גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: הבלופים של השבוע: מהאיום הביטחוני של קאסם סולימאני ועד לנזירות רוסיות כועסות

למה בכלל תקציב הביטחון צריך לגדול עכשיו, מלבד עזרה לתדמיות של נתניהו, כוכבי ובנט? ● ומדוע המחוות הנדל"ניות שנעשו עבור הנשיא פוטין בירושלים לא יתבצעו ככל הנראה? ● הבלופים הגדולים של השבוע ● פרשנות

כנסיית המחלוקת בעין כרם ירושלים/ צילום:   Shutterstock
כנסיית המחלוקת בעין כרם ירושלים/ צילום: Shutterstock

ראש הממשלה בנימין נתניהו שר האוצר משה כחלון שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי סיכמו השבוע שצה"ל יקבל כותרת. "כוכבי וכחלון סיכמו: צה"ל יקבל 2 מיליארד שקל נוספים", הייתה הכותרת שפורסמה למחרת פגישתם בגל"צ. אחלה כותרת. היא עוזרת לתדמית של נתניהו כ"מר ביטחון", לתדמית של כוכבי כ"מוריד גשם" ולתדמית של בנט ככשר ביטחון ש"מביא קבלות".

אז זהו, שקבלות דווקא לא יהיו - כי לא יעבור שום כסף. לא יעבור שום כסף כי בפסגה הביטחונית (שבה נכחה גם צמרת משרד האוצר) לא נקבע מקור תקציבי להעברה. אבל, מה שמעניין זה הכותרת ולא מה שבתוכה.

אגב, העובדה שחיל האוויר שיגר השבוע מטוס לטוס מעל שמי ארץ ישראל בנתיב טיסה בצורת מגן דוד ממחישה את העובדה שלצה"ל יש כסף. זו רק שאלה של סדרי עדיפויות.

ועוד הערה קטנה: תקציב הביטחון של מדינה צריך להיקבע לפי גודל האיומים ולא לפי גודל התוצר או האוכלוסיה. זאת הסיבה לכך שלישראל יש תקציב ביטחון יותר גדול מזה של קנדה או הולנד. לפני כשבועיים חוסל קאסם סולימאני, מפקד גיס אל-קודס במשמרות המהפכה. "האויב הכי מסוכן של מדינת ישראל מאז 48'", הגדיר אותו אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים באולפן שישי בערוץ 12. יותר מסוכן מנאצר, סאדם חוסיין וחאפז אל-אסד. אז למה בכלל תקציב הביטחון צריך לגדול עכשיו?

הסכסוכים הבלתי נגמרים של ירושלים

הפייק/בלוף השני של השבוע היה הפרסום על הזזת תוואי הרכבת הקלה בירושלים כחלק מהמחוות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בתמורה לשחרורה מהכלא של נעמה יששכר. תוואי הרכבת הקלה לא יוזז, פשוט כי אין לאן.

15 אלף רופאים, אחיות, אנשי צוות ועובדים, חולים וקרובי משפחה מגיעים בכל בוקר לבית החולים הדסה עין כרם דרך כביש גישה צר, תלול ומפותל באורך קילומטר וחצי מצומת אורה. מדובר בציר מסוכן מבחינה תחבורתית, אבל גם יוצא דופן ברגישויות אחרות, כמקובל בירושלים. לכל סטייה קלה מהציר יש משמעויות נופיות, פוליטיות ובטחוניות.

ב-2011 נחנך בבירה הקטע המרכזי של הרכבת הקלה, שמגיע עד הר הרצל בדרום העיר. מאז מדברים על הצורך בהארכת הקו עד לבית החולים הדסה. מאחר שאין אפשרות מעשית לבנות את המסילה בתוך הציר הקיים, הוחלט לבנות גשרים ארוכים עבור הרכבת, מעל העמק התלול ובמקביל לתוואי הכביש. הכנסייה הרוסית התנגדה. מתחת לתוואי המתוכנן שוכן מתחם ענק השייך לכנסייה הרוסית, ובראשו מנזר גורני, שכיפותיו צופו בזהב ב-2017. הרוסים טענו שנוסעי הרכבת יוכלו להציץ לתוך הנעשה במנזר, המשמש בין היתר למגורי נזירות.

הישראלים הציעו פתרונות קוסמטיים: שביל, קיר תמך, הרחבת הכניסה למתחם מכיון הדסה. התוכנית אושרה ב-2013 אחרי שהתנגדות הכנסייה הרוסית נדחתה.

כבר עשר שנים מתנהל בין הצדדים דו-שיח של חרשים. הישראלים אומרים שהחששות של הרוסים מוגזמים. על-גבול הפרנויה. הרוסים אומרים שהישראלים "אטומים", לא מבינים רמזים. ראש הכנסייה הפרבוסלבית ברוסיה הגיע לפני כמה שנים במיוחד לירושלים כדי לשכנע את ראש העיר אז, ניר ברקת, לרדת מהתוכנית. "ברקת אמר לראש הכנסייה שהוא לא יכול לעזור לו, כי יש החלטה של בית משפט", סיפר לי דיפלומט רוסי שנכח בפגישה, "הוא לא מבין כנראה שראש הכנסייה זה האדם השני או השלישי הכי חשוב ברוסיה".

בינתיים נבנה הגשר והנחת המסילה מתוכננת לשנת 2021. התרחיש הסביר אומר שנעמה תשוחרר, פוטין יחזור הביתה והרכבת תיסע. הנזירות הרוסיות ימשיכו לרטון אבל מה לעשות, סכסוכים בירושלים לא נגמרים אף פעם. 

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, בכנס ''בילד'' שנערך בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך

17.5 מיליארד דולר: השקעת הענק של מיקרוסופט בהודו

עוד צעד להגשמת חזונה של הודו הפוך למוקד בינלאומי מוביל בתחום ה-AI, הענן והשבבים ● מיקרוסופט מצטרפת לאלפאבית שהודיעה על השקעה של 15 מיליארד דולר במדינה

עמית גל, המפקח על הביטוח / צילום: שלומי יוסף

רשות שוק ההון תדרוש מחברות המימון לחשוף את תגמול יועצי המשכנתאות

הרשות צפויה לפנות למספר דו־ספרתי של חברות חוץ בנקאיות כדי לקבל נתונים על שכר יועצי המשכנתאות ● ברקע: טענות בשוק על תשלומים באמצעות טיסות לחו"ל וחופשות בבתי מלון

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שבע תשע, ,103FM י02.12.25 / צילום: כדיה לוי

יאיר לפיד התגאה בגיוס חרדים. האם הוא צודק?

במאבק על גיוס החרדים לצבא, ראש האופוזיציה לפיד טוען שכבר יש לו הצלחה מוכחת ● אבל כשמרחיבים קצת את הפריזמה, מגלים שהנתונים של לפיד הרבה פחות מרשימים ● המשרוקית של גלובס

מייסדי Safebooks. מימין: בועז אבידן, אחיקם קאופמן וגיא בר-גיל / צילום: Safebooks

ה-AI יחליף את רואי החשבון? "יש תפקידי כספים שייעלמו אבל חייבים אדם בתמונה"

סייפבוקס של היזם הסדרתי אחיקם קאופמן גייסה 15 מיליון דולר כדי לחסוך עבודה ידנית לסמנכ"ל הכספים ● "היא לא תייתר את עבודת ה-CFO אבל בהחלט תייתר בטווח הארוך כמה משרות במחלקות הכספים"

חבילות מחו''ל בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לקראת הכפלת הפטור ממע"מ בינואר: מי ירוויח ומי יפסיד מהמהלך?

עו"ד רז נזרי נשכר על ידי הסוחרים להגשת עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר האוצר להכפלת הפטור ליבוא מוצרים ● במקביל, השחקנים המרכזיים בתחומי השילוח והקליטה כבר מתכוננים להסתערות של הצרכן הישראלי ● גלובס בדק כיצד ייראה שוק האונליין לאחר השינוי

ארכיון / צילום: Shutterstock

כוננות לסופת "ביירון": צפי לכמויות גשמים גדולות והצפות

יחד עם כמות המשקעים צפויים להיות גם פרצי רוח של עד 80 קמ"ש ● בארגוני החירום מזהירים כי אין לחצות שיטפונות או אזורי הצפה בכביש, גם אם נראה שהדבר אפשרי, ולא לטייל באפיקי נחל ● בחברת החשמל תגברו את צוותי השטח

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

אחרי 15 שנה: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

אוניית צים LNG / צילום: Mr YC Chou

בעלי המניות של צים בדרישה לדירקטוריון: לפטר את מנכ"ל החברה

בחברת הספנות, שמתנהלת כבר שנה ללא בעל שליטה, מתפתח בשבועות האחרונים מאבק פרוקסי סוער ● צחי אברהם, אחד מבעלי המניות:"חברי הנהלה מנסים לרכוש את החברה בפחות מסך המזומנים בקופה" ● בעלי המניות קוראים לדירקטוריון להפסיק את כהונת המנכ"ל גליקמן

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"לא כי היזם רוצה יאכטה": יותר ויותר חברות הייטק מעדיפות אקזיט על הנפקה. וזו הסיבה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

למה כל כך הרבה עובדים דורשים העלאה, ומה התוספת שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בינואר?

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

צילום: Shutterstock

מתמחור המניות ועד צמיחה כלכלית: 5 סיבות לאופטימיות המחודשת בוול סטריט

העליות בשוק לאחרונה מעידות שהמשקיעים רוחשים יותר אמון כיום למניות, וזה לא רק בגלל הייפ הבינה המלאכותית ● מדדים פופולריים לחישוב תשואה עודפת נוטים שוב לטובת המניות, נתוני מאקרו נותנים סיבה לתקווה, ומסתמן שגם סקטורים פחות נחשקים מצטרפים לחגיגה