גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רבדים של סיכון וסיכוי באיגרות חוב בנקאיות

במרבית סדרות האג"ח "הרגילות" גלומה תשואה של קצת יותר מ-0% נומינלי בשנה, במקרה הטוב, מתחת ל-0% עם הצמדה למדד, במקרה הנפוץ יותר ● לעומת זאת, באג"ח מסוג רובד 2 יש מרכיב סיכון נוסף כתוצאה מהמנגנון של ספיגת הפסדי הקרן, ובהתאם לכך פוטנציאל התשואה גבוה יותר

ייעוץ ללקוחה בבנק./ צילום: רויטרס, Baz Ratner
ייעוץ ללקוחה בבנק./ צילום: רויטרס, Baz Ratner

הרגולציה על הבנקים וחברות הביטוח בישראל יצרה בשנים האחרונות סוג חדש של איגרות חוב, שמאפשר למשקיעים להגדיל את פוטנציאל התשואה שלהם ביחס לאג"ח "רגילות" של הגופים הפיננסיים. 

בבואנו להשקיע במניות, החיים שלנו פשוטים יחסית: יש כמעט תמיד רק סוג אחד של נייר לכל חברה, והסיכון בהשקעה ידוע מראש (ההפסד מוגבל לגובה ההשקעה). לעומת זאת, בעולם איגרות החוב המצב מורכב יותר. שם, לרוב יש לכל חברה כמה מכשירי חוב ברמות סיכון שונות.

למשל, יש סדרות אג"ח בכירות - כלומר, כאלה שמקנות לנושים עדיפות במקרה של אירוע אשראי באותה חברה, ביחס למחזיקי האג"ח "הרגילות" של החברה - אותן סדרות שהונפקו ללא מתן זכויות מיוחדות לנושים, כמו שעבוד של נכס לצורך הבטחת תשלום החוב. אגב, רוב הסדרות הנסחרות בישראל ובחו"ל הן מסוג זה. 

כמו כן, יש איגרות חוב שבהגדרתן נחותות גם ביחס לנושים ה"רגילים" (הלא-מובטחים). מדובר במכשירי חוב שחלק מהותי מהם הוצג לעולם כחלק מהמענה למשבר הפיננסי העולמי של 2008. מטרת המכשירים האלה לספק מענה לסיכונים לכשל מערכתי של גופים פיננסים, בעיקר בנקים וחברות ביטוח.

רובד 2 - מעבר לאג"ח קוקו

באופן מסורתי, מניות נמצאות בתחתית מבנה ההון של החברות. למעשה, הן מהוות את השכבה הנחותה ביותר בשרשרת, ונחשבות לרובד מספר 1 של הבנק או של חברת הביטוח.

הרגולציה של השנים האחרונות יצרה רובד נוסף, שמכונה רובד 2, ובו נכללות איגרות חוב שהונפקו על ידי גופים פיננסיים במסגרת דירקטיבת סולבנסי 2. הגורמים המפקחים על הבנקים וחברות הביטוח הם אלה שקובעים את התנאים שעל פיהם יסווגו ניירות הערך השונים של גופים אלה. נכון להיום, כל איגרות החוב הבנקאיות מסוג CoCo שנסחרות בבורסת תל אביב משתייכות לרובד 2.

פערי התשואות בין אגח רובד 2 לאגח בנקאיות רגילות

אבל לא רק אג"ח קוקו נכללות במסגרת רובד 2. גם בגזרת איגרות החוב של חברות הביטוח, סדרות אג"ח מסוג מכשיר הון משני מורכב ומכשיר הון רובד 2, עונות גם הן על הדרישות הרגולטוריות לסיווג ברובד זה.

התנאים המלאים להכרה של איגרת חוב במסגרת רובד 2 הם ארוכים ומסורבלים, אבל אפשר לסכם ולומר שהדרישות העיקריות לצורך זה הן לקיום מנגנון של דחיית התחייבויות המנפיק (למעט ביחס לזכויות הנושים בהון רובד 1, שהוא כאמור הנחות ביותר של החברה) וקיום מנגנון מובנה של ספיגת הפסדים, בתנאים שייקבעו על ידי הרגולטור האחראי.

חשוב להדגיש שיצירת רובד 2 גרמה למצב שבו רק מכשירי חוב המונפקים במסגרת זו מוכרים כיום לצורך חישוב הלימות ההון הנדרש על ידי בנק ישראל והמפקח על הביטוח. הסיבה לכך שאג"ח רובד 2 מוכר, ושאר סדרות האג"ח וההתחייבות הנדחות שהבנקים וחברות הביטוח הנפיקו בעבר כבר לא, היא המנגנון הייחודי שמאפיין אג"ח רובד 2: הוא מכיל מנגנון המרה למניות או אף למחיקת החוב, בהתאם לקרות אירועים שהוגדרו מראש בשטר החוב, או על רקע החלטה של המפקח על הבנקים או הביטוח על הפעלת מנגנון זה, לפני שירד הון הליבה של הבנק או של חברת הביטוח מתחת לשיעור מסוים.

עדיפות על פני אג"ח "רגילות"

הבעיה המרכזית כיום בהשקעה באיגרת חוב בנקאית בדרגת פיקדון (שלרוב מדורגות AAA) היא התשואה. במרבית הסדרות "הרגילות" המוצעות על ידי הבנקים בישראל התשואה הגלומה כיום היא במקרה הטוב קצת יותר מ-0% נומינלי בשנה, ובמקרה הנפוץ יותר, מתחת ל-0% עם הצמדה למדד. 

לעומת זאת, באג"ח מסוג רובד 2, יש כאמור מרכיב סיכון נוסף כתוצאה מהמנגנון של ספיגת הפסדי הקרן, שמחייב מתן פיצוי הולם למשקיעים. בהתאם לכך, פוטנציאל התשואה הגלום בסדרות אג"ח רובד 2 גבוה יותר ביחס לסדרות אג"ח אחרות, שהונפקו על ידי אותו בנק או חברת ביטוח.

למשל, אג"ח מזרחי טפחות 45 (סדרה "רגילה" בדירוג AAA) נסחרת כיום בתשואה לפדיון של מינוס 0.2%, בזמן שסדרת אג"ח 50 של אותו בנק (אג"ח רובד 2 עם מח"מ כמעט זהה) מציעה פיצוי שנתי של 0.8%. מדובר בפוטנציאל לתוספת תשואה של 1% מדי שנה עבור חשיפה לאותו מנפיק.

אם מקבצים את כל איגרות החוב הסחירות מסוג רובד 2 בשוק הישראלי, נקבל מדד המורכב מ-33 סדרות אג"ח שהונפקו על ידי חמשת הבנקים הגדולים בישראל וחמש חברות הביטוח הגדולות במדינה. בתנאי השוק הנוכחיים, מדד כזה מציע למשקיעים תשואה שנתית של 1.7%, שמגלמת תוספת של 1.2% בשנה ביחס לאיגרת חוב ממשלתית במח"מ דומה (קצת פחות מחמש שנים).

נתון מעניין וחשוב בהקשר זה הוא הפער הקיים בין המרווח של מדד רובד 2 לבין מרווח האשראי הגלום במדד תל בונד שקלי-בנקים וביטוח - מדד שמורכב מסדרות אג"ח "רגילות" של בנקים וחברות ביטוח (ראו תרשים). באופן עקבי, אג"ח רובד 2 מציעות תוספת תשואה בשיעור של כ-0.5% בשנה ביחס למדד הבורסה.

אין ספק כי בתקופה שבה כולנו מחפשים תשואה בנרות, איגרות חוב ברובד 2 הן פתרון רלוונטי למשקיעים, שמצד אחד, מעוניינים בחשיפה לסדרות אג"ח של גופים גדולים ויציבים, ומצד שני, מאפשרות למשקיעים להגדיל את פוטנציאל התשואה שלהם ביחס לאג"ח "רגילות" של בנקים וביטוח. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.

עוד כתבות

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים