גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוהגים בניגוד לחוק בנתיבי תחבורה ציבורית? בתל אביב תקבלו קנס של 500 שקל, זה מה שיקרה לכם בחיפה

נתוני האכיפה של עיריית ת"א ל-2019, שהגיעו לידי "גלובס", חושפים כי חלה ירידה במספר הנהגים הפרטיים שנוסעים בנתיבים בניגוד לחוק • אלא שת"א היא החריגה, ובשאר הרשויות הגדולות - דוגמת ירושלים, חיפה ורמת גן - לא מוצאים לנכון לאכוף, והאוטובוסים עומדים בפקק עם כולם

נת"צ בתל אביב / צילום: shutterstock
נת"צ בתל אביב / צילום: shutterstock

לנתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית (נת"צים) ישנו תפקיד חשוב וידוע בהסעות ההמונים בעיר. בעוד מכוניות פרטיות גודשות את הכבישים, בכדי להעביר נוסעים לתחבורה הציבורית ולהקל על בעיית הפקקים בישראל, עולה הצורך לייצר נת"צים שיפנו את הדרך לאוטובוסים ולא יותירו אותם לעמוד בפקק יחד עם המכוניות הפרטיות.

גם מבקר המדינה הקדיש במרץ 2019 פרק נרחב להקמת מסלולי תחבורה ציבורית ונתיבים מהירים במטרופולין תל אביב-יפו.
אלא שבין החשיבות של טיפול בנושא הפקקים לבין המצב בשטח המרחב הוא רב. מבין 28 הערים הגדולות בישראל - אלו שבהן מתגוררים יותר מ-50 אלף תושבים - ב-24 אין כלל נתיבים לתחבורה ציבורית; ובערים שבהן יש נתיב המפנה את הדרך לאוטובוסים - לא תמיד מתבצעת אכיפה. כך עולה מבקשה שהגישה עמותת "אור ירוק" לפי חוק חופש המידע.

מבין הערים שאליהן פנתה העמותה, נתיבי תחבורה ציבורית סלולים קיימים רק בחיפה, ירושלים, רמת גן ותל אביב.

אין נתצים, לא נוסעים בתחבורה ציבורית

יש מצלמות, אכיפה קצת פחות

לגבי אכיפה, הנושא מעט מורכב יותר. עיריית חיפה אף הצליחה להפתיע גם אותנו עם התגובה הבאה: "עיריית חיפה אינה מבצעת אכיפה של נסיעה בנת"צ".

גם התשובה של עיריית ירושלים הייתה מעניינת - בעירייה אישרו כי למרות קיומם של נת"צים ברחבי העיר, לא בוצעה עד היום אכיפה של נסיעה בהם. לדברי עיריית ירושלים, הם תולים את השינוי בכניסתו לתפקיד של ראש העיר החדש, משה ליאון, שהובילה לשינוי מדיניות - ניתנה עדיפות רמזורית לתחבורה הציבורית בנת"צים, והונחה תשתית של סיבים אופטיים כחלק מההכנה להתקנת מצלמות האכיפה שתחל בחודש הבא. לדברי עיריית ירושלים, בחודש יוני 2020 כל נתיבי התחבורה הציבורית בעיר יהיו מכוסים במצלמות אכיפה.

בדומה לירושלים, גם עיריית רמת גן לא הציבה מצלמות אכיפה לנת"צים בין השנים 2017-2019, ולא נרשמו דוחות על נסיעה בהם. עיריית רמת גן מבהירה כי החלה להציב מצלמות אכיפה בחודש האחרון, והחל מחודש מרץ תחל גם אכיפה לנתיבים אלו.

היחידה שאוכפת נסיעה בנת"צים ועל הדרך מעשירה את קופתה היא עיריית תל אביב. לפי בדיקת "גלובס" בשנת 2019 רשמה העירייה 188,553 דוחות בגין נסיעה בנת"צ, מעט פחות משנת 2018. גובה הקנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית הינו 500 שקלים, כך שהנהגים מפרי חוק שילמו קנסות בסך 94.2 מיליון שקל לעיריית תל אביב בגין נסיעה בנת"צ בשנה החולפת.
גורם במשרד התחבורה אומר ל"גלובס", כי "לצערנו, אין כמעט אכיפה בנת"צים, ולכן אין משמעות לנת"צ כשכולם נוסעים בו. המטרה היא לתת יתרון לתחבורה הציבורית, בדגש על אוטובוסים. היינו מצפים שהערים שכבר משקיעות בנת"צ יבצעו אכיפה בדיוק כפי שהן מבצעות אכיפה בנושא החניות, גם על שימוש בניגוד לחוק בנת"צ".

דברים שגם בקהיר כבר הבינו

כדי לשפר את המצב ולאפשר לתחבורה הציבורית ליהנות מהייתרון המוקנה לה, בשנת 2015 אישרה הכנסת את החוק להגברת אכיפה בנת"צים, המעביר את סמכויות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית לידי הרשויות המקומיות. מטרת התיקון הייתה לייעל את תנועת האוטובוסים בערים הפקוקות ולהקנות עדיפות לנוסעים בתחבורה הציבורית על פני הרכבים הפרטיים המכבידים על העומס בכבישים.

יחד עם זאת, בערים בודדות אכן קיימים נתיבי תחבורה ציבורית, כאשר הקניית נתיב מיוחד לאוטובוסים נתקלת בהתנגדויות מקומיות ובמחאות תושבים הרואים בכך הפקעת נתיב כביש ממכוניותיהם שלהם. זמן לא רב לאחר חקיקת החוק, בשנת 2016 נחתמו הסכמים עם 17 רשויות במטרופולין דן על קידום נתיבים מהירים במסגרת "מהיר לעיר", ובשנים הבאות אנחנו עתידים לראות נתיבים רבים יותר של תחבורה ציבורית בתוך הערים. אך באין אכיפה מתאימה - הם יהיו חסרי משמעות ולא יצליחו להשיג את מטרתם.

נכון להיום נמצאות הערים הגדולות בישראל בנחיתת משמעותית מול ערים אחרות בעולם, בין אם בשימוש בתחבורה ציבורית ובין אם בכמות הנת"צים הסלולים. לפי מצגת של בנק ישראל בכנסת, ביולי 2018, שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בירושלים עומד על 24% בלבד מכלל הנוסעים - רחוק מאוד מבירות גדולות בעולם כמדריד (50% שימוש בתחבורה ציבורית), בודפשט (49%), לונדון (47%), ברלין (46%) או בריסל (43%). בחיפה המצב עוד פחות טוב - רק 22% משתמשים בתחבורה ציבורית, ובת אביב 20% בלבד.

לגבי נת"צים סלולים, כאן הפער אף גדול יותר: לפי עמותת עור ירוק, בתל אביב אורך המסלולים השמורים לתחבורה ציבורית הוא 14 מטר לנפש - כעשירים מהממוצע במדינות מפותחות. כך לדוגמה, באוסלו קיימים נתיבי תחבורה ציבורית בהיקף של כ-500 מטר לנפש, בציריך מעל 350 מטר לנפש, ובמינכן מעל 250 מטר לנפש.

תל אביב, אגב, מדורגת נמוך יותר מקהיר בכל הקשור למטרים-נת"צ לנפש.

"לעיריות יש אפשרות לשים מצלמות ולאכוף את הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית. הגיע הזמן לתת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני הפרטית, כדי שאנשים יעדיפו להשתמש בתחבורה הציבורית. צריך לסלול הרבה יותר נת"צים, ולפתוח עבורם את הדרך - זה היתרון של אוטובוס על פני רכב פרטי", אומר עוז דרור, סמנכ"ל אסטרטגיה מעמותת אור ירוק.

דרור אומר, כי "כל אוטובוס חוסך 50 כלי רכב על הכביש, ומעבר לתחבורה ציבורית הכרחי. בסקרים שאנחנו עורכים הציבור מדגיש שהוא רוצה לעשות שימוש בתחבורה הציבורית - ככל שהיא תהיה זמינה ונוחה. המדינה חייבת לוודא שעיריות שיש להן את הסמכויות לאכוף, אכן עושות את זה. צריך לדרוש מהעיריות להציב מצלמות ופקחים, ושמתאפשרת נסיעה רצופה של אוטובוסים בנתיבים המיועדים להם".

לפי בדיקה של בנק ישראל, הנזק הכלכלי על בזבוז הזמן בעמידה בפקקים נאמד ב-15 מיליארד שקל בשנה.

מכאן גם הצורך בנת"צים ובאכיפה של נסיעה בהם. נתיבים השמורים לתחבורה ציבורית בלבד עשויים לשפר את המצב באופן דרמטי, בעיקר כאשר הם סלולים ברשת רציפה בערים וביניהן. בניגוד לסלילת מסילות רכבת תחתית או קלה, הם זולים ופשוטים יותר להקמה.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים