גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נגיף הקורונה מרעיד את השווקים: "עלולות להיות השפעות מהותיות"

לאחר עליות חדות בשווקים עולה השאלה האם הגיע הזמן לממש רווחים, ללא קשר לדרמה שנרשמת כעת בצל התפרצות נגיף הקורונה

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: shutterstock
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: shutterstock

גל עליות שהחל בשנה הקודמת ונמשך לפתיחת השנה הנוכחית נקטע על רקע החששות מהתפשטות וירוס הקורונה בסין, והפחד שהחל בבורסות אסיה בשבוע שעבר מתגלגל לאירופה ולוול סטריט, שם הבורסות פותחות את שבוע המסחר בירידות חדות כאילו רק חיכו לטריגר שייספק תיקון קל לאחר העליות.

אבל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה מסין לאירופה וארה"ב הביא לבהלה שלא ברור אם היא זמנית או כאן כדי להישאר. החיפוש אחר חוף מבטחים מפיל את התשואות על האג"ח האמריקאיות קרוב לשפל של 4 חודשים, הין מזנק והזהב קופץ לשיא של שישה שבועות. לצד זאת, מחיר הנפט צונח על רקע הצפי לירידה בביקושים נוכח צמצום הפעילות הכלכלית והחשש כי תירשם פגיעה בתוצר הסיני, ועמו פגיעה בביקושים, ועל הפאניקה אפשר ללמוד מהזינוק החד בגובה 25% במדד הפחד. 

לאחר עליות חדות בשווקים עולה השאלה האם הגיע הזמן לממש רווחים, ללא קשר לדרמה שנרשמת כעת בצל התפרצות נגיף הקורונה. את גל העליות שנרשם לאחרונה מייחסים לתמיכה של הבנק האמריקאי (FED) בשוק הריפו, כאשר בכל יום הוא מזרים מיליארדים כדי לספק נזילות למערכת הבנקאית ולא רק, אלא לריבית הנמוכה שמספקת קרקע נוחה לעליות. כל עוד הריבית נמוכה ואין אלטרנטיבה לכסף, ובמיוחד שהפד מספק תמיכה בגובה של מיליארדי דולרים בכל יום, קשה לראות את הסוף לעליות, על אף עליות בשיעור דו ספרתי בשנה חולפת בבורסות העולם.

ובכל זאת, החשש מפגיעה בסין, קטר הצמיחה העולמי, גורר ירידות של 2.5% במדדים המובילים, ועולה השאלה האם הירידות כאן כדי להתגלגל הלאה לטווח הארוך. מייקל וילסון, אסטרטג המניות בשוק האמריקאי של מורגן סטנלי, אומר כי מדובר בתחילתו של תיקון ראשון מאז אוקטובר, כאשר 'תיקון' מבחינתו נחשב לירידה של 10% מהשיא. עם זאת, לטענתו, מהלך הירידות בשווקים עשוי להיות מוגבל ולו בגלל שהפד הוכיח את נכונותו לספק נזילות לשווקים, לצד ריביות אולטרה-נמוכות, שעומדות כיום על טווח של 1.5% -1.75%. 

בשוק המקומי, כלכלי הראל מעריכים כי "כל עוד ארגון הבריאות העולמי לא הכריז על מצב חירום ואין סכנה גלובלית סביר שאי הוודאות תלווה אותנו בטווח הקצר בלבד. עם זאת, למי שבכל זאת חושש ומעוניין להיערך מראש לתסריטים מורכבים יותר, ניתן להיערך בחלק המנייתי בתיק ההשקעות בשני היבטים - האחד גיאוגרפי (מניות בישראל) והשני סקטוריאלי (ציוד רפואי)".

 

בהראל ממליצים להתמקד בשוק הישראלי לאור העובדה ששוק המניות הישראלי מצטיין בסטיית תקן נמוכה יותר בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים ותמחור זול ביחס לעולם. "בתקופות של חששות לעלייה בתנודתיות השווקים הגיוני להגדיל חשיפה לישראל על חשבון שווקים אחרים", כותבים בהראל.

עוד כותבים כי אפשרות השקעה נוספת היא להגדיל חשיפה לתחומים שיש להם יתרונות במיוחד במצבים כמו אלה שנוצרו בעקבות התפרצות השפעת בסין. "חברות הציוד הרפואי הן דוגמה לסקטור מתאים לתקופה לא רק בשל המוצרים שמייצרות החברות (למשל ציוד לחדרי ניתוח, מסכות וכו') אלא גם בזכות העובדה שמדובר בחברות שנהנות מביקוש צומח ורגולציה מקלה. מעניין היא לראות כי בניגוד לירידות במדדים המובילים בארה"ב, סקטור הציוד הרפואי שמר בשבוע החולף על יציבות", כתבו בהראל. 

"איומים חולפים מבלי להשאיר השפעה"

לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "בדרך-כלל איומים מסוג זה חולפים מבלי להשאיר השפעה ממושכת על הכלכלה או השווקים. סביר להניח שגם הפעם כך זה יקרה. יחד עם זאת, צריכים בכל זאת לזכור שווירוס ה-SARS בתחילת שנות האלפיים השיל כאחוז מהצמיחה במשק הסיני. כמות הנוסעים בסין ירדה בעשרות אחוזים.

"נציין שההשפעה של הכלכלה הסינית על הכלכלה העולמית הייתה אז קטנה הרבה יותר מאשר היום והנוסעים הסינים היוו משקל נמוך מהתיירות העולמית. דבר חשוב לא פחות שה-SARS קרה לפני עידן הסמארטפון, פייסבוק, טוויטר וכו' שמאיצים התפשטות הידיעות, אמיתיות ושקריות, ומשפיעים על ההתנהגות הכלכלית של אנשים בעולם, מה שעלול להחמיר את הנזק", סייג ז'בזינסקי. 

"התנהגות המניות בתקופה האחרונה הייתה די חריגה אפילו במונחי העשור האחרון", המשיך ז'בזינסקי. "למרות התערבויות מאסיבית של הבנקים המרכזיים מאז המשבר, השווקים לא התנתקו יותר מדי מהמצב בכלכלה בעשור האחרון. השינוי בקצב הצמיחה בעולם תאם את השינוי בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב והשינוי בתשואה השנתית של שוק המניות האמריקאי (S&P 500) והנתק של שוק המניות מהמצב הכלכלי בתקופה האחרונה היה די חריג".

ז'בזינסקי מציין בנוסף כי המתאם הסטטיסטי של שוק האג"ח, שמגלם קצב צמיחה מתון, עם הכלכלה היה בעשור האחרון כ-70% לעומת מתאם של 50% של שוק המניות שמגלם כעת שיפור חד בכלכלה. "ההתנתקות בין האינדיקאטורים הכלכליים לביצועים של שוק המניות מעלה סיכון למימוש בשווקים במיוחד נוכח העובדה שהסנטימנט 'השורי' של משקיעי המניות בארה"ב נמצא בשיא של השנה האחרונה. לעומת זאת, סקר של ג'י.פי מורגן בקרב המשקיעים המוסדיים מעלה שאחוז המשקיעים הנוטים לפוזיציית 'לונג' באג"ח הממשלתיות נמצא בשפל של השנה האחרונה. מצב זה מדגיש את הסיכון למימוש במניות ומסביר את הירידה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון", כתב ז'בזינסקי.

לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון, "בימים הקרובים נראה שהעצבנות בשווקים צפויה להיות גבוהה ולפיכך יש להתכונן למסחר עם תנודתיות גבוהה יחסית בעיקר, כאמור, לאחר התקופה הארוכה לאחרונה של רצף עליות. בסך הכול הפוטנציאל השלילי מבחינת כלכלת סין הינו משמעותי, אך התקווה שמדובר באירוע זמני וחולף ולאחר מכן סין, ושותפות הסחר יוכלו לסגור את הפער. כל עוד האירוע יוגדר כקצר מועד נראה שהשפעתו תהיה מוגבלת. והיה מדובר באירוע מתמשך, עלולות להיות לכך השפעות שליליות מהותיות בכל הקשור ליציבות פיננסית בסין והשווקים הפיננסיים הגלובליים".

עוד השבוע צפויים אירועים משמעותיים בשווקים, מלבד הודעת הריבית של הפד ביום רביעי הקרוב (21:00 שעון ישראל), ענקיות הטכנולוגיה אפל, אמזון ומיקרוסופט צפויות לפרסם דוחות רבעוניים, מה שעשוי לייצר תנודה בשווקים מפאת שווי השוק של החברות.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם