גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבריאל בר-יוסף נחקר ארבעה ימים ברצף, הפרקליטות נאבקת להשאיר את מיקי גנור בישראל

אבריאל בר-יוסף הוא החשוד הבכיר היחיד בפרשת הצוללות שטרם התקבלה לגביו החלטה ● הפרקליטות ערערה על החלטת המדינה לאפשר למיקי גנור לצאת מישראל תוך הפקדת ערבות ● נציג המדינה בדיון: "אם גנור רוצה לברוח, כל מה שהוא צריך לעשות זה לטוס, יש לו רכוש ודרכון גרמני"

מיקי גנור ואבריאל בר-יוסף / צילומים: כדיה לוי, אביב חופי
מיקי גנור ואבריאל בר-יוסף / צילומים: כדיה לוי, אביב חופי

אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, נחקר לאחרונה אינטנסיבית במסגרת חקירת פרשת הצוללות, המכונה גם "תיק 3000". ל"גלובס" נודע כי בר-יוסף, החשוד בעבירות שוחד בפרשה זו, נחקר בחודש החולף ארבעה ימים רצופים מבוקר עד לילה במשרדי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433. 

בר-יוסף נחשב לאחד החשודים המרכזיים בתיק הצוללות, והוא החשוד הבכיר היחיד שטרם התקבלה החלטה האם להגיש נגדו כתב אישום, בכפוף להליך שימוע. חקירתו האינטנסיבית האחרונה, שכאמור נמשכה ארבעה ימים, נועדה לאפשר לפרקליטות לקבל החלטה סופית לגביו. שלפי מרבית ההערכות, בר-יוסף יועמד לדין פלילי בכפוף לשימוע.  

בתוך כך, שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עידו דרויאן, דן בערר שהגישה הפרקליטות על החלטת בית משפט השלום לאפשר למיקי גנור, סוכן מספנות טיסנקרופ בישראל - ששימש עד מדינה וחזר בו מעדותו וכעת יועמד לדין בכפוף לשימוע - לצאת מהארץ.

השאלות לאבריאל נוגעות לליבת החשדות

ב-5 בדצמבר 2019, ערב פרישתו של פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן, הודיעה הפרקליטות על החלטתה להעמיד לדין בפרשה, בכפוף לשימוע, שורת בכירים ישראלים, ובהם מיקי גנור; האלוף (במיל') אליעזר מרום (צ'ייני), לשעבר מפקד חיל הים; דוד שרן, לשעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו; השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג; עו"ד דוד שמרון, בן-דודו ופרקליטו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו; וחשודים נוספים. 

בר-יוסף היה, כאמור, החשוד המרכזי שלא התקבלה לגביו החלטה אז, ולא התקבלה עד היום. זאת, אף שכתב החשדות שנשלח לחשודים האחרים בתיק תיאר בפירוט יחסי שוחד לכאורה בין מיקי גנור לבין בר-יוסף.

אי-קבלת ההחלטה לגבי בר-יוסף הולידה חרושת שמועות. בין היתר, פורסם כי לא התקבלה לגביו החלטה בשל העובדה שהוא שהה באותה עת בחו"ל, ובפרקליטות חששו שמא לא יחזור ארצה אם יוגש נגדו כתב האישום בעודו בחו"ל. ואולם כאמור בניגוד לדיווחים, בר-יוסף נחקר לאחר שובו ארצה ממושכות בנוגע לפעולותיו כמשנה לראש המל"ל, וזו הייתה הסיבה לאי-קבלת ההחלטה בעניינו עד היום. 

חזרתו של בר-יוסף לחדר החקירות לארבעה ימים מראה כי ככל הנראה המסכת העובדתית והראייתית טרם הובררה למשטרה עד תומה. לא ידוע אילו שאלות בדיוק נשאל בר-יוסף, אולם נראה כי מדובר בהשלמות חקירה טכניות אלא בשאלות רבות הנוגעות לליבת התיק והחשדות.

עו"ד ז'ק חן, בא-כוחו של אבריאל בר-יוסף, מסר בתגובה לידיעה: "איני מתייחס לחקירות מתנהלות".

"הקניין העסקי של גנור נפגע"

בנוגע לדיון בעניין גנור, נציגי המדינה, עו"ד טל תבור ועו"ד רפ"ק דרור הראל, טענו כי יש חשש שגנור יימלט מהארץ. "לגנור יש רכוש בעשרות מיליונים בחו"ל, יש לו דרכון גרמני ואזרחות גרמנית. אם גנור רוצה לברוח, כל מה שהוא צריך לעשות זה לטוס לגרמניה ולהישאר שם. הוא לא יצטרך לעשות יותר כלום", הם אמרו.  

מנגד, סנגורו של גנור, עו"ד בעז בן-צור, טען כי אין כל חשש שגנור יברח מהארץ, שכן מרכז חייו ומשפחתו בארץ, והוא זקוק לצאת לחו"ל רק לצורכי עסקים. גנור טוען, באמצעות סנגוריו, כי הוא מופלה לרעה ביחס לחשודים ונאשמים אחרים בפרשה. "מדובר באותה פרשה, אחרים שיוצאים ונכנסים, וזה בסדר. הם יוצאים ונכנסים עם כתבי חשדות, ואף אחד לא העלה על דעתו לטעון טענה לחשש להימלטות. האפליה הזאת היא אפליה זועקת ומדברת בעד עצמה", אמר בא-כוחו של גנור. 

לדברי עו"ד בן-צור, ככל שהזמן עובר, וגנור לא יכול לצאת מהארץ, נפגעת זכות הקניין שלו. "עסקיו של גנור (בחו"ל, א"ג וח"מ) הם עסקי נדל"ן. ככל שהזמן עובר, הפגיעה הולכת וגוברת, משום שהקניין העסקי נפגע ומתמעט", אמר בן-צור. 

בשבוע שעבר החליטה נשיאת בית משפט השלום מרכז, עינת רון, כי גנור יוכל לצאת לחו"ל כדי לעסוק בענייניו העסקיים למרות התנגדות הפרקליטות. השופטת ציינה כי מרכז החיים של גנור ומשפחתו נמצאים בישראל, והטילה ערבויות בסך 2 מיליון שקל על גנור כתנאי ליציאתו מהארץ כדי להפחית את החשש מהימלטות שלו.

המדינה הגישה ערר על ההחלטה וטענה כי יש חשש כבד שגנור יימלט מהארץ ולא יחזור. החלטת המחוזי בערר תתקבל היום או בימים הקרובים.  

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "מועד שליחת מכתבי השימוע לגנור ולחשודים האחרים נקבע בשים לב להחלטת המחוזי מרכז, שעיכב את יציאתו של גנור מהארץ עד ליום 6.12.19. בר-יוסף נחקר לאחרונה בעניינים הנוגעים אליו בלבד. לא ניתן היה לבצע את השלמת החקירה לפני הוצאת מכתבי השימוע לחשודים האחרים, מאחר שבר-יוסף יצא את ישראל לתקופה ארוכה". 

תיק 3000

חשד להטיית מכרזים

"פרשת הצוללות", המכונה "תיק 3000", היא חקירה פלילית שנוהלה על-ידי יחידת להב 433 של המשטרה מאז פברואר 2017. במסגרת זו נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות וכלי שיט מחברת טיסנקרופ הגרמנית על-ידי מדינת ישראל, בשנים 2009-2017. במרכז הפרשה עומדות שתי עסקאות: האחת - לרכישת שלוש צוללות מסדרת "דולפין AIP" בשווי של כ-1.5 מיליארד אירו; והשנייה - לרכישת ספינות טילים "סער 6" בשווי של כ-430 מיליון אירו.

כאמור, בראשית דצמבר 2019 הודיעה הפרקליטות כי החשודים בפרשה יואשמו בשוחד ובעבירות נוספות, בכפוף להליכי שימוע שייערכו להם. זאת, בגין שחיתות לכאורה בהליכי רכש צוללות וכלי שיט מגרמניה לישראל ובפרשיות נלוות, כל אחד לפי חלקו.

לפי הודעת הפרקליטות, למיקי גנור מיוחסות עבירות של הצעת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות על חוק המפלגות; אליעזר מרום - לקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס; דוד שרן - לקיחת שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירה על חוק המפלגות; מודי זנדברג - לקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס; שמרון - הלבנת הון (שמרון נחקר בחשד לביצוע עבירות חמורות של "תיווך לשוחד", אך הפרקליטות החליטה שלא להאשימו); רמי טייב - תיווך לשוחד; ויצחק (צחי) ליבר - הלבנת הון וסיוע לעבירות מס. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בתיק הצוללות הם בעיצומם. החשודים מכחישים את המיוחס להם על-ידי הפרקליטות, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-120 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר