גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צחי נחמיאס לא עוצר: יזם הנדל"ן ששווה כבר יותר ממיליארד שקל בדרך לרכישת ישפרו תמורת 855 מיליון שקל

חברת מגה אור של נחמיאס צפויה לרכוש את הבעלות המלאה בחברת הקניונים של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש לפי מכפיל של כ-1.06 על ההון העצמי של ישפרו ● לישפרו שבעה קניונים בערים ברחבי הארץ • עבור נכסים ובניין מדובר על חלק ממהלך אסטרטגי של יציאה מתחום הקניונים

צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת מגה אור / צילום: מירי נחמיאס
צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת מגה אור / צילום: מירי נחמיאס

חברת הנדל"ן המניב מגה אור , שבשליטת צחי נחמיאס, צפויה לסכם עסקה לרכישת חברת הקניונים ישפרו מידיה של חברת נכסים ובניין, שבשליטת דסק"ש (דיסקונט השקעות) של אדוארדו אלשטיין. בתמורה לרכישת 100% ממניות ישפרו והלוואות הבעלים שלה בסך של 222 מיליון שקל, תשלם מגה אור סכום של כ-855 מיליון שקל, המשקף מכפיל של כ-1.06 על ההון העצמי (כולל הלוואות בעלים) של ישפרו.

העסקה תוכננה להיחתם עוד היום, בכפוף להסכמות סופיות בין הצדדים. בעקבות פרסומים מוקדמים בעיתונות אישרה נכסים ובניין היא מצויה במשא ומתן מתקדם למכירת ישפרו למגה אור בתמורה לסכום המדובר, אולם הדגישה כי "למועד זה טרם סוכמו מלוא פרטי העסקה, טרם נתקבלו אישורי האורגנים המוסמכים בחברה וטרם נחתם הסכם מחייב בין הצדדים". עוד ציינה נכסים ובניין, כי "לאור האמור אין ודאות כי הסכם כאמור ייחתם ו/או כי עסקה כאמור תושלם". אם תיחתם העסקה לבסוף, היא תותנה בכמה תנאים מתלים ובראשם אישור הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין.

ישפרו נמצאת בבעלותה המלאה של חברת נכסים ובניין, שמהווה את זרוע הנדל"ן של דסק"ש. לישפרו שבעה קניונים בערים מודיעין, קריית גת, נס ציונה, באר שבע, ירושלים, בית שאן וערד. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגה ישפרו רווח גולמי מפעילות השכרה בנכסיה הקיימים (NOI Same Properties) של 57.8 מיליון שקל, המשקף עלייה של 3.8% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. במקביל, גדל התזרים השוטף מפעילות השכרה (FFO) בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ב-2.6% ל-31.4 מיליון שקל.

באמצע 2017 החלה נכסים ובניין בהליך למכירתה של ישפרו לפי שווי של 700-750 מיליון שקל, אולם הליך זה נעצר באמצע 2018 לאחר שהצעות שהתקבלו עבור ישפרו היו נמוכות מהרצוי. בחודשים האחרונים הונע התהליך מחדש מתוך כוונה לסיימו עוד כבר בתקופה הקרובה.

ישפרו הציגה בסוף ספטמבר 2019 הון עצמי של 595 מיליון שקל, וזאת כשמאזנה כולל גם הלוואת בעלים של 102 מיליון שקל. מאז, הספיקה החברה להחליף חוב של 131 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה בהלוואת בעלים נוספת של 120 מיליון שקל, כך שבפועל עמד ההון העצמי האמיתי (הון עצמי בתוספת הלוואות בעלים) של החברה על כ-806 מיליון שקל בחישוב לאחור.

על פי הערכות בשוק, ביקשה בתחילה נכסים ובניין סכום של כ-900 מיליון שקל, המשקף מכפיל של כ-1.1 על ההון העצמי האמיתי. עם זאת, בסופו של התהליך הסכימה החברה לסכום נמוך יותר, במטרה להשלים את העסקה במועד הקרוב ביותר האפשרי.

לצד מגה אור, התמודדו על רכישת גם קרן הנדל"ן ריט 1, חברת להב אל.אר שבשליטת אבי לוי, וכן חברת תנופורט של ירון אדיב וכידן דהרי. כאמור, מגה אור היא החברה שנבחרה לבסוף כרוכשת של שיפרו, לאחר שהגישה כנראה את המחיר הגבוה ביותר והציגה את יכולותיה לגייס את הסכום הדרוש להשלמת העסקה.

עבור נכסים ובניין בפרט, ודסק"ש בכלל, מדובר על חלק ממהלך אסטרטגי של יציאה מתחום הקניונים. בין השאר, מכרה נכסים ובניין לאחרונה את חלקה (50%) בקניון קריית אונו לחברת אמות, שהמחזיקה ב-50% הנותרים, בתמורה לכ-538 מיליון שקל.

שתי העסקאות הללו יזרימו לקופתה של נכסים ובניין סכום עתק, שיאפשר השקעות חדשות או לחילופין פירעון חובות. נכון להיום, עומד היקף החוב של נכסים ובניין למחזיקי האג"ח שלה על 4.73 מיליארד שקל במונחי ערך מתואם (פארי).

מלבד ישפרו, מחזיקה נכסים ובניין גם בחברת הבניין למגורים נווה גד, במגדל המשרדים HSBC במנהטן, ב-34% ממניות חברת המשרדים להשכרה גב ים בשווי של 2 מיליארד שקל, וב-50% ממניות חברת IDBG, שמחזיקה בפרויקט מסחר ומשרדים בלאס וגאס.

בתקופה הקרובה עשויה נכסים ובניין לחתום על עסקה לרכישת יתרת מניות IDBG מידי קבוצת אי.די.בי, בהתבסס על הערכת שווי חיצונית. נכון לסוף ספטמבר העריכה אי.די.בי את שווי החזקתה (50%) ב -IDBG ב-143 מיליון שקל.

העסקה מוגדרת כעסקת בעלי עניין ומשכך תדרוש את אישור מחזיקי מניות המיעוט של נכסים ובניין. כ-31.2% ממניות נכסים ובניין מוחזקות כיום בידי גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים, כאשר הגדול שבהם הוא בית ההשקעות פסגות, שמחזיק ב-5.37% ממניות נכסים ובניין בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל שלו.

מגה אור נסחרת סביב רמות שיא

על רקע הגאות המאפיינת את עסקי הנדל"ן המניב בישראל בשנים האחרונות, הפך צחי נחמיאס לאחד היזמים הבולטים בענף. הוא הוביל את מגה אור לכמה עסקאות גדולות, בעיקר בתחום המרכזים הלוגיסטיים, ובראשן מכירת נכס במודיעין לפני כמה חודשים ליבואן הרכב רמי אונגר תמורת 470 מיליון שקל - עסקה, שככל הידוע, קבעה את התשואה הנמוכה ביותר שבה מימשה חברה ציבורית נכס מניב בישראל.

במקביל, פעל נחמיאס להרחבת תחומי עיסוקיה של מגה אור, ובין ההשקעות הבולטות במסגרת זו נכנסה החברה שבשליטתו, לצד ענקית הנדל"ן המניב ביג, לשותפות בחברת אפי נכסים (לשעבר אפריקה נכסים), הפועלת בתחום של ייזום והשכרת מבנים למשרדים, תעשייה ומסחר בארץ ובחו"ל. נכון להיום מחזיקה מגה אור 13% ממניות אפי נכסים בשווי של 640 מיליון שקל (לאחר קפיצה של 75% במניה בשנה האחרונה). בנוסף רכשו אשתקד מגה אור וביג את מתחם האוכל שרונה מרקט ב-160 מיליון שקל.

ביצועי מנייתה של מגה אור, הנסחרת סביב רמות שיא, וזאת כחלק מהסנטימנט החיובי הכללי בענף הנדל"ן, מעידים עד כה על שביעות רצון מצד המשקיעים. עם עליה יומית של כ-4%-5%, בניגוד למגמה הכללית היום בבורסה, מציגה מניית מגה אור קפיצה שנתית של כ-130%, המשלימה לה זינוק של כ-230% בשלוש השנים האחרונות. גל העליות האחרון משקף למגה אור שווי נוכחי של כ-3.1 מיליארד שקל, ולהחזקותיו של נחמיאס, עם כ-40% מההון, שווי של כ-1.2 מיליארד שקל.

מגה אור עוסקת בהקמה וניהול של מרכזים מסחריים, מרכזים לוגיסטיים ומבני תעשייה. נכון לסוף ספטמבר 2019 החזיקה החברה בבעלותה 39 נכסים מניבים בשטח של כ-463 אלף מ"ר, המאוכלסים בשיעור תפוסה גבוה של כ-99%. נכסים אלו, הפרושים מקריית שמונה בצפון ועד באר שבע בדרום, כללו 22 מרכזים מסחריים ו-17 מרכזי לוגיסטיקה ותעשייה. כמו כן, החזיקה מגה אור ב-14 נכסים להשקעה בהקמה וב-10 מתחמי קרקע. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגה מגה אור NOI (לפי שיעור החזקה אפקטיבי) של 112.6 מיליון שקל ו-FFO ריאלי (לפי שעור החזקה אפקטיבי) של 81.8 מיליון שקל.

נכון לסוף ספטמבר 2019 הציגה מגה אור הון עצמי של 1.37 מיליארד שקל, שהתבסס על נדל"ן מניב להשקעה בשווי של 2.2 מיליארד שקל בו החזיקה החברה. עם זאת, את שווי הנדל"ן המניב להשקעה קבעו שמאים לפי שיעור תשואה משוקלל גבוה יחסית של 7.5%, כך שכל הפחתה בשיעור התשואה (ההיוון) צפויה להוביל לעלייה בשווי הנכסים המניבים להשקעה, שתתורגם לעלייה בהון העצמי ולרווח גבוה לחברה. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס בכ-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים