גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה כבר שווה יותר מפולקסווגן: האם מדובר בבועה?

יצרנית הרכב החשמלי הקימה מפעל בסין, והמשקיעים בוול סטריט הזניקו את השווי שלה ליותר מ-100 מיליארד דולר ● מי שמאמין בעתיד של טסלה צריך להכיר מקרוב את הסיכונים של שוק הרכב הסיני, שנמצא בשליטה כמעט מוחלטת של הממשלה

אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Mike Blake, רויטרס
אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Mike Blake, רויטרס

בשבוע שעבר רשמה מניית טסלה מוטורס שיא חדש והקפיצה את שווי החברה אל מעבר לרף הסמלי של 100 מיליארד דולר, כשהיא עוקפת את קבוצת פולקסווגן בדרך למקום השני בדירוג העולמי של יצרני הרכב. ה"ראלי" הזה יכול לספק נושא מרתק למחקר בתחומים כמו פסיכולוגית המונים, השפעתן של הרשתות החברתיות על שוק ההון, כוחו של פולחן האישיות בעולם העסקים המודרני, מניפולציה תקשורתית ועוד. אבל, ספק אם יש לו קשר לוגי או כלכלי לייצור ושיווק רכב, שהוא התחום העסקי המוצהר בו פועלת החברה.

אם כבר הזכרנו את קבוצת פולקסווגן, הנה כמה נתונים מאירי עיניים. את 2019 סיימה קבוצת פולקסווגן עם כ-10.8 מיליון מסירות של רכב פרטי חדש. כלומר, בשנה הטובה ביותר של טסלה אי פעם, שהסתיימה עם כ-375 אלף מכירות, היא מכרה פחות ממה שקבוצת פולקסווגן מכרה בשבועיים.

פולקסווגן רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים רווח תפעולי של 14.8 מיליארד אירו על הכנסות של כ-186 מיליארד אירו, בעוד שאף אחד לא מוכן להמר מתי והאם תגיע טסלה לרווחיות שנתית. לקבוצת פולקסווגן יש 122 מפעלי ייצור ברחבי העולם, לעומת שניים לטסלה, ופעילות דומיננטית בשוק הרכב הכבד בעולם שהוא מקור רווח משמעותי. מגוון דגמי הרכב הפרטיים שלה גדול בערך פי 25 מזה של טסלה והיא נמצאת כיום בעיצומה של תוכנית השקעה בהיקף של 33 מיליארד אירו, שמטרתה להגיע לקצב ייצור ומכירה של כ-3 מיליון פרטיות חשמליות בשנה ב-2025. בערך פי 2.5 מתחזיות הייצור האופטימית של טסלה לאותה שנה.

אבל למה לבלבל את המוח עם נתונים. עובדה: אפילו אחרי שהחברה השיגה את שווי השוק התלוש הזה, לא מעט אנליסטים מכובדים ממשיכים לטעון כי מנייתה עדיין רחוקה ממיצוי הפוטנציאל שלה. הנימוק העיקרי, שגם התניע את הראלי הנוכחי, הוא הפוטנציאל של טסלה בשוק הרכב החשמלי של סין שבו פועלת החברה החל מינואר עם מפעל ייצור משלה.

אנחנו לא מתיימרים להיות אנליסטים פיננסיים, וגם לא מומחים בפסיכולוגיית המונים, אבל את שוק הרכב הסיני אנחנו דווקא מכירים די טוב. לפיכך ראוי להציג כמה תמרורי אזהרה, לגבי המכשולים שניצבים בפני טסלה בשוק הזה והסיכויים שלה למנף את ההצלחה בו לקפיצת דרך גלובלית.

פוטנציאל שוק מוגבל

אין ספק, שתהליך הבזק בו הוקם והופעל המפעל החדש של טסלה בסין, בתוך שנה בלבד, היה הישג תעשייתי מרשים. אין גם ויכוח ששוק הרכב הסיני הוא עדיין השוק הכי חם לרכב חשמלי בעולם, ושלמרות התקררות ב-2019, פתיחת המפעל יוצרת כיום בשוק הסיני לא מעט רעש וסנטימנט מכירות חיובי.

אבל כששמים בצד את הבאזז ומתחילים לרדת לפרטים, מתחילים לעלות סימני שאלה. בתור התחלה, קיימת במערב נטייה לערבב את נתוני המכירות של דגמים היברידיים ודגמי פלאג-אין בסין עם המכירות של דגמים חשמליים "נטו" (Battery Operated Vehicle או בראשי תיבות BEV), הפלח בו פועלת טסלה. בפועל שוק ה-BEV בסין תופס קצת פחות מ-5% מכלל מכירות הרכב הפרטי. מתוכו טסלה מכרה בסין בשנה שעברה, לפני תחילת אספקת הרכב המפעל החדש, בסביבות 42 אלף כלי רכב, נתח של כ-13%.

עקב האכילס של טסלה בסין, ולא רק בה, היא היצע הדגמים מוגבל. הדגם המרכזי שלה בסין הוא מכונית סדאן טסלה 3, שנמכרת כיום בכ-43 אלף דולר לצרכן אחרי הסובסידיות הממשלתיות, לאחר שהמחיר נחתך ב-16% בתחילת ינואר כדי להקל על החדירה.

אמנם טסלה 3 היא מכונית ברוכת כישרונות, שזוכה לשבחים בזכות טווח נסיעה מרשים ושלל טכנולוגיות עתידניות. אבל בשורה התחתונה מדובר עדיין מדובר בדגם פרמיום-סדאן מפלח המיד-סייז, שמתחרה בשוק, שנשלט (43% בשנה החולפת) על ידי דגמים בתצורת קרוס-אובר ופנאי. למיניהם. גם ברכבי בנזין וגם בכלי רכב חשמליים.

רוב המתחרים הישירים גדולים יותר, חלקם מתקדמים, וכולם מציעים מגוון רחב של גרסאות עם סוללות בגדלים שונים, שפונות לטווח רחב של מחירים - כולל גרסאות בסיס עם טווח של 300-350 קילומטר במחירי בסיס באזור ה-25 אלף דולר אחרי סובסידיות.

טסלה אמורה לסגור חלקית את הפער עם הדגם העתידי Y, מעין גרסת קרוס-אובר על בסיס מכללי טסלה 3. אבל מעבר לעובדה, שהדגם הזה עדיין לא עבר את טבילת האש השיווקית שלו, רבים מעריכים שהוא ייצור תחרות שיווקית פנימית לדגם הסדאן ועיקר המכירות שלו יגיעו מבפנים ולא מהמתחרים. נזכיר, גם כאשר המפעל הסיני יגיע לתפוקת השיא המוצהרת שלו, בסביבות 8,000 מכוניות בחודש בשלב השני, המספרים עדיין יהיו נמוכים משמעותית מאלה של כמה מהמתחרים המקומיים.

מעורבות ממשלתית עמוקה

עוד נתון בסיסי שצריך לזכור הוא ששוק הרכב הסיני בכללו, ופלח הרכב החשמלי בסין בפרט, רחוקים מההגדרה של שוק משוכלל. הממשל הקומוניסטי המרכזי שולט הן בצד הביקוש של שוק הרכב והן בצד ההיצע ברזולוציות, שאינן מוכרות במערב.

הביקוש לרכב חשמלי בסין נשען בצורה מהותית על סובסידיות ממשלתיות ירוקות, שבשיאן הגיעו לכ-20% ממחיר הרכב לצרכן. ככל שצמחו המכירות כך גם צמח הנטל הכלכלי של הסובסידיות וכתוצאה ב-2019 החלה ממשלת סין להפעיל תוכנית דו שנתית, שמטרתה לבטל לחלוטין את הסובסידיה על רכב חשמלי. בשלב הראשון נחתכה הסובסידיה במחצית בסביבות אפריל 2019 והתוצאה הייתה צניחה מהירה בביקוש לרכב חשמלי, עם ירידה של כ-7% במכירות השנתיות.

התלות הזו היא תופעה גלובלית ולו צריך להרחיק עד לסין כדי להבין עד כמה היא קריטית - די אם נזכיר את קבלת הפנים הצוננת שערכה ישראל לטסלה באמצעות הקטנת ההטבות על רכב חשמלי בינואר 2020, שבעטיין צפויים כלי הרכב של החברה להתייקר בעשרות אלפי שקלים.

בצד ההיצע לא זו בלבד שממשלת סין מווסתת את היקפי הייצור לרכב חשמלי, עד לרמת המפעל והדגם, באמצעות מתן רישיונות ייצור, אלא שהממשלה עצמה היא גם בעלת הבית של חלק נכבד מיצרניות הרכב הסיניות הגדולות, שמובילות את שוק בכלל הרכב ואת הפלח החשמלי בפרט.

ממשלת סין מושקעת בחברות הללו במישרין או בעקיפין בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים ואפשר להניח, שאם טסלה תהווה איום מהותי על השחקנים המקומיים בשוק הרכב החשמלי של סין - כפי שמעריכים ומקווים כיום אנליסטים שתומכים במניה שלה - היא תחצה קו אדום. אפילו אם כלי הרכב שלה מיוצרים במפעל סיני לתפארת.

לממשלת סין יש שורה ארוכה של מנגנונים פוליטיים נוספים לצורך השפעה על השוק, כמו ועדות הממשל המקומי במחוזות השונים ושליטה על אמצעי תקשורת ועל דעת הקהל.

אסור לזלזל בכוחם של המנגנונים הפטריוטיים הללו: כאשר דרום קוריאה נכנסה ב-2017 לסכסוך פוליטי עם סין על רק הצבת מערכת ההגנה נגד טילים THAAD בשטחה, הביקוש בסין לכלי רכב של מותגים קוריאניים, כולל כאלה שמיוצרים בסין, נחתך דרמטית וטרם התאושש עד היום. בשנה החולפת, על רקע מלחמת הסחר עם ארצות-הברית, צנח הביקוש לכלי רכב של מותגים אמריקאים, שרובם מיוצרים בסין, בשיעור של 40%-60%.

אולי זה רק צירוף מקרים, אבל בימים האחרונים החלו כלי תקשורת מרכזיים לסקר בהרחבה את טענות העובדים במפעל של טסלה בקליפורניה על קיפוח זכויות ו"שכר רעב". זו עשויה להיות רק ההתחלה של קמפיין אנטי-תדמיתי.

נזכיר גם את העובדה, שהמפעל של טסלה הוקם בהלוואה של כ-1.4 מיליארד דולר שניטלה מקונסורציום של בנקים בסין, ושלממשלה יש יכולת להשפיע על גמישות המערכת הבנקאית ביחס לתנאי הפירעון - אם תידרש גמישות כזו בעתיד.

למרות כל הסיכויים?

אי אפשר שלא להזכיר לסיום את המגבלות הכלליות של הרכב החשמלי, שאופייניות לשוק שנמצא בחבלי לידה, ושעמן מתמודדים כיום כלי רכב חשמליים בכל העולם. מדובר בתלות קריטית בקצב ובפיזור הפרישה של תשתיות טעינה ביתית וציבורית, שרובן עדיין דורשות סובסידיה ממשלתית עמוקה; או העומס שיוצרת טעינה של מאסות כלי רכב על רשתות החשמל הציבוריות; או התיישנות מואצת של טווח הנסיעה, שמספקת הסוללה של רכב חשמלי תחת משטר של "טעינות מהירות" לעיתים תכופות; או קושי של היצרנים לייצר רווחיות משמעותית לאור מחירי הסוללות הגבוהים וכך הלאה.

בשורה התחתונה, תקראו לנו סקפטים אבל שווי של 100 מיליארד דולר ליצרנית רכב צעירה, שמציעה שלושה וחצי דגמים עם טכנולוגיית ינוקא, מחזיקה שני מפעלי ייצור - אחד מהם בהרצה - וגוררת הפסדים נצברים של מיליארדי דולרים, מעלה לנו בזיכרון שלל בועות פיננסיות ספקולטיביות, שהתפוגגו להן בין דפי היסטוריה.

מצד שני, השבוע קראנו סקירה של אנליסט גדול ומכובד, שהוכיח באותות ובמופתים כי טסלה מעולם לא טענה כי השגת רווחיות היא אחד היעדים העסקיים שלה. לפיכך, לטענתו, היא עומדת בהצטיינות בכל היעדים המוצהרים שלה וראויה להמלצה "קנייה חזקה". 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?