גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנטפליקס, הדיסני והג'וקר: כל מה שצריך לדעת על טקס האוסקר ה-92

דיסני מפסידה לנטפליקס, הוליווד מאוימת' והאקדמיה עדיין שמרנית ● האוסקר מגיע - ואיתו תובנות והימורים

הסרט "ג'וקר" / צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט
הסרט "ג'וקר" / צילום: באדיבות טוליפ אינטרטיימנט

במאי האחרון, עם פתיחת עונת הקיץ הקולנועית לשנת 2019, הזמינה הוליווד את הקהל לצפות במלחמה פוטוגנית בין שתי מפלצות ענק. הסרט "גודזילה: מלך המפלצות" היה אירוע שאליו נערכו כל אולמות הקולנוע - המפגש בין הלטאה הרדיואקטיבית ואויבתה גידורה בעלת שלושת הראשים כאורגיית אפקטים של תקציבי ענק. למרבה המבוכה, הצופים מיאנו להגיע.

כבר בסוף השבוע הראשון שלו הסרט נקטל וקיבל חותמת של כישלון כלכלי שגודלו כגודל המפלצות המככבות בו. אבל רק חצי שנה לאחר מכן, הוליווד ארגנה קרב אכזרי נוסף של שתי מפלצות הרסניות, עם תקציב כפול מזה של סרט הקיץ המקרטע. הפעם הזירה התקיימה מחוץ למסך הקולנוע, ובשונה מ"גודזילה", התקשורת העולמית גילתה עניין. בתפקידי גודזילה וגידורה כיכבו משני צדי הזירה אולפני הקולנוע דיסני ונטפליקס ושדה הקרב היה הוליווד. המטרה: לשלוט בטקס האוסקר השנתי שבו תעשיית הסרטים מכתירה מלכים, מסדרת מחדש את ההיררכיה, ובוחרת את המנצחים הגדולים של השנה.

לדיסני, 2019 הייתה שנה משמעותית ביותר. לאחר רכישת האולפן פוקס, השקת שירות הסטרימינג דיסני+ ופינאלה מתוקשרת לשני המותגים החזקים בעולם (גיבורי העל של מארוול ו"מלחמת הכוכבים"), האולפן הוותיק ניכס לעצמו 33% מהכנסות רוכשי הכרטיסים בארה"ב. בהכנסות העולמיות סרטי דיסני עברו את רף מיליארד הדולר. האולפן הפך לאיום מצמרר על כל לוח ההפצה העולמי ועל פיו יישק דבר.

נטפליקס, לעומתו, היא סיפור אחר. זהו הערעור הכי מהותי על הסדר הקיים, האולפן שמשאיר צופים בבית, מפתה אותם בבנק אינסופי של תוכן, ולאחרונה גם מושך אליו את גדולי הבמאים בעזרת תקציבי ענק וחופש אמנותי מוחלט. תעשיית הסרטים מצאה את עצמה בין הפטיש לסדן.

"לשבור את הקרח" בחוץ

זה מביא אותנו אל טקס הפרסים השנתי, הזמן של אנשי הוליווד להחליט מי המצטיינת האמיתית, דרך חלוקת פרסי התעשייה שלה. לכן אירוע הכרזת המועמדים לאוסקר ב-13 בינואר 2020 היה מותח והתוצאות היו בגדר מדע בדיוני.

נטפליקס, שרק בשנה שעברה הוכיחה שהיא יצרנית סרטים משמעותית עם "רומא" (שזכה בשלושה אוסקרים, אך הפסיד את פרס הסרט), זו שעדיין ישנם קולות רועמים מהוליווד כמו סטיבן ספילברג וכריסטופר נולאן המבטלים אותה, הצליחה לעשות את הבלתי יאומן והפכה לסטודיו עם מספר המועמדויות הגבוה ביותר - 24. אחריה דיסני עם 22. אם מביטים פנימה, מגלים שהניצחון הנטפליקסי משמעותי הרבה יותר. לא רק שחברת הסטרימינג הצליחה לראשונה להכניס לא פחות משני סרטים לקטגוריית הסרט הטוב ביותר ("האירי" ו"סיפור נישואים") כשדיסני הסתפקה רק במועמדויות בודדות בתחום הטכני (סאונד, איפור ואפקטים), אלא שנטפליקס גם הביסה אותה במגרשה הפרטי: בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר דיסני נכנסה עם סרט אחד בלבד ("צעצוע של סיפור 4") וראתה כיצד להיט ההנפשה הגדול ביותר של השנה, "לשבור את הקרח 2", מפנה מקומו לנטפליקס שהשתחלה עם שני סרטים ("קלאוס" ו"יד אבודה"). סרטי ענק אחרים של דיסני כמו "אלאדין", "דמבו", ו"קפטן מארוול"  נותרו מחוץ למסיבה. כך שאם נפתחו שמפניות במשרדי דיסני, הן כנראה נלגמו בדממה.

אבל על אף שנטפליקס מציינת את כניסתה הרשמית למועדון האקסקלוסיבי של הוליווד, חזאי האוסקר טוענים שרשימת המועמדויות סימנה את סוף המסלול שלה ושל דיסני. עכשיו אור הזרקורים מופנה מהן אל האולפנים הוותיקים. את מספר המועמדויות הרב ביותר ניכס "ג'וקר" של אולפני וורנר (האויב הגדול ביותר של דיסני ומארוול), שעקף את ההישג של "הפנתר השחור" בשנה שעברה והפך לסרט הקומיקס המועמד ביותר בתולדות האוסקר. במקביל, המרוץ האמיתי לפרס הגדול נראה כרגע כמו ראש בראש בין "1917" (אולפני דרימוורקס ויוניברסל), דרמת מלחמה אפית שנועדה למסך הגדול, ו"פרזיטים" שהופק בכלל בדרום-קוריאה, ובארה"ב הופץ על-ידי חברה קטנה בשם ניאון.

בשנה שעברה ראינו גם את המלחמה המשולשת הזו בין דיסני ("הפנתר השחור"), נטפליקס ("רומא") והוליווד הישנה ("הספר הירוק"), וזו האחרונה ניצחה. מסתמן שהשנה יהיה שידור חוזר, כשדיסני יצאו אולי עם פרס אחד או שניים בקטגוריות כמו סרט האנימציה והאפקטים, ולנטפליקס יש סיכוי טוב לניצחונות בפרסי המשחק והתסריט. הסרט הטוב ביותר לא יהיה מנת חלקן גם השנה, אלא אם תתרחש הפתעה גדולה (והאוסקר, מלא הפתעות).

האם הוליווד, שבשנים האחרונות נאלצה להתמודד עם הבוז שלה לנטפליקס ולהבין שזו פה כדי להישאר, גילתה שהיא יצרה שד גדול יותר בדמות דיסני שגדל לממדים שטרם נראו? מסתמן שכן. לא בכדי יצא השנה מרטין סקורסזה בהצהרה שעוררה זעם רב, שסרטי גיבורי העל של דיסני-מארוול "אינם קולנוע". בראיון ל"אמפייר" אמר: "הכי קרוב שאני יכול לחשוב על הסרטים האלה, למרות עשייתם המרשימה והשחקנים שמשתדלים כמה שיותר, זה כעל מתקני שעשועים. לא קולנוע של אנשים שמנסים להעביר חוויות פסיכולוגיות ורגשיות לאנשים אחרים".

כאמור, סקורסזה וסרט הנטפליקס שלו "האירי" כן זכו למספר רב של מועמדויות לאוסקר, כש"הנוקמים: סוף משחק""של דיסני-מארוול, הסרט הקופתי ביותר בכל הזמנים, הסתפק רק באזכור בודד בפרס האפקטים.

קוונטין טרנטינו, עוד אחד מכוכבי האוסקר של השנה ("היו זמנים בהוליווד" בהפקת סוני), תיאר את המצב בהוליווד כ"מלחמה". בראיון למגזין התעשייה "דדליין" אמר: "המוצרים המסחריים שבבעלות בעלי השליטה... סרטי מארוול, מלחמת הכוכבים, גודזילה וג'יימס בונד, מעולם לא היו טובים יותר מאשר בשנה שעברה. על פניו זו הייתה השנה שהשליטה העולמית שלהם הייתה מוחלטת, אבל בעצם זה לא היה כך לגמרי. כריאקציה, הרבה יצירות מקוריות נעשו... ודרשו להיראות בבתי הקולנוע. זה מה שבסופו של דבר הפך את השנה לממש-ממש חזקה... כשאתה מסכם את השנה, זה הקולנוע שלא היה חלק מהבלוקבאסטרים והמותגים שהראה איתנות גדולה יותר".

עמדת טרנטינו אולי נכונה בהקשר של 'ככל שיענוהו כן ירבה ויפרוץ', אבל מבט על שוברי הקופות בארה"ב לשנת 2019 מראה תמונה אחרת לגמרי. ברשימת הסרטים הקופתיים ביותר של השנה צריך לרדת למטה עד מקום 12 כדי למצוא להיט שאיננו סרט המשך או מבוסס על חומר קיים ("אנחנו" עם 175 מיליון דולר) וזה שבא אחריו נמצא במקום ה-18 ("היו זמנים בהוליווד" של טרנטינו עם 141 מיליון). שמונה המקומות הראשונים שייכים כולם לדיסני. בטבלה העולמית המצב אפילו יותר גרוע.

באופן מובהק, האוסקר נקט את הצד של סקורסזה וטרנטינו, ושניהם מועמדים לפרס הסרט והבימוי. מבין תשעת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, רק אחד ("ג'וקר") הוא חלק ממותג קיים (גיבורי העל של די.סי), ורק שלושה מבוססים על ספרים ("האירי","נשים קטנות" ו"ג'וג'ו ראביט"). כל השאר הם חומר מקורי. כך נראה שלהוליווד יש אויבת חדשה והיא לא קשורה לסטרימינג, אלא להשתלטות מותגי דיסני על כל חלקה.

גברים לבנים בוחרים בגברים לבנים

כמות המועמדויות לה זכתה נטפליקס הפכה את האוסקר ה-92 להיסטורי כבר בשלב זה, אבל ייתכן שבעקבות הטקס תשתנה לגמרי הפרדיגמה ההוליוודית. זה יקרה אם נטפליקס אכן תזכה בפרס הסרט עם "האירי" או "סיפור נישואים", או ש"פרזיטים" הדרום-קוריאני יגבר ויהיה הסרט הראשון שאיננו דובר אנגלית המנצח בפרס הגדול.

בהוליווד דברים קורים לאט, ולכן בינתיים נראה שאנו בדרך לקתרזיס שיבוא עם ניצחון של "1917", שכבר לקח בדרך את פרסי איגוד המפיקים ואיגוד הבמאים, שתי אינדיקציות מצוינות בדרך אל הזהב. אם יוכתר בסוף הערב, "1917" ימשיך את הקו של "הספר הירוק" בשנה שעברה, מעיד על כך שהלך הרוח בתעשייה עדיין מאמין בחוויה קולקטיבית של צריכת סרט בבתי הקולנוע, או לחלופין מונע מפחד לאבד רלוונטיות מול הסטרימינג והקולנוע הקטן והאמנותי. לא נופתע אם יד השמרנות בסופו של דבר תהיה על העליונה.

1917/ באדיבות סרטי יונייטד קינג

רמזים לכך שהאקדמיה טרם התפתחה מספיק ראינו כבר בהכרזת המועמדים. 2019 הייתה שנה מרהיבה בקולנוע מאת במאיות, ועדיין, "נשים קטנות" הוא הסרט היחיד שביימה אישה (גרטה גרוויג) שזכה להיכלל בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, כשקטגוריית הבימוי מאוכלסת בגברים בלבד. סרטים רבים שעסקו בגיוון האתני והמגדרי של תעשיית הסרטים, כמו: "הפרידה", "קוראים לי דולמייט", "נוכלות בלי חשבון", "דיוקן של נערה עולה באש", "אנחנו" ו"אטלנטיקה", לא זכו ולו למועמדות אחת. גם פרסי המשחק הציגו הומוגניות מוחלטת. מבין 20 המועמדים האפשריים בארבע הקטגוריות, רק סינתיה אריבו מ"הארייט: הדרך אל החופש" נותנת קונטרה ל-19 המועמדים הלבנים. לופיטה ניונגו של "אנחנו", אדי מרפי של "קוראים לי דולמייט", צוות השחקנים הנפלא של "פרזיטים" וג'ניפר לופז בתפקיד מגדיר קריירה ב"נוכלות בלי חשבון" נבעטו החוצה.

זה לא מפני שכל חברי האקדמיה גזענים או מיזוגנים במובהק, אלא בגלל הדמוגרפיה של המצביעים. נכון ל-2016, באקדמיה מעל 6,000 חברים, 89% מתוכם לבנים ו-73% מתוכם גברים. מאחר שאינם מסוגלים לראות את כל הסרטים שיוצאים במשך השנה, הם מתעדפים את אלו המדברים אליהם, שבאופן טבעי עוסקים בגברים לבנים. זה אולי מרחיק את האוסקר מלהיות אינדיקציה על המיטב בקולנוע, אבל בהחלט מייצג נאמנה את מי ששולט בו.

אוסקר 2019, כקודמיו, שוב מציב בפנינו תמונת מראה, לא תמיד מחמיאה, על המקום שבו תעשיית הקולנוע נמצאת. כך שגם אם הסטרימינג מתחזק, וגם אימפריית דיסני נתקלת בתקרת זכוכית, אלו בסופו של דבר אנקדוטות לעניין גדול הרבה יותר, והוא: את מי נזכה לראות על המסך ואת הסיפורים של מי נשמע. את זה האוסקר מספר לנו הכי טוב. ובינתיים, עם כל הכבוד ל-24 המועמדויות של נטפליקס, הכול די עומד במקום.

ועכשיו, להימורים

הסרט הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "1917"
יכול להפתיע: "פרזיטים"

פרזיטים / באדיבות סרטי נחשון

הבימוי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: סם מנדז - "1917"
יכול להפתיע: בונג ג'ון־הו - "פרזיטים"

השחקן הראשי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: חואקין פניקס - "ג'וקר"
יכול להפתיע: אדם דרייבר - "סיפור נישואים"

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
כנראה תזכה: רנה זלווגר - "ג'ודי - מעבר לקשת"
יכולה להפתיע: סירשה רונן - "נשים קטנות"

שחקן המשנה הטוב ביותר:
כנראה יזכה: בראד פיט - "היו זמנים בהוליווד"
יכול להפתיע: ג'ו פשי - "האירי"

היו זמנים בהוליווד/ באדיבות פורום פילם

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
כנראה תזכה: לורה דרן - "סיפור נישואים"
יכולה להפתיע: פלורנס פיו - "נשים קטנות"

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "פרזיטים"
יכול להפתיע: אין שום סיכוי לאף אחד אחר

התסריט המקורי הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "היו זמנים בהוליווד"
יכול להפתיע: "סיפור נישואים"

התסריט המעובד הטוב ביותר:
כנראה יזכה: "ג'וג'ו ראביט"
יכול להפתיע: "נשים קטנות".

עוד כתבות

חלוקת רכוש לא שיוויונית / צילום: Shutterstock

מתי בגידה מצדיקה חלוקת רכוש לא שוויונית בין בני זוג שמתגרשים?

התנהלות כלכלית שלילית של אחד מבני הזוג עשויה להוות נסיבה מיוחדת שתצדיק סטייה מחלוקת הנכסים המשותפים בצורה שוויונית

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; מניית הוגו בוס צונחת במעל 10%

הדאקס עולה בכ-0.3% ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● וול סטריט התאוששה אתמול, לאחר שפתחה את חודש דצמבר באדום ● מניית חברת השבבים מארוול זינקה בכ-10% במסחר המאוחר, לאחר פרסום הדוחות ● הביטקוין קופץ בכ-7% ונסחר סביב 93 אלף דולר ● בהמשך היום, יפורסם מדד התעסוקה של ADP, שישפוך אור על מצבו של שוק העבודה האמריקאי

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

ניו יורק / צילום: Shutterstock

לראשונה בעולם: ניו יורק מחייבת קמעונאים לדווח מתי AI קובעת מחירים

חוק חדש בניו יורק מחייב קמעונאים לדווח כאשר מחירי מוצרים נקבעים ע"י AI על בסיס מידע שנאסף על הלקוחות ● המהלך מעורר זעם בקרב ארגוני הצרכנים, שרוצים ללכת רחוק יותר ודורשים איסור מוחלט על תמחור פרסונלי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

פרויקט נימבוס יחסוך מיליארדים למדינה, אך עלול להישאר ללא תקציב

החלקים שמקבלים עדיפות בהצעת התקציב הם ביטחון, תשלומי הריבית על החוב והתחייבויות נוספות ● ההשקעות שמטרתן לבנות את הכושר העתידי של המדינה עדיין נמצאות באזור האפור

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

דוח המבקר: מערכות התחבורה לא מוכנות כראוי לשעת חירום

כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום ● מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / אילוסטרציה: דובר צה''ל

חמאס: העברת החלל החטוף תתבצע בשעה 17:00

הג'יהאד האיסלאמי הודיע רשמית שאיתר חלל חטוף בצפון הרצועה, בישראל נערכים שוב למסירה מעזה ● מעבר רפיח ייפתח בימים הקרובים ליציאת תושבים בלבד מרצועת עזה למצרים ● העצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ● השב"כ בהודעה מיוחדת לתושבי בת ים: "האיראנים הגיעו - וזו לא בדיחה" ● עדכונים שוטפים

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

"הנכס הכי מתקדם שלה": המדינה שרכשה מערכת הגנה ישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: תאילנד רכשה את מערכת BARAK MX של התעשייה האווירית, בקשת החנינה של נתניהו מזכירה מהליכים של נשיא ארה"ב טראמפ, וסקר חדש מצא כי האוונגליסטים הצעירים בארה"ב פונים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי

פלורנטין פינת מטלון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עיריית ת"א שלחה צווים, והעליון יכריע: האם מותר לדרוש מבעלי דירות לשפץ את חזיתות הבתים

תושבים עולים לבית המשפט העליון כדי לעצור את דרישת העירייה לאחידות בחזיתות הבניינים ● לטענתם, העלות גבוהה ומדובר בהרחבה שגויה של חוק העזר העירוני: "מה עם הקשישים והחד־הוריות?" ● עיריית ת"א: עומדים על הזכות לשמור על מראה אחיד, נספק סיוע כלכלי

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

"הכפר הישראלי" שהוקם ליד ברלין והבקשה של הקנצלר: חץ 3 יושק היום בגרמניה

מהנדסים, חיילים ודיפלומטים פעלו בשנתיים האחרונות כדי להעביר את מערכת החץ 3 לאדמת גרמניה - והיום היא מוכרזת כמבצעית בטקס חגיגי ובנוכחות הצמרת הביטחונית משתי המדינות ● מאחורי הקלעים עומד שיתוף פעולה חסר תקדים, שהועמק דווקא בתקופה מתוחה ביחסים ● וגם: כיצד סייעה העסקה ההיסטורית בעת המבצע באיראן ביוני?

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוס הון מגופים זרים והעלאת דמי ניהול: כך מנצל מיטב את הזינוק המטאורי במניה

זינוק של 1,000% במניית בית ההשקעות בשלוש שנים, תורגם לגיוס הון של חצי מיליארד שקל, בעיקר ממוסדיים זרים ● הדוחות של בית ההשקעות מלמדים כי הוא מעלה את דמי הניהול לכספים חדשים שנכנסים אליו בגמל, בניגוד למגמה בענף, אך עדיין הוא "זול" בממוצע

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

"הזדמנות היסטורית": כללי האוצר החדשים לזיכיון ים המלח

החוק החדש של זיכיון ים המלח יחליף את החוק הקיים, שזכה לביקורת רבה, והוא כולל שינויים דרמטיים באופן בו מתנהל היום הזיכיון ● כעת צפויה לקום חברה אחת ויחידה לצורך הפרויקט, והיא תמוסה ב-50%, כפי שנקבע בוועדת ששינסקי על מיסוי משאבי טבע עוד לפני עשור