גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב האוטונומי מתרחק: האם הסטארט-אפים צריכים להתחיל לדאוג?

שנת 2020 הייתה אמורה להיות שנת הרכב האוטונומי, אבל מכשולים של רגולציה, טכנולוגיה ועלויות דוחקים כיום את לוח הזמנים קדימה בחמש שנים לפחות ● המשקיעים לא ממהרים לשפוך כספים על אוטו-טק, והתעשייה עברה למצב הישרדות

רכבים אוטונומיים של יאדקס / צילום: רויטרס
רכבים אוטונומיים של יאדקס / צילום: רויטרס

ביוני 2017 פרסם האתר הכלכלי-טכנולוגי Venturebeat סקירת רוחב של לוח הזמנים להופעת מכוניות ללא נהג, שכללה תחזיות של 11 יצרני רכב מובילים בעולם. בראייה לאחור אותן תחזיות היו יכולות להופיע גם במגזין של סיפורי מדע בדיוני.

ג’נרל מוטורס, למשל, חזתה ב-2017 שהיא תתחיל לייצר ב-2019 באופן סדרתי מכוניות ללא הגה ודוושות, פורד הייתה אמורה להשיק מכוניות כאלה ב-2021, הונדה צפתה כי כבר ב-2020 תעלה על הכביש מכוניות שמותאמות לנסיעת אוטוסטרדה ללא נהג וכך גם יונדאי וטויוטה, רנו-ניסאן תכננה להשיק מכוניות כאלה ב-2020 אבל עבור נהיגה עירונית, וולבו נקבה ב-2021 כתאריך יעד וכך הלאה. הגדיל לעשות "הגורו-הטכנולוגי" אלון מאסק, שצפה אז כי כבר ב-2018 מכוניות של טסלה יוכלו להגיע מלוס אנג’לס לניו יורק ללא נהג.

התחזיות האופטימיות הללו נשענו באותה עת על אופוריה טכנולוגית ועל בלון שאליו הוזרם אוויר חם משוק ההון סיכון, מהמדיה, מהרגולטורים ומהפוליטיקאים, שהבטיחו לבוחרים עתיד תחבורתי בטוח וירוק.

אבל ככל שנחשפו הסיכונים והסיבוכים קיבלו הרגולטורים רגליים קרות. כיום כבר אף אחד לא ממהר לקחת על עצמו אחריות להפקדת בטיחותם של משתמשי הדרך בידי שבבים וחיישנים בלבד. אמנם הקונגרס האמריקאי עדיין פועל לקדם ב-2020 חקיקה נרחבת הנוגעת לתנועת רכב ללא נהג על כבישים ציבוריים בארה"ב. אבל אחרי שנתיים של עיכובים ומלחמות פוליטיות בנושא, לא כדאי להתחייב על המועד. האיחוד האירופי מאמץ גישה של "נחכה ונראה" בנושא ורק בדרום קוריאה ובסין יש עדיין ניסיונות, מילוליים, להאיץ את התהליך.

בינתיים אפילו רכבי ניסוי אוטונומיים נדרשים לנוע בכל העולם עם "נהג גיבוי" אנושי, ולכולם ברור שגם אם הרגולטור ייתן מחר "אור ירוק", העלויות הנוכחיות של הטכנולוגיה הנדרשת כדי לבטל לחלוטין את הצורך בנהג - מעל עשרת אלפים דולר למכונית - אינן אטרקטיביות ללקוחות מהשורה. יתר על כן, מחקרים גלובליים עדכניים שפורסמו בשבועות האחרונים מגלים כי במהלך 2019 הציבור פשוט איבד את העניין במהפכה הטכנולוגית הזו.

הערכת הקונצנזוס העדכנית בתעשייה, שאף הובעה בבירור בסקירה השנתית של מובילאיי בתערוכת CES, היא שרק לקראת 2025 יופיעו כמויות מסחריות משמעותיות של כלי רכב ללא נהג על כבישים ברחבי העולם (תחת מגבלות) וגם אז המוקד יהיה רכבי יוקרה ו/או "מוניות רובוטיות" ציבוריות, שינועו במסלולים מתוכנתים ומוגדרים מראש.

זה לא אומר שיצרני האלקטרוניקה ויצרני הרכב מאבדים עניין בתחום. נהפוך הוא. אינטל/מובילאיי יוצאות כיום מגדרן כדי להוכיח לבעלי המניות שלהן שיש עוד הרבה "בשר" ורווחיות גם במערכות בטיחות (ADAS) ברמות האוטונומיה הנמוכות והנפוצות (עם נהג אנושי) ושהשוק צפוי לקבל תנופה משמעותית מאוד בשנים הקרובות. זאת בין השאר בזכות רגולציה חדשה, שאושרה ממש לאחרונה בפרלמנט האירופי ותחייב את כל יצרני הרכב להתקין החל מ-2022 בכל רכב סדרתי שורה של מערכות מתקדמות לסיוע לנהג.

המסר לבעלי המניות נקלט גם אצל המתחרים ועל רקע זה אפשר אולי להבין מדוע נחפזים שחקנים חדשים דוגמת קוואלקום להיכנס לשוק ה-ADAS למרות התארכות לוח הזמנים החזוי לרכב אוטונומי מלא.

מהמורה עסקית לסטארט-אפים

בעוד שליצרניות הרכב ולשחקניות השבבים הגדולות יש מספיק משאבים פיננסיים והנדסיים לשרוף בתחום הרכב ללא נהג בהמתנה למסחור המוני, אם יגיע, חברות האוטו-טק הצעירות לא נהנות מהלוקסוס הזה. מבחינת מאות חברות הסטארט-אפ שפועלות בתחום - חלק לא מבוטל מהן בישראל - עיכוב של חמש שנים הוא מהמורה עסקית ענקית בהמתנה להנפקה, לאקזיט ו/או לייצור הכנסות מהותיות מתעשיית הרכב. אמנם חלק נכבד מהחברות הללו מילאו את קופת הגיוסים בשיא ובשלהי תקופת ה"הייפ" אבל לכולם די ברור ש"החורף הגיע". המשקיעים כבר לא ממהרים להכניס יד לכיס, הגיוסים הופכים קשים יותר ונדרשות טקטיקות חדשות להישרדות.

חשוב להגיד: "אוטו-טק" הוא תחום רחב ומגוון ולא כל החברות שפועלות בתחום תלויות בלוח הזמנים של הופעת רכב ללא נהג. לא מעט חברות מפתחות טכנולוגיות שמיועדות לשפר את איכות החיים של הנהג והנוסעים בכלי רכב קיימים, לשדרג את הבטיחות והאמינות בכל רכב מודרני מאויש ו/או לחסוך/לייצר כסף רב ליצרני הרכב.

לקטגוריה הזו שייכות בין השאר חברות שמפתחות חיישנים פנימיים למעקב אחרי מיקומם ומצבם הבריאותי והעירני של הנהג והנוסעים בתוך הרכב, טכנולוגיות למסחור נתונים, טכנולוגיות לתקשורת בין רכיבי הרכב או בין כלי רכב לבין תשתית הכבישים, טכנולוגיות אבטחת סייבר להגנה על כלי רכב מקושרים, טכנולוגיות לזיהוי ותיקון פגמים ותקלות ברכב ועוד.

בקרב החברות הללו "החורף" קצת פחות מורגש והן ממשיכות למקד תשומת לב, לחתום חוזים מעשיים עם עם יצרנים וספקי טיר1 ואפילו פה ושם לייצר הכנסות. אבל מטבע הדברים העניין שמובע בהן הוא של מומחים ורובן כבר לא מייצרות "הייפ השקעות" גלובלי מהסוג שלפני שנתיים היה יכול להפוך חברה לחד קרן (חברה פרטית עם שווי של מעל מיליארד דולר) ו/או לסדר אקזיט חלומי.

האם צפויים אקזיטים בקרוב?

אחת מטקטיקות ההישרדות שנפוצות כיום בתעשיית האוטו-טק היא למצב מחדש מוצרים וטכנולוגיות שפותחו במקור עבור רכב ללא נהג, ולהתאים אותן לכלי רכב קיימים ברמות אוטונומיה נמוכות. הטקטיקה הזו רווחת בעיקר בקרב חברות שהתמקדו בפיתוח חיישנים חיצוניים מתקדמים עבור רכב אוטונומי. אבל הטקטיקה הזו מחייבת הורדה משמעותית של עלויות המוצרים ובשנה האחרונה ראינו כמה חברות מאיצות את התהליך של מעבר לייצור המוני במטרה להוריד את העלות הסופית - מאלפי דולרים לרכב למאות בודדות או אף פחות.

בהערת אגב נציין, שחברות האוטו-טק שפועלות בפלח החיישנים נמצאות בבעיה גם בגלל עקומת החדשנות: ככל שהולך ומתארך הזמן לשוק של הרכב ללא נהג כך גדל הסיכוי להופעת חברות חדשות ומתחרות שמציגות טכנולוגיות מתקדמות יותר. התופעה בולטת כיום בשוק חיישני הלייזר (LIDAR), שהתחרות בו הופכת להיות צפופה מאד, הן כמותית והן במגוון הטכנולוגיות המתחרות.

עוד טקטיקת הישרדות שבה ניתן להבחין בחודשים האחרונים, מאחורי הקלעים, היא ויתור על חלומות להנפקה ולהשגת שווי שוק אסטרונומי. חברות עוברות לחפש "ספונסר", כלומר שחקן גדול שיבלע את חברת האוטו-טק הקטנה או לכל הפחות יהפוך ללקוח אסטרטגי ובלעדי שלה.

כפי שכתבנו בעבר, מובילאיי עשויה להפוך למעין "ספונסר" כזה לשלל חברות אוטו-טק צעירות עם מוצרים שמשלימים את ה"קיט" העתידי שלה לכלי רכב לא מאוישים. רמז לכך העניק פרופ' אמנון שעשוע בהרצאתו ב-CES השנה, כאשר ציין כי אחת האפשרויות הניצבות כיום בפני החברה בדרך למימוש החזון היא "צמיחה לא אורגנית", כלומר רכישה של חברות אחרות. לא נופתע אם כבר בעתיד הקרוב נשמע הכרזות בנושא.

טקטיקה מעניינת נוספת, שצוברת לאחרונה תאוצה, היא ביצוע "פנייה חדה" במיקוד העסקי כולל גיוון תחום הרכב, ולעיתים יציאה מוחלטת ממנו, לטובת מסחור טכנולוגיות שפותחו במחשבה על רכב אוטונומי ב"וורטיקלים" כמו שוק הספנות, התעופה והרכבות. כך למשל, בתערוכת CES השנה הופיעה חברת אבטחת הסייבר לרכב, קרמבה, כמי שמפתחת כיום טכנולוגיות הגנת סייבר למוצרי IoT ("האינטרנט של הדברים". יצרנית הרדאר על שבב Vayyar הציגה בתערוכה גרסה של המוצר שלה, שמיועדת עבור הבית החכם, וזאת לצד מוצר חדש שמיועד לעקוב אחר הנעשה בתוך הרכב ולא רק מחוצה לו. 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

העובדים והיזמים ייהנו מ-100 מיליון דולר. מאחורי הקלעים של אקזיט הענק

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו