גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דור ביניים חביב: הקרוס-אובר של אופל הוא רק שלב בדרך לדגמי 2020

הקרוס-אובר של אופל שנחת בישראל בסוף 2019 שומר על עיצוב אטרקטיבי ותא נוסעים שימושי בתוספת של מערכת הנעה חסכונית, אם תמצאו סולר מוזל

החודש מונה מנכ"ל חדש לחברת אופל, אנדראס מרקס, ולמרות שאופל הציגה השנה רווח תפעולי ראשון של כ-849 מיליון אירו אחרי 20 שנה של הפסדים רצופים, ספק אם מישהו היה רוצה להיכנס לנעליו.

לא רק שתעשיית הרכב, ובמיוחד הגרמנית, נמצאת בנסיגה ונדרשת להשקעות עתק כדי לעמוד ביעדים סביבתיים מחמירים, המינוי מתבצע ערב המיזוג בין קבוצת PSA, שאופל היא חלק ממנה, לבין קבוצת פיאט קרייזלר. אופל תהיה בקרוב חלק ממשפחה שכוללת 13 מותגי רכב.

לפיכך המנכ"ל החדש יצטרך להיאבק על הקצאת משאבים, להתמודד עם ועדי עובדים לנוכח צעדי ייעול ולשמור על בידול המותג בבליל של מותגים מצרפת, מאיטליה, מבריטניה ומארה"ב.

אופל יכולה להתנחם בכך שיש לה ליין די רחב של דגמי קרוס-אובר עדכניים, שפותחו בשיתוף PSA. הליין יכלול בקרוב לא מעט גרסאות מחושמלות, אך בינתיים צריך להפיק את המיטב מדגמי הבנזין והדיזל.

אחד מהם הוא אופל גרנדלנד X, שהגיע אלינו בסוף 2019. הרכב מבוסס על פלטפורמת פיג’ו 3008 וחולק עימה מכללים מרכזיים אבל יש לו עיצוב שונה. ומודל 2020 מציג את כל הסממנים האופנתיים בפלח כולל גג "צף" עם אופציה לצבעים ניגודיים, קשתות גלגלים מודגשות, פנסי LED בחזית, ובגרסה הבכירה גם חישוקים ומעוצבים. בקיצור, כדי לזהות את הקשר לאחות הצרפתית צריך לעיין בוויקיפדיה.

גם עיצוב תא הנוסעים פונה 180 מעלות מהאוונגרד המוחצן של ה-3008. לוח המחוונים אנלוגי, ההגה בגודל רגיל, מערך המתגים שמרני ועמדת הפיקוד עטופה בחומרי דיפון איכותיים ובקווים מוצקים. יש גם מערכת מולטימדיה יעילה והכל קל לתפעול גם למי שאינו היפסטר שגר ברובע ה-13 בפריז.

הדגם מציע הרבה מרחב רגליים וכתפיים לנוסעים גדולים מהממוצע ויש תא מטען מכובד של 514 ליטר. האבזור התקני הבסיסי תואם את המקובל בפלח, ורמת אבזור נדיבה באמת, גג פנורמי, התנעה בלחיצה וכו’, תעלה כ-13 אלף שקל. עם זאת, גם גרסת הבסיס זכתה לשדרוג, כולל תוספת בקרת שיוט מתוחכמת.

החידוש המרכזי הוא תוספת של מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר מבית PSA, שמשודך לתיבה אוטומטית יפנית בת שמונה מהירויות. מנועי טורבו-דיזל פופולריים כיום בישראל בערך כמו חתולים כחולים, אבל הקבוצה הצרפתית היא מעצמת דיזל וגם מערכת ההנעה של הגרנדלנד ממלאת היטב את ייעודה. אחרי התנעה, די רועשת, טרטור הדיזל של המנוע נרגע והתיבה האוטומטית המצוינת מאפשרת למצות היטב את המומנט של כ-30 ק"ג למטר, שזמין במספר די נמוך של סיבובים לדקה, ולהרגיע את המנוע בשיוט.

התאוצה ממצב עמידה לא מרשימה במיוחד בהשוואה לטורבו-בנזין - כ-12.3 שניות מאפס ל-100 קמ"ש - ותגובת הדוושה ללחיצה די עצלה. אבל אחרי שהמומנט נצבר אין בעיה לשמור על תנופה מכובדת בעליות תלולות, גם עם חמישה נוסעים, או לשייט למרחקים ארוכים במהירויות של כביש 6 פלוס 20%.

הבונוס העיקרי של הדיזלים הקטנים והמודרניים הוא צריכת דלק מרשימה, ולמרות שממוצע של כ-24 קילומטרים לליטר שעליו מצהירה אופל הוא קצת אופטימי, גם צריכה ריאלית של 19 קילומטר לליטר וטווח נסיעה של מעל 750 קילומטרים על מיכל ירשימו את חשב החברה - בתנאי שתדעו לאתר תחנות דלק שמוכרות סולר מוזל.

ניכר שמהנדסי החברה עמלו לנטרל כמה באגים של שלדת הדור הראשון. אפילו עם חישוקים גדולים הגרנדלנד דור 1.5 מגהץ מהמורות עירוניות עמוקות עם נוחות נסיעה משופרת, היציבות הכיוונית על הכביש המהיר טובה, בקרת תנודות הגוף שודרגה ורק ההיגוי עדיין מרגיש מעורפל, בעיקר כשמערכת הסיוע האקטיבית מופעלת. המחיר מתחיל ב-155 אלף שקל, כ-3,000 שקל יותר מגרסת הטורבו-בנזין. עם צריכת דלק בליגה של היברידיות, עיצוב נאה ותא נוסעים ידידותי למשפחות הגרסה הזו עשויה להיות חביבה במיוחד על ציי רכב. אבל בראייה כוללת זו כנראה רק תחנת ביניים עד להגעת דגמי הפלאג-אין והדגמים החשמליים של אופל בשנה הבאה.

עוד כתבות

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים