גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו: יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה

בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, רה"מ נתניהו ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מתוכנית המאה, אותה הציג הערב הנשיא טראמפ ● צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן ● אפשרות שיישובים במשולש יועברו לרשות הפלסטינית במסגרת חילופי שטחים

רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הערב (ג'), בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, כי תוכנית האמריקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים היא "פריצת דרך היסטורית" לישראל, הזדמנות שנקרית פעם אחת במאה שנים ושנושאת עמה "הישגים כבירים" למדינה.

נתניהו לא הדגיש את אחד מפרקי ההתוכנית - הקמת מדינה פלסטינית "על תנאי", כלומר לאחר שהפלסטינים יקיימו שורת דרישות - אך התעכב על סוגיית המדינה הפלסטינית בהמשך דבריו. מסמך עמדות רשמי של הממשל האמריקאי, שמתמצת את "חזון טראמפ לשלום", קובע: "ישראל הסכימה להקפאת המצב הקיים בשטחים (land freeze) כדי להבטיח אפשרות (למימוש) פתרון של שתי מדינות".

נתניהו, שדיבר אחרי מסיבת העיתונאים בבית הלבן שבה הציג את התוכנית נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מהתוכנית:

ישראל מקבלת מיידית החלה של החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח. בכך ייקבע, לדברי ראש הממשלה, גבולה המזרחי של ישראל לנצח.

במקביל, יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה. עם החלת החוק, הצהיר נתניהו, "דין איתמר יהיה כדין תל-אביב". התוכנית מעניקה לישראל מיידית החלה של החוק הישראלי על שטחים שעוטפים את כל היישובים בגדה, כלומר את עתודות הקרקע שלהם, שיוכלו לשמש בסיס לפיתוח עתידי.

ראש הממשלה הדגיש, כי צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן, לרבות בשטחים העוטפים את היישובים הישראליים וכבישי הגישה אליהם. ישראל תוסיף לשלוט בלבדית על כל נקודות מעברי הגבול. לפלסטינים לא יותר להקים נמל-תעופה, אך תינתן להם אופציה ליהנות משירותי רציפים יעודיים בנמלי חיפה ואשדוד, שיהיו בניהולם.

על פי מסמך העמדות האמריקאי הרשמי, תהיה לפלסטינים גם זכות להקים אזור קיט בחוף הצפוני של ים המלך ולהוסיף ולקיים פעילות חקלאית בבקעת הירדן. לדברי המסמך, מציעה תוכנית השלום פיתוח "קשרי תחבורה יעילים" שיקלו על תנועת אנשים ושינוע סחורות ברחבי המדינה הפלסטינית העתידית, לרבות הגדה המערבית ורצועת עזה.

ראש הממשלה ציין, שבמשך שנים הכריזה הקהילייה הבינלאומית, פעם אחר פעם, שהחלת החוק הישראלי מעבר לגבולות 1967 תחשוף את ישראל לסנקציות חמורות של מועצת הביטחון. תוכנית המאה מבטיחה, שזה לא יקרה. ראש הממשלה לא אמר זאת במפורש, אך המשמעות היא, שארה"ב מבטיחה למעשה שתטיל וטו על על החלטה פוטנציאלית כזו במועצת הביטחון.

נתניהו אמר, שהחלת החוק תתרחש בשתי פעימות: כבר ביום א' הקרוב הוא יביא לאישור הממשלה את החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח וכל היישובים באזורים אלה וביהודה ושומרון. לאחר מכן, בפעימה השניה, יושקו עבודת מטה ותהליך תיאום עם ארה"ב על החלת החוק הישראלי על שטחים נוספים מעבר לקו הירוק, לרבות שטחים "עוטפים" של ישובים קיימים, שתיחומם ייקבע בעבודת המטה.

מיד לאחר הפעימה הראשונה של החלת החוק הישראלי, יבוטל כליל הממשל הצבאי על היישובים הישראליים ביהודה ושומרון, בפעם הראשונה מאז מלחמת ששת הימים. בהסכמת ארה"ב, יוסרו כל ההגבלות על בניה ועבודות תשתית ביישובים אלה, הוא אמר. רוב המאחזים הבלתי חוקיים ייכללו בשטחים ישראלים. ולכן הם יישארו על כנם. לדברי ראש הממשלה, הוא בוחן את האפשרות להניח את החלת החוק הישראלי מעבר לקו הירוק על שולחן הכנסת, אך טרם קיבל החלטה על כך לפני התייעצויות, בין השאר עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. (מנדלבליט, שנשאל אמש בישראל על מהלך כזה, אמר, כי הוא אינו שולל דבר, וכי כל האופציות ייבחנו.)

נתניהו גילה, כי כבר בשבוע שעבר הוא הורה לגופי הביטחון בישראל להיערך לקראת החלת החוק הישראלי על אזורים מעבר לקו הירוק. לא ביקשתי את אישורם, הוא הדגיש. גופי הביטחון משרתים את המדינה, לא להפך. פשוט ביקשתי מהם להתכונן לתוצאות פוטנציאליות של יישום התוכנית האמריקאית. במהלך כזה טמונים אתגרים וסיכונים. "גם כשנקטנו את הצעד של ירושלים נשמעו הערכות קודרות על תגובות פלסטיניות שליליות. זה לא קרה, אבל זה לא בלתי אפשרי שיהיו התפתחויות כאלה".

שנתיים לאחר שארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל, מכירה עתה ארה"ב בריבונות ישראל על ירושלים כולה, המערבית והמזרחית גם יחד, אמר ראש הממשלה. "לכן, הרעיון שהגו חוגים מסוימים על חלוקת ירושלים - נגנז. רעיון החזרה לקווי 1967 - נגנז. רעיון זכות השיבה - נגנז. אפילו פליט פלסטיני אחד לא יורשה לחזור לשטח ישראל. למעשה, ישראל תוסיף לשלוט לעד בכל השטחים ממערב לירדן". יהיה אפשר להקים בירה פלסטינית פוטנציאלית באזר אבו דיס ושועפת.

במסיבת העיתונאים אמר דונלד טראמפ, כי ארה"ב תקים בגאווה שגרירות בבירה הפלסטינית. במסמך העמדות הרשמי של האמריקאים נאמר: "ירושלים תוסיף להיות מאוחדת ותוסיף להיות בירת ישראל, בעוד שבירת המדינה הפלסטינית תהיה אל קודס והיא תכלול שטחים ממזרח ירושלים".

נתניהו ציין, כי תוכנית השלום האמריקאית כוללת שינוי מהפכני בהשוואה לתוכניות שלום שקדמו לה: במקום שארה"ב תציב לישראל דרישות, היא תציב מעתה דרישות לפלסטינים כתנאי להתקדמות לקראת מטרה של מדינה פלסטינית.

בין הדרישות שהרשות הפלסטינית תיתבע לקיים לפני שישראל תעשה צעד כלשהו לקראת הקמתה של מדינה פלסטינית: לפרז את רצועת עזה ולפרק את חמאס מנשקו; להפסיק התשלומים למחבלים ולמשפחותיהם; לשים קץ לכל היזמות המשפטיות הפלסטיניות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג; להפסיק את ההסתה נגד ישראל; ואי הצטרפות למוסדות בינלאומיים ללא אור ירוק מישראל. התקשורת האמריקאית אמרה, שהאמריקאים מגישים לפלסטינים "מדינה על תנאי".

דרישות מודגשות נוספות של ארה"ב מהפלסטינים - הכרה בישראל כמדינה יהודית, לרבות היישובים הישראליים בגדה; הכרה בשליטה ישראלית בכל השטחים ממערב לירדן; הכרה בירושלים כבירת ישראל; ויתור מוחלט על זכות השיבה. "כדי להגיע להסדר עתידי, כל הדרישות האלה צריכות להתקיים", אמר נתניהו.

ראש הממשלה אמר, כי קיימת אפשרות לחילופי שטחים עם הפלסטינים בעתיד אם הם אכן יסכימו להיכנס למו"מ עם ישראל. בין השאר, תהיה ישראל מוכנה להחליף שטחים באזור המשולש / ואדי ערה וחולות חלוצה, תמורת שטחים בגדה. "כן, המשולש יכול להיות חלק מהרשות הפלסטינית", הכריז נתניהו. זו הפעם הראשונה שישראל תהיה מוכנה להחליף אזורים מאוכלסים בכפוף למשאל בקרב התושבים באזורים אלה.

בסך הכל - אמר נתניהו - צפוים הפלסטינים לקייים שלטון אזרחי על כ-70% מהגדה. במסמך העמדות הרשמי של ארה"ב מצוין, כי על פי מפת חזונו של טראמפ, יוכפל גודל השטחים שבידי הפלסטינים בהשוואה למצב הנוכחי.

עוד אמר ראש הממשלה, שישראל התחייבה לא לבנות או להרחיב התנחלויות באזור סי במשך ארבע שנים "לפחות".

בתשובה על שאלה האם הפלסטינים יהיו מוכנים לקבל דרישות כאלה אמר נתניהו: "אינני יודע". הוא ציטט אמרה שמיוחסת לאבא אבן: "הפלסטינים מעולם לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות". 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות