גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהלת הקורונה מייצרת הזדמנויות השקעה

למרות האי-ודאות והחששות המובנים, הפגיעה הנגרמת לשווקים הפיננסיים מהתפרצות הווירוס הסיני צפויה להיות זמנית ומוגבלת ● מניות חברות הביטוח הן דוגמה למגזר שנפגע ללא הצדקה מאפקט הקורונה

מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס הקורונה בסין / צילום: AP
מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס הקורונה בסין / צילום: AP

בשבועיים האחרונים עוסקות כמעט כל הכתבות בעיתונות הכלכלית בדבר אחד - וירוס קורונה. כמות המידע אודות המחלה המסתורית, לצד דיווחים שוטפים על מספר הנדבקים ומספר המתים, היא פשוט עצומה. זה בהחלט מעניין, ואני מוצא את עצמי קורא לא מעט על הנושא, אבל בסופו של יום נותרת בי השאלה הבסיסית, מה אני עושה?

אי-ודאות היא סיטואציה מעיקה, אבל אין מה לעשות נגדה: משקיעים, כמו רב בני האדם, הם טיפוסים שונאי סיכון מטבעם. לפיכך, כשמופיע סיכון סיסטמתי בשווקים - כזה שהוא בלתי ניתן לכימות והערכה - התגובה הרפלקסיבית של המשקיעים היא לזרוק את הסחורה. זה אכן מקטין את החשיפה, אבל מה לגבי הפגיעה הפוטנציאלית בתשואה? האין זו תגובה נמהרת, ששכרה עלול לצאת בהפסדה?

"הפעם זה שונה"

היכולת לכמת את הפגיעה הנגרמת לשווקים מהתפשטות וירוס הקורונה - מוגבלת, שלא לומר לא קיימת - כך שהדרך הטובה ביותר לנבא את מה שיהיה, היא על בסיס מה שהיה.

למה בדיוק הכוונה? להתנהגות השווקים במגיפות קודמות. ב-2016 פרצה בעולם מגיפת זיקה, שנתיים לפני כן אבולה, ב-2006 הכרנו את שפעת העופות, ולנגיף סארס, שהגיע גם הוא מסין, התוודע העולם ב-2003. מה שמעניין בכל אותן מחלות, זה ששוק המניות הגיב באופן דומה - ירידות השערים נמחקו לחלוטין בתוך שישה חודשים מסיום המגפה, ובחלוף שנה שוק המניות היה גבוה משמעותית מנקודת המוצא.

אומרים שזאת שגיאה להשוות בין המקרים, שהרי קצב ההדבקה וחומרת המחלה שונים, וגם שסין הרבה יותר משמעותית כיום בכלכלה העולמית. נכון, אבל כל עוד הנחת הבסיס היא שמדובר באירוע מוגבל ותחום בזמן, כזה שאינו יוצא משליטה - כפי שהיה בכל המקרים הקודמים - אז גם התוצאה הסופית תהיה דומה. וזוהי בדיוק הנקודה, שעל פי האינפורמציה השולית שזורמת כיום, אינני רואה סיבה להניח אחרת.

אבחנה שטחית, בחלקה שרירותית

במשברים מסוג זה, הרפלקס המיידי הוא לזהות את החברות שייפגעו ראשונות. במקרה של הקורונה, כל חברה שיש לה איזשהו קשר לסין נהפכת לנגועה.

יש ענפים שבהם הסיבה לירידות שערים הגיונית ומוצקה, כמו ענפי התיירות והתעופה, שהרי שם הבהלה עצמה גורמת לפגיעה עסקית ממשית. העניין הוא שיש מניות שספגו מהלומה ללא שום קשר למגפה, וזה לא שלפני חודש הן היו יקרות בצורה חריגה, כך שגם הטענה הנפוצה - שהווירוס הוא רק תירוץ להוציא אוויר מרמת תמחור שהתנפחה - אינה מהווה במקרה שלהן הסבר לפגיעה.

כך למשל, מגזר הביטוח: מניות הביטוח הנסחרות בבורסת תל אביב התחילו לרדת לפני חודשיים-שלושה, עוד לפני שווירוס הקורונה עורר תבהלה, אבל הצניחה שלהן בחודש האחרון היא מהגבוהות בשוק המניות. הסיבה לירידת השערים האחרונה אינה נובעת מחשש לפגיעה עסקית בחברות במקרה של התפשטות המחלה - זאת פשוט תוצאה טכנית של בטא גבוהה.

אז זהו, שגם אם הקשר לווירוס רופף, התוצאה היא אותה תוצאה - ברמת המחירים הנוכחית, הפוטנציאל במניות הביטוח עולה עשרות מונים על הסיכון בהשקעה.

"זאת לא קורונה, אלא הריבית הנמוכה"

התקינה בתחום הביטוח מובילה לתנודתיות אדירה ובלתי סבירה בתוצאות המדווחות, שכן שינוי קטן בריבית גורר עדכון גדול של יתרת העתודות. משכך, ירידת התשואות האחרונה הובילה להוצאה חשבונאית אדירה - שהאפילה לחלוטין על הרווחיות השוטפת מעסקי ליבה.

מעבר לעובדה שהגדלת העתודות היא הוצאה חד-פעמית באופייה, שהרי איש אינו מניח שירידת הריבית היא תופעה נצחית, מדובר בהוצאה שאינה תזרימית - כך שהמשמעות הכלכלית שלה הרבה פחות מהותית.

"זה לא העתודות, אלא ההכנסות מהשקעות"

אין חולק על כך שריבית נמוכה שוחקת את ההכנסות מהשקעות, וזה גם נכון שחלקן של אלה ברווחי חברות הביטוח מרכזי מאוד. לפיכך, יש הגיון רב בטענה שהרווחיות תיפגע, אבל תגובת המניות חסרת פרופורציה ובלתי סבירה.

ראשית, סביבת הריבית הנמוכה אינה חדשה, ואם לשפוט על פי ביצועי חברות הביטוח, הן מתמודדות אתה בצורה מרשימה. לטעמי, אין בכך גם שום הפתעה, שכן חברות הביטוח משקיעות באפיקים רבים ומגוונים - מניות, איגרות חוב, נדל"ן ושאר נכסים לא סחירים - כך שיש להן לא מעט אמצעים לרכך את הירידה בריבית השקלית הארוכה.

זה לא שהתשואה מהשקעות לא פחתה בשנים האחרונות, אבל העוצמה היתה נמוכה בהרבה מהצניחה בריבית חסרת הסיכון באותה תקופה.

ניתן להתווכח לגבי הרווחיות הצפויה, אבל אם יש משהו מובהק ועקבי בחברות הביטוח, וזאת הצמיחה הפרמננטית והחדה. רק לשם המחשה, אציין כי היקף הנכסים המנוהלים שלהן צומח בשיעור ממוצע של 10% בשנה - וזוהי צמיחה אדירה, בכל קנה מידה.

מה שיותר חשוב זאת העובדה שהמגמה האמורה תימשך גם בשנים הבאות, שהרי הביקוש למוצרי ביטוח אינו רגיש לריבית, בוודאי לא למחלות. להפך, העלייה הנמשכת ברמת החיים, כמו גם המודעות הגוברת לניהול סיכונים, צפויים להגדיל את הפרמיות הנגבות והנכסים המנוהלים.

שורה תחתונה: למרות האי-ודאות והחששות המובנים, אני חושב שלהתפרצות וירוס קורונה תהיה השפעה זמנית ומוגבלת על השווקים. לפיכך, כדאי לחפש הזדמנויות השקעה במקומות שנפגעו ללא הצדקה - כדוגמת מניות הביטוח, שעונות לטעמי להגדרה. 

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועל בסיס זה בלבד.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר