גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סנטימנט וירוס קורונה: הנגיף לא קטלני כמו שסין משמעותית

על רקע בהלת הקורונה, מתבקש להשוות את המצב הנוכחי להתפרצות הסארס לפני 17 שנה - הפעם הווירוס מסתמן כקטלני פחות, אבל סין הרבה יותר משמעותית בכלכלה הגלובלית ● וגם: אילו ענפים צפויים להיפגע במיוחד מהתפרצות הנגיף?

מאבטח בודק טמפרטורת גוף של אישה שרוצה להיכנס למכולת / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
מאבטח בודק טמפרטורת גוף של אישה שרוצה להיכנס למכולת / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

על פי ארגון הבריאות העולמי, הזן החדש של נגיף ה"קורונה" מגיע ממשפחה גדולה של נגיפים המכונים CoronaViruses, הידועים כגורמים למחלות שונות החל מהצטננות ועד מחלות קשות יותר בדומה למחלת הסארס שהתפרצה במזרח בין נובמבר 2002 ליולי 2003. מאז התפרצות נגיף הקורונה בעיר ווהאן שבסין, המחלה התפשטה לערים מרכזיות אחרות כמו בייג'ינג, שנחאי, הונג קונג ובשבוע האחרון התגלו מקרים ראשונים גם בהודו, רוסיה, בריטניה וצרפת. בניסיון לבלום את התפשטות נגיף הקורונה החדש, הטילה סין סגר על יותר מ-15 ערים, ונקטה פעולות יוצאות דופן כמו הקמת בתי חולים חדשים בתוך ימים אחדים. לאור גודלה הנוכחי של סין ועצם העובדה שהיא למעשה היום מבוגרת מהעולם באופן חסר תקדים, ברור כי הסיכונים הפעם לכלכלה הם הרבה יותר גדולים, גם אם מדובר על השפעות טווח קצר בלבד.

התפרצות הנגיף מתרחשת בזמן לא טוב למעצמה השנייה בגודלה בעולם. כלכלת סין, שגם ככה מתמודדת עם האטה בצמיחה הכלכלית על רקע מתיחות הסחר עם ארה"ב והשינוי המבני שסין עוברת (במטרה לשנות את מבנה הכלכלה באופן שימצב את סין כמובילה עולמית בטכנולוגיה עד שנת 2025), נאלצת כעת להתמודד עם נגיף הקורונה.

הבהלה בעולם מפני הפגיעה הכלכלית והתפשטות הווירוס דחפה את מדדי המניות בעולם לירידות חדות בשבוע האחרון, תחילה במדדי סין ובהונג קונג ובהמשך גם בשאר השווקים הגלובליים. עם זאת, ההיסטוריה מלמדת כי איומים מסוג זה הם בעלי השפעה קצרת טווח על הכלכלה או השווקים, ולכן סביר להניח כי כך יהיה הדבר גם הפעם. כשמסתכלים על ביצועי שוק המניות האמריקאי למשל (S&P 500) לאחר כל סיום של מקרים דומים, ניתן לראות כי קיים דפוס ברור - המשקיעים אכן נכנסים לפאניקה, אך השווקים נותנים את המענה מספר חודשים לאחר מכן.

הסארס היה יותר קטלני

בניסיון לתת השוואה של מגיפה דומה מהעבר, ההשוואה המתבקשת היא למגפת הסארס שהתפשטה במזרח בין נובמבר 2002 ליולי 2003. במבט ראשון, נכון לשלב זה נראה כי וירוס הקורונה פחות חמור מהסארס, שכן נכון לכתיבת שורות אלה, סין מונה כבר 360 בני אדם שמתו כתוצאה מהמחלה, כשלמעלה מ-17 אלף בני אדם נדבקו. כלומר, שיעור התמותה עומד כעת על כ-2.1% זאת לעומת מגפת הסארס בה שיעור התמותה מהמחלה עמד על 9.6%. עם זאת, ישנם כמה הבדלים מהותיים והמשמעותי בהם הוא כלכלת סין שהלכה והשתנתה עם השנים.

כאמור, כיום סין היא שחקנית גדולה יותר על הבמה העולמית, שכן חלקה בצמיחה העולמית רק הלך וגדל במהלך העשורים האחרונים, ולכן ההשלכות הכלכליות עשויות להיות מהותיות יותר. סין מהווה כיום כמעט 20% מהתוצר העולמי והתרומה הישירה שלה לצמיחה הגלובלית היא 35% (וקרוב יותר ל-50% אם מסתכלים גם על התרומה העקיפה). לשם השוואה, ב-2003 (תקופה ה-סארס) תרומתה לצמיחה העולמית עמדה על 10% בלבד באופן ישיר והאפקט העקיף שלה על מדינות אחרות היה הרבה יותר שולי.

בנוסף, להבדיל מ-2003, הצרכנים הסינים ממלאים היום תפקיד גדול יותר בכלכלה. הצריכה הפרטית הפכה לאחד המנועי צמיחה המרכזיים בכלכלה הסינית בשנים האחרונות, על כן הסיכון העיקרי לטווח הקצר הוא ההשפעה השלילית של הווירוס על סנטימנט הצרכנים. זאת לאור הסגירה של אתרי נופש מרכזיים כמו "דיסנילנד" בשנחאי, סגירה זמנית של מסעדות ובפרט אנשים שסגורים בתקופת חג ראש השנה הסיני. מצד שני, סין נמצאת כעת בעידן המסחר באינטרנט, כך שבניגוד לשנות האלפיים הצרכנים מבצעים יותר ויותר רכישות באינטרנט, כך שחלק ניכר מהירידה במכירות הלא מקוונות על רקע הנגיף עשויות להתקזז חלקית עם עלייה ברכישות המקוונות.

אמנם מוקדם מדי לכמת את ההשפעה הכלכלית של הנגיף הנוכחי, אך מהנתונים ההיסטוריים עולה כי הסארס השיל כאחוז מהצמיחה של המשק הסיני (אז סין צמחה ב-10% לעומת 6.0% היום) וכ-0.1% מהצמיחה העולמית. לאור גודלה, ברור כי בסבב הנוכחי ההשפעה תהיה גדולה יותר. כמובן שככל שסין תצליח למגר את הווירוס מהר יותר, כך הנזק הפוטנציאלי לפעילות הכלכלית יהיה מוגבל יותר ולהפך, ככל שמשך הזמן עד להשתלטות על התפשטות המחלה יהיה ארוך יותר, צפויה פגיעה כלכלית גבוהה יותר.

מדד הפחד והשווקים

2020 נפתחה כהמשך ישיר לעליות שנרשמו באחת השנים הטובות שידעו שוקי המניות בעולם, אך היוודעות דבר המגיפה הובילה לשינוי בכיוון המסחר בשווקים ברחבי הגלובוס. אם כי עד כה, להוציא את הירידות החדות שנרשמות בבורסה הסינית ולמרות הדרמה, עדיין לא נרשמו בשווקים ירידות חדות. את אלו שנרשמו אפשר כרגע להגדיר כתיקון קל, לא יותר מזה.

כדי לקבל פרופורציות לתגובות דרמטיות של השווקים, נזכיר שבחודש דצמבר 2018 נרשם אחד החודשים הגרועים בבורסות בעולם של השנים האחרונות, במהלכו מחקו המדדים המובילים בארה"ב יותר מ-15% מערכם, בפחות משלושה שבועות, על רקע העלאת הריבית שביצע הפד. לימים, הדרמה דעכה, המגמה התהפכה בחדות ו-2019, כפי שאתם כבר יודעים, הפכה לאחת השנים המוצלחות ביותר שידעו השווקים הפיננסים. אפילו מלחמת הסחר שהתפתחה במהלך השנה, לא גרמה ליותר מהתעטשות קלה מידי פעם של השווקים בהובלת סקטור הטכנולוגיה שהיה (ועדיין נמצא) במרכז המאבק בין שתי המעצמות.

בשבועיים האחרונים, מאז נודע לראשונה התפרצות הנגיף בסין, מדד הפחד זינק ב-50% (בדצמבר 2018 המדד זינק ב-120%) וסביר שבשבועות הקרובים, אם לא תגיע צפירת הרגעה מכיוון סין, הוא ימשיך לטפס מעלה והשווקים ימשיכו להילחץ מטה. נכון לעכשיו, הפאניקה עדיין לא אחזה בשוקי ההון בעולם וניתן לסכם את הירידות האחרונות (מאז ה-17 בינואר ועד ה-3 בפברואר) בשווקים המרכזיים (ארה"ב, יפן ואירופה) בטווח שבין 2%-5%. בסין כמובן התנודתיות חדה יותר ובקופה זו נרשמו ירידות של כ-12%.

מדד הפחד והירידות בפועל של השווקים, לא אחת, נגרמות נוכח הפאניקה ביחס להיקף הידיעות המפורסמות בכלי המדיה השונים בתקופה, בהם קיים עודף מידע שאינו מדויק לצד מחסור במידע מדויק, במיוחד כאשר מדובר באזור בעולם כדוגמת סין. עם זאת, במקרה הנוכחי צפויה השלכה כלכלית אמיתית על חברות רבות ממגזרים רבים נוכח הסגר על מחוזות רבים בסין.

מקור המחלה - גם מקור אספקת טכנולוגיה

אפשר למנות מספר רב של ענפים שעשויים להיפגע מהמצב: חברות הפועלות בענף התיירות, שכולל בין היתר גם את ענף התעופה והמלונאות בעולם. אפשר בתחום זה לציין גם שווקים ספציפיים התלויים מאוד כלכלית בענף זה כגון: תאילנד, סינגפור והונג קונג. חשוב לציין כי ביטול טיסות אינו מתבצע בימים אלו רק לסין וממנה, התפשטות הנגיף למדינות נוספות מובילה לחשש רב מצד התיירים ולביטול טיולים באזורים נוספים בעולם, גם למדינות בהן התגלה הנגיף, אך גם למדינות אחרות, נוכח החשש הכללי מפני הטיסות עצמן כגורם פוטנציאלי להידברות ולכן רבים ברחבי הגלובוס לבטל טיסות וטיולים, גם כנסים ונסיעות עסקים.

ענף הקמעונאות על גווניו השונים צפוי להיות מושפע קודם כל מהירידה בצריכה של הצרכן הסיני, נוכח ההסגר במחוזות רבים שם, לצד סגירת מפעלים ומחסנים וירידה בשילוח של חבילות אל מחוץ לסין (שעשויה במעגל השני והשלישי שלה להוביל למחסור במוצרים מסוימים גם באזורים אחרים בעולם). לכך כמובן השפעה על היקף הפעילות של חברות השינוע והמשלוחים, כאשר לירידה בהיקף השילוח וסגירת מפעלים, השלכות על תעשיית האנרגיה, שרשמה ירידות חדות של כ-10% בתקופה המדוברת.

גם יצרניות של מכשירי אלקטרוניקה, תעשיית השבבים והסמיקונדוקטור עשויות להיפגע, נוכח מחסור אפשרי של חלקים המיוצאים ממפעלים בסין. נציין כי העיר וואהן בסין (בה התגלתה לראשונה המגיפה) הינה חשובה מאוד בשרשרת האספקה הטכנולוגית העולמית. העיר מצויה בעוצר כשבועיים ימים.

עוד עשויות לסבול מהתפשטות המגיפה, יצרניות הרכב, בעיקר נוכח העובדה כי סין מהווה כ-30% מהביקוש הגלובלי לרכבים. בתגובה רשמו יצרניות הרכבים ירידות חדות בטווח של 10%-15%.

התארכות זמן והתפשטות המגיפה כמובן עשויות להרחיב את המעגלים ולהוביל לפגיעה בתעשיות נוספות. בכל מקרה, נראה כי המגיפה חידדה את מקומה של סין בכלכלה העולמית והתלות של העולם בייצור ובצריכה הסינית. 

הכותבים הם מנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' וכלכלן במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך.

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית