גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאבק תכנוני או קרב על אופי השכונה הירושלמית: האם יוקם בית החלמה חדש ליולדות בבית הכרם

חברת מ.ק.ש אחזקות החלה בעבודות על מנת להסב בניין בשכונה הירושלמית לבית החלמה ליולדות לאוכלוסייה החרדית ● אלא שתושבי השכונה התנגדו למהלך והעירייה חזרה בה מהאישור הראשוני שניתן למהלך ● כעת נדרש בית המשפט להכריע בנושא

בניין בבית הכרם בירושלים אשר מתוכנן להיות מוסב לבית החלמה ליולדות לאוכלוסייה החרדית / צילום: תמונה פרטית
בניין בבית הכרם בירושלים אשר מתוכנן להיות מוסב לבית החלמה ליולדות לאוכלוסייה החרדית / צילום: תמונה פרטית

לוחמה משפטית סוערת מתנהלת כשנה וחצי בין עיריית ירושלים לבין מ.ק.ש אחזקות בע"מ, אשר שכרה נכס בשכונת בית הכרם הירושלמית לצורך הקמת בית החלמה ליולדות ברחוב החלוץ. הסערה אומנם מתנהלת בין חברה מסחרית לעירייה, אך היא מערבת בתוכה מתחים בין התושבים החילוניים של העיר לבין תושביה החרדיים.

ביולי 2018 חתמה מ.ק.ש אחזקות חוזה שכירות של הנכס ל-15 שנים, זאת לאחר שכבר ביוני 2018 התקבל אישור של מתאם פעולות בנייה באגף לרישוי עסקים, אשר בדק את התב"ע ואת ההיתרים למבנה וקבע כי אין מניעה תכנונית לפתוח במקום בית החלמה. בעקבות כך החל המקום לעבור שיפוץ משמעותי לשם הסבתו לבית החלמה ליולדות. לטענת היזמים, הושקעו על-ידם כבר 7 מיליון שקל בשיפוץ המבנה ובעלויות הנלוות.

חצר הבנין / צילום: תמונה פרטית

אלא שתושבי השכונה החילונית הביעו התנגדות נחרצת לשינוי הייעוד של המבנה והחלו להיאבק ציבורית ומשפטית בהקמת בית ההחלמה שיאוכלס בעיקר על-ידי חרדיות. מאבק התושבים נשא פרי, ובמרץ 2019 המחלקה המשפטית של עיריית ירושלים פנתה לבית המשפט לעניינים מקומיים בבקשה להוצאת צו מניעת פעולות וצו הריסה במעמד צד אחד. לטענת העירייה, הפיכת המבנה מבית אבות לבית החלמה מהווה הפרה של חוקי התכנון והבנייה.

השופט דניאל מרדכי דמביץ כתב בהחלטתו כי היסודות המשפטיים של הבקשה אינם מובנים, וכי גם בהילות הבקשה איננה מובנת, הואיל והיא מבוססת על תצהיר תושבים מלפני חודשיים. לאור זאת הוא דחה את בקשת העירייה.

חמישה חודשים לאחר החלטתו של השופט דמביץ, עיריית ירושלים פנתה בשנית אל בית המשפט עם בקשה לצו מניעת פעולות במעמד צד אחד, זאת למרות האישור שניתן, ואף שהיזמים הוציאו מיליוני שקלים בשיפוץ המבנה. בנוסף, העירייה לא ציינה בפני השופט כי הגישה בקשה דומה בחודש מרץ. השופט אלעד פרסקי קיבל את הבקשה והורה על הפסקת העבודה עד לקיום הדיון.

במהלך דיון נוסף שהתנהל בנושא הציגו היזמים את המסמך של הגורם המאשר ברישוי עסקים, אולם העירייה הציגה כנגדו מסמך של מנהל האגף האומר כי הבקשה נדחית בשל שימוש חורג. בית המשפט קבע כי עדיפה בעיניו עמדת העירייה שאין היתר להפוך את בית האבות לבית החלמה ליולדות, אך ציין כי קשה לקבל שגורמים שונים בעירייה ינפקו חוות-דעת הפוכות בנוגע לחוקיות המבנה. חרף זאת כתב השופט פרסקי כי "אין הפגם יורד לשורש העניין. אין בהתייחסות מחלקת רישוי עסקים בעירייה בכדי לגבור או לשנות את המצב התכנוני האובייקטיבי".

פנים הבנין הנטוש אשר תוכנן להיות מוסב לבית החלמה ליולדות לאוכלוסייה החרדית  / צילום: תמונה פרטית

השופט פרסקי הוסיף כי לאחר ששקל את טענות הצדדים ואת יתר השיקולים, הוא מורה על מתן צו למניעת שימוש בנכס כבית יולדות בדרך של אכלוסו למשך 90 יום, אך מאפשר את המשך שיפוץ הנכס לצורך התאמתו לבית החלמה ליולדות.

בערעור שהגישו היזמים לבית המשפט המחוזי, נשאלה עו"ד שרון מנדלבאום מדוע הסתירה מבית המשפט את העובדה שהעירייה עתרה בנושא זה ממש בחודש מרץ, ובקשתה נדחתה. בתגובה לשאלת השופטת, ענתה עו"ד מנדלבאום: "אני שכחתי". בית המשפט קיבל את הערעור והחזיר את הדיון לבית משפט השלום.

הן בית המשפט המחוזי והן בית משפט השלום הבהירו לתובע העירוני כי אם יחליט לדבוק בעמדתו נגד הקמת בית היולדות, העירייה תהיה חשופה לתביעה נזיקית שעשויה להגיע למיליוני שקלים. השבוע החליט בית המשפט כי הצו האוסר על הפעלת המקום ימשיך לחול, וכי אם היזמים מעוניינים לשנות את ההחלטה - עליהם לפנות לבית משפט המחוזי.

"אין לי הסבר כיצד גורם בעירייה נותן אישור כאשר מנהל האגף שלו סותר את האישור"

לפני כחודש הגישו היזמים, באמצעות עו"ד אריה ארבוס, קובלנה פלילית נגד חברת מועצת העיר לורה ורטון ושתי פעילות נוספות מ"בית הכרם" המתנגדות להפעלת בית ההחלמה ליולדות בשכונה בשל השגת גבול ונטילת תוכניות בנייה מהנכס.

לטענת הקובלים, "הפעילות החברתית של הנקבלות מתרכזת ומתמקדת בהדרת הציבור החרדי ובפגיעה בצורכי ציבור זה מתוך מניעים פסולים גזעניים ועוינים. הנקבלות פועלות למניעת עבודות השיפוץ בנכס והפעלת בית הבראה בשטחו. לשם ביסוס טענותיהן פלשו הנקבלות שלא כדין לשטח הנכס, תוך שהן מתהדרות בפלישתן זו".

היזמים טוענים כי פעולות שנקטו חלק מהמתנגדים להקמת בית ההחלמה הן בגדר רדיפה לא עניינית, שנובעת מהחשש של תושבי השכונה מכך שיוקם בשכונה החילונית בית יולדות שיאוכלס בעיקר על-ידי חרדיות. מנגד בעירייה, כמו גם התושבים, טוענים כי ההתנגדות היא עניינית, וכי נתוני השטח אינם מאפשרים הקמת בית החלמה ליולדות במקום.

במאמר שפורסם בעלון "עת הכרם" כתבה חברת העירייה לורה ורטון כי "תושבים וחברי המנהל ממשיכים ללוות את התובע העירוני ולתאם עמו צעדים משפטיים וציבוריים נוספים". ורטון דוחה מכל וכל את הטענה לפלישה לא חוקית או לגזענות כלשהי מצידה. בשיחה עם "גלובס" ורטון מעלה תהייה כיצד התקבל האישור המקורי להפעלת העסק. לדבריה, "זה מאוד חשוד, מעלה תהיות, אין לי הסבר כיצד גורם בעירייה נותן אישור, כאשר מנהל האגף שלו סותר את האישור".

במענה לטענה כי מדובר במאבק אנטי-חרדי, השיבה ורטון כי "ההקשר היחידי שבו החרדיות של היזמים רלוונטית היא אולי מנטליות תרבותיות המאפיינות חלק מציבור זה: בוז לחוקי המדינה והתנשאות כלפי אזרחים שכל מבוקשם הוא אכיפת החוק".

"התאכזבנו לראות שראש העיר אינו מגלה מנהיגות"

בשיחה עם "גלובס" טענו היזמים כי התובע העירוני, עו"ד חיים נרגסי, היה חבר בקבוצת וואטסאפ של תושבי השכונה הנאבקים בבית ההחלמה. עוד טענו היזמים כי התובע העירוני אסר על מנהלי האגף לקידום עסקים להיפגש עם נציגי החברה.

בעירייה טענו מנגד כי התובע העירוני היה חבר בקבוצה, כיוון שהעירייה נותנת שירותים גם בוואטסאפ, "כל עוד זה בגבולות הטעם הטוב, וכאשר הקבוצה הפכה מקבוצה מקצועית של מנהל קהילתי לקבוצת מתנגדים, עזבנו אותה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "במשך למעלה משנתיים פנו היזמים לעירייה בדרגים שונים בבקשה לקבל אישור להפיכת בית האבות לבית יולדות ללא צורך בהליך שימוש חורג. בכל המקרים הם נענו כי בקשתם סותרת את התב"ע, והם צריכים לפעול להוצאת היתר לשימוש חורג. כמו כן, הפיקוח על הבנייה ניהל חקירה נגד היזמים בגין חשד לביצוע פעולות לשימוש חריג ללא היתר, ובמסגרת חקירה זו הובהר להם בכתב ובמפורש כי אסור לעשות שימוש אחר מבית אבות במקום מבלי להוציא היתר לשימוש חורג כדין מהוועדה המקומית".

עוד נמסר מהעירייה כי "היזמים בחרו להתעלם מחוות-הדעת השליליות שקיבלו ומהחקירה הפלילית ופנו לגורמים נוספים בעירייה, מבלי שהוצגו להם כל העובדות, לרבות חוות-הדעת השליליות שהיו לפניותיהם וכן חקירת הפיקוח על הבנייה, אשר נתנו את חוות-הדעת המוטעית מבלי להתייעץ עם מהנדס העיר או מי מטעמו ו/או עם היועץ המשפטי לעירייה או מי מטעמו, ולכן אישור זה, שנתבקש כאשר היזמים ידעו שהוא מנוגד לחוות-דעת ששמעו לפני כן, נלקח בחוסר תום-לב, ובכל מקרה אינו תואם את החוק".

עיריית ירושלים מבהירה כי "הדרך החוקית היחידה לפתוח במקום בית יולדות היא באמצעות הוצאת היתר לשימוש חורג, ככל שיינתן ויאושר, ולא דרך עשיית דין עצמי תוך הפרת חוק וזלזול במערכת האכיפה ובתי המשפט".

מהיזמים נמסר בתגובה כי "לצערנו, מהתנהלות העירייה עולה ריח רע מאוד. בית ההחלמה ליולדות הוא עובדה מוגמרת. מדובר בשטח פרטי, אשר הושקע בו הון, והתקבלו כל האישורים הנחוצים לבית ההחלמה עוד בטרם נכנסנו לשיפוץ. מבחינתנו, גם אם ייקח עוד חודש או עוד חודשיים, בית ההחלמה יקום. אין שום סיבה שנשנה את ייעוד המבנה רק בגלל מספר פוליטיקאים ופקידים המעוניינים לעשות סיבוב פוליטי על גבינו. בימים הקרובים נלמד את ההחלטה של בית המשפט המקומי, ואם נצטרך לפנות לערכאות גבוהות יותר, נפנה.

"התאכזבנו לראות שראש העיר אינו מגלה מנהיגות ונותן לחברי מועצת העיר לעשות קמפיין פוליטי, וזאת על חשבון תושבי השכונה והיזמים שמשקיעים ומטפחים פרויקטים רבים בעיר. במקביל קיבלנו את דברי שופטת המחוזי בעניין ה'קייס' שיש לנו לתבוע נזיקית, ואנו שוקדים בימים אלה על תביעת ענק נגד עיריית ירושלים על הנזקים שנגרמו לנו בעיכוב פתיחת בית ההחלמה על אף האישור המפורש של מחלקת הפיקוח על הבנייה ורישוי העסקים בירושלים". 

עוד כתבות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים