גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיפ מאסטרטג: "הפד לא ישנה את שער הריבית בארה"ב בשנתיים הקרובות. זה זמן נוח להגדיל מינוף בתיק"

מהומות, וירוסים, מלחמת סחר? ווילם סלס דווקא אופטימי ומסביר למה גל ירידות בשווקים יהיה הזדמנות קנייה ● "אנו חושבים שהדולר יתחזק, בגלל שהשוק האמריקאי הוא היחיד שיש בו עדיין תשואה חיובית" ● ובישראל? "אנחנו אוהבים את הגיוון ואת היציבות וצופים צמיחה יציבה סביב 3.1%"

וויליאם סלס, אסטרטג ההשקעות הראשי בחטיבת הבנקאות הפרטית של של בנק HSBC IPTC / צילום: ג'וזף
וויליאם סלס, אסטרטג ההשקעות הראשי בחטיבת הבנקאות הפרטית של של בנק HSBC IPTC / צילום: ג'וזף

"הלקח מ-2019 הוא שזו טעות לשבת על מזומן בסביבה של ריביות נמוכות", כך מבהיר ווילם סלס, אסטרטג ההשקעות הראשי בחטיבת הבנקאות הפרטית של בנק HSBC, בפתח שיחה עם "גלובס" שהתקיימה לאחרונה במהלך ביקורו בישראל לרגל כנס הלקוחות השנתי של החטיבה. "זו הייתה החלטה מאוד נכונה להיכנס לשוק בתחילת 2019, אחרי הירידות של סוף 2018. 

"תובנה נוספת היא שאי אפשר לנסות ולחזות את המציאות הגיאו-פוליטית. זו רכבת הרים עם שבועות של אופטימיות ואז של פסימיות, ולכן הלקח היה לבסס השקעות על פרטמטרים כלכליים. הדוגמה המובהקת היא המתחים בין סין לארה"ב - האנשים למדו לקחת את הכותרות בעירבון מוגבל, לא למהר ולפעול אלא להמתין ולראות".

אז אולי ההמלצה הנכונה היא פשוט "קנה מניות והיכנס לבונקר"?

"'בונקר' נשמע לנו כמו תיאור קצת פסימי מדי של המצב הכלכלי, אבל זה נכון אם אתה מתכוון להתעלמות מהתנודתיות קצרת הטווח. יש הגיון בהשקעות לטווח ארוך - הן מבחינת האסטרטגיה והן מבחינת אופי ההשקעה".

 מה הסיכוי לתיקון חריף בשווקים ב-2020, כמו זה שראינו בסוף 2018?

"תיקון חריף, אם יתרחש, הוא הזדמנות קנייה בשבילנו כל עוד מתקיימים תנאי היסוד של נזילות גבוהה בשווקים, וכל עוד התחזית היא לצמיחה של הכלכלה הגלובלית. אם לא מדובר בגל מכירות שנובע מפרוץ מלחמת סחר אמיתית בין ארה"ב לסין, אז מנקודת מבט של משקיע מוסדי - גל מכירות הוא הזדמנות".

ובאופן כללי מה אפשר כבר לומר על 2020?

"אנחנו לא צופים עליות חדות כמו שראינו ב-2019, אבל כן משהו דומה לזה שראינו במחצית השנייה שלה, כלומר עלייה חד-ספרתית. אני לא חושב שנראה נהירה לנכסי סיכון, למרות שראינו גישושים כאלה בסוף 2019. נמשיך לראות העדפה לאזורים שהצמיחה הכלכלית בהם חזקה יחסית - כן ארה"ב ולא אירופה למשל".

אתם צופים הורדות ריבית נוספות בארה"ב?

"לא, הפדרל ריזרב סיים את מהלך הורדות והעלאות הריבית. להערכתנו לא צפוי שינוי בשער הריבית בארה"ב בשנתיים הקרובות, מה שאומר שאפשר להגדיל קצת את המינוף בתיקים".

ולקנות מה - אג"ח של ממשלת ארה"ב?

"בשוק האג"ח יש אסטרטגיה אחת של קנה והחזק. לבנות תיק של איגרות חוב ו'לשבת' עליהן עד לפירעון - זה מתאים למי שלא צריך את הכסף במשך 4-5 השנים הקרובות. מעבר לכך, כן, אג"ח דולריות על הגבול בין דירוג השקעה לדירוג זבל יכולות להיות מעניינות. אגב, זו הסיבה שבגללה אנחנו מקטינים חשיפה לאירו ול-ין מול הדולר, כי אנחנו חושבים שהדולר יתחזק, בגלל שהשוק האמריקאי הוא היחיד שיש בו עדיין תשואה חיובית".

ומה לגבי אסיה?

"יש עניין גובר באסיה. בסין העניין מתרכז במד-טק (תעשיית ההייטק הרפואית). ככל שהמשפחות בסין יתבגרו, אנחנו צופים גידול דרמטי בהוצאה על בריאות. יש עדיין סימן שאלה לגבי איך להבין מקום כמו סין, ולכן יש ביקוש להשקעה באמצעות מוסדות שיש להם היכרות עמוקה עם סין, כמו הבנק שלנו (שנוסד בהונג קונג ב-1865, ע' ב').

"אני למשל נפגש היום עם לקוחות בהרבה מקומות באסיה שלא היינו מגיעים אליהם בעבר. הלו"ז שלי לינואר הוא ביקורים בהונג-קונג, סינגפור, הפיליפינים, מלזיה, תאילנד. לכל כלכלה יש המאפיינים שלה. אינדונזיה למשל היא כלכלה מאוד מקומית, מונעת צריכה, שאנחנו מאוד אוהבים. תאילנד היא כלכלה מוטת-ייצור, פרופיל שונה לחלוטין מאינדונזיה. הודו היא כלכלה צומחת בזכות הדמוגרפיה, ואתה חייב להיות שורי לגביה בעשור הבא. כרגע יש שם בעיה עם סקטור הבנקאות והלוואות בעייתיות. דרום קוריאה צפויה להרוויח מהגידול בחדשנות ויש לה שוק אג"ח אטרקטיבי".

  ובאירופה?

"באירופה יש עדיין חולשה בסקטור הייצור, אבל הצרכן שאחראי ל-70% מהכלכלה מתפקד היטב. אין טעם להמריץ את הכלכלה כש-70% ממנה עובדים בסדר. האמת שכשמסתכלים על העולם, השאלה הגדולה היא האם מדיניות הכסף הזול באמת עובדת?".

והתשובה שלכם?

"אנחנו רואים שהנכונות ללוות נמוכה מאוד, למרות שהכסף זול. לריבית שלילית יש השפעות שליליות, בעיקר על סקטור הבנקאות, ובמקומות מסוימים זה מגולגל לצרכנים ולמשקי הבית. ולכן כדי לייצר יותר אופטימיות בקרב העסקים, צריך קודם כל יותר יציבות גיאו-פוליטית ולאחר מכן יותר הרחבה פיסקאלית. לייצר יותר פעילות למשל בתחום התשתיות. באירופה לדוגמה ההוצאה התקציבית הייתה מאוד נמוכה כי המטרה הייתה הורדת החוב. זה היה טוב ליציבות פיננסית אבל זה לא עוזר להמרצת הכלכלה. הצד השני זה תיאוריה מוניטרית מודרנית שדוגלת בכך שהבנק המרכזי יקנה את האג"ח של הממשלה - זה יכול לעבוד במדינות שבהן יחס החוב נמוך יחסית ועלויות המימון של החוב נמוכות ביחס לצמיחה".

מה שמעניין בישראל (הפתעה!)

כשהוא נשאל לגבי סקטורים ספציפיים שנראים לו אטרקטיביים וצפויים לצמיחה ארוכת טווח, סלס משיב כי "אנחנו חיוביים לגבי אנרגיה ירוקה והתשתיות שתומכות בה. אנחנו רואים עניין הולך וגובר בקיימות וזה הופך ליותר ויותר מקובל פוליטית באירופה להשקיע בזה, גם אם לא תהיה מדיניות פיסקאלית מרחיבה. כלי רכב חשמליים, רשת חכמה שתדע לקלוט חשמל סולארי מהגגות ולשלב אותו במערכת. זה משתלב בחדשנות ובמהפכה התעשייתית - ומתבטא במוצרים שאנחנו מציעים ללקוחות שלנו, החל מתעודות סל דרך מוצרים מובנים ועד השקעות בפרייבט אקוויטי".

מהם הנכסים שמחיריהם צפויים לעלות כתוצאה מהריבית האפסית?

"בעולם של ריביות נמוכות אנשים יוצאים משוק האג"ח למשל למניות דיבידנד. נדל"ן הוא אפיק השקעה אפשרי. בשוק הזה חשוב לדעת מה ההיצע והביקוש המקומיים, היכן המקומות הצומחים ביותר, אילו הן הערים המובילות מבחינת חדשנות וטכנולוגיה. אחרי כן יש שאלות כמו אם ללכת על מגורים, משרדים או מסחרי. החלק המאתגר ביותר היום בנדל"ן הוא המסחרי, קניונים ומרכזי קניות, ומצד שני מרלו"גים ותשתיות שתומכות ב-E-commerce הם החלק הכי מעניין. שם המהפכה".

 ואיפה הסיכונים?

"משקיעים שרוצים הכנסות ויושבים על מזומן, מנסים לאזן את זה עם נכסים מאוד מסוכנים. זו כמובן אסטרטגיה לא-נכונה בסביבה של צמיחה נמוכה. אתה לא רוצה להיות ב'ארגנטינות' של העולם, בדירוגים הנמוכים ביותר. אנחנו מדברים על שילוב סלקטיבי של מטבעות ואיגרות חוב של מדינות שיכולות לפרוע חובות, ומניות דיבידנד ונדל"ן. מי שמחפש צמיחה צריך לפנות לכלכלות צומחות ולענפים שמבטיחים צמיחה ארוכת טווח. מעבר לכך, משקיעים מחפשים היום יותר ניהול אקטיבי, ואנחנו רואים יותר ויותר קרנות גידור בתיקים".

 מהי דעתכם על ישראל?

"אנחנו מאוד חיוביים. אנחנו צופים צמיחה יציבה סביב 3.1%".

ומה לגבי חוסר היציבות הפוליטי? בחירות שלישיות, אתה יודע...

"מה שמעניין כאן, ואחת הסיבות שאני אוהב לבוא לפה, הוא הגיוון. היציבות של ישראל מבוססת גם על הצמיחה האיתנה של הכלכלה וגם על העודף במאזן התשלומים. זה מה שמוביל אותנו למסקנה שהשקל יישאר חזק מול הדולר, בוודאי הרבה יותר ממטבעות אחרים. כשאתה מדבר על חוסר יציבות פוליטית - זהו לא נושא מרכזי מבחינתנו בהשקעה בישראל. זה יותר בעיה באזורים אחרים בעולם". 



עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ