גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תובעים נוספים נגד חברת הסייבר הרפואי: "מייסד ביו נקסוס רקם הונאה עזת-מצח ומחוכמת"

בשבוע שעבר נחשף כי קרן ההשקעות צ'כית תובעת 17 מיליון שקל מחברת ביו נקסוס ומהמייסד ציקי קורלנד פוקס בגין הונאה ● כעת נודע כי 6 משקיעים נוספים טוענים כי התפתו להשקיע על בסיס מצגי-שווא שהציג להם פוקס בדבר רווחיה ושוויה ● ביו נקסוס: "השקעה בחברה היא קניית סיכוי וסיכון"

ציקי פוקס, מייסד ביו נקסוס /  צילום: שלומי גבאי, וואלה
ציקי פוקס, מייסד ביו נקסוס / צילום: שלומי גבאי, וואלה

בשקט-בשקט, ובלי למשוך תשומת-לב תקשורתית מיוחדת, מתחיל כעת להתבהר היקף הטענות נגד חברת הסייבר הרפואי ביו נקסוס שנכנסה להליך פירוק, ובעיקר נגד האיש שייסד את החברה ועמד בראשה, ציקי (קורלנד) פוקס.

בשבוע שעבר פרסמנו ב"גלובס" כי Springtide (ספרינגטייד), הזרוע הבינלאומית של קרן ההשקעות הגדולה בצ'כיה KKCG, ומי שהייתה שותפתו של פוקס, תובעת מביו נקסוס ומפוקס, שכיהן גם כמנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של החברה, 17 מיליון שקל. זאת לאחר שלטענתה השקיעה בחברה שקרסה 35 מיליון שקל הודות להונאה רחבת-היקף שרקם פוקס. לטענת הקרן, ההונאה נגדה, שמעלה חשד למעשים פליליים לכאורה, כללה הצגת דוחות כספיים מפוברקים ומנופחים באלפי אחוזים, חשבוניות פיקטיביות ומצגי-שווא נוספים.

כעת מתברר כי לא רק הצ'כים טוענים שנפלו קורבן למעשה הונאה לכאורה שרקם פוקס, וכי נגד ביו נקסוס ובעלי השליטה בה מתנהל הליך נוסף שבו הועלו טענות בעלות דמיון רב לטענות אלה, הפעם על-ידי קבוצת משקיעים נוספת.

"הונאה מחוכמת ועזת-מצח שרקם ציקי פוקס, אשר קנה את אמונם של המשקיעים וניצל זאת כדי לגרור אותם להשקעה בחברת ביו נקסוס, על בסיס מצגי-שווא שהציג בדבר רווחיה ושוויה של החברה" - כך טוענים שישה משקיעים, ברובם זרים, בכתב התביעה על סך 2 מיליון שקל שהגישו נגד ביו נקסוס ופוקס.

באמצעות עו"ד גדעון גולדשטיין ממשרד גולדשטיין ושות', טוענים איש העסקים יקואל מירון וחמישה אזרחים ותאגידים זרים כי לצורך גיוס כספים מהם, "פוקס הציג בפניהם נתונים כספיים ואחרים אודות החברה, אשר בדיעבד התברר כי היו רחוקים מאוד מהמציאות, במאות ואלפי אחוזים".

עוד נטען בתביעה כי "מדובר בפערים כמעט בלתי נתפסים בין 'התמונה הוורודה' שהציג פוקס ובין המצב הקיים בפועל והתוצאות העגומות והדרמטיות של החברה שפוקס הסתיר מהתובעים".

כך למשל טוענים התובעים כי במסגרת סבב גיוס לביו נקסוס, שהחל בשלהי 2017, הוצגו להם נתונים שלפיהם בשנת 2016 הכנסות החברה עומדות על כ-9 מיליון דולר, בעוד שבפועל התברר להם כי בשנה זו רשמה החברה הכנסות בסכום של 21 אלף דולר בלבד. טענה זו, כמו גם טענות נוספות שמועלות בתביעה, כמעט זהה לטענות של הקרן הצ'כית שלטענתה נפלה קורבן למעשיו של פוקס.

התובעים צירפו לתביעה דוח כספי שעליו מתנוסס הלוגו של פירמת רואי החשבון PWC. בתביעה שהגישו הצ'כים בשבוע שעבר נכללה התייחסות גם לדוח זה, ונטען כי מדובר בדוחות מפוברקים שערך פוקס.

עוד טוענת קבוצת המשקיעים כי "פוקס ידע גם ידע שאין כל סיכוי שהכנסות ביו נקסוס דומות או אפילו קרובות לאלה שהציג, ושאין שום סיכוי ששוויה של החברה הוא כפי שהציג, אולם הדבר לא מנע בעדו להציג נתונים כוזבים ועל בסיסם לשכנע את התובעים להעביר כספים לביו נקסוס".

לטענת המשקיעים התובעים, אף שסוכם כי בתמורה להעברת הכספים הם יירשמו כבעלי מניות של ביו נקסוס, התברר להם כי שמם נעדר ממרשם בעלי המניות של החברה. באשר לגורל כספם שירד לטמיון, בעוד שבתביעה שהגישה הקרן הצ'כית נטען כי פוקס עשה שימוש בחלק מהכספים שקיבל לצרכיו האישיים - בתביעה שהגישה קבוצת המשקיעים הם בחרו לנקוט קו זהיר יותר, כשציינו כי לא ידוע להם עד היום מה נעשה עם הכספים שהעבירו.

הסכומים שהשקיעו כל אחד מהתובעים נע בין 75-150 אלף דולר. חלק מהם העבירו כספים אלה לחשבון הבנק של החברה, וחלק אחר אף העביר כספים לחשבון של פוקס עצמו, כדי שהוא ישקיע אותם בחברה. השקעה זו, טוענים התובעים, התבצעה לאחר שפוקס קיים עמם פגישות אישיות ובמהלכן רכש את אמונם, בעיקר על בסיס "מצגות ומסמכים שבהם הציג נתונים שקריים ומסולפים כדי להטעות ומתוך מודעות ברורה למעשיו החמורים ולנזקים שייגרמו".

לפני מספר שבועות הגישו פוקס וביו נקסוס כתב הגנה לתביעת ששת המשקיעים, שמהווה הזדמנות טובה להציץ לתשובה שעתיד לטעון פוקס גם ביחס לטענות נוספות שהועלו וייתכן שיועלו נגדו. לטענת פוקס, מדובר ב"תביעת-סרק שהוגשה בידי אנשי עסקים מנוסים, שבחרו להשקיע בביו נקסוס רק לאחר שביצעו את בדיקותיהם והפעילו את שיקול-דעתם והחליטו כי ההשקעה נכונה בעבורם. משמעות השקעה בחברה היא קניית סיכוי וסיכון".

עוד טוען פוקס כי המניע העיקרי להגשת התביעה נעוץ בעובדה שכעת "החברה חווה קשיים מסוימים". לטענתו, "המשקיעים מבקשים, בחוסר תום-לב משווע וללא כל זכות ועילה, להגיש תביעת-סרק להשבת כספי השקעתם, זאת בטענות מופרכות ותוך העלאת מעשיות שאין להן כל קשר למציאות".

לפי כתב ההגנה, פוקס השקיע בעצמו בביו נקסוס למעלה מ-2 מיליון דולר, והוא לא היה זה שעניין את המשקיעים התובעים בחברה. "התובעים, אשר עוסקים תדיר בהשקעות בחברות שונות, זיהו את הפוטנציאל הרב הטמון החברה לאחר בירורים ובדיקות שעשו מול מר פיליפ מטודי, שהיה דירקטור בחברה וכן שימש כיו"ר הדירקטוריון, ומי שמשמש כבעלים של חברת Duotem capital".

חברת Duotem capital מהונג קונג נמנית עם רשימת המשקיעים התובעים, אך לטענת פוקס, היא בכלל לא השקיעה את 150 אלף הדולר שלהם התחייבה. "בניגוד לתובעים האחרים, החברה ההונג קונגית לא מצרפת כל ראיה להעברת כספים כלשהם לביו נקסוס, ולא בכדי", נטען בכתב ההגנה.

קו ההגנה של פוקס בהקשר של אותו מטודי מתבסס גם על הטענה כי "הקשר בין התובעים לחברה נולד באמצעות קשר אישי וידידות רבת-שנים שהיה לכל אחד מהם עם מטודי". ואם לא די בכך, פוקס טוען כי "בניגוד לנטען בתביעה, אין ולא היו בין פוקס לביו התובעים או מי מהם יחסים אישיים או יחסי חברות, והיכרותם נולדה דרך מטודי ורוכזה סביב השקעתם בחברה".

גם קרן ספרינגטייד הצ'כית מצאה את עצמה מככבת בכתב ההגנה של פוקס. "לאחר כניסתם של התובעים להשקעות בחברה, החלה ספרינגטייד בשורה של פעולות מפרות, אשר פגעו בפעילות החברה ועיכבו את התקדמותה ואת תוכניותיה. פעולות אלה היוו טריגר לשורה של הליכים ופעולות, ובין היתר הוגשה בקשה לפירוק החברה בידי עובדי ביו נקסוס", טוען פוקס.

עו"ד גדעון גולדשטיין, בא-כוחו של פיליפ מטודי, מסר כי "בניגוד לניסיונות של ציקי פוקס להסיט את האשמה ממנו, מר מטודי לא הציג מצגים בפני המשקיעים. ציקי פוקס הוא שהציג מצגי-שווא כוזבים בפני המשקיעים כולם, ובכלל זאת בפני מר מטודי, ובכך הטעה גם את מר מטודי. עובדה היא שעוד ועוד משקיעים טוענים כי ציקי הוא זה שהציג להם מצגי-שווא, ולראיה - ביו נקסוס הפסידה בתביעה שהוגשה נגדה באוסטרליה, והיא נתבעת על-ידי משקיעים נוספים בסינגפור, בהונג קונג, בטיוואן, בתאילנד, בסין ובצ'כיה. בעקבות המצגים הכוזבים שהציג ציקי והתחייבויותיו באופן אישי, החברה בשליטת מר מטודי השקיעה כספים שניתנו ישירות לציקי פוקס כדי שיעבירם לביו נקסוס, ולהעברת הכספים לפוקס היו עדים אנשים בכירים".

עורכי דינה של קרן ההשקעות ספרינגטייד, טל שפירא וניב וניש ממשרד תל-צור ושות', מסרו בתגובה כי מדובר בטענות מופרכות שאינן ראויות להתייחסות, הבאות מפי אדם אשר מופנות כלפיו טענות חמורות ביותר בדבר ביצוע מעשי מרמה וזיוף כלפי מרשתם, בגינם הוטל עיקול בסך 17 מיליון שקל על נכסיו. 

"תביעת-סרק" 

עו"ד מאיה עזריאל-לאוב, המייצגת את ציקי פוקס בהליך זה, מסרה בשמו של פוקס בתגובה: "מדובר בתביעת-סרק על-ידי משקיעים אשר מנסים לתפוס טרמפ על הסכסוך בין בעלי המניות המרכזיים של החברה, ולראיה מעלים שוב את אותן טענות שקריות. התובעים מובלים על-ידי מר פיליפ מטודי, ששימש כיו"ר דירקטוריון החברה לשעבר ואשר התחייב להשקיע בחברה אך מעולם לא העביר לה כספים, אלא הוביל את חבריו התובעים בתביעה זו להשקיע סכומים זניחים, תוך שאמר להם כי הוא השקיע בחברה. כעת, כשהחברה נקלעה למצב קשה בעקבות הפרות חברת ספרינגטייד הצ'כית, המשקיעה של החברה אשר הרסה את החברה, הם מבקשים את הכסף חזרה בטענות-סרק וללא כל זכות.

התובעים התחייבו כי קראו את דוחות החברה ובדקו אותה כרצונם, ואין להם שום עילת תביעה. יש כאן ניסיון נואש ושקרי להוציא כספי השקעה שנעשו בעבר הרחוק, וזאת עקב מצבה העגום שאליו נקלעה החברה. הטענות נגד ציקי פוקס באופן אישי הן מופרכות, וכל טענה לתרמית היא רק כדי לנסות לייצר עילה נגד ציקי בחוסר תום-לב. יש כאן יד אחת מתואמת ומתוזמנת להפליא בין ספרינגטייד הצ'כית לבין מר מטודי בניסיון נלוז 'לתפור תיק' למר פוקס. אנו בטוחים שבזמן הקרוב יתבררו הדברים והעובדות האמיתיות ייחשפו". 

עוד כתבות

שיגור הלוויין 'אופק 13' / צילום: דוברות משרד הביטחון

דוח חדש: תקציב שוק החלל הכפיל את עצמו תוך עשור

שוק החלל העולמי צמח לשווי של כ־570 מיליארד דולר, כשב־2023 בולטת צמיחת הפלח המשמש לצרכים צבאיים בהם לווייני ריגול ● כמה ישראל משקיעה בתחום, ומה קורה באירופה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שיכריעו: האם ארה"ב חומקת ממיתון ומתי הריבית צפויה לרדת

נתוני התוצר שיתפרסמו השבוע בארצות הברית יעידו האם היא עתידה להצליח להימנע מנחיתה קשה מהאינפלציה ● הורדת הריבית ההולכת וקרבה תעודד תרחיש של נחיתה רכה, אבל הפד אינו ידוע בהצלחתו בהימנעות ממיתון ● אלכס זבז'ינסקי: "הכלכלה יכולה ליפול כמו אבן"

אורלי קסטל–בלום ואתגר קרת / צילומים: איתן טל, ויקיפדיה- Stephan Röhl

הסופרים הפופולריים בדורם מצליחים להבריק, אבל לא מתעלים על רבים אחרים

הספרים שזה עתה יצאו של אתגר קרת ושל אורלי קסטל–בלום מזכירים על שום מה תהילתם, אך גם מציפים תהיות לגבי יכולתם להתחדש ולהתרענן ● אחד מהם נראה כעת כפוני של טריק אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בתום יום מסחר תנודתי: נאסד"ק ירד ב-0.9%, ראסל 2000 עלה ב-1.7%

דאו ג'ונס עלה ב-0.2% ● צמיחה מפתיעה בכלכלת ארה"ב, עלייה של 2.8% בתמ"ג ברבעון השני לעומת צפי של 2% ● ישראליות: סולאראדג' וטבע זינקו ● פורד התרסקה לאחר הדוח הרבעוני ● בבנק פיקטה צופים שהנתונים השבוע יראו התקררות באינפלציה בארה"ב

סם אלטמן, מייסד OpenAI / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA

אלף איש קיבלו כל חודש אלף דולר. מה הם עשו בכסף? התוצאות מפתיעות

במשך שלוש שנים הובילה מעבדה במימונו של מייסד OpenAI ניסוי שמטרתו לבדוק כיצד משפיעה הכנסה בסיסית אוניברסלית על התעסוקה, ההשכלה והבריאות ● עכשיו מתחילות להתפרסם התוצאות, ולא כולן היו בהתאם לציפיות

Skywell ET5 XR86 / צילום: יח''צ

הרכב הזה נחשב חלוץ ב-2021, גם שלוש שנים אחרי יש לו מה להציע

הקרוס-אובר החשמלי הגדול של SKWELL היה מחלוצי הפלח ב-2021 אבל גם ב-2024 עוד יש לו מה להציע בכל הנוגע לממדים, אבזור, "נראות" וטווח חשמלי ביחס למחיר

הדיון בבג''ץ בעתירה נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ''לית חדשות 13 / צילום: ניצן שפיר

בג"ץ חדשות 13: כך יבחן בית המשפט את המינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ'

השאלות בדיון בבג"ץ בנוגע לחדשות 13 נחלקות לשניים, האחת היא במיקרו, לגבי דרך מינויה של המנכ"לית יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ● השנייה היא במאקרו ובה נשאלות שאלות גדולות הרבה יותר, וההכרעה בהן דרושה כדי לפתוח בכלל את הדלת לדון במינוי הקונקרטי

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים הודיעה: מתחילה לגבות מע"מ על טיפים של מלצרים

החלטה זו מסיימת מחלוקת ארוכת שנים סביב שאלת המע"מ על הטיפים של המלצרים במסעדות ● המחלוקת בנושא החלה בשנת 2019, אז נכנסה לתוקף הקביעה של בית הדין לעבודה בנוגע למיסוי הטיפים

פריז 2024 / צילום: ap, Aurelien Morissard

דברים שלא ידעתם על המשחקים האולימפיים

כמה מדינות ישתתפו, מה אחוז הנשים במשלחת הישראלית ואיזה נתון נרשם השנה לראשונה ● וגם: למה לבו של מייסד האולימפיאדה נקבר בנפרד מגופו ומיהו "הפיני המעופף" ● אנקדוטות מעניינות על התחרות שכולם מחכים לה

הפקולטה לניהול. תכנון, שליטה ובקרה אל מול גמישות ונטילת סיכונים / צילום: Shutterstock

כדי לפתור בעיות בשרשראות האספקה של חברות טכנולוגיה צריך לשבור כמה מיתוסים

להתייחס לקבלן המשנה בהתאם לנפח הכספי של עבודתו, לדאוג למלאי כמה שיותר גדול לקראת הייצור ולתפוס את כל המכלולים כשווים בחשיבותם ● אלה ההרגלים שחברות הטכנולוגיה צריכות לשכוח בכל הנוגע לשרשרת האספקה

"מתריס", "הגנה על ישראל": איך סיקרו את נאום נתניהו בקונגרס?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי התקשורת הגדולים בארה"ב עקבו באדיקות אחרי נאום נתניהו, סין מנסה לשדרג את המעמד שלה במזרח התיכון, ויהודי צרפת מביעים תמיכה בנבחרת הכדורגל הישראלית באולימפיאדה ● כותרות העיתונים בעולם

חיילי מג''ב - ירושלים / צילום: רפי קוץ

רכב האיץ לעבר שוטרים ולוחמי מג"ב במזרח ירושלים; הנהג נורה ונוטרל

נהג הרכב, תושב עיסאוויה בשנות השלושים לחייו, נפצע קשה; אין נפגעים לכוחותינו • במקביל בצפון, טיל שנורה מלבנון פגע בבית אריזה ביישוב אביבים - אין נפגעים • תיעוד: חוליות מחבלים ששיגרו פצמ"רים לעבר כוחותינו בח'אן יונס חוסלו מהאוויר

דונר קבב / צילום: איתמר גינזבורג

דונר קבב לצד קוקטיילים מעולים: בר השיפודים התל אביבי שיפתיע אתכם

החזרה של עינב אזגורי לחיק קבוצת אימפריאל הולידה בר שיפודים וקוקטיילים שלא מתאמץ להרשים אבל מצליח בכל מקרה ● כיף של מקום

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

תיקון חוק המטרו אושר בכנסת הלילה. מה יקרה עכשיו?

האישור בקריאה שנייה ושלישית במליאה משלים כשלוש שנים של עבודה על התיקון • מה המשמעות של האישור, ומה השלבים הבאים בדרך למימוש הפרויקט? ● גלובס עושה סדר

מגדל אייפל מקושט לקראת האולימפיאדה / צילום: Shutterstock

9 מיליארד דולר, לפחות: כך תנסה צרפת לנצח את הקללה ההיסטורית של האולימפיאדה

מאז 1960 כל אחת מהאולימפיאדות חרגה מהתקציב פי שניים, ולמדינות שמוציאות מיליארדים כדי לארח אותן זה כבר ברור: מדובר בעסק לא משתלם ● עבור יוון זה אף היה זרז למשבר החוב, לאחר שמבני ענק שהוקמו שם עדיין מעלים אבק ● בפריז למדו את הלקח, והכינו מתווה שאמור להשאיר אותה מחוץ לסטטיסטיקה ● בתוכנית: כפר אקולוגי שיקל את מצוקת הדיור

כריכים ב-French Bastards / צילום: Geraldine Martens

בריוש פחם ומאפים מושחתים: הפטיסרי הפריזאי שחייבים לבקר בו

בולנז'רי עם מאפים מוקפדים, מועדון הופעות חיות, סיור קולינרי בשוק של המקומיים, תערוכת אופנה וספורט וגם טיפים שימושיים לימי האולימפיאדה ● יום נפלא בפריז ● חגית אברון תופרת יום

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

מהגרים חוצים את הגבול בין רוסיה לפינלנד, לפני סגירת המעברים בנובמבר

בניגוד לחוק באירופה: פינלנד מורידה את הכפפות במאבק נגד רוסיה

זה שנה שרוסיה משתמשת ב"נשק" המהגרים נגד פינלנד ושולחת אלפים מהם למעברי הגבול בין המדינות ● כעת, בניגוד לאמנות בינלאומיות, לחוקים אירופיים ולחוקה הפינית עצמה - חוק תקדימי מאפשר לגרש פליטים ו"לדחוף אותם בחזרה" לצד הרוסי ללא זכות ערעור

דודו זבידה, מנכ''ל חנן מור / צילום: שלומי יוסף

מניית צילו-בלו התרסקה לקראת ביצוע הסדר החוב ביום שני. זו הסיבה

הסדר החוב של צילו בילו חשף כי החברה עצמה מעריכה את שוויה ב-100-150 מיליון שקל ● מי שרכשו בשוק את המניה בחודשים האחרונים העריכו את שוויה לאחר המיזוג ב-400 מיליון שקל ● אלא שבשוק מסבירים שהפער הזה לא יכול להתקיים והתוצאה היא נפילה במניה. ומה צפוי בשבוע הבא?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

המסחר בת"א ננעל בירידות; טאואר זינקה ב-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנאסד"ק צלל אמש בחדות לאור התוצאות המאכזבות של גוגל וטסלה ● גם המסחר באסיה התנהל הבוקר בירידות שערים חדות ● בבנק פיקטה צופים שהנתונים השבוע יראו התקררות באינפלציה בארה"ב