים נרחבים בעולם, וצריך טכנולוגיה וציוד שיתאימו לזה" ● קרן פימי מורווחת בכ-100 מיליון דולר "על הנייר" מהשקעתה בחברה

יו"ר גילת, דב בהרב / צילום: תמר מצפי
יו"ר גילת, דב בהרב / צילום: תמר מצפי

יותר מעשור חלף מאז שעמדה חברת גילת לוויינים  להימכר לקבוצת משקיעים, בעסקה שהסתבכה ולבסוף בוטלה והגיעה להליכים משפטיים. כעת, נראה כי החברה שוב מועמדת לרכישה, והערכות על כך הובילו אתמול לזינוקים במניותיהן של גילת ומבטח שמיר  (אחת מבעלות המניות בחברה) בבורסת תל אביב.

גילת, המספקת טכנולוגיה ושירותים לרשתות תקשורת לווייניות, מסרה אתמול כי אינה מגיבה לשמועות, ועד כה לא פרסמה כל דיווח בנושא - מה שעשוי ללמד על כך שמדובר במגעים ראשוניים. ההערכות הן שאם תתגבש עסקה, היא תהיה כזו שבמסגרתה תירכש גילת על ידי גורם מחו"ל, בפרמיה על מחיר השוק ובשווי שעשוי להגיע גם ל-2 מיליארד שקל. שווי החברה לאחר המסחר בבורסה אתמול הוא כ-1.86 מיליארד שקל.

מי עשוי לרכוש את גילת? להערכת דינה קורשונוב ממחלקת המחקר של לידר שוקי הון, ייתכן כי מדובר בחברה מתחרה או בחברה שכבר פועלת בתחום (כמו ViaSat למשל); אפשרות אחרת היא של חברה שפועלת בתחום משיק, ושמבקשת להרחיב את פעילותה לתחום הפעילות של גילת; ואפשרות שלישית היא קרן פרייבט אקוויטי.

לדברי קורשונוב, "גילת פועלת בשוק התקשורת הלוויינית, שצומח מאוד בשנים האחרונות; יש יותר אינטרנט בכל מקום - למשל, בטיסות יש WiFi, יש אינטרנט שמגיע למקומות מרוחקים. הרבה פעמים אי-אפשר להגיע למקומות האלה עם תשתית פיזית, וגילת יכולה לאפשר זאת - וזוהי מגמה שמתרחבת בכל העולם. במקביל, מגמה נוספת שתומכת בצמיחה, היא שהטכנולוגיה משתפרת והלוויינים מעבירים יותר רוחב פס".

למרות צמיחת השוק, לגילת הייתה שנה פחות חיובית ב-2019, עם ירידה בהכנסות וירידה במחיר המניה. "חשבנו שהשוק יצמח מהר יותר, אבל הוא קצת התעכב", אומרת קורשונוב. "החולשה בהכנסות קשורה גם להתמקדות האסטרטגית של גילת בעסקאות רווחיות יותר. עם זאת, חשוב להדגיש כי למרות החולשה בהכנסות, הייתה עלייה ברווחיות וגם עלייה אבסולוטית ברווח של החברה. במקביל, שמענו מגילת על עסקאות והתמקדות בתחומי פעילות החברה בכיוון חיובי, כך שאני צופה צמיחה שם".

לדבריה, השוק שבו פועלת גילת צומח, הטכנולוגיה מתקדמת ויש פוטנציאל רב, בכל הקשור, למשל, באינטרנט בתנועה - במטוסים, באוניות וברכבות. "גילת נמצאת בפוזיציה חיובית מאוד", אומרת קורשונוב. "מתוכננים לעלות אלפי לוויינים שיכסו שטחים נרחבים בעולם, וצריך טכנולוגיה וציוד שיתאימו לכך. גילת יכולה להתאים, אם כי יש הרבה תחרות והיא תצטרך להוכיח את עצמה".

פימי רכשה את השליטה בהדרגה

העסקה שבוטלה בקיץ 2008 למכירת גילת, נקבה במחיר של 11.4 דולר למניית החברה - וביטולה הוביל לנפילה במניה לרמות של 5-3 דולר - טווח מחירים שבו דשדשה המניה עד ל-2012, השנה שבה נכנסה קרן פימי להשקעה ראשונה בגילת. כיום מחזיקה פימי ב-34.1% ממניות גילת, בשווי שוק של כ-621 מיליון שקל.

בניגוד להרגלה, פימי, בראשותו של ישי דוידי, לא רכשה מייד שליטה בחברה העוסקת בתחום התקשורת הלוויינית, אלא רכשה כ-11% מהמניות מידי מנורה מבטחים בתמורה ל-63 מיליון שקל, במחיר של 3.57 דולר למניית גילת. בהמשך, הגדילה קרן ההשקעות את ההחזקות בחברה בעסקאות נוספות, שנעשו במחירים גבוהים יותר, של 4.4-4.9 דולר למניה. רק כשנה וחצי לאחר ההשקעה הראשונית בחברה, הפכה פימי ל"בעלת הבית" בפועל בגילת, כשרכשה חלק מהחזקותיה של קרן יורק, בעלת המניות הגדולה בגילת באותה עת, תמורת 10.5 מיליון דולר ולפי 5 דולר למניה.

בהמשך, מכרה קרן יורק את יתרת מניותיה בגילת לפימי תמורת עוד 25.5 מיליון דולר ולפי 4.95 דולר למניה, אבל עוד קודם לכן התחילה פימי לפעול, כשמינתה את דב בהרב, מי שניהל את אמדוקס והיה יו"ר התעשייה האווירית, ליו"ר החברה. לאחר מכן מונה כמנכ"ל יונה עובדיה, גם הוא איש אמדוקס לשעבר.

גם לאחר כניסתה של פימי לגילת המשיכה המניה לדשדש, עד שתפסה תאוצה וב-2017-2018 התחילה לטפס, אם כי את 2019 היא סיימה בתשואה שלילית. מחיר הנעילה בנאסד"ק בסוף השבוע האחרון היה 9.15 דולר.

בסך הכל, קרן פימי רכשה לאורך השנים מניות גילת בתמורה כוללת של 81.4 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 4.33 דולר למניה. ב-2019 חילקה גילת לראשונה דיבידנד, וחלקה של פימי בו עמד על קרוב ל-8.5 מיליון דולר. כבר כיום, לפי מחיר הנעילה של מניית גילת בנאסד"ק בסוף השבוע, ובלי להביא בחשבון את הזינוקים במניה אמש בבורסת תל אביב, פימי רושמת רווח "על הנייר" של קרוב ל-100 מיליון דולר על ההשקעה בגילת.

גם מאיר שמיר יכול להרוויח מעסקה

עם זאת, עסקה למכירת החברה, מן הסתם, תגדיל את הרווח של הקרן, מכיוון שתתבצע במחיר גבוה ממחיר השוק. כקרן השקעות, פימי פועלת לרכישת שליטה בחברות, משביחה אותן ולבסוף מוכרת אותן במחיר גבוה יותר - כך שמכירת גילת עומדת על הפרק תמיד (מה גם שההשקעה בחברה בוצעה כבר לפני יותר מ-7 שנים).

מי שעוד צפוי להרוויח ממכירת גילת הוא מאיר שמיר, שמחזיק במניות החברה באמצעות מבטח שמיר, וחלקו בה הוא 9.7%. מבטח שמיר הייתה לאורך שנים בעלת מניות מיעוט בגילת, וב-2008 שמיר הוביל את קבוצת המשקיעים שהייתה אמורה לרכוש את גילת ב-475 מיליון דולר - אותה עסקה שהתפוצצה לבסוף. במסגרת הליך פשרה חויבו הרוכשים, ובהם מבטח שמיר, לשלם לגילת פיצוי. כיום, שווי ההחזקה של מבטח שמיר בגילת עומד על 179 מיליון שקל.

עוד מרוויח פוטנציאלי הוא יו"ר החברה, דב בהרב, שהובא כאמור לגילת על ידי פימי. ב-2014, כשקרן יורק מכרה את חלקה בגילת לפימי, בהרב השתתף בעסקה ורכש כ-2% ממניות גילת תמורת 4.2 מיליון דולר, לפי מחיר של 4.95 דולר למניה; כיום מחיר המניה כמעט כפול - ועסקה למכירת החברה תתבצע בוודאי בפרמיה על מחיר השוק. 

עוד כתבות

אסתר חיות, אפי נוה והשופטת מרגולין־יחידי / צילומים: ברני ארדוב וואלה, כדיה לוי, דוברות בתי המשפט

מה הוביל שופטת ושתי פרקליטות להיפגש בחשאי עם אפי נוה

ל"גלובס" נודע כי ב-2017 שופטת השלום לימור מרגולין-יחידי ושתי פרקליטות נפגשו בחשאי עם יו"ר הלשכה דאז אפי נוה ועם חברת הוועדה לבחירת שופטים ● נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות גילתה על כך בדיעבד וזעמה ● לאחרונה פרשה השופטת ופסק הדין האחרון שלה קבע כי סיקור חיובי יכול עקרונית להיחשב שוחד

דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי

הדיון שבעקבותיו התפטר יו"ר הרכבת דן הראל

הראל הודיע על התפטרותו המיידית יום לאחר דיון שעסק בעתיד פרויקט חשמול הרכבות, שהיקפו עומד על 12 מיליארד שקל ● מה קרה בדיון ומה המשמעויות לפרויקט הדגל של הרכבת, שישפיע על הנוסעים בשנים הקרובות

חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

ניתוק רשתות התקשורת הפיראטיות בצפון: ביהמ"ש הורה לחברן מחדש

בעקבות חשיפת "גלובס": מפעילי הרשתות הפיראטיות הסתערו על משרד התקשורת ועל רה"מ נתניהו שבמקרה היה בצפון בסיור בחירות, ודרשו להורות להוט לחבר מחדש חיבורים בלתי חוקיים ● ביהמ"ש אילץ את הוט לחבר מחדש את הרשתות עד 4 במרץ, אז יתקיים דיון במעמד הצדדים

אלי עזור / צלם: יחצ / צילום: יחצ

זה לא משחק: מניית הגיימינג של אלי עזור ופיני זהבי התרסקה במעל 30% בעקבות הפסד רבעוני

הסיבה המרכזית להפסד שרשמה אספייר - הסכם עם רשות המסים שבמסגרתו שילמה 13.7 מיליון אירו

גיל שרון / צילום ארכיון: תמר מצפי

הדרך להכפלת שווי גולן טלקום: יציבות בהכנסות ועלייה קלה במנויים

פרטי העסקה למכירתה של גולן טלקום לידיה של סלקום ממחישים את הרכישה המוצלחת שביצעה חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), הנהנית תוך כשלוש שנים מהצפת ערך משמעותית

אמסטרדם / צילום: Shutterstock

למרות שאין לה חשיפה ישירה לסין, הולנד עדיין לא מחוסנת מההשפעות הכלכליות הגלובליות של נגיף הקורונה

כמדינה שתלויה מאוד בסחר הבינלאומי, הולנד צפויה להיפגע בטווח הקצר בהיקפים משמעותיים יותר בהשוואה למדינות אחרות ● ולצד זה יש בה השקעות מעניינות, כמו יצרנית האופניים Accell

עליות שערים בוול סטריט / צילום: Richard Drew, Associated Press

וול סטריט מדלגת על הקורונה: מדד הנאסד"ק ו-S&P 500 עלו לשיא כל הזמנים; הזהב בשיא של 7 שנים

פרוטוקול הפד מהישיבה האחרונה של חברי ועדת השוק הפתוח חושף כי הריבית תישאר נמוכה זמן מה ● בורסות אירופה ננעלו בעליות, הדאקס קפץ ב-0.76%, והפוטסי ביותר מ-1% ● אישורי הבנייה בארה"ב של בתים חדשים עלו לשיא של 13 שנים

צביקי עשת/ צילום: איל יצהר

"מסעדנות זה העסק הכי בלתי נסבל שיש. צריך להיות מטורף כדי לעסוק בתחום הזה"

צביקי עשת, העומד בראש קבוצה המונה שש מסעדות ועוד שתיים בקנה: "מסעדנות עבורי זו דרך חיים. המטרה שלי היא לא נטו פרנסה או הצלחה כלכלית, אלא העשייה" • "הצרכן הישראלי הוא המבקר הקשה מכולם. באותה נשימה, אין על הישראלים" ● אנשים שנהנים בעבודה, מדור מיוחד

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'

אל על: רכשו כרטיס טיסה לאירופה ותוכלו לבטל חינם עד 6 שעות לפני ההמראה

על רקע משבר הקורונה, אל על מציעה לרוכשים עד סוף החודש להזמין כרטיס "Classic" לאירופה ולבטל או לשנות, ללא עלות, עד יום ההמראה ● הרכישה לכל היעדים של אל על באירופה אפשרית לכל השנה הקרובה, כלומר גם לפסח וגם לקיץ

רווחת העובד / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

עלייתו של הארגון החומל: העובדים לא רק "הון אנושי" יותר

כנס שנערך לאחרונה בבית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה עסק בדור הבא של מושג "רווחת העובד" - Caring ארגוני ● זה אומר לראות בעובד לא "הון אנושי" או "כוח-אדם" - אלא אדם שלם שיש לדאוג לצרכיו, בלי קשר לשורת הרווח

מסופון אשראי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הרגולטורים מנסים לשפר את ההוגנות באשראי הצרכני

עפ"י הודעת הפיקוח על הבנקים, בראשות המפקחת היוצאת ד"ר חדוה בר, ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בראשות ד"ר משה ברקת, הם יפעלו יחדיו ל"הסדרה אחידה של פעילות העמדת אשראי צרכני במערכת הפיננסית ע"י הפיקוח על הבנקים ורשות שוק ההון"

אנרכיה בפירמידה התכנונית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

אנרכיה בפירמידה התכנונית תוביל לאי ודאות

ועדת הערר החליטה לאשר מתן הקלה לתוספת יחידת דיור, לאחר שהוועדה המקומית עמדה בסירובה לאשר את ההקלה

תיקונים במסילה שבין תחנת תל אביב השלום להגנה, רכבת ישראל / צילום: כדיה לוי

פרשנות: שורת טעויות בפרויקט שמלכתחילה היה גדול על רכבת ישראל

אז למה פרויקט החשמול נהפך לכישלון ● כי בסופו של דבר הפרויקט נשאר בידי הרכבת, וזו בחרה קבלן אחד לביצוע כל עבודות החשמול ● בנוסף, ההצעה הזוכה הייתה לא ריאלית. לא רק המחיר היה זול באופן חשוד, גם ההסכם שהטיל על הקבלן את האחריות בצורה לא הוגנת – היה טוב מדי

בית המשפט העליון האמריקאי / צילום: ג'ושוואה רוברטס, רויטרס

"בית המשפט העליון בארצות-הברית יותר פוליטי משלנו"

חודשים ספורים לפני שהאמריקאים ילכו לקלפיות תיפתח עונת הדיונים בביהמ"ש העליון האמריקאי, כשהשופטים ידונו בדוחות המס האישיים של טראמפ, במימון החומה עם מקסיקו ובגישה להפלות ● האם הפוליטיקה במערכת המשפט האמריקאית תעמוד במרכז מערכת הבחירות? ● האזינו

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

גנץ: פתיחת החקירה נגד הממד החמישי - מטעמים פוליטיים

יו"ר כחול לבן בראיון ברשת ב': "לא מדובר בחקירה עדיין אלא בפרסום לפיו אחרי הבחירות תחל בדיקה. ידעתי שזה יגיע, כי יש לחצים פוליטיים על הפרקליטות לעשות זאת" ● "אני רגוע לחלוטין, לא היה פגם בהתנהלותי"

אסף שהם, מגדל / צילום: איל יצהר, גלובס

אסף שהם, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל, הודיע על פרישתו

שהם נעתר לבקשת החברה להישאר בתפקידו, שבו כיהן שש שנים, עד שיאותר לו מחליף

 

 

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

פרשנות: מדינת משטרה - הקורונה עשויה לחזק את השליטה של הממשל הסיני

אפליקציות חדשות מאפשרות עכשיו לסין לבלוש אחר תנועותיהם של חצי תושביה במלחמתה נגד וירוס הקורונה ● אבל סדק של אי־אמון נפער ביחסים בין מדינת המשטרה המשוכללת ביותר בהיסטוריה לבין נתיניה ● הפחד שהיא מטילה עליהם מנע אזהרה מוקדמת ● האם הווירוס ידביק גם את המשטר?

דוריה למפל / צילום: רונן פדידה

בלגן זה כאן: תאגיד השידור עבר לירושלים וספג את הקארמה של רשות השידור

וגם: חברת הדפסות התלת-ממד ננו דיימנשן מעבירה את המטה שלה מנס ציונה לבוקה-ראטון ● השיחה

כביש 431. נפתח לתנועה במלואו ברבעון הראשון של 2009 / צילום: איל יצהר, גלובס

השווי של זכיינית כביש 431 מוערך ב-325 מיליון שקל; החברה מקבלת מהמדינה 161 מיליון שקל בשנה

היקף התשלומים שמקבלת נתיבי היובל מתגלה בהערכת שווי של החברה שהגיעה לידי "גלובס" ● בעלת השליטה בחברה היא קרן תש"י, שמחזיקה ב-75% ממניותיה

פלוריאן סיטה, מנכ"ל איי.די.או גרופ  / צילום: יח"צ

"לא הבנו את הכעס של מחזיקי האג"ח על צעד שנועד למנוע תשלום ריבית"

איי.די.או פרעה באחרונה את מלוא החוב למחזיקי האג"ח, ולדברי המנכ"ל פלוריאן סיטה, היא אינה מתכוונת לשלם פיצויים נוספים שדורשים המחזיקים ● "לא יכול למנוע מהם מלפנות לבית המשפט, אבל אנו לא פוחדים מהתדיינות, וגם נגיש תביעה נגדית"