גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חג טבע אדום: הכלניות הן הכוכבות של פסטיבל "דרור אדום"

עם הגשמים של השנה, הכלניות צפויות להיות לוהטות במיוחד, ואיתן גם הפסטיבל השנתי "דרום אדום" שנפתח בימים אלה

חניון רעים, חבל הבשור. הכלניות החלוצות של חורף 2020 / צילום: אורלי גנוסר
חניון רעים, חבל הבשור. הכלניות החלוצות של חורף 2020 / צילום: אורלי גנוסר

כביש 232 מצומת סעד דרומה, משובץ בחלקות יער של קק"ל, ובאמצע ינואר כבר נצפו בהן נקודות אדמדמות חינניות, שרומזות על גל הפריחה האדום שחווה האזור מדי שנה. מאז ירדו עוד גשמים, והצפי השנה הוא לפריחה נהדרת. בחניון רעים עצרנו כדי לראות מקרוב את החלוצות ולהתפעל מפשטותן ויופיין.

טלילה ליבשיץ, המדריכה מקק"ל, שפכה אור על הקשר בין רעייה לכלניות. עדרי הצאן, מתברר, נמנעים מללחך את הכלניות כי הן גורמות לצריבה, ובהיעדר תחרות על משאב הקרקע, הן מתרבות ונפוצות בשטחים שמשמשים לרעייה.

הכלניות הללו הן הכוכבות של פסטיבל "דרום אדום" השנתי, שמתקיים זו הפעם ה-15 והפך מזמן למותג. לצד שיתופי פעולה פוריים, האירוע עדיין אינו מסחרי אלא נועד לקדם את האזור, ותמיד יש בו תכנים חדשים. השנה הדגש הוא חיזוק אמצע השבוע, ולכן באתרים רבים תהיה פעילות בימי ג'.

סופי השבוע יתחילו בימי חמישי, עם מופעי מוזיקה ויגלשו עם שלל אירועים לימי שישי ושבת. אגב, מתברר שלפסטיבל יש אפקט גדול גם אחריו, ומי שמגלה את האזור ממשיך לפקוד אותו גם אחרי הפסטיבל, למרות שהוא רגוע ואולי דווקא משום כך. בזמן הפסטיבל יהיו ביערות קק"ל אינספור פעילויות ללא תשלום: סיורים מודרכים, סדנאות יצירה, שווקים מיני הפנינג וכמובן מרוץ הכלניות וצעדת הכלניות המסורתיים.

מחניון רעים הגדול מסתלסלת "דרך מתקני המים", שביל לכל רכב באורך של 2.6 ק"מ, שחולפת בין מתקני מים עתיקים מתקופות שונות. יש בו בורות ביזנטיים, בארות, כולל באר אנטיליה (מערכת לשאיבת מים מבאר באמצעות מסילות עולות ויורדות שצמודים להן כלי קיבול למים. כאשר הכלי מגיע למעלה המסילה, הוא מתהפך, והמים נשפכים לתעלה בנויה), צנרת בריטית, בריכות ועוד.

ויש גם דברים חדשים: "גילו לי" במושב ישע הוא בית קפה חברתי (כשר), שהקימה גלית בשארים, אופה במקצועה, שבחרה להנציח בדרך זו את בנה גיל, שנפטר בטרם מלאו לו 11. בשארים הגשימה את צוואתו לנתינה ואהבה, וכפי שעטפו אותם חברים ומכרים היא בחרה להחזיר בטוב. איך? כל אורח יכול לרכוש שובר "מנה במתנה" (60-10 שקלים) ולבחור למי לתת. אפשר כמתנה לבני משפחה או חברים, אבל גם לנזקקים, וביחד עם מחלקות הרווחה, מאתרים ומעבירים.

כשמסתובבים בחלל קשה להתעלם מהנשמה הגדולה שיש בו, האוכל שכולו מעשה ידיה מחומרי גלם מקומיים, טעים לא פחות. בימי שישי יש בופה עשיר (74 שקל), וניתן לקנות עוגיות הביתה כל השבוע. בשישי יש גם קישים, לחמים ועוגות. כדאי להזמין מקום (08-9950155).

בחוות "אל היען" תשמעו את סיפורו המרתק של ענף היענים בארץ, שהתחיל בעשר ביצים שהביאו מדרום אפריקה צופיה ומייק ואן חרדנברוק בשנות ה-70. לכמה שנים אפשר היה להשיג סטייק יען במסעדות ארצנו, אבל עם השנים נכחד הענף החקלאי, והחווה הפכה לתיירותית והיא פנינה מיוחדת במינה.

חוות "אל היען" / צילום: אורלי גנוסר

על שטח של 1,200 דונם מסתובבות כמאה יענים, שהן חיה סקרנית, די טיפשה (מה אפשר לצפות משמונה גרם מוח בגוף של מאה ק"ג?) אך משעשעת, בעיקר מאחורי גדר. אפשר להאכיל את היענים (זהירות, זה צובטני), יש גן שעשועים ופינת חי עם ארנבות ענק, עופות ועיזים. לילדים יהיו סדנאות והופעות עם דוקטור באבל (בועות סבון) ועם ליצנית. מבוגרים יוכלו ליהנות ממעשנה ענקית עם גריל בשרים ועם בירה מהחבית של מבשלת "ללה" (פתוח כל שישי ושבת 16:00-10:00, כניסה 25 שקל מגיל 3 ומעלה. לפרטים: www.el-hayaen.co.il).

קיבוץ עלומים הוא הוכחה שהקיבוץ הקלאסי לא גווע תחת גלגלי ההפרטה. הקיבוץ דתי, חקלאי ושיתופי ממש כמו פעם, והוא מציע סיור של כשעה ברכבת לכל המשפחה. הסיור חולף דרך חלקות החקלאות ובהן אחת עם קטיף עצמי, עוברים ליד חדר האוכל שעדיין פעיל, הרפת ועוד. יש חדרי אירוח מקסימים, מרכז מבקרים "בארות בנגב" ובית קפה שמתאים בעיקר לקבוצות אך זמין לקפה ומאפה (08-9937300). בקיבוץ רוחמה שוקמה החווה שנוסדה לפני למעלה ממאה שנים ובה באר ששופצה ואפילו פועלת. זהו מקום פסטורלי להפליא, עם שטח מסודר לפיקניק ושירותים, מוזיאון קטן וסרט, ויופי של נקודה להפוגה. 

סיימנו ב"כוכב מיכאל", במיני-אזור תעשייה שמלא בדברים טובים. מור וגל בז'יז'ינסקי הקימו בבית אריזה ישן שוק מעצבים שהפך לשוק איכרים. השוק מתקיים בימי שישי, ובפסטיבל יהיו לצד דוכני חקלאות, ירקות, אומנות ואוכל, גם מופעי מוזיקה ושפע של אקשן. יהודית מהאלפחורס עושה כאן סדנאות ציור על עוגיות והשכנים, עדי ויובל הרץ בר נחום, מפעילים את מסעדת קרוואג'יו הסמוכה. המסעדה האיטלקית (לא כשרה) מגישה שלל מנות המבוססות על מוצרים מקומיים, והן נדיבות, מגוונות ומוצלחות. בפסטיבל יהיה תפריט מיוחד וחובה להזמין מקום מראש (077-560-3065).

הפסטיבל יתקיים בסופי השבוע עד 29.2. לפרטים: www.habsor.co.il

עוד כתבות

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון