גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפך ענף התעופה בארה"ב לחזק ביותר בעולם במונחי רווחיות, ואיך ישראל קשורה לסיפור?

הגל הירוק ששוטף את אירופה, ולפיו נוסעים מוותרים על טיסות כחלק מהמאבק הסביבתי, פוסח על ארה"ב ● בשעה שבאירופה נרשמת ירידה בהיקף הנוסעים בטיסות פנים, הדוחות הכספיים של חברות התעופה הגדולות בארה"ב מצביעים על מגמת המראה

ענף התעופה בארה"ב הוא החזק ביותר בעולם במונחי רווחיות החברות. בשנים האחרונות המספרים צומחים, כשהמנוע העיקרי של התעופה האמריקאית טמון בתעופה הפנים ארצית.

גם בדוחות הכספיים שהציג לאחרונה ארגון התעופה העולמי (יאט"א) בולטת העוצמה של ענף התעופה בצפון אמריקה: בסיכום 2019 הרווח הנקי של חברות התעופה בארה"ב הסתכם ב-16.9 מיליארד דולר, לעומת 14.5 מיליארד דולר בשנה קודמת. לשם השוואה, ניתוח הדוחות של חברות התעופה באירופה העלה כי הרווח הנקי שלהן הסתכם ב-6.2 מיליארד דולר, ירידה מ-9.1 מיליארד דולר בשנה קודמת. גם שוק אסיה - הצומח ביותר בענף - לא מתקרב לממדים של הענף בארה"ב. באסיה הרווח הנקי של חברות התעופה עמד על 4.9 מיליארד דולר ב-2019. השורה המעניינת בניתוח הכלכלי של יאט"א מתייחסת לרווח של החברות על כל נוסע: בצפון אמריקה מדובר ברווח של 16.81 דולר לנוסע - הרחק מכל שוק אחר. באירופה הרווח הנקי לכל נוסע הסתכם ב-2019 בממוצע של 5.21 דולר. בשווקי אסיה מדובר ברווח של פחות מ-3 דולר לנוסע ובשאר השווקים, כולל במזרח התיכון, הרווח לכל נוסע הוא שלילי.

חברות התעופה למדו להתייעל

הנתונים שהציגו חברות התעופה האמריקאיות היו למרות ועל אף קרקוע מטוסי הבואינג מקס 737-8 מאז חודש מרץ, בעקבות התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים המטוסים. החברות בארה"ב היו הנפגעות העיקריות לאור היקף המטוסים המקורקעים בציים שלהן. עם זאת, המספרים מלמדים כי החברות הצליחו להתגבר על האירוע הלא מתוכנן הזה. לא זו בלבד, גדעון טהלר, מנכ"ל חברת טל תעופה המייצגת חברות תעופה בארץ ובעולם בהן גם את אמריקן איירליינס, מונה כמה סיבות להתחזקות ענף התעופה בארה"ב. ראשית לדבריו, "יש עלייה בעסקים בארה"ב. תדירות הנסיעות, בעיקר בטיסות פנים, גדלה והיא נתמכת גם ביציבות העסקית ובדולר שמתחזק בעולם (חוץ בישראל).

שנית, חברות התעופה עברו תהליך של התייעלות - הן למדו לצמצם הוצאות בטיסות הפנים ובבינלאומיות; הן מצליחות למלא קיבולת מלאה במטוסים והן למדו להרוויח מכל מיני שירותים נוספים בתשלום דוגמת כבודה או הושבה. ההתייעלות הזו שיפרה מאוד את ניהול התשואה (Revenue Management) והרחיבה להן את היכולת להציע מחירים טובים".

טהלר התייחס למערכת הרכבות בארה"ב ששונה מאוד מזו שבאירופה המהווה אלטרנטיבה לטיסות הפנים: "להוציא את נתיב הפרוזדור המזרחי, כלומר הרכבות המהירות שעוברות מבוסטון ועד וושינגטון שבהן נוסעים מיליונים - רוב הרכבות בארה"ב הן כלי תחבורה פחות פופולרי לאור המרחקים העצומים. הרכבות משמשות בעיקר את מי שרוצה לטייל ולראות את הנוף דרך חלונות הרכבת, ובסוף, מבחינת עלות - אי אפשר להשוות את מחיר הנסיעה ברכבת למחירי הטיסות שהם זולים משמעותית". באשר לאפשרות שהגל הסביבתי יגיע גם לארה"ב והאמריקאים יפחיתו את היקף הטיסות ממניע אקולוגי אומר טהלר: "מדברים על זה גם בארה"ב, אבל אני לא רואה בשלב זה שהנוסעים משנים הרגלים".

מבט על שמי ארה"ב ביום שגרתי. כך נראה השוק הצפוף בעולם / צילום: צילום מסך מאתר flightradar 24

הדוחות הכספיים של חברות התעופה האמריקאיות יכולים לעורר קנאה בחדרי ההנהלה של רוב חברות התעופה בעולם - חרף מטוסי הבואינג 737-8 המקורקעים וחרף ביטולים של אלפי טיסות. שנת 2019 אף הייתה שנת שיא: דלתא איירליינס סיכמה את השנה הטובה בתולדותיה במונחים כספיים ובהיקף פעילותה; החברה צמחה ב-7.5% למחזור בהיקף של 47 מיליארד דולר ולרווח של 4.7 מיליארד דולר. דלתא הצליחה להגדיל את הרווח לכל נוסע ולצמצם אירועים של ביטולי טיסות, החברה צמחה לשיעור תפוסה ממוצע של 86.3%. גם 90 אלף עובדי החברה ייצאו נשכרים מהגידול ברווחים כשיקבלו בונוסים בהיקף כולל של 1.6 מיליארד דולר. דלתא חוותה גידול של 6% במספר הנוסעים ב-2019 ביחס ל-2018 כשהיא הטיסה 204 מיליון נוסעים. את הגידול הזה היא זוקפת לביקוש אבל גם לשדרוג בטרמינלים בנמלי הבית שלה ובבחירת היעדים.

מקור הכנסה נוסף שתרם לגידול בהכנסות של דלתא הן מחלקות הפרימיום שמניבות צמיחה בהכנסות עבור חברות התעופה בארה"ב ובכלל. ואכן, מושבי הפרימיום - נושא שסקרנו במדור זה רק לאחרונה, הם יצור כלאיים בין מחלקת התיירים ובין מחלקת העסקים. הם מציעים נוחות ושירות מועדף בתוספת מחיר נמוכה משמעותית לעומת מושבי מחלקת העסקים. מחלקה זו מהווה פתרון טוב גם לנוסעים העסקיים והביקוש אליה עולה ככל שמשך הטיסה מתארך. לפי דיווחי דלתא היא הכניסה כ-15 מיליארד דולר ממוצרי הפרימיום שלה, מספר שמשקף עלייה של 9% לעומת שנה קודמת. דלתא בדומה לחברות תעופה אחרות בהן גם אל על תמשיך להגדיל את היצע מושבי הפרימיום שלה במטוסים חדשים וקיימים. לאחרונה השקיעה דלתא כ-2 מיליארד דולר בשיתוף פעולה עם חברת התעופה הדרום אמריקאית LATAM כשדרך רכישת 20% ממנה היא מתכוונת להעמיק את פעילותה בשוק המדינות האזור.

הישראלים מובילים בטיסות קונקשן

2019 היא שנת שיא גם עבור יונייטד איירלינס. החברה הציגה גידול של 41.8% בהכנסות (נטו) להיקף של 3 מיליארד דולר ו-162 מיליון נוסעים שהיא הטיסה. החברה גם פרסמה כי הצליחה להוריד את העלות שלה לכל מושב (CASM) מ-13.83 דולר ל-13.67 דולר. ובענף התעופה - כל סנט נחשב. יונייטד איירליינס הציעה ב-2019 כ-38.3 מיליון מושבים בטיסות בינלאומיות - והיא שנייה אחרי אמריקן איירליינס שהיצע המושבים שלה בקווים הבינלאומיים היה 41.8 מיליון ולפני דלתא שהציעה 34.4 מיליון מושבים בקווים הבינלאומיים. היצע המושבים הבינלאומיים של יונייטד תפס נפח של 19.4% מפעילותה - יותר מחצי מהמושבים חיברו בין ארה"ב ליעדים במערב אירופה. ויש גם קשר ישראלי למספרי השיא של יונייטד: כחצי מיליון נוסעים שטסו דרך יונייטד איירליינס עשו זאת בטיסות קונקשן, כלומר עם עצירה ביעד ביניים בדרך ליעד הסופי.

וכאן נכנסת ישראל לתמונה: מתל-אביב מפעילה יונייטד טיסות ישירות לניוארק, לסן פרנסיסקו ולוושינגטון. את רשימת 20 יעדי הקונקשן החזקים של דלתא מובילים הנוסעים מנתב"ג. לפי דירוג שפורסם ב-aero.Anna טיסות יונייטד מתל-אביב ללוס אנג'לס (עם עצירת ביניים באחד מנמלי הבית של יונייטד, בעיקר בסן פרנסיסקו) היה הקו החזק בטיסות הקונקשן שלה עם 36 אלף נוסעים ב-2019. לוס אנג'לס הוא אחד היעדים המבוקשים על ידי הנוסעים הישראלים ויונייטד מתחרה באל על שמציעה טיסות ישירות מתל-אביב.

"חברות התעופה בארצות מתייעלות כל הזמן כשבמקביל הן הגדילו את תדירויות טיסות הפנים בתוך ארה"ב", אומר אבי פרידמן, מנכ"ל יונייטד איירליינס בישראל, "המטוסים עובדים יותר. אם בעבר היו שלוש טיסות ביום מסן פרנסיסקו לאורלנדו היום יש טיסה בכל שעה. ההתייעלות כוללת גם שירותים בתשלום שהגדילו את ההכנסות. ההכנסות גדלו גם בעקבות מאמץ ענקי של עובדי החברה לתת שירות יותר טוב יותר, וזה אומר גם לשכלל את מוצרי פרימיום שמכוונים בעיקר לנוסעים העסקיים. גם ממוצרים אלה ההכנסות של החברה גדלות". פרידמן התייחס לקרקוע מטוסי הבואינג 737-8 מקס: "בואינג קיבלה מכה חזקה מאוד מהסיפור הזה, אבל גם החברות שמחזיקות במטוסים הללו נפגעו. בוטלו וצומצמו טיסות, כשבחלק מהמקרים האריכו את השימוש במטוסים ישנים יותר שצורכים יותר דלק. ולמרות זאת הדוחות שיקפו את המאמצים של כל העובדים".

בקרוב תיכנס ליונייטד מתחרה מסקרנת - אמריקן איירליינס שמחודש ספטמבר תפעיל טיסות בקו תל-אביב-דאלאס ותשים דגש על טיסות המשך בתוך ארה"ב. איך אתם נערכים לזה?

"יונייטד אוהבת תחרות. זה מגדיל את מספר הנוסעים ומכריח אותנו להיות עוד יותר טובים. יותר ממחצית הנוסעים שטסים עם יונייטד מתל-אביב ממשיכים לטיסות קונקשן ברחבי ארה"ב עם המתנה של פחות משעה בין טיסה לטיסה, לאור העובדה שיונייטד מחזיקה ב-7 נמלי בית. אני מאמין שנדע להתחרות שבמה שאמריקן תציע לקהל הישראלי".

גם אמריקן איירליינס, החברה הגדולה בארה"ב, חגגה את הדוחות האחרונים - החברה התמודדה לא רק עם גריעת מטוסי המקס 737-8 מהצי שלה, אלא גם עם ביטולים של אלפי טיסות בעקבות מחאות עובדים, ולמרות זאת היא הצליחה להגדיל את היקף ההכנסות שלה ב-19.4% ואת הרווח הנקי שלה מ-1.4 מיליארד דולר ב-2018 ל-1.6 מיליארד דולר. לאחרונה חתמה אמריקן איירליינס על הסכם פיצוי עם חברת בואינג. במסגרת ההסכם, שהיקפו לא פורסם, תוכל אמריקן איירליינס לחלק לעובדיה יותר מ-30 מיליון דולר כנתח מהפיצוי.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה