גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באר שבע רוצה להקים רובע חדשנות. לא ברור מי יתקצב אותו

העירייה תגדיר ותפתח אזור ממוקד שישמש נקודת מפגש מרכזית, האוניברסיטה ובית החולים יורידו גדרות ומשרדי הממשלה יעסקו ביחסי ציבור • תוכנית "רובע החדשנות" של בירת הנגב שמבקשת ליצור "אקוסיסטם" לרעיונות פורצי דרך נחשפת וחושפת בטן רכה: חוסר במימון

“רובע החדשנות” בב”ש / הדמיה: HQ אדריכלים
“רובע החדשנות” בב”ש / הדמיה: HQ אדריכלים

האם זה הצעד שיצעיד קדימה את באר שבע? משרדי ראש הממשלה והשיכון והבינוי, בשיתוף העירייה, אוניברסיטת בן גוריון ובי"ח סורוקה, מקדמים תוכנית להקמת "רובע חדשנות" בבירת הנגב. התוכנית מתמקדת בפיתוח מתחם גיאוגרפי ובו בית החולים סורוקה, האוניברסיטה, קריית התקשוב של צה"ל (שטרם קמה), שכונות ג' וד' ואזור תחנת הרכבת. שד' בן גוריון, שמקשרות את שד' יצחק רגר עם דרך אליהו נאווי (הדרך לצומת שוקת), יהפכו מדרך שנוסעים לאורכה, לרחוב שוקק חיים ואורבני, כשמתכנני התוכנית נותנים כדוגמה את "שדרות רוטשילד" בת"א כהשראה למתחם.
כחלק מהגדלת המרחב להולכי רגל, חלק מהגדרות סביב האוניברסיטה ובית החולים יבוטלו. כן יפותחו מתחמים מסחריים, בדגש על דוכני אוכל, במפגש שד' בן גוריון ורחוב ארלוזורוב. האדריכל דוד גלור הופקד על תכנון הפרויקט.

מנהל אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות במשרד הבינוי והשיכון, נתנאל לפידות, הסביר ל"גלובס" שעד כה הושקעו בתכנון ראשוני של הפרויקט 2.2 מיליון שקל, וכי מדובר בהליך ארוך שנים. "הגדרנו את התוכנית שלנו כתוכנית שלד, אסטרטגית. השלב הבא הוא ייצור תוכנית בניין עיר שמכוחה ניתן יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה. עוד לפני שהשקנו את הפרויקט יש כבר התעניינות בשיתופי פעולה ופילנתרופיה", הסביר לפידות.

במשרד השיכון, בניהולו של בני דרייפוס, הסבירו כי "השלב שאחרי השקת התוכנית יתמקד בהשקעות כלכליות ראשוניות בתחומים כמו בריאות דיגיטלית, מדבריות וסייבר שצפויים לגייס עד עשרות מיליוני שקלים.

עם זאת, שאלת "גלובס" לגבי אופן מימון הפרויקט נשארה ללא תשובה. ובמילים אחרות: נכון לעכשיו לאף אחד לא ברור מהיכן יגיע התקציב לפרויקט.

התחיל בברצלונה, ימשיך בבאר שבע?

מעבר לשינוי הפיזי, התכנון הוא ליצור אקלים לפיתוח רעיונות ולהתממשותם. בשנים האחרונות מתפתח בתחום העירוניות מושג חדש המכונה "רובעי חדשנות" (Innovation districts). הכוונה היא לאזורים מוחלשים שעוברים התחדשות באמצעות שיתופי פעולה בין המגזר הציבורי והעסקי כשהם מוכווני הייטק. האזורים האלה הם בדרך כלל קומפקטיים, בעלי נגישות תחבורתית, וכמובן מכילים שטחי דיור, משרדים ומסחר. הכוונה היא שלצד אלה יתקבצו מוסדות עוגן שיוצרים קשר עם חברות סטארט-אפ וחממות עסקיות.

הפרויקט הראשון מסוג זה התחיל בשנת 2000 ברובע התעשייתי Poblenou בברצלונה, והמשיך מאז לעשרות מיקומים ברחבי העולם.
מושג מפתח בתחום הוא יצירת "אקוסיסטם". כלומר, עידוד קירבה פיזית בין אנשי מחקר ויצירת קהילה. "הנגב מתמודד עם אתגרי בריאות, כולל הפרעות גנטיות, חשיפה מקומית של הסביבה לפסולת תעשייתית, וכן קרינת השמש, עומס חום ופליטת אבק מדבר. לפיכך, האזור מספק לחוקרים מעבדה חיה ייחודית למציאת דרכים להתמודד עם תנאים מקומיים. על רקע המצוקות החברתיות, הסביבתיות, שינויי האקלים, ההתחממות והמדבור הגלובליים, בב"ש מבקשים לנצל את המיקום לטובת מיזמי אבטחת סייבר, "בריאות דיגיטלית", קידום חקלאות מדברית בת קיימא, וגם התחדשות עירונית, נכתב במסמך שמלווה את הצגת התוכנית.

יובל אדמון, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, שמובילים את המהלך מצד משרד רוה"מ, מסביר כי "בדרך כלל רובעי חדשנות קורים באזורים גיאוגרפיים מצומצמים בתוך הערים, שבהם יש מסה קריטית של מוסדות אקדמיים, בתי חולים וסטארט-אפים. השאיפה היא להגיע כאן לדבר דומה שקורה ברוטשילד בת"א - שאתה פוגש אנשים באקראי ומחליף רעיונות".

מתכנן הערים רן וולף, שלוקח חלק בתוכנית בב"ש, מוסיף כי "הרבה מאוד סקטורים שיתפו פעולה. בית החולים, האוניברסיטה, סוגים שונים של מחקר. האתגר שלנו היה להעצים אותם. היה ברור לנו מההתחלה שמדובר בעבודה לטווח ארוך. בב"ש יש אולי מדבר ואין הרבה כסף, אבל יש אמונה בהנהגה".

"ניצור אקוסיסטם ונוותר על אגוסיסטם"

ראש העיר, רוביק דנילוביץ', אמר ל"גלובס" כי הוא מאמין בתהליך. "ב"ש מבינה שאם היא רוצה להיות עיר רלוונטית, היא חייבת להקדים את זמנה. נושא הידע, החדשנות והטכנולוגיה, הופך להיות מאוד מאוד קריטי, ואנחנו מתקדמים בנושא הזה. הכול מתחיל להתרכז בעיר, הרבה בזכות המעבר של יחידות העילית של הצבא, מערך הסייבר הלאומי, אוטוטו אנחנו לקראת הקמת קריית המודיעין. כל הדברים האלה מראים שהעיר היא הרבה מעבר להתכנסות שלה פנימה. יש לה פוטנציאל להיות חלק ממשהו גלובלי.

למה שמשהו ישתנה עכשיו?

"הגענו לבשלות. וחוץ מזה, שמנו את האגו בצד. אנחנו מקימים אקוסיסטם, אבל מוותרים על האגוסיסטם. כדי להיות רלוונטים, הסיפור הוא לא כסף, אלא הסיפור האנושי. אף אחד לבד לא יכול לעשות פריצת דרך. הבנו את כוחה של שותפות בעידן משתנה. החיבורים האלה יכולים להיות מכפיל כוח".

איזה משמעות יש ליוזמה עבור השכונות הוותיקות והעניות ג' וד' שנמצאות בתחומו?

"אנחנו הופכים את האזור הזה לא רק למרכז העיר, אלא למרכז העולם. התוכנית הרעיונית תשתלב עם תוכנית פיזית. מדובר בהשקעה גדולה במרחב הציבורי. ברגע שייכנסו גופי החדשנות והטכנולוגיה, אני מניח שגם היזמות תיכנס לתמונה, ואז נתחיל גם התחדשות עירונית. אנחנו מצידנו נחדש את המוסדות הציבוריים. אנחנו החלטנו שאנחנו מובילים את השינוי, לא מחכים יותר. אתה יודע איך צחקו עלינו לפני שמונה שנים כשאמרנו שנעשה פה קריית הייטק? לי היה ברור שיש לנו את האיכות האקדמית וההון האנושי. אנחנו החלטנו שאם באמריקה הגדולה הקימו את הסיליקון ואלי, אנחנו נקים כאן את הסיליקון ואדי".

פרשנות: עדיין רחוקה מלהיות עיר הייטק | עמרי זרחוביץ'

לפני שש שנים פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את כנס סייברטק בהצהרה: "באר שבע נהפכת למרכז סייבר לא של ישראל בלבד, אלא של כל חצי הכדור המערבי. זה החזון המעודכן שלי לחזון של דוד בן גוריון". אבל כמו שאומרים - דיבורים (או חזון) לחוד ומציאות לחוד. בפועל, קשה להגיד שהפיכת באר שבע למרכז טכנולוגי היא הצלחה.

אמנם לחברות כמו דל-EMC, מלאנוקס, Wix, אודיוקודס, רפאל ואחרות יש שלוחה בבאר שבע, ומועסקים בחברות הייטק בעיר כ-2,000-3,000 עובדים, אלא שזה עדיין לא מסה. לטענת אנשים בתחום, מדובר בניסיון השתלה מלאכותי של יצירת אקוסיסטם שמנסה להתחרות בתל אביב, ובינתיים ללא הצלחה.

אין ספק שהמטרה חשובה - הצמחה של מרכזי תעסוקה נוספים בפריפריה תאפשר להתמודד עם האתגרים הכלכליים-חברתיים שעימם מתמודדת המדינה. אך בניית אקוסיסטם סובלת מבעיית הביצה והתרנגולת - עובדים לא עוברים לדרום כי אין מספיק תעסוקה, וחברות לא פותחות שם שלוחה כי אין עובדים. סטארט-אפים שמתחילים דרכם בבאר שבע, עוברים בדרך כלל למרכז הארץ כדי להשיג עובדים.

מה שהיה אמור לזרז את המהלך הוא העברת היחידות הטכנולוגיות לדרום, שכרגע לא ברור מה הסטטוס שלהן. עד כה מרכז הסייבר נהנה בעיקר מיחסי ציבור ומיתוג חיוביים, אבל הגיע הזמן להבין שזה אולי עוזר בהתחלה, אבל לא באמת מספק פתרון אמיתי.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"