גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוספת מתכווצת: בעלי דירות בפינוי-בינוי ייאלצו להסתפק בפחות

מסמך מדיניות חדש שהפיצה הרשות להתחדשות עירונית ושהגיע לידי "גלובס", מיישר קו עם עיריית ת"א וקובע לראשונה כי תוספת "ראויה" לשטח דירה בפרויקט פינוי-בינוי היא 12 מ"ר • עם זאת, יזמים שיציגו רווחיות גבוהה יוכלו לתת לדיירים דירות גדולות יותר

הריסת בניינים ישנים בבת ים /  צילום: כדיה לוי
הריסת בניינים ישנים בבת ים / צילום: כדיה לוי

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קובעת מדיניות חדשה שמצמצמת את התמורות שיקבלו בעלי הדירות המשתתפים בפרויקטים של פינוי-בינוי. אם עד כה הנוהג היה, שדיירים שמקדמים פרויקטים מסוג זה, יקבלו דירות בשטח שגדול ב-25 מ"ר משטח הדירות המקוריות שלהם, כעת הדירות החדשות יגדלו ב-12 מ"ר בלבד מדירות המקור. זאת למעט במקרים שמדובר בדירות קטנות. ועם זאת, הרשות ממליצה על קביעת תקופת מעבר, לפיה תוכניות שנדונו בוועדות לתכנון ולבנייה במהלך שלוש השנים האחרונות ימשיכו להתבסס על התקן הישן.

בימים האחרונים, כך נודע ל"גלובס", שלחה הרשות להתחדשות עירונית, למנהלות ההתחדשות העירוניות שיושבות ברשויות המקומיות ושכפופות לה ולמוסדות התכנון, מכתב ובו עמדתה בתחום התמורות הראויות לדיירים במיזמי פינוי-בינוי. זאת על רקע פרסום טיוטת התקן השמאי 21 על ידי השמאי הממשלתי, הקובע את מכלול התמורות שאמור להתקבל על ידי היזמים והדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית ופרסום מדיניות על ידי מספר רשויות מקומיות.

הכללים החדשים בפינוי בינוי

השטח סימן את המדיניות החדשה

בנובמבר 2012 פרסם משרד השמאי הממשלתי את התקן השמאי 21, לפיו התמורה הראויה לבעלי דירות בהתחדשות עירונית היא דירות ששטחן גדול ב-25 מ"ר מהדירות המקוריות. עם הזמן התקבלו טענות שהתמורה הזו, ששווה ערך לתוספת חדר וממ"ד, לא כולל מרפסת, מחסן ומקום חניה - גבוהה מדי. ברבעון האחרון של 2019 כמה רשויות מקומיות קבעו מדיניות עצמאית בנושא.

בנובמבר האחרון אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב את מסמך מדיניות ההתחדשות העירונית, שבמידה רבה "אותת" לכל השוק את הכיוון החדש. לפי המסמך, דירות במיזמי פינוי-בינוי יגדלו ב-12 מ"ר במקסימום, וכי לדירות ששטחן קטן מ-60 מ"ר, תעשה השלמה ל-60 מ"ר בלבד, לא כולל מרפסת.

כן נקבע שייערך נספח חברתי, במימון העירייה, שיבחן את צורכי התושבים.

באותו חודש אישרה גם מועצת עיריית פתח תקוה מסמך מדיניות להתחדשות עירונית בשטחה, שקובע אף הוא רף של 12 מ"ר (כולל ממ"ד) כתוספת לדירות קיימות. במסמך העירוני אף נקבע כי פרויקטים של פינוי-בינוי יכללו 20% דירות קטנות בשטח של עד 75 מ"ר. גם בנתניה קידמו מהלך דומה.

בנוסף, משרד המשפטים מקדם מזה מספר חודשים עדכון לתקן 21, ובדצמבר פרסם את הטיוטה שלו שצמצמה את התמורה לבעלי הדירות מ-25 מ"ר, למרווח של 12-25 מ"ר.

כעת גם ברשות להתחדשות עירונית, שהוקמה ב-2016 ושמנוהלת על ידי חיים אביטן, מבהירים את עמדתם בנושא, ובמידה רבה מיישרים קו עם תל אביב ושאר הרשויות המקומיות.

חיים אביטן / צילום: תמר מצפי

"עמדת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית היא, כי תמורה ראויה היא תוספת של 12 מ"ר ומרפסת. תמורה זו משקפת תוספת של חדר ומרפסת, המהווה שיפור משמעותי באיכות החיים ובערך הנכס, בנוסף לשדרוג הנובע מעצם קבלת דירה חדשה, ממוגנת, מחוזקת, עם חניה ועל פי רוב גם מחסן", נכתב במכתב.

ועם זאת, מצוין בו כי, "התמורות בפועל יעוגנו בהסכם בין בעלי הדירות ליזם, וככל שניתן לצופף את הפרויקט באופן משמעותי, תוך שמירה על איכות תכנונית ראויה, כך שהרווחיות ליזם היא מעבר למינימום הקבוע בתקן 21, מצופה שהתמורות בפועל לבעלי הדירות יהיו גדולות יותר ("חלוקת עושר")", נכתב במסמך המדיניות החדש של הרשות.

"המקרה שבו יזם מרוויח יותר, הוא המקרה יוצא הדופן", אומר ל"גלובס" גורי נדלר, מנהל אגף תכנון ברשות. "אנחנו כבר מכירים את השוק, ואנחנו מכוונים לסטנדרט שבו הדייר יקבל 12 מ"ר ומרפסת. באופן עקרוני אם התכנון יהיה מוצלח, אז מן הראוי שהרווח הנוסף יחולק גם עם בעלי העניין האחרים - גם שהדיירים יקבלו יותר מ-12 מ"ר וגם שהעירייה תקבל היטל השבחה. אבל חשוב לי לחזור על זה, שהמצב הזה אינו יומיומי, ומה שצריך להוביל זה התכנון הנכון. אגב, המו"מ הזה קיים כבר היום בהיטל השבחה. כשרואים שהרווח של היזם גדול - מחייבים בהיטל, וכשהוא נמצא במינימום - נותנים לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה אפשרות לשקול, האם יינתן פטור מהיטל השבחה", אומר נדלר.

הרשות מדגישה במכתב, כי במקרים שבהם הדירות המקוריות מוגדרות "קטנות במיוחד" ושטחן עד 52 מ"ר, מוצע להגדיל את תוספת השטח לעד 25 מ"ר, קרי לדירה בגודל מינימלי של 65 מ"ר.

"המקסימום של 25 מ"ר הוא הקובע, ואם למישהו יש דירה בשטח 30 מ"ר, הוא יקבל דירה בגודל של 55 מ"ר. אני חושב שמדובר בתוספת משמעותית, והדירה במצב כזה הוכפלה בגודלה. בבדיקות שעשינו הגענו למסקנה, שדירת 3 חדרים ראויה צריכה להיות בשטח של 65 מ"ר", מסביר נדלר.

תמורה ראויה גם לבעלי נכסים מסחריים

המכתב לא מפרט את נוסחת השווי לתמורה של בעלי נכסים מסחריים. כידוע בחלק ממבני השיכון הישנים, ישנן חנויות בקומות הקרקע. בטיוטה לעדכון תקן 21, השמאי הממשלתי מדבר על השוואתן ליחידת דיור. עמדת הרשות להתחדשות עירונית, לעומת זאת, מורכבת יותר והיא כותבת, כי "ככלל, יש לקבוע תמורה ראויה, שתשקף את שווי הנכס המסחרי, תוך שאיפה ליצור איזון ושוויון בגובה התמורות היחסי מול בעלי הדירות". ככל הנראה, עמדה זו נובעת מניסיון העבר, שבו בחלק מהמקרים, מי שהיקשה על קידום פרויקטים של התחדשות עירונית, היו בעלי החנויות.

"בנושא של נכסים מסחריים, אין עוד הרבה ניסיון, ויש שאלות ספציפיות, כגון האם בעל הנכס הוא גם זה שמפעיל אותו, או שהוא משכיר את השטח למישהו אחר. המטרה הייתה שלא להיכנס לזה, אלא לסמן את העיקרון המרכזי שלפיו יש לפעול, והעיקרון הזה הוא, שבאופן יחסי התמורה לבעלי הנכסים המסחריים צריכה להיות דומה לזו שיקבלו בעלי הדירות", מסביר נדלר ומציין, כי עדיין ב-80% מהמבנים המיועדים לפינוי-בינוי אין שטחים מסחריים.

על מנת להגדיל את הוודאות, המדיניות החדשה, כך נכתב, לא תחול על תוכניות שנדונו בוועדה המקומית בשלוש השנים האחרונות ושהתבססו על הגדלת שטח הדירות מעבר ל-12 מ"ר. זאת מתוך הבנה, כי ברגע שהוועדה המקומית תודיע ליזם ולדיירים שהגיעו להסכמות, בהתבסס על תוספת גבוהה מ-12 מ"ר, כי עליהם להצטמצם, תגדל הסבירות שהפרויקט יבוטל או יידחה בשנים רבות. 

יפעת שאשא ביטון / צילום: ישראל סלם

"מדובר במשולש - יש יזם, דיירים ועירייה, ולכן קבענו הוראות מעבר, שאם יש הסכמה של כולם מהשנים האחרונות, ולא משהו עתיק שעבר זמנו, אנחנו חושבים שיש להמשיך עם ההסכמות הקיימות ולא לשנות עכשיו את הסיכומים. אבל אם רק היזם והדיירים הגיעו להסכמות ביניהם, בדרך כלל הם מתנים אותן בהחלטות של ועדות התכנון", מסביר נדלר שמבקש להוסיף כי "עם כל הצער, יהיו כאלה שיצטרכו לשנות את ההסכמות שלהם, אבל זו אינה מכשלה. כבר היום יש ועדות שמחליטות החלטות דומות, שמאלצות את הדיירים והיזמים לחזור אחורה ולהתמודד עם זה".

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מסרה כי "עשינו היום צעד נוסף בדרך להסדרת תחום ההתחדשות העירונית ומהלך נוסף המסייע לאזרח בתהליכי ההתחדשות. פרסום של סטנדרט אחיד ושקוף יסייע הן לאזרח והן ליזם לעמוד על זכויותיו בתהליך של התחדשות עירונית, יחזק את הוודאות בפרויקט ויפיג חששות או אי בהירות המלווים לעתים פרויקטים מסוג זה. התחדשות עירונית מהווה את עתיד שוק הדיור בישראל. נמשיך לעשות כל שביכולתנו להסדיר את התחום ולהקל על כל הצדדים הנוגעים בדבר".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; מדד הבנקים יורד ב-1%

ההתפתחות הבטחונית בצפון מעיקה על הבורסה ●  השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.766 שקלים ● אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30