גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אי אפשר להעניש את טראמפ בקלפי, כי גם טוהר הבחירות בספק"

בפנייה נרגשת לסנטורים קרא הציר אדם שיף, התובע הראשי מטעם בית-הנבחרים: "האמת תצא לאור... יהיו אימיילים חדשים, עדים חדשים... אתם רוצים לדעת את האמת כולה?" ● הכריז: דפוס ההתנהלות של טראמפ הוא לבקש ממדינות זרות להתערב בבחירות בארה"ב – רוסיה, סין ואוקראינה

אדם שיף, התובע המרכזי באימפיצ'מנט של דונלד טראמפ / צילום: U.S. Senate TV, רויטרס
אדם שיף, התובע המרכזי באימפיצ'מנט של דונלד טראמפ / צילום: U.S. Senate TV, רויטרס

אי אפשר לחכות עד הבחירות כדי להעניש את דונלד טראמפ בקלפי, כי גם טוהר הבחירות מוטל בספק - כך הכריז אמש (ד') ציר בית-הנבחרים אדם שיף עם פתיחת שלב הקראת האישומים במשפטו של נשיא ארה"ב בסנט.

שיף, שמשמש כתובע הראשי מטעם בית-הנבחרים, הסביר כי הבית לא קיבל בנקל את ההחלטה לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט נגד הנשיא, אך לא הייתה אופציה אחרת: "הבוחר לא יוכל לחרוץ בקלפיות את דינו של הנשיא בגין התנהגותו הלקויה, מפני שאיננו יכולים להיות בטוחים שהבחירות עצמן תהיינה הוגנות".

הוא קרא לסנטורים ללמוד את "כל האמת" והזהיר ש"האמת תיחשף בכל מקרה", כנראה רמז לא דק לספר עתידי פרי עטו של ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, שבו הוא מתכנן לחשוף מה שמתרחש מאחורי הקלעים של הבית הלבן בממשל הנוכחי.

"יותר אי-מיילים ייחשפו", הזהיר שיף. "יותר עדים יצהירו על נכונות להעיד ויגלו מידע רלוונטי נוסף. השאלה היחידה היא, האם אתם רוצים להיחשף לאמת עתה? האם אתם רוצים לדעת מהי האמת כולה"?

זה היה מאמץ להבקיע את חומת הסרבנות של הסנטורים הרפובליקאים. רבים מהם הכריזו, עוד לפני תחילת המשפט, שהם אינם אובייקטיבים ושהם נחושים בדעתם לזכות את טראמפ בלי שום קשר למה שיתרחש במהלך המשפט.

שיף אמר, כי הדמוקרטים מניחים לפני הסנט את הראיות להוכחת אשמתו של טראמפ, אך הסנטורים חייבים לדעת גם "מי עוד היה מעורב במזימה הזו". במהלך השימועים בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, שהניחה את היסודות לכתב האישום נגד טראמפ, הועלו ראיות למעורבות של מייק פנס, סגן הנשיא; מייקל פומפיאו, שר-החוץ; ראש מטה הבית הלבן בפועל מיק מולווייני; וריק פרי, שר האנרגיה לשעבר.

לדברי שיף, הפניית בקשות למדינות זרות להתערב בבחירות בארה"ב היא דפוס התנהלות קבוע של טראמפ: החל ב'רוסיה, אם את שומעת' בבחירות ב-2016, דרך בקשתו של טראמפ מנשיא אוקראינה 'לעשות לנו טובה' ולחקור את ג'ו ביידן ובנו האנטר, וכלה בבקשתו הפומבית של של טראמפ מסין, באוקטובר, להפוך את השניים מושא לחקירה.

כזכור, בית-הנבחרים הגיש נגד טראמפ כתב אישום בן שני סעיפים:

סעיף האישום הראשון טוען שהנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה, שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר ע"י הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה סייעה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען שהנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית-הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, וסירב למסור מסמכים שהוועדה דרשה.

טראמפ ניסה לא רק לפגוע בטוהר הבחירות בארה"ב ב-2020 בפנייתו לנשיא אוקראינה אלא גם העמיד בסכנה את הביטחון הלאומי של ארה"ב, אמר שיף. יתר על כן, כאשר נחשפה מזימתו, הוא ניצל את מלוא עצמת הממשל כדי לשבש ולסכל את חקירת בית-הנבחרים בפרשה.

"אם טראמפ לא יודח, ישתנה באופן קבוע מאזן הכוחות בין שלוש זרועות הממשל בארה"ב", טען שיף. "הנשיא הראה, כי הוא מאמין שהוא נמצא מעל החוק ושיש לו יחס של בוז למידת האיפוק".

בית-הנבחרים, שהגיש את כתב האישום נגד טראמפ, משמש כרשות תובעת במשפטו בסנט, ומליאת הסנט היא מעין חבר מושבעים שיכול לזכות את הנאשם או להרשיעו וממילא להדיחו.

שיף, יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, צריך להתמודד עם הקו המנחה של סנגורי הנשיא: כפירה מוחלטת בלגיטימיות של כתב האישום. צוות פרקליטי הנשיא גורס, שכתב האישום אינו טוען שהנשיא הפר חוק כלשהו, ולפיכך אין לו כל בסיס חוקי ויש לדחותו על הסף. הפרקליטים טוענים, שההאשמות שהנשיא ניצל לרעה את סמכויותיו ושהוא ניסה להכשיל את חקירת בית-הנבחרים נגדו - שני הסעיפים היחידים בכתב האישום - אינן תופסות מפני שאין שום חוק ספציפי שאוסר פעולות כאלה.

אין ספק שטראמפ יצא זכאי. לרפובליקאים 53 מושבים ולדמוקרטים - 47. בכל זאת, חמישה מהרפובליקאים מסרבים להכריז על תמיכה גורפת בטראמפ. המכנה המשותף של החמישה: כולם מייצגים מדינות שבהן נרשמה שחיקה משמעותית בשיעור התמיכה בטראמפ. הסנטורים האלה שואפים להראות לבוחרים במדינותיהם שהם אינם חיילים צייתניים בצבא הנשיא אלא מושבעים חסרי פניות שמוכנים לשקול את כל הראיות ולזמן עדים. במילים אחרות: הרוב הרפובליקאי בסנט שריר וקיים, אך, בשלב זה לפחות, לא כל כך מוצק. עריקות למחנה הדמוקרטי רחוקות מאוד מלהיות ודאיות, אך הן אינן בלתי אפשריות.

למעשה, התובעים מטעם בית-הנבחרים פונים לשני קהלים: הסנטורים הרפובליקאים, ובמיוחד החמישיה המתנדנדת, והציבור האמריקאי. החשיבה הדמוקרטית היא, שטראמפ לא יודח - לאחר הכל, יש צורך ברוב של 67 סנטורים כדי להדיח נשיא - אך העם האמריקאי עד למשפט טראמפ בסנט והוא יגיב בקלפיות, בתקווה שהרוסים לא ינסו לשבש את תהליך ההצבעה בנובמבר. בסופו של דבר, למרות דברי שיף על פגיעות הקלפיות, הבחירות בנובמבר הם תקוותם היחידה של הדמוקרטים.

בכל ההצהרות של המחוקקים הדמוקרטים בימים שחלפו הם מדגישים את חוסר ההגינות של הרוב הרפובליקאי בסנט שדחה, פעם אחר פעם, 11 יוזמות של הדמוקרטים לזמן עדים ולהציג מסמכים במהלך המשפט. אם טראמפ בטוח כל כך בצדקתו, מדוע הוא מתנגד לזמן עדים? - שואלים הדמוקרטים. מדוע המחוקקים הרפובליקאים מתנגדים לעדים אם הם כה בטוחים בצדקת הנשיא? את השאלות האלה מנסים הדמוקרטים לחלחל לתודעת הציבור האמריקאי.

עוד כתבות

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%