גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרדף אחרי הנכסים הנעלמים של אליעזר פישמן מסתבך: עובר לערכאות בינלאומיות

ביהמ"ש בת"א דחה את בקשתו של עו"ד יוסי בנקל, הנאמן על נכסי אליעזר פישמן, להצהיר כי נכסים של 100 מיליון אירו מוחזקים עבור פישמן בחו"ל • השופט הפנה את בנקל לבתי המשפט בגרמניה • בנקל: "אגיש תביעות מחוץ לישראל בדיוק כפי שעשיתי עד כה בישראל"

אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף
אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף

הנאמן על נכסי אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, יפנה לבית המשפט בגרמניה וישטח בפניו את טענותיו על הברחת נכסים לחו"ל בשווי של 100 מיליון אירו מצדו של פישמן. זאת, לאחר שנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, דחה בקשה שהגיש בנקל להצהיר שנכסים אלה מוחזקים עבור פישמן על-ידי צדדים שלישיים, במישרין או בעקיפין, תוך הסתרתם מהנאמן, וכי בעקבות כך יש להקנות אותם לקופת פשיטת הרגל. בהתאם, נדחתה גם בקשתו של הנאמן לחייב את פישמן לגלות לו את כל המידע המתייחס לנכסים ולזכויות אלה.

הבקשה, שאותה דחה לאחרונה בית המשפט, היא תולדה של חקירה כלכלית סבוכה שניהל הנאמן. עם קבלת ממצאי החקירה פנה הנאמן לבית המשפט עם המסקנה שלפיה פישמן "החזיק ומחזיק, באמצעות מארג ישויות משפטיות סבוך ומורכב, הנשלט על-ידי נאמנים, שלוחים ובאי-כוח, הפועלים עבורו ו/או מטעמו, בנכסים וזכויות בשווי של, לכל הפחות, עשרות מיליוני אירו ברחבי אירופה, ובעיקר בגרמניה". אחד מאותם צדדים שלישיים הוא שלמה כץ אחיינו של פישמן, המתגורר בגרמניה שנים רבות. עם הנכסים שלטענת הנאמן הוברחו נמנות חברות גרמניות המחזיקות בנכסי נדל"ן יקר ערך ברחבי אירופה.

כדי לתמוך במסקנתו, הגיש הנאמן לבית המשפט תצהיר שערך סוכן חברת המודיעין העסקי "בלאק קיוב", שאליו צורפו תמלילים של שיחות שקיים הסוכן עם עו"ד מרקס ריסה הגרמני, שהוא לשיטת הנאמן מי שמרכז עבור פישמן את הפעילות בחו"ל. בשיחותיו של הסוכן עם ריסה נשמע האחרון מתרברב בכך שהוא מומחה בהברחת נכסים, והוא אף מספר כי הוא עושה זאת עבור פישמן.

פישמן, באמצעות עורכי הדין שולי גולדבלט וליאת צרפתי-שלום, הכחיש מכול וכול את טענותיו של הנאמן. לטענתו, אין לו כל נכסים וזכויות נוספים, בארץ או בחו"ל, המוחזקים עבורו או מטעמו על-ידי צדדים שלישיים, וכי את כל המידע גילה כדבעי במסגרת התצהיר שהגיש עם פתיחת הליך פשיטת הרגל בשנת 2016. בהתייחס לתמלילי השיחות של הסוכן עם ריסה, טען פישמן כי לא די באלה כדי להצביע על קשר בינו לבין הנכסים שבמוקד הבקשה, וכי מדובר בעדות מפי השמועה שאינה קבילה.

עוד טען פישמן כי בכל מקרה אין סמכות לבית המשפט בישראל לדון בנכסי מקרקעין הנמצאים בחו"ל והרשומים על שמם של מי שכלל לא היו צד לבקשה שהגיש הנאמן, וכי חלק מהנכסים הנטענים כמוברחים מוחזקים על-ידי חברות ציבוריות, אשר ברור שאינן יכולות להחזיק נכסים בנאמנות עבור פישמן.

"לקבל הסעדים בפורום שיפוטי אחר"

נציגת הממונה על חוק חדלות פירעון (לשעבר הכנ"ר), עו"ד נחמה אבן ספיר, צידדה בחלק מטיעוניו של פישמן. בתגובה שהגישה לבית המשפט היא סברה כי "ממצאי החקירה שערך הנאמן אכן מעלים תהיות רבות לגבי אמיתות תצהירו של פישמן" שניתן עם פתיחת ההליך, אך גם טענה כי הבקשה שהגיש הנאמן חסרה, שכן היא אינה מאפשרת לצדדים שלישיים להתגונן מפניה, ולכן יש לפצל את הבקשה למספר בקשות נפרדות, ולצרף את הצדדים השלישיים כמשיבים לכל אחת מהבקשות.

אורנשטיין דחה כאמור את בקשתו של הנאמן בנקל, אך גם הדגיש כי אין בהחלטתו "כדי להכריע במי מטענות הצדדים, לרבות בדבר הזכויות בנכסים".

בהחלטה הפנה אורנשטיין את הנאמן, ככל שהוא סבור כי יש בכך תועלת להליכי פשיטת הרגל, לפנות לערכאות זרות, לבקש מהן כי יצהירו שהנכסים אכן מוחזקים עבור פישמן, ולחייב אותן כפועל יוצא למסור מידע לגביהם. "יש להתיר לנאמן לפעול לקבלת הסעדים המבוקשים, בין אם ההצהרתי ובין אם האופרטיבי, בפורום שיפוטי אחר, אשר מבלי לקבוע מסמרות הינו ככל הנראה הערכאות השיפוטיות בגרמניה", קבע אורנשטיין בהחלטתו.

בנוסף, דחה אורנשטיין את טענתו של הנאמן שלפיה לא היה מקום לצרף לבקשה גם את אותם צדדים שלישיים שמחזיקים לטענו בנכסים עבור פישמן. לדבריו, "שעה שהנאמן מבקש ש'נכסי הנאמנות', קרי, אותם נכסים שמוחזקים לגישתו על-ידי גורמים שאינם בעלי דין בבקשה, יוקנו לנאמן ולקופת פשיטת הרגל, לא ניתן להיעתר לה מבלי ליתן לאותם צדדים את יומם בבית המשפט". בכל מקרה, ציין אורנשטיין, מרבית הצדדים השלישיים הם תושבי גרמניה, "ועל כן אף מבחינת יעילות ואפקטיביות, הפורום המתאים לדון בבקשה הינם בתי המשפט הגרמניים".

הנאמן על נכסיו של אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל ממשרד שבלת, מסר בתגובה: "כמי שמונה לתפקידו על-ידי בית המשפט ופועל על-פי הנחיותיו, אפעל להוציא לפועל את החלק האופרטיבי בהחלטת בית המשפט ואגיש תביעות, מחוץ לישראל, נגד כל מי שמחזיק, או שולט, במישרין או בעקיפין בנכסים וזכויות עבור מר אליעזר פישמן, בדיוק כפי שעשיתי עד כה בישראל".

בקשה לעיון בחשבונות טובה פישמן בגרמניה

ההכרעה הבאה שצפויה להתקבל בתיק פשיטת הרגל של אליעזר פישמן נוגעת לבקשה מעניינת לא פחות. לטענת הנאמן, רעייתו של אליעזר פישמן, טובה, מנהלת חשבונות בנק בגרמניה הרשומים אמנם על שמה בלבד, אך אלו למעשה שימשו את פישמן לצורך פירעון חוב אישי שהיה לו לטובת בנק רוסי על סך 260 אלף דולר. לכן, דורש הנאמן לקבל לעיונו את על המידע והמסמכים שיש בידי טובה ואליעזר פישמן ונוגעים לחשבונות אלה.

פישמן לא הכחיש כי עשה שימוש בחשבון של רעייתו בגרמניה כדי לפרוע את החוב לבנק הרוסי, אך טען שבמקביל גם העביר את אותו סכום מחשבונו לחשבונה וכי עשה זאת מטעמים ביורוקרטיים.

הפעם, בניגוד לבקשות הנוגעות לנכסים בחו"ל שלטענת הנאמן הוחזקו עבור פישמן על-ידי ריסה ואחיינו של פישמן, מצדדת עו"ד אבן-ספיר, נציגת הממונה על חוק חדלות פירעון, בעמדתו של הנאמן. בתגובה שהגישה לבית המשפט, היא ציינה כי "טובה פישמן בעצמה מאשרת כי אליעזר עשה שימוש בחשבונות אלו, לפחות בפעם אחת. אמנם היא מציגה הסבר לפעולה זו, אך עדיין הדבר מקים לנאמן עילה לבדוק את הטענה האם אכן מדובר בפעולה אחת בלבד". 

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע