גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גבולות חופפים: סקודה קאמיק - כבונוס מקבלים גם מטריה

למבחר המתרחב והמבלבל של דגמי קרוס-אובר מקבוצת פולקסווגן מצטרפת עוד גרסת ביניים של המותג סקודה. עם תא נוסעים מרווח, עיצוב עדכני, מנוע חסכוני והתנהגות כביש נעימה ונוחה היא תיקח מכירות מהמתחרות – אבל גם מבית

לפני כחמש שנים היו לקבוצת פולקסווגן המורחבת כחמש משפחות דגמים בפלח ה-SUV והקרוס-אובר, חלקם הגדול דגמי פרמיום. בתחילת 2020 כבר יש לקבוצה 16 משפחות דגמים בפלח הזה, שמכסות כל תת-קטגוריה מוכרת ולא מוכרת. החל בדגמים עירוניים-עממיים ועד יוקרתיים-ספורטיביים.

שלל הדגמים הללו חולקים ביניהם פלטפורמות, מנועים, רכיבים ופריטי אבזור והם מתחרים לא רק בדגמים מקבילים של יצרנים אחרים אלא גם, ואולי בעיקר, זה בזה. אבל להנהלת פולקסווגן זה כנראה לא ממש משנה ובלבד שהשלם יהיה גדול מסך חלקיו. כלומר, שנתח השוק שלה יגדל בהתמדה.

אבל מנקודת המבט של הצרכנים בפלח ה-SUV, האסטרטגיה זו עשויה להיות מבלבלת, בלשון המעטה. קחו למשל את המצטרפת החדשה למשפחה ששמה סקודה "קאמיק" (התרגום, למי שמתעקש, הוא "מתאים בצורה מושלמת" בשפת האינואיטים של גרינלנד, או משהו כזה).

הקאמיק מתומחרת קרוב מאד לסיאט ארונה, אחד הדגמים המצליחים ביותר כיום בפלח הקומפקט SUV באירופה (ובארץ), והיא חולקת עם הארונה את רוב הרכיבים הפנימיים. אבל הקאמיק ארוכה יותר בכמה סנטימטרים וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר בלא פחות מ-8 סנטימטרים, שמתורגם לתא נוסעים הרבה יותר מרווח. מהצד השני הקאמיק קצרה רק ב-15 סנטימטרים מסקודה קארוק (ומהאחות סיאט אטקה) אבל הרבה יותר גדולה מהאחות פולקסווגן T-CROSS , שנחתה במקביל בארץ עם מחיר גבוה יותר.

אם לא די בכך גם העיצוב של הקאמיק מנסה ומצליח לשבור את גבולות התדמית והסטטוס המוכרים של המותג סקודה. מחלקת העיצוב הצ'כית הרגילה אותנו בעבר לקווים פשוטים, תכליתיים ונאיביים, שמכוונים עבור לקוחות שרוצים אמצעי תחבורה ולא סמל סטטוס (מישהו אמר ציי רכב?). אבל לקאמיק יש עיצוב רענן עם נוכחות כביש בולטת בזכות עם פנסי חזית LED מפוצלים אופקית, כמו בטוארג, פרופיל צד נאה וזנב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X1 מדור אחרון. רק הגריל המסורתי של סקודה נשאר במקומו כדי להזכיר לנו את המורשת.

גם תא הנוסעים ממשיך את מגמת הטיפוס כלפי מעלה של המותג. מערך הפיקוד עטוף ברובו בחומרי דיפון רכים ונעימים לעין, בניגוד למשטחים הנוקשים של סיאט ארונה, ובגרסה המאובזרת בה נסענו הוא מציע כסטנדרט את מיטב להיטי האבזור שברשימת האופציות של מותגי הפרמיום של קבוצת פולקסווגן, אבל עם תמחור של סקודה.

זה אומר לוח מחוונים רב-תכליתי על בסיס מסך LCD רחב, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת קול משודרגת, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך גדול, מתגי שליטה בהילוכים מההגה וחבילה מתקדמת של מערכות סיוע לנהיגה, שכוללת בקרת שיוט מדור אחרון. נסו לקבל את זה ברכב של אאודי, שעולה פחות מ-200 אלף שקל.

כבונוס מקבלים גם מטריה מקורית של החברה, שחבויה בנישה בדלת. קצת מוזר, אבל כנראה עניין של מסורת.

סקודה קאמיק

אחרי הכל זו סקודה

כפי שניתן לצפות מרכב מודרני של סקודה התא מרווח ושימושי. המושב האחורי רחב מספיק לשניים וחצי בוגרים עם מרחב רגליים, שלא יקפח גם גבוהי קומה; תא המטען עמוק ושטוח במצבו התקני ולאחר קיפול המושב האחורי יכול לבלוע כמעט מטען מסחרי של 1400 ליטר, יש גם חללי אחסון פנימיים ומשטחי השמשות הגדולים מעניקים תחושה מרווחת ואוורירית. תנוחת הישיבה גבוהה פחות מסיאט ארונה ומכמה מהמתחרים בפלח אבל סף הכניסה עדיין ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה. כל העסק מורכב היטב ועטוף בנוי בבידוד, שמחדיר מעט מאד רעשי רוח במהירויות גבוהות.

סקודה קאמיק

הקאמיק מיובאת כיום לארץ עם מנוע עם מנוע טורבו-בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשרת כיום עשרות דגמים בקבוצת פולקסווגן, ועם מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין בהספק 150 כ"ס. טרם פגשנו בגרסת ה-1.5 אבל מנוע ה-1 ליטר, שבו צוידה מכונית המבחן שלנו, מתאים למכונית כמו כפפה לתא הכפפות. הזאטוט מנייד את הרכב בנינוחות מרשימה ברחובות העיר הצפופים ובמהירויות בין עירוניות גבוהות, מאיץ בקצב מכובד (כ-10 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש) , ועם משקל עצמי של 1.25 טון בלבד אין לו בעיה לשמור על קצב ראוי בעליות ארוכות עם כמה נוסעים.

בסל"ד גבוה הוא מייצר את צליל מחוספס וויברציות, שאופייניים למנועי שלושה צילינדרים, אבל ברוב המקרים התיבה כפולת המצמדים מייתרת את הצורך לטפס לכיוון הקו האדום בסיוע העברות חלקות וזריזות, שמרגיעות את המנוע.

כמו בכל הדגמים של הקבוצה שמצוידים במנוע הזה, מצב התכנות "הרגיל" די עצל והמצב הספורטיבי, שמחדד את תגובת דוושה ותיבת ההילוכים, הוא כמעט ברירת מחדל. כצפוי, צריכת הדלק בגרסה הזו היא מזערית ונהגים מתונים לא יתקשו להפיק 16-17 קילומטרים לליטר בתנאי אמת.

על הכביש הקאמיק היא אחת המכוניות הנעימות והמאוזנות ביותר שמוצעות כיום בפלח. המתלים מגהצים בצורה שקטה ומרשימה בורות, מכתשים וסדקים, שכבר הפכו לסימן ההיכר של האספלט הישראלי בחורף; המשקל העצמי הנמוך מעניק תחושה דינמית קלילה וצייתנית, שמפתה את הנהג להיכנס ולצאת מפניות הדוקות במהירויות גבוהות יחסית; הצמיגים הרחבים (בגרסת המבחן) מעניקים יותר אחיזה ממה שמערכת ההנעה הצנועה יכולה לאתגר; וההיגוי מדויק ונעים - אבל רק בתנאי שזוכרים לבטל את "מערכת הסיוע האקטיבית להיגוי". זו עושה ככל יכולתה לחבל בהיזון החוזר ולהפתיע את הנהג במשיכות היגוי בעת מעבר על סימוני כביש מעורפלים שטיפוסיים לכבישים ישראלים.

המחיר של סקודה קאמיק עם מנוע 1 ליטר ורמת אבזור תקנית מתחיל ב-125 אלף שקל ומעפיל ל-135 בגרסת ה"סטייל" המאד מאובזרת. דגם ה-1.5 מתחיל ב-131 אלף. התמחור ממוקם פחות או יותר באמצע בין שלוש-ארבע גרסאות מקבילות של הקבוצה ואין ספק שהוא מותח לקצה את גבולות ערך-התדמית של מותגי הקבוצה: אחרי הכל זו סקודה, שמציעה תמורה טובה יותר מאאודי Q2 אבל ב-50 אלף שקל פחות.

כמה מהמתחרות שבדרך

ניסאן ג'וק 2020

הדור החדש של ניסאן ג'וק, שיגיע בקרוב, שומר על סגנון עיצוב אוונגרדי ומציע יותר מרחב פנימי ותא מטען מוגדל. המנוע התקני הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 117 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. האבזור התקני שודרג משמעותית וכולל ערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג ושיפור באיכות החומרים

פיז'ו 2008 2020

פיז'ו 2008 החדשה שנמצאת בדרך מציע עיצוב עם הרבה יותר נוכחות מבעבר ותא נוסעים מרווח יותר עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ותא מטען בנפח 434 ליטר. מערך הפיקוד מבוסס על מסכי LCD והנדסת אנוש מתקדמת ומנוע הבנזין העיקרי יהיה 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים בהספק 130 כ"ס עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות

קיה סלטוס

מעבר לפינה נמצא דגם הביניים החדש של קיה, שיגיע אלינו כנראה בתקינה אמריקנית. הממדים מעט גדולים יותר מאלה של האחות יונדאי קונה, העיצוב מוחצן ותא הנוסעים מאובזר היטב. בארה"ב הוא מוצע עם המנוע של הקונה, 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם 175 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון