גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין גרטה לטראמפ: המשחק הכפול של כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס

הכינוס הכלכלי האליטיסטי ביותר שקיים מנסה לשנות פניו ולהפוך לרלוונטי ● למשל, השנה הוא יארח את פעילת הסביבה גרטה טונברג על הבמה המרכזית ● למרות שנשמע הרבה מלים כמו "בר קיימא" ו"כלכלה הוגנת", נראה שמשבר הסחר בין ארה"ב לסין יעניין את הבאים הרבה יותר

מפגיני סביבה נגד הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: ARND WIEGMANN, רויטרס
מפגיני סביבה נגד הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: ARND WIEGMANN, רויטרס

שנה בלבד עברה מאז שנערה אלמונית יחסית, שלא רבים הכירו את שמה מחוץ לשבדיה, נסעה ברכבות ובתחבורה ציבורית לעיירת הסקי דאבוס בזמן כינוס הפורום הכלכלי העולמי, ישנה באוהל שהוקם על הקרח, והציגה שלט עם המחאה הפרטית שלה נגד ההתחממות הגלובלית ואוזלת ידה של הקהילה הבינלאומית להתמודד אתה. בשנה שעברה מאז, הסוגיות האקולוגיות והקשר שלהן עם עולם העסקים זינקו לראש סדר היום העולמי, והכינוס הכלכלי שייפתח השבוע בדאבוס יעמוד בסימן שינויי האקלים ועתיד כדור הארץ. אורחת הכבוד, שהבקיעה את דרכה משולי השתתפות בוועידה בשנה שעברה לבמה המרכזית ביומה הראשון השנה, תהיה גרטה טונברג.

פרשנות: האם הדיבורים על האקלים יהפכו למעשים?

מחקר של הפורום הכלכלי: כמחצית מהכלכלה העולמית חשופה למשבר האקלים

סיפורה של טונברג ממחיש שוב את הרלוונטיות של הכינוס הכלכלי העולמי לקבוע סדר יום גלובלי. השנה יציין הכינוס, שיתקיים עד יום שישי, יובל 50 שנה לקיומו. מי שיזם אותו, איש העסקים הגרמני קלאוס שוואב, מתכנן לקיים אירוע עתיר-יין מקומי, בשם הדאגה לסביבה, לציון יובל זה. הפעם - בניגוד לשנה שעברה, אז ביטל את בואו ברגע האחרון - צפוי להגיע אליה גם האיש שמשפיע יותר מכל על הכלכלה העולמית - נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

זוהי אולי הדואליות של כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס - כלפי חוץ טונברג ואיכות הסביבה, כלפי פנים טראמפ וסחר בינלאומי. 3,000 המשתתפים המגיעים מדי שנה לכינוס, שחלקים משלמים מאות אלפי דולרים בשנה כדי לממן את הפורום הכלכלי העולמי (WEF), המארגן אותו ומעניק להם את כרטיס הכניסה הנחשק אליו, באים אליו כדי לראות כיצד להמשיך ולשמן את מכונת הסחר העולמי, לשכלל את הקפיטליזם העכשווי, לבדוק מהן ההזדמנויות שהעתיד מבטיח; הם באים אליו לפגישות צדדיות עם ראשי ממשלות ונשיאים שמתכננים פרויקטים בינלאומיים או הפרטות יקרות, הם באים לארוחות צהריים שמארגנות חברות וכדי להיראות. הם באים משום שבסופו של דבר - מדובר בדרך הנוחה ביותר להיפגש עם שכמותם - מבלי לטרוח בנסיעות מרובות.

גרטה תונברג / צילום: GettyImages

לנסות ולכונן "הסכם שלום דיגיטלי" בין ארה"ב לבין סין

לפיכך, בעוד שכלפי חוץ המוקד של הכינוס הוא איכות הסביבה ו"איך להציל את כדור הארץ", כפי שקובעת התוכנית הרשמית, במסדרונות עצמם צפויים משתתפי הכינוס לדון בעיקר ביחסי ארה"ב וסין, במלחמת הסחר בין המדינות, בעתיד הצמיחה הסינית והגלובלית ובחזיתות שבין ארה"ב לאירופה בסוגיות כמו מיסוי דיגיטלי.

שוואב עצמו לא הסתיר את רצונו בשנה האחרונה להשתמש באירוע כדי לנסות ולכונן "הסכם שלום דיגיטלי" בין ארה"ב לבין סין. בשנה שעברה ניסיון זה טורפד בעקבות ההשבתה שיזמו הדמוקרטים בוושינגטון, שמנעה את בוא הנשיא האמריקאי. הפעם הסינים הם אלו שהודיעו כי נשיא סין, שי ג'ינפינג, לא יגיע.

אבל האמביציה של המייסד שוואב קיימת, בין השאר, משום שגלובליזציה וסחר חופשי הם מהות הפורום הכלכלי העולמי. דאבוס כונס לראשונה בשנת 1971 כאירוע מסוג אחר - הזדמנות אינטימית לאנשי עסקים אירופיים ללמוד דרכי ניהול אמריקאיות. מאז הוא התפתח לארגון בינלאומי המבצע פעילות מחקר, מקיים אירועי משנה ברחבי העולם ובעל השפעה על סדר היום הגלובלי. באופן רשמי הוא מוגדר כקרן פרטית. למעשה, מדובר בארגון המסייע לנטר ולכוון את הכלכלה העולמית.

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

בשנים האחרונות, בעקבות ביקורת על אליטיזם וניתוק מסוגיות חברתיות ומבעיות כלכליות המטרידות את העולם המתפתח, ובצלו של המשבר הכלכלי של 2008, ניסו מארגני הפורום הכלכלי העולמי להציג קולות מגוונים יותר, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת ייצוג. לעומת השנים הראשונות של הפורום, גבר העיסוק בשנים האחרונות באי-שוויון, בפערי שכר, בקפיטליזם קשוב, באיכות הסביבה, ולתוך הפאנלים "הוזרקו" נציגים של אפריקה ושל אסיה, וגם נציגי דורות צעירים, המורידים מעט את ממוצע הגילאים של משתתפי הכינוס. אם ההודעות לעיתונות של הפורום בתחילת שנות ה-2000 התגאו ברשימות המנכ"לים של החברות הגדולות שישתתפו בכינוס, ההודעה האחרונה שפורסמה השבוע מציבה את טונברג לפני טראמפ, ומציינת את נוכחותה של הפעילה הסביבתית הוותיקה ג'יין גודאל וסגן נשיא ארה"ב לשעבר אל גור בין המשתתפים בכינוס.

אך אם להאמין לשוואב, סוגיית שינויי האקלים אינה רק חזית שמאחוריה אפשר להמשיך ולעשות עסקים כרגיל, אלא מצב חמור שמחייב את העסקים - וגם את הפורום הכלכלי העולמי - לשנות מן היסוד את הגישה שלו. "אנחנו ניצבים בפני מצב חירום", אמר שוואב בראיון ל"רויטרס", "זו הסיבה שאנחנו פועלים בנחרצות ובמהירות שכזו, וזו הסיבה שאנחנו שמים דגש רב כל כך על תחום הסביבה". הפורום הכלכלי העולמי מתכנן להשיק השנה בכינוס מדד חדש, שיבדוק את הפעילות הסביבתית והחברתית של חברות ויפרסם אותו ברבים.

המארגנים ניסו לכלול את כל המונחים המייצגים את רוח התקופה

כותרת הכינוס של דאבוס 2020 היא "בעלי עניין למען עולם מלוכד ובר-קיימא", ונראה כאילו המארגנים ניסו לכלול בה את כל המונחים המייצגים את רוח התקופה. "בעלי עניין" מתייחס ל"קפיטליזם של בעלי עניין" שנועד להחליף את ה"קפיטליזם של בעלי מניות", ומתייחס למכתב ההיסטורי עליו חתמו בשנה שעברה 181 מנכ"לי החברות הגדולות באמריקה, שקרא לקחת בחשבון גם את הציבור והסביבה כחלק מהפעילות העסקית של החברה, ולא רק למקסם את הרווחים בעבור בעלי המניות.

"בר קיימא" הוא מונח סביבתי שהפך לנפוץ, ומוזכר בין השאר כחזון לעתיד בהכרזתו בתחילת החודש של בעלי קרן ההשקעות "בלאק-רוק", לארי פינק (שיגיע לדאבוס), להסטת ההשקעות מחברות העוסקות בדלקי-מאובנים. ה"עולם המלוכד" שבכותרת מתייחס לצורך לפתור את המחלוקות בין המדינות, את מלחמות הסחר ואת האיומים במכסים, ולפעול במשותף ובתיאום כדי למנוע נזקים אקולוגיים נוספים.

בנוסף, שבעה הנושאים אותם הגדיר הפורום כ"נושאי השנה" אינם משאירים מקום לתהייה עד כמה אימצו מארגני הכינוס אג'נדה ירוקה. "עתיד בריא", "איך להציל את הכדור", "עסקים טובים יותר", "מעבר לגיאו-פוליטיקה", "עתיד העבודה", "כלכלות הוגנות יותר" ו"טכנולוגיה לטובה", הם הנושאים הרשמיים. מהזווית הישראלי, ההיסטוריון והסופר יובל נח הררי ישתתף בפאנל שיתקיים ביום הראשון בנוגע ל"עתיד אנושי המעוצב על ידי מרוץ נשק טכנולוגי", יישא דברים בפני משתתפי הוועידה, ישתתף בפאנל וכן יקיים שיחה עם מנכ"ל החברה הסינית HUAWEI.

בוריס ג'ונסון,לא יגיע לכינוס/ צילום: רויטרס

בין הנוכחים האחרים בדאבוס יהיו גם נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ומנהיגים רבים מאירופה, כולל ראשת הממשלה הפינית הצעירה סאנה מארין ומנהיגת הונג קונג קארי לאם. מהזווית העסקית, יגיעו בין השאר מנכ"לי "גוגל", "אפל", "מיקרוסופט" וחברות טכנולוגיה אחרות, נציגי "גולדמן-זאקס", "ג'יי-פי מורגן" ובנקים אחרים, ורבים נוספים.

מנהלת התפעול של "פייסבוק" שריל סנדברג, תארח עיתונאים ומו"לים בחלל מיוחד ש"פייסבוק" שכרה בעיירה במטרה לשכנע אותם כי החברה היא "כוח חיובי" בעולם, ולנסות למתן או למנוע את הרגולציה וההגבלות המוטלות עליה חדשות לבקרים על ידי מדינות האיחוד האירופי ואחרות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יגיע לכינוס השנה, וגם נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיעו כי לא יגיעו. לפי הדלפות, הם חוששים מהאופי האליטיסטי של האירוע.

בגיל 50, הכינוס השנתי בדאבוס די דומה לגברים הלבנים בגיל העמידה שמציפים את עיירת הסקי

גם מלחמות אמיתיות יהיו נושא לשיחה בדאבוס השנה, ובמיוחד החשש מעימות במזרח התיכון. מי שביטל את בואו ברגע האחרון הוא שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שאולי לא היה מעוניין להיתקל במסדרונות בנשיא ארה"ב, שינאם ביומה הראשון של הוועידה. לצדו של טראמפ יגיעו גם בתו איוונקה וחתנו ג'ארד קושנר - אורחים קבועים בדאבוס בשנים האחרונות - ומשלחת שרים אמריקאים בכירים, כולל שר החוץ ושר האוצר.

כדי למנוע מראש ביקורת, מארגני הכינוס הכריזו מראש כי הוא "נייטרלי מבחינת פחמן דו-חמצני" - המכוניות שיסיעו את האורחים יהיו ברובן המכריע חשמליות או היברידיות, למשתתפים יחולקו בחינם סוליות גומי עם דוקרני קרח כדי לעודד הליכה על השלג, ייאסר השימוש בפלסטיק חד-פעמי בעיירה במהלך הכינוס והאוכל היוקרתי (וגם המשקאות) יגיעו ברובם מהאזור, במקום להיות מוטסים מרחבי העולם.

למרות זאת, אין דרך של ממש למנוע את שחרור עשרות אלפי טונות של פחמן דו-חמצני הדרושים למשתתפי הכינוס כדי להגיע במטוסים פרטיים ומסוקים מרחבי העולם אל העיירה האלפינית, או לשהות בחדרים מחוממים בלב החורף בגובה של 1,600 מטר, מלבד לשלם פיצוי כספי "המקזז" פליטות אלה לכאורה, אך למעשה מהווה קנס בלבד.

בגיל 50, הכינוס השנתי בדאבוס די דומה לגברים הלבנים בגיל העמידה שמציפים את מסדרונות המלונות היוקרתיים בעיירת הסקי או מתארחים באירועים הפרטיים שמתקיימים בו. שיעור הנשים בו עלה אמנם בהדרגה, אבל הוא רחוק משוויון מגדרי. מתוך 2,820 המשתתפים הרשומים, רק 682 הן נשים (24%). שיעור הצעירים מתחת לגיל 24 מזערי, שני שלישים מהמשתתפים מגיעים מצפון-אמריקה ומאירופה ויהיו בו 119 מיליארדרים, לפי חישוב סוכנות הידיעות, שהונם המצרפי הוא כחצי טריליון דולר.

ינואר בדאבוס - חגיגת צריכה למרות המסר הסביבתי

למשך שבוע אחד בשנה הופכת עיירת הסקי השוויצית דאבוס לאתר מאובטח, רווי מיליארדרים ומיליונרים, אנשי תקשורת ופוליטיקאים, המתכנסים למפגש האליטות הכלכלי השנתי. עלות החברות בפורום הכלכלי העולמי, המארגן את המפגש, נעה בין 50 ל-500 אלף דולר לשנה (תלוי במחזור החברה), ואם אינך סלבריטאי או עיתונאי - זו הדרך היחידה לקבל את תגית הכניסה הנחשקת.

בנוסף ל-2,800 המוזמנים הרשמיים, משתתפים בכינוס גם כ-500 עיתונאים. כולם זורמים לעיירה בתחבורה ציבורית, ברכבות, בלימוזינות ובמסוקים המגיעים מציריך, או משדות תעופה פרטיים אחרים הפזורים ברחבי האזור. מחירי המלונות מזנקים, ועמם מזנק גם קצב הצריכה של אוכל יוקרתי ומשקאות. מלון סטייגנברגר גראנד-הוטל בלוודיר, המארח רבים מהדיונים ופגישות-הצד, דיווח כי הוא מוציא כ-16 אלף בקבוקי שמפניה במהלך ארבעה ימי האירוע.

שוטרים מקימים עמדת אבטחה בדאבוס. / צילום: רויטרס Denis Balibouse

למעשה, העיירה כולה מרוויחה היטב משבוע אחד בינואר. מחירי הלינה בה קופצים פי עשרה בשבוע שבו מתקיים הכינוס, וגם כיום אפשר למצוא חדר בסיסי להשכרה בעיירה, לשלושת ימי הכינוס, במחיר צנוע של 13,857 אירו, לפי אתר בוקינג.קום. עלות האבטחה של האירוע, כשבעה מיליון אירו, מתגמדת ביחס להכנסות של כ-60 מיליון אירו שנרשמות כתוצאה מהאירוע בעייירה דאבוס בלבד.

הרשויות המקומיות מונעות הפגנות בדאבוס, וזהו אחד מסודות ההצלחה של הפורום הכלכלי העולמי, אבל פעילי איכות סביבה יצאו אתמול לטרק הררי שאמור להוביל אותם בדרכים מושלגות וצדדיות - שההליכה בהם לא נאסרה - היישר לעיירה המאובטחת. הם מבטיחים להופיע ביום הדיונים הראשון. 

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית