גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נציגת המפלגה השמרנית: נוחות לצד תמחור אגרסיבי ב-SUV של לקסוס

לקסוס תעלה בשנים הקרובות על מסלול חשמלי, אבל בינתיים היא מוצאת זמן לשדרג את ה-SUV ההיברידי הגדול שלה ● המודל המחודש מציע תא נוסעים מפנק, נוחות מרשימה ותמחור אגרסיבי אך אינו מיועד לנהגים בעלי שאיפות ספורטיביות

בתחילת החודש ספג המותג לקסוס נזיפה חמורה מגופי הצרכנות בנורבגיה. הנורבגים, שרגישים כיום לכל נושא הרכב החשמלי, טענו כי הסלוגן "היברידיות בעלות טעינה עצמית", שמלווה את הדור הנוכחי של היברידיות מבית לקסוס, "יוצר מצג שווא של מכוניות שטוענות את עצמן וממחזרות אנרגיה בדרך מסתורית. זאת בשעה שבפועל את הטעינה מבצע מנוע בנזין".

לקסוס טוענת כי ההגדרה מדויקת, אבל לא קשה להבין מהיכן מגיעה אותה נזיפה. קבוצת טויוטה בחרה להתעלם בעשור האחרון מטרנד הפלאג-אין ברכבי יוקרה ושמרה אמונים להנעה ההיברידית המוכרת. בדיעבד זו הייתה טעות אסטרטגית וכיום, אחרי שדגמי הפלאג-אין כבשו 75% מהשוק, מנסה לקסוס "להפוך לימונים ללימונדה" וטוענת, שהיברידיות שלה, בניגוד למתחרים, אינן תלויות בשקע חשמלי חיצוני כדי להיות ידידותיות לסביבה.

דוגמה טיפוסית היא ה-SUV דגם RX של לקסוס, שעבר לאחרונה שדרוג מקיף. ספק אם תבחינו במתיחת הפנים החיצונית שעבר הרכב, בכל זאת יש כמה כאלו: התצורה הגיאומטרית של שבכת הגריל הענק של לקסוס השתנתה במעט, פנסי החזית הוחלפו ביחידות היי-טק קטנות וחכמות כמו אלה של סדרת ה-LC, וחדי עין יבחינו בשינויים קלים בפגושים, בפנסים האחוריים וכך הלאה. בסך הכל העיצוב ממשיך למלא היטב את תכליתו - להראות אתלטי, "טכנולוגי" ומזוהה מידית עם המותג.

יש משהו מאוד "רוחני" ומרגיע בתאי הנוסעים של כל דגמי לקסוס, וגם בתא של ה-RX. אולי זו ההקפדה האובססיבית על הפרטים הקטנים ביותר בעיצוב; אולי אלה חומרי הדיפון הרכים והחושניים, שעוטפים כמעט כל פינה גלויה ויוצרים אווירת "זן"; או בידוד הרעשים המוחלט, שביחד עם האופי החרישי מלכתחילה של מערכת ההנעה, מותיר את המולת העולם החיצון מחוץ לדלתות; או המושבים שמערסלים ברכות את החוליות השחוקות.

כך או כך, התא הוא של ה-RX - מסוג המקומות שנכנסים אליהם יגעים ועצבניים מעמל היום ויוצאים אחרי 300 קילומטרים של פקקים כמו אחרי ביקור בספא.

את שלוות הזן מפר רק מסך המולטימדיה הענק, שנוסף לחלק העליון של עמדת הפיקוד ומציג מערכת תפריטים חדשה וידידותית יותר לתפעול מאשר בדור היוצא. מערך הפיקוד נוח לקריאה, אבל ראוי היה שלקסוס תפתח עבור מאותגרי-קשב סיוע קולי נוסח "אלקסה", כמו אצל הגרמניות.

המודל המחודש סוגר גם כמה פערים קריטיים במערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) ומציע דור חדש של בקרת שיוט סמי-אוטונומית, בלימה אוטונומית משודרגת ושלל חיישנים היקפיים. מרווח הפנים נותר ללא שינוי, ולמרות בסיס גלגלים מתון יחסית יש מרחב מכובד לשלושה מבוגרים מאחור. נפח תא המטען מתחת לממוצע בפלח - בעיה מוכרת בהיברידיות - ומסתפק ב-453 ליטרים. מי שירצה מרחב הטענה משופר יצטרך להזמין את גרסת הבנזין.

לקסוס 2020

למרות המשקל הכבד

מכונית המבחן שלנו צוידה בהנעה היברידית, שהיא המיינסטרים של לקסוס RX בישראל. המערכת כוללת מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי בעל מומנט גבוה וסוללה נטענת "עצמית".

המערכת לא עברה שינויים מהותיים לעומת המודל היוצא, וההספק עדיין 313 כ"ס. זה נתון מכובד בהחלט, אבל צריך לזכור שהוא רתום למשקל עצמי של קצת יותר משני טון. במצבי התכנות החסכוניים, ברירת המחדל היא העברת כוח חלקה ושקטה ומנוע הבנזין מתנתק ומפנה את הבמה למנוע החשמלי עם כל הרפיה קלה מדוושת התאוצה, כולל בעת שיוט על הכביש המהיר.

מצב התכנות הספורטיבי משחרר את מנוע ה-V6 הבריא מחגורת הצניעות הירוקה ומעלה זיכרונות מעידן כמעט נשכח של מנועי גדולי נפח, שחביבים במיוחד על האמריקאים. במצב הספורט נרתם גם המנוע החשמלי החזק לסיוע והכלי שועט קדימה, במישור ובעליות, בקצב מכובד בהחלט בהתחשב במשקל.

מהנדסי טויוטה ממשיכים לשמור אמונים לתיבה אוטומטית רציפה, ולמרות שזה לא הפתרון הכי שקט ומעודן תחת עומס של האצה מלאה, חייבים להודות שהתיבה הספציפית הזו תפורה היטב לאופי העברת הכוח של ההנעה ההיברידית.

מי שייתן עדיפות לביצועים על פני החיסכון, יתקשה להתקרב לממוצע הצריכה המוצהר של כ-17 קילומטר לליטר. עם רגל כבדה לא חילצנו מה-RX יותר מ-11 קילומטר לכל ליטר.

מיועד לשוק האמריקאי

שוק היעד העיקרי של לקסוס, ושל ה-RX בפרט, היה ונותר השוק האמריקאי. בשנה שעברה עלו על כבישי ארה"ב למעלה מ-111 אלף יחידות חדשות מהדגם הזה - בערך פי 12 ממכירות ה RX בכל אירופה באותה שנה. אין זה מפתיע, שהשלדה מכוילת על פי טעמם של הלקוחות בארצות הברית. לקסוס אמנם טוענת, שבמודל 2020 הוקשחו המתלים ובולמי הזעזועים ושופר ההיזון החוזר של ההיגוי, אבל זה עדיין כלי שמציב את הנוחות והבידוד בראש סדר העדיפויות ומצויד במתלים רכים יותר מאלה של המקבילים הגרמנים.

המשמעות היא נוחות נסיעה מצוינת על השיבושים של האספלט הישראלי החורפי, במחיר של נטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות ותנועה גלית של המרכב בעת מעבר על שיבושים במהירויות גבוהות. אם מוסיפים לכך היגוי לא חד במיוחד, ובלמים שדורשים הסתגלות בשל מערכת מחזור האנרגיה, מקבלים רכב שמתוכנן עבור מי שכבר עבר את שלב שאיפות הנהיגה הספורטיבית בחייו.

מי שיתעקש לקבל SUV ספורטיבי מבית לקסוס יוכל להזמין את חבילת ה-F-SPORT האופציונלית, שמגיעה עם שלדה מוקשחת וספורטיבית. אבל מספר הלקוחות שמזמינים את האופציה הזו בישראל שואף לאפס.

ה-RX לא נהנה מהטבת המס ההיברידית, ולפיכך כשטיפסו מחירי דגמי הפלאג-אין המתחרים בינואר בעקבות שינוי המס הוא דווקא זכה לשיפור מעמדו התחרותי. במחיר שמתחיל ב-350 אלף שקל לדגם הטורבו ו-420 אלף שקל לדגם ההיברידי, ובהתחשב במוניטין של המותג, ל-RX יש עדיין בשרוול לא מעט קלפים שיווקים.

ובכל מקרה, הנורבגים יכולים להירגע. הסלוגן הפרובוקטיבי של "טעינה עצמית" עתיד להיעלם בקרוב במקביל לתחילת השיווק של דגמים חשמליים נטענים חיצונית מבית לקסוס, שיצעידו את המותג לעידן חדש. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5 פלאג-אין 2020

600 אלף שקל עולה כיום גרסת הפלאג-אין X5 של ה-SUV המפואר לבית ב.מ.וו. המנוע הוא עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, וביחד עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה מייצר הספק משולב של 394 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות. תא הנוסעים עמוס טכנולוגיות מתקדמות והממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים.

אאודי Q7 פלאג-אין 2020

אאודי Q7, שעברה לאחרונה חידוש מקיף, מוצעת באירופה עם שתי גרסאות היברידיות על בסיס מנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3 ליטר ומנוע חשמלי חזק - האחת עם 376 כ"ס והשנייה עם 449 כ"ס. שתיהן מסוגלות לנוע כ-50 קילומטר על חשמל בלבד ומשיגות ביצועים מרשימים לצד חיסכון. המחיר בארץ טרם פורסם.

וולבו XC90 T8

540 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין הייבריד של קרוס-אובר הדגל השבדי. מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, בשילוב שני מנועים חשמליים, מייצר הספק משולב של 407 כ"ס ומסוגל להאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ולנוע כ-55 ק"מ על חשמל בלבד. הרכב מגיע ברמת גימור מפוארת.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל