גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבריאל בר-יוסף נחקר ארבעה ימים ברצף, הפרקליטות נאבקת להשאיר את מיקי גנור בישראל

אבריאל בר-יוסף הוא החשוד הבכיר היחיד בפרשת הצוללות שטרם התקבלה לגביו החלטה ● הפרקליטות ערערה על החלטת המדינה לאפשר למיקי גנור לצאת מישראל תוך הפקדת ערבות ● נציג המדינה בדיון: "אם גנור רוצה לברוח, כל מה שהוא צריך לעשות זה לטוס, יש לו רכוש ודרכון גרמני"

מיקי גנור ואבריאל בר-יוסף / צילומים: כדיה לוי, אביב חופי
מיקי גנור ואבריאל בר-יוסף / צילומים: כדיה לוי, אביב חופי

אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, נחקר לאחרונה אינטנסיבית במסגרת חקירת פרשת הצוללות, המכונה גם "תיק 3000". ל"גלובס" נודע כי בר-יוסף, החשוד בעבירות שוחד בפרשה זו, נחקר בחודש החולף ארבעה ימים רצופים מבוקר עד לילה במשרדי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433. 

בר-יוסף נחשב לאחד החשודים המרכזיים בתיק הצוללות, והוא החשוד הבכיר היחיד שטרם התקבלה החלטה האם להגיש נגדו כתב אישום, בכפוף להליך שימוע. חקירתו האינטנסיבית האחרונה, שכאמור נמשכה ארבעה ימים, נועדה לאפשר לפרקליטות לקבל החלטה סופית לגביו. שלפי מרבית ההערכות, בר-יוסף יועמד לדין פלילי בכפוף לשימוע.  

בתוך כך, שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עידו דרויאן, דן בערר שהגישה הפרקליטות על החלטת בית משפט השלום לאפשר למיקי גנור, סוכן מספנות טיסנקרופ בישראל - ששימש עד מדינה וחזר בו מעדותו וכעת יועמד לדין בכפוף לשימוע - לצאת מהארץ.

השאלות לאבריאל נוגעות לליבת החשדות

ב-5 בדצמבר 2019, ערב פרישתו של פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן, הודיעה הפרקליטות על החלטתה להעמיד לדין בפרשה, בכפוף לשימוע, שורת בכירים ישראלים, ובהם מיקי גנור; האלוף (במיל') אליעזר מרום (צ'ייני), לשעבר מפקד חיל הים; דוד שרן, לשעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו; השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג; עו"ד דוד שמרון, בן-דודו ופרקליטו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו; וחשודים נוספים. 

בר-יוסף היה, כאמור, החשוד המרכזי שלא התקבלה לגביו החלטה אז, ולא התקבלה עד היום. זאת, אף שכתב החשדות שנשלח לחשודים האחרים בתיק תיאר בפירוט יחסי שוחד לכאורה בין מיקי גנור לבין בר-יוסף.

אי-קבלת ההחלטה לגבי בר-יוסף הולידה חרושת שמועות. בין היתר, פורסם כי לא התקבלה לגביו החלטה בשל העובדה שהוא שהה באותה עת בחו"ל, ובפרקליטות חששו שמא לא יחזור ארצה אם יוגש נגדו כתב האישום בעודו בחו"ל. ואולם כאמור בניגוד לדיווחים, בר-יוסף נחקר לאחר שובו ארצה ממושכות בנוגע לפעולותיו כמשנה לראש המל"ל, וזו הייתה הסיבה לאי-קבלת ההחלטה בעניינו עד היום. 

חזרתו של בר-יוסף לחדר החקירות לארבעה ימים מראה כי ככל הנראה המסכת העובדתית והראייתית טרם הובררה למשטרה עד תומה. לא ידוע אילו שאלות בדיוק נשאל בר-יוסף, אולם נראה כי מדובר בהשלמות חקירה טכניות אלא בשאלות רבות הנוגעות לליבת התיק והחשדות.

עו"ד ז'ק חן, בא-כוחו של אבריאל בר-יוסף, מסר בתגובה לידיעה: "איני מתייחס לחקירות מתנהלות".

"הקניין העסקי של גנור נפגע"

בנוגע לדיון בעניין גנור, נציגי המדינה, עו"ד טל תבור ועו"ד רפ"ק דרור הראל, טענו כי יש חשש שגנור יימלט מהארץ. "לגנור יש רכוש בעשרות מיליונים בחו"ל, יש לו דרכון גרמני ואזרחות גרמנית. אם גנור רוצה לברוח, כל מה שהוא צריך לעשות זה לטוס לגרמניה ולהישאר שם. הוא לא יצטרך לעשות יותר כלום", הם אמרו.  

מנגד, סנגורו של גנור, עו"ד בעז בן-צור, טען כי אין כל חשש שגנור יברח מהארץ, שכן מרכז חייו ומשפחתו בארץ, והוא זקוק לצאת לחו"ל רק לצורכי עסקים. גנור טוען, באמצעות סנגוריו, כי הוא מופלה לרעה ביחס לחשודים ונאשמים אחרים בפרשה. "מדובר באותה פרשה, אחרים שיוצאים ונכנסים, וזה בסדר. הם יוצאים ונכנסים עם כתבי חשדות, ואף אחד לא העלה על דעתו לטעון טענה לחשש להימלטות. האפליה הזאת היא אפליה זועקת ומדברת בעד עצמה", אמר בא-כוחו של גנור. 

לדברי עו"ד בן-צור, ככל שהזמן עובר, וגנור לא יכול לצאת מהארץ, נפגעת זכות הקניין שלו. "עסקיו של גנור (בחו"ל, א"ג וח"מ) הם עסקי נדל"ן. ככל שהזמן עובר, הפגיעה הולכת וגוברת, משום שהקניין העסקי נפגע ומתמעט", אמר בן-צור. 

בשבוע שעבר החליטה נשיאת בית משפט השלום מרכז, עינת רון, כי גנור יוכל לצאת לחו"ל כדי לעסוק בענייניו העסקיים למרות התנגדות הפרקליטות. השופטת ציינה כי מרכז החיים של גנור ומשפחתו נמצאים בישראל, והטילה ערבויות בסך 2 מיליון שקל על גנור כתנאי ליציאתו מהארץ כדי להפחית את החשש מהימלטות שלו.

המדינה הגישה ערר על ההחלטה וטענה כי יש חשש כבד שגנור יימלט מהארץ ולא יחזור. החלטת המחוזי בערר תתקבל היום או בימים הקרובים.  

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "מועד שליחת מכתבי השימוע לגנור ולחשודים האחרים נקבע בשים לב להחלטת המחוזי מרכז, שעיכב את יציאתו של גנור מהארץ עד ליום 6.12.19. בר-יוסף נחקר לאחרונה בעניינים הנוגעים אליו בלבד. לא ניתן היה לבצע את השלמת החקירה לפני הוצאת מכתבי השימוע לחשודים האחרים, מאחר שבר-יוסף יצא את ישראל לתקופה ארוכה". 

תיק 3000

חשד להטיית מכרזים

"פרשת הצוללות", המכונה "תיק 3000", היא חקירה פלילית שנוהלה על-ידי יחידת להב 433 של המשטרה מאז פברואר 2017. במסגרת זו נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות וכלי שיט מחברת טיסנקרופ הגרמנית על-ידי מדינת ישראל, בשנים 2009-2017. במרכז הפרשה עומדות שתי עסקאות: האחת - לרכישת שלוש צוללות מסדרת "דולפין AIP" בשווי של כ-1.5 מיליארד אירו; והשנייה - לרכישת ספינות טילים "סער 6" בשווי של כ-430 מיליון אירו.

כאמור, בראשית דצמבר 2019 הודיעה הפרקליטות כי החשודים בפרשה יואשמו בשוחד ובעבירות נוספות, בכפוף להליכי שימוע שייערכו להם. זאת, בגין שחיתות לכאורה בהליכי רכש צוללות וכלי שיט מגרמניה לישראל ובפרשיות נלוות, כל אחד לפי חלקו.

לפי הודעת הפרקליטות, למיקי גנור מיוחסות עבירות של הצעת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות על חוק המפלגות; אליעזר מרום - לקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס; דוד שרן - לקיחת שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירה על חוק המפלגות; מודי זנדברג - לקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס; שמרון - הלבנת הון (שמרון נחקר בחשד לביצוע עבירות חמורות של "תיווך לשוחד", אך הפרקליטות החליטה שלא להאשימו); רמי טייב - תיווך לשוחד; ויצחק (צחי) ליבר - הלבנת הון וסיוע לעבירות מס. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בתיק הצוללות הם בעיצומם. החשודים מכחישים את המיוחס להם על-ידי הפרקליטות, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה