גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר הבחירות: התוכנית למלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול בסכנת סגירה

נכון לשעה זו, אם לא יימצא בטווח הזמן הקרוב פתרון הולם להמשך הפעלת התוכנית ברחבי הארץ, המשמעות היא פיטורים של יותר מ-1,100 עובדים והשארת תושבים רבים בלא מענה וללא כל חלופה אחרת ● יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: "לא נהסס להשבית את השלטון המקומי"

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי / צילום: איל יצהר
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי / צילום: איל יצהר

במסגרת קיצוץ רוחבי המתבצע בשל היעדר תקציב מדינה לשנת 2020, עלולה להיפגע באופן משמעותי הפעלתה התוכנית למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול, המופעלת בכלל הרשויות המקומיות במדינת ישראל.

נכון לשעה זו, אם לא יימצא בטווח הזמן הקרוב פתרון הולם להמשך הפעלת התוכנית ברחבי הארץ, משמעות הדבר היא פיטורים של יותר מ-1,100 עובדים והשארת תושבים רבים בלא מענה וללא כל חלופה אחרת. התהליך כבר החל, כאשר בעיריית חדרה לדוגמה, כבר הוקפאה פעילות התוכנית.

גורמים ברשויות המקומיות מדגישים כי לאחר שיפוטרו העובדים - ובהם אלו האחראיים למניעת סמים ואלכוהול בישובים, סיירות ההורים, מדריכי מוגנות מפני אלימות, מעבירי סדנאות להורים לגבי מצבי סיכון, מפעילי מצלמות אבטחה בישובים ועוד - לא תהיה דרך חזרה מכך, והתוכנית עלולה להסגר או לדרוש משאבים רבים עד לשיקומה הארוך. מדובר בקיצוץ של כ-100 מיליון שקל, שמידת השפעתו על התוכנית תשתנה בין הערים, לפי היקף התוכנית והיכולת של העיר לממנה כעת בעצמה ללא סיוע ממשלתי.

ביום חמישי שיגר דני שחר, יו"ר הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול מכתב לכל ראשי הרשויות בהן פועלת התוכנית, שעניינו "הפחתת היקף השתתפות המשרד במימון תוכניות בתחומי עיסוקה של הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול עקב קיצוץ תקציבה על ידי משרד האוצר". לאחר החלטת האוצר לקצץ 2/3 מתקציב הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, "נאלצת הרשות לצמצם/להפסיק השתתפות במימון תוכניות מקצועיות".

את המכתב חתם דני שחר, ראש הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול במשפט: "צר לי מאוד על החלטת החשב הכללי באוצר ועל סדר העדיפויות שנקבע במסגרת ועדת החריגים במשרד האוצר, אשר יש בה לדעתנו פגיעה משמעותית בביטחון האישי של תושבי ישראל". משמעות ההחלטה היא שרשויות שלא יכולות לממן בעצמן את המשך קיומה של התוכנית, ייאלצו לצמצם מאד את היקף פעילותה עד כדי סגירה. במצב שבו מרבית הערים בישראל נתמכות במענקי איזון, המשך קיומה של התוכנית מוטל בספק.

המשרד לביטחון הפנים הגיש לאוצר בקשה להמשך תקצוב הרשות בסכום של 196 מיליון שקל בדומה לתקציב 2019, בכדי לאפשר את פעילות תוכניות, אך וועדת החריגים במשרד האוצר סירבה לאשר את המשך תקצוב הרשות, ובכך קוצצו 2/3 מתקציב הרשות והיא לא תוכל לממן את התוכניות למניעת אלימות בשנת 2020. במכתב ששיגר המשרד לביטחון הפנים בהוראת גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים נכתב כי "משמעות הקיצוץ פגיעה עמוקה וקשה בפעילות הרשות לביטחון קהילתי, עד כדי עצירת כלל התוכניות לחלוטין, וזאת בתום כשנתיים בלבד מיום הקמתה. דת החריגים לא הבינה את משמעות החלטתה".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, הבהיר גם הוא כי הקיצוץ לא יעבור בשתיקה ואמר ל"גלובס": "לא ניתן לקצץ תוכנית כל-כך חשובה כמו 'עיר ללא אלימות' שמסייעת לילדים ולנוער ולא ניתן יד לפיטור עובדים. אני קורא לאוצר למצוא פתרון בדחיפות ולא נהסס לצאת להשבתת כלל השלטון המקומי".

"מי יסתובב בלילות בשביל הילדים האלו?"

זוהי תוכנית הדגל של ממשלת ישראל ושל המשרד לביטחון הפנים בתחום ההתמודדות עם התנהגות אנטי-חברתית, אלימות, עבריינות ופשיעה, הפועלת ב-255 רשויות. התוכנית מתמקדת בחמישה תחומי פעילות ברמה העירונית, ומייצרת שיתופי פעולה רוחביים ביניהם, בכדי לייצר התמודדות אפקטיבית עם בעיית האלימות. התוכנית מסייעת, בין היתר, בטיפול ושיקום של נפגעי סמים וחיבור שלהם למשרדי הרווחה, וגם הפעלת סיירת שיטור בערים ומדריכי מוגנות בבתי הספר, וכן מקיפה ומפעילה מוקדים ומערכת מצלמות ברשויות המקומיות.

הנפגעים, כאמור, אינם רק העובדים אלא האנשים הנעזרים בתוכניות הרשות. "מתקציב של 2 מיליון ירדנו לתקציב של 200 אלף שקל, לרבות שכר העובדים - כך שיש רשויות שנשארה בהן רק הפונקציה של מנהל התוכנית. אין סיבה שעירייה גירעונית תשאיר את התוכנית הזו כשאין לה משאבים", מספרת מנהלת תוכנית באחת הרשויות. "אנחנו מפעילים מגרשי ספורט עד אמצע הלילה תחת השגחה של מאמנים כדי למנוע שוטטות וונדליזם. אנחנו מתעסקים באלימות מינית, אלימות ברשת והעצמה. אנחנו עוברים תהליכים ארוכים עם ילדים, והשפה שהם מדברים משתנה בזכות התוכנית.

"היא גורמת להם, למשל, להבין שאם הם רואים תופעה פסולה ברשת הם צריכים לדווח עליה והם לא מלשנים, אלא מנהיגים. התוכנית שלנו בונה ילדים מגילאי בית הספר היסודי. גם הורים ייפגעו, מפני שאנחנו מספקים להם סדנאות הורות לזיהוי מצבי סיכון אצל הילדים והדרכה להתנהגות עם ילדים. אנחנו חולשים על מגוון תחומים ומקומות, יצרנו ממש קהילות בעיר. ועכשיו לקחו לנו את זה מהידיים. מי יסתובב בלילות בשביל הילדים האלו? יש ילדים שמערך המתנדבים שלנו הציל מהרעלת אלכוהול, אונס או מקרי אלימות. הסכנות האלו לא מדלגות על אף אחד. צריך למנוע את המקרים האלו מראש - אכיפה לא יכולה לבוא בלי מניעה. חייבים למצוא פתרון להמשך קיום התוכנית במתכונת שלה".

לפני כעשרה ימים שלח מרכז השלטון המקומי מכתב התראה לפני שביתה לשרי האוצר והפנים ולראש הממשלה. זהו מכתב רביעי בשרשרת מכתבים, בהם מזהירים ראשי הערים כי לא יוכלו לעמוד בנטל הכבד של קיצוצי התקציב ואי העברת תקציב לשנת 2020, כאשר הרשויות נדרשות להמשיך ולתפקד בשעה שבה הכנסת נגררת ממערכת בחירות אחת לאחרת. "עוד לא יבשה הדיו על מכתבינו הקודמים, ועוד בטרם קיבלנו מענה כלשהו, הגיע לידנו מכתבו של מנכ"ל המשרד לבט"פ, בו הוא מתאר את היקף הפגיעה בתוכניות הרשות לביטחון קהילתי", כתבו ראשי הערים.

"טרם זומנו לדיון בנושא חשוב ואקוטי זה, וטרם קיבלנו מענה כלשהו לטענותינו. בזמן שאנו כותבים מילים אלו. לא נוכל לשבת מן הצד בחוסר מעש, ולהביט כיצד הממשלה מחרבת במו ידיה תוכניות ופרויקטים חשובים מן המעלה הראשונה, אשר פגיעה בהם, היא פגיעה ישירה באוכלוסיות החלשות ביותר במדינת ישראל". עוד הוסיפו ראשי הערים כי "עוד התבשרנו על החלטת החשב הכללי להענקת תוספת תקציבית של 2 מיליארד שקל נוספים למערכת הביטחון, וקרוב לוודאי, על חשבון שירותי החינוך לילדים ושירותי הרווחה לקשישים עריריים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "נוכח הוראות סעיף 3ב' לחוק יסוד משק המדינה הקובע את אופן פעולת הממשלה בשנה ללא תקציב, הממשלה רשאית להוציא בכל חודש 1/12 מתקציב המדינה לשנת 2019. מדובר במסגרת הוצאה מצומצמת שתיועד ראשית כל לקיום התחייבויות קיימות על פי חוק, חוזים ואמנות, וכן לצורך פעולות חיוניות בהתאם לאישור ועדת החריגים של החשכ"ל. ככל שנותרת יתרה היא תשמש עבור מימון פעולות שנכללו בתקציב הקודם בלבד. לאחר הבחירות וכינון הממשלה החדשה ועם אישור תקציב מדינה, תהיה רשאית הממשלה החדשה לקבוע תקציב לתחומים נוספים שלא ניתן היה לממן במסגרת הוראות חוק היסוד, וזאת בהתאם לסדר העדיפות שיקבע על ידה. במקביל, הדרגים המקצועיים במשרד האוצר ובמשרדי הממשלה המקבילים עוסקים בבחינת הצרכים והפעילויות הנדרשות על מנת להציגם לממשלה החדשה עם כינונה".

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "לצערנו, התבשרנו על קיצוץ דרמטי של כ-75% בתקציב הרשות לביטחון קהילתי. קיצוץ זה הינו אחד ההשלכות הקשות של הקיפאון שבו נמצאת המדינה בכלל, והרשויות - בפרט. בשלב זה התקבלה החלטה להקפיא שורה ארוכה של פעולות, ולהמשיך בשלב הראשוני את העסקת העובדים. ככל שנונחה אחרת על-ידי המשרד לביטחון פנים, נשקול שוב את ההחלטות ונפעל בהתאם להנחיות. לצערנו לא נוכל להבטיח כי השירות לתושבים בתחום זה לא יפגע. אנו קוראים לחברי הכנסת ולשרים המכהנים לעשות כמיטב יכולתם למזער את הפגיעה באזרחי המדינה".

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי