גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אי אפשר להעניש את טראמפ בקלפי, כי גם טוהר הבחירות בספק"

בפנייה נרגשת לסנטורים קרא הציר אדם שיף, התובע הראשי מטעם בית-הנבחרים: "האמת תצא לאור... יהיו אימיילים חדשים, עדים חדשים... אתם רוצים לדעת את האמת כולה?" ● הכריז: דפוס ההתנהלות של טראמפ הוא לבקש ממדינות זרות להתערב בבחירות בארה"ב – רוסיה, סין ואוקראינה

אדם שיף, התובע המרכזי באימפיצ'מנט של דונלד טראמפ / צילום: U.S. Senate TV, רויטרס
אדם שיף, התובע המרכזי באימפיצ'מנט של דונלד טראמפ / צילום: U.S. Senate TV, רויטרס

אי אפשר לחכות עד הבחירות כדי להעניש את דונלד טראמפ בקלפי, כי גם טוהר הבחירות מוטל בספק - כך הכריז אמש (ד') ציר בית-הנבחרים אדם שיף עם פתיחת שלב הקראת האישומים במשפטו של נשיא ארה"ב בסנט.

שיף, שמשמש כתובע הראשי מטעם בית-הנבחרים, הסביר כי הבית לא קיבל בנקל את ההחלטה לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט נגד הנשיא, אך לא הייתה אופציה אחרת: "הבוחר לא יוכל לחרוץ בקלפיות את דינו של הנשיא בגין התנהגותו הלקויה, מפני שאיננו יכולים להיות בטוחים שהבחירות עצמן תהיינה הוגנות".

הוא קרא לסנטורים ללמוד את "כל האמת" והזהיר ש"האמת תיחשף בכל מקרה", כנראה רמז לא דק לספר עתידי פרי עטו של ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, שבו הוא מתכנן לחשוף מה שמתרחש מאחורי הקלעים של הבית הלבן בממשל הנוכחי.

"יותר אי-מיילים ייחשפו", הזהיר שיף. "יותר עדים יצהירו על נכונות להעיד ויגלו מידע רלוונטי נוסף. השאלה היחידה היא, האם אתם רוצים להיחשף לאמת עתה? האם אתם רוצים לדעת מהי האמת כולה"?

זה היה מאמץ להבקיע את חומת הסרבנות של הסנטורים הרפובליקאים. רבים מהם הכריזו, עוד לפני תחילת המשפט, שהם אינם אובייקטיבים ושהם נחושים בדעתם לזכות את טראמפ בלי שום קשר למה שיתרחש במהלך המשפט.

שיף אמר, כי הדמוקרטים מניחים לפני הסנט את הראיות להוכחת אשמתו של טראמפ, אך הסנטורים חייבים לדעת גם "מי עוד היה מעורב במזימה הזו". במהלך השימועים בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, שהניחה את היסודות לכתב האישום נגד טראמפ, הועלו ראיות למעורבות של מייק פנס, סגן הנשיא; מייקל פומפיאו, שר-החוץ; ראש מטה הבית הלבן בפועל מיק מולווייני; וריק פרי, שר האנרגיה לשעבר.

לדברי שיף, הפניית בקשות למדינות זרות להתערב בבחירות בארה"ב היא דפוס התנהלות קבוע של טראמפ: החל ב'רוסיה, אם את שומעת' בבחירות ב-2016, דרך בקשתו של טראמפ מנשיא אוקראינה 'לעשות לנו טובה' ולחקור את ג'ו ביידן ובנו האנטר, וכלה בבקשתו הפומבית של של טראמפ מסין, באוקטובר, להפוך את השניים מושא לחקירה.

כזכור, בית-הנבחרים הגיש נגד טראמפ כתב אישום בן שני סעיפים:

סעיף האישום הראשון טוען שהנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה, שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר ע"י הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה סייעה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען שהנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית-הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, וסירב למסור מסמכים שהוועדה דרשה.

טראמפ ניסה לא רק לפגוע בטוהר הבחירות בארה"ב ב-2020 בפנייתו לנשיא אוקראינה אלא גם העמיד בסכנה את הביטחון הלאומי של ארה"ב, אמר שיף. יתר על כן, כאשר נחשפה מזימתו, הוא ניצל את מלוא עצמת הממשל כדי לשבש ולסכל את חקירת בית-הנבחרים בפרשה.

"אם טראמפ לא יודח, ישתנה באופן קבוע מאזן הכוחות בין שלוש זרועות הממשל בארה"ב", טען שיף. "הנשיא הראה, כי הוא מאמין שהוא נמצא מעל החוק ושיש לו יחס של בוז למידת האיפוק".

בית-הנבחרים, שהגיש את כתב האישום נגד טראמפ, משמש כרשות תובעת במשפטו בסנט, ומליאת הסנט היא מעין חבר מושבעים שיכול לזכות את הנאשם או להרשיעו וממילא להדיחו.

שיף, יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, צריך להתמודד עם הקו המנחה של סנגורי הנשיא: כפירה מוחלטת בלגיטימיות של כתב האישום. צוות פרקליטי הנשיא גורס, שכתב האישום אינו טוען שהנשיא הפר חוק כלשהו, ולפיכך אין לו כל בסיס חוקי ויש לדחותו על הסף. הפרקליטים טוענים, שההאשמות שהנשיא ניצל לרעה את סמכויותיו ושהוא ניסה להכשיל את חקירת בית-הנבחרים נגדו - שני הסעיפים היחידים בכתב האישום - אינן תופסות מפני שאין שום חוק ספציפי שאוסר פעולות כאלה.

אין ספק שטראמפ יצא זכאי. לרפובליקאים 53 מושבים ולדמוקרטים - 47. בכל זאת, חמישה מהרפובליקאים מסרבים להכריז על תמיכה גורפת בטראמפ. המכנה המשותף של החמישה: כולם מייצגים מדינות שבהן נרשמה שחיקה משמעותית בשיעור התמיכה בטראמפ. הסנטורים האלה שואפים להראות לבוחרים במדינותיהם שהם אינם חיילים צייתניים בצבא הנשיא אלא מושבעים חסרי פניות שמוכנים לשקול את כל הראיות ולזמן עדים. במילים אחרות: הרוב הרפובליקאי בסנט שריר וקיים, אך, בשלב זה לפחות, לא כל כך מוצק. עריקות למחנה הדמוקרטי רחוקות מאוד מלהיות ודאיות, אך הן אינן בלתי אפשריות.

למעשה, התובעים מטעם בית-הנבחרים פונים לשני קהלים: הסנטורים הרפובליקאים, ובמיוחד החמישיה המתנדנדת, והציבור האמריקאי. החשיבה הדמוקרטית היא, שטראמפ לא יודח - לאחר הכל, יש צורך ברוב של 67 סנטורים כדי להדיח נשיא - אך העם האמריקאי עד למשפט טראמפ בסנט והוא יגיב בקלפיות, בתקווה שהרוסים לא ינסו לשבש את תהליך ההצבעה בנובמבר. בסופו של דבר, למרות דברי שיף על פגיעות הקלפיות, הבחירות בנובמבר הם תקוותם היחידה של הדמוקרטים.

בכל ההצהרות של המחוקקים הדמוקרטים בימים שחלפו הם מדגישים את חוסר ההגינות של הרוב הרפובליקאי בסנט שדחה, פעם אחר פעם, 11 יוזמות של הדמוקרטים לזמן עדים ולהציג מסמכים במהלך המשפט. אם טראמפ בטוח כל כך בצדקתו, מדוע הוא מתנגד לזמן עדים? - שואלים הדמוקרטים. מדוע המחוקקים הרפובליקאים מתנגדים לעדים אם הם כה בטוחים בצדקת הנשיא? את השאלות האלה מנסים הדמוקרטים לחלחל לתודעת הציבור האמריקאי.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראקש לונקאר, מיקי בודאי, דן אמיגה ומייקי פיי / צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס