גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ט"ו בשבט עצוב: בשנים האחרונות נכרתו מאות אלפי עצים בישראל

כך חושף דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ מיקי חיימוביץ' ● למרות שברחבי הארץ נוטעים עצים צעירים – הם לא מסוגלים לספק לבני האדם ולטבע את היתרונות הרבים של עצים בוגרים

יער ירושלים / צילום: איל יצהר
יער ירושלים / צילום: איל יצהר

חג ט"ו בשבט, החג הסביבתי ביותר בלוח השנה היהודי, נחגג היום (א') ברחבי ישראל. ברחבי הארץ נוטעים עצים ומציינים את חשיבותם עבור המערכת האקולוגית ועבור בני האדם. אך האם לאורך השנה זוכה הטבע להתייחסות זהה?

דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ מיקי חיימוביץ' ממפלגת כחול לבן, חושף כי בשנים האחרונות נכרתו מאות אלפי עצים בישראל. ואומנם, למרות שברחבי הארץ נוטעים עצים צעירים - הם לא מסוגלים לספק לבני האדם ולטבע את היתרונות הרבים של עצים בוגרים.

"ממצאי הדוח המדאיגים האלה מראים כיצד מזה שנים שיקולי הגנת הסביבה ובתוכם ההגנה על העצים נדחקים ולא מטופלים בדרך הראויה להם", אומרת ח"כ חיימוביץ' על ממצאי הדוח.

מהדוח עולה כי מדי שנה ניתנים אלפי רישיונות כריתה והעתקה, ומתוקפם מאושרת העתקה של אלפי עצים וכריתה של עשרות אלפי עצים, לרוב לצורכי בנייה ופיתוח. בשש השנים שבין 2013 ל-2018 הונפקו כ-40 אלף רישיונות, ובהם אושרה כריתתם של 376 אלף עצים. כריתתם של 54.4% מהם (204 אלף עצים) אושרה לצורכי בנייה ופיתוח.

עוד עולה מהדוח המקיף כי יש קושי ממשי לקיים פיקוח ואכיפה בנושא: כריתת עץ ללא רישיון היא עבירה פלילית שדינה מאסר שישה חדשים או קנס, אך בכל הארץ אוכפים את החוק רק שני פקחים של הסיירת הירוקה. לפי פקיד היערות, אין די בכך, אולם אין תקציב לפקחים נוספים.

על-פי רוב, הסנקציה במקרה של תלונות שנבדקו ונמצאו נכונות היא קנס שאינו פחות מ-7,500 שקל לעץ בודד ונע בין 7,500 שקל ל-29,200 שקל לקבוצת עצים. בשלוש השנים 2016-2018 נבדקו 477 אירועים, והוטלו 140 קנסות, אולם כ-56% מהקנסות לא נגבו ולא הועברו למרכז לגביית קנסות. לנוכח שיעורי הגבייה הנמוכים, ולנוכח גובה הקנסות - שעשויים להיות קטנים בהרבה משווי העץ (שעלותו יכולה להגיע ל-300 אלף שקל) - עולה חשש שאין בכוחם של קנסות להרתיע מביצוע העבירה.

בנוסף, כיום רישיון נדרש אך ורק לכריתתם של עצים המוגדרים "עצים בוגרים". צו שהגדיר מיני עצים מסוימים כ"עצים מוגנים" פג בשנת 2017 ומאז לא חודש, על-פי המלצת ועדה מייעצת במשרד החקלאות. במצב הנוכחי, עצים צעירים אינם מוגנים מפני כריתה (למעט הזית והחרוב, המוגדרים "עצים מוגנים" בפקודת היערות).

באשר להעתקת עצים, הדוח מגלה כי בשש השנים 2013-2018, 15.3% מן העצים ברישיונות היו להעתקה (68 אלף עצים). ככלל, בשנים האחרונות ניכרת מגמה כללית של ירידה בשיעור העצים להעתקה, התואמת את מדיניות פקיד היערות לצמצם בהעתקות בשל עלותן הגבוהה וסיכויי הצלחתן הנמוכים. עלות העתקה נעה בין כ-1,500 שקל לעץ זית, שהסיכויים להצלחה בהעתקתו הם 85% - ועד לעלות של חצי מיליון שקל לעצים גדולים, שסיכוי ההצלחה בהעתקם הוא 60%. במרחב העירוני עלויות ההעתקה גבוהות במיוחד.

ומה באשר לפיצוי על כריתת עצים? ככלל, על כריתת עץ יש לפצות בהתאם לשווי העץ, בין בנטיעות חליפיות ובין בתשלום "ערך חליפי" לטובת ביצוע נטיעות על-ידי גורם שלישי. בפועל, תקציבים שמקורם בתשלומי "ערך חליפי" עשויים לשמש הן לביצוע נטיעות חדשות, והן לטיפול ואחזקה של עצים קיימים. שוויו של עץ בשטח בנוי עשוי לנוע בין עשרות בודדות של שקל ועד ל-300 אלף שקל ואף יותר.

בתשובה לבקשת ח"כ חיימוביץ' לנתונים על היקף הנטיעות החליפיות והערך החליפי, הבהיר פקיד היערות כי בשל מגבלות טכנולוגיות, אין כיום דרך להפיק נתונים של היקף הנטיעות החליפיות שנקבעו ברישיונות ולפקח על ביצוען באופן ממוחשב.

התמונה העגומה באשר ליכולת המעקב והניטור וכן מערכות המחשוב המיושנות בהן משתמש פקיד היערות, משתקפת גם מתמונת הערעורים; בשלוש השנים האחרונות הוגשו 445 ערעורים על רישיונות כריתה והעתקה (כ-2% מן הרישיונות). בשל מגבלות טכנולוגיות של מערכות המחשוב, פקיד היערות הממשלתי לא מסר פילוח של תוצאות הערעורים (כמה ערעורים התקבלו וכמה נדחו, על-פי עילות הדחייה). כמו כן, עולה כי פרסום המידע באינטרנט אינו נגיש, והדבר פוגע בשקיפות ובאפשרות של הציבור למצות את זכותו לערער. פקיד היערות הממשלתי, אגב כך, ביקש להחליף את המערכת, אך עד כה לא הוקצה לכך תקציב. עלות מערכת חדשה מוערכת ב-350 אלף שקל.

ח"כ חיימוביץ' מתייחסת בדבריה לתנופת הפיתוח המסבה נזקים לשטחים הפתוחים ולטבע, ולצורך ליישם פתרונות מתקדמים בכדי להגן על הסביבה הטבעית בעת שבה האוכלוסייה גדלה: "לעצים יש ערך רב בשמירה על הטבע הישראלי הן באזורים מיוערים והן באזורים אורבניים, והם מהווים חלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית, שבסופו של דבר כולנו מושפעים ממנה. ברור שחייבים לפתח ולהתפתח, אבל לא בדורסנות שאינה רואה את הדורות הבאים.

"לצערי, הלחץ הנמשך להתמודד עם אתגרי הדיור ופיתוח תשתיות שם את שמירת הטבע שלנו במקום האחרון, וזה חייב להשתנות. אנחנו צריכים לחשוב באיזו ארץ אנחנו רוצים שילדינו ונכדנו יחיו בה, ואיך אנחנו מבטיחים שיהיה להם גם ירוק ולא רק בטון. אסור שהטיפול במשבר האקלים יהיה בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה. למען הבריאות והסביבה שלנו, שיקולי הגנת הטבע והקיימות חייבים לעלות ולהיות במרכז סדר היום הציבורי, כיוון שהם משפיעים על כולם".

ההשקעה בעצים משתלמת

לפי מחקרים רבים, עצים הם פתרון קריטי לפתרון משבר האקלים. בזמן שבני האדם מגבירים את פליטות הפחמן ופוגעים בכדור הארץ, עצים סופחים פחמן מן האוויר, לוכדים מזהמים כמו חנקן דו-חמצני ומזהמים הנפלטים מתחבורה, ומאטים אקטיבית את החרפת המשבר.

עץ אחד מנקה, מסנן ומטהר 100 אלף מ"ק אוויר מזוהם מדי שנה, מייצר 700 ק"ג חמצן וקולט 20 טון פחמן דו-חמצני. עץ אחד מסייע להורדת הטמפרטורה בסביבתו בקיץ עד 4 מעלות, ומערכת שורשים של עצים בוגרים עשויה להיות גורם ממתן באופן משמעותי ברעידות אדמה.

לעצים יש תועלות רבות, והם גם משמשים בית לבעלי חיים רבים: עץ אלון בוגר אחד, למשל, יכול לשמש בית ל-500 מינים שונים של בעלי חיים. בעידן של הכחדת מינים המונית, המתרחשת בין היתר בשל צמצום שטחי המחיה של בעלי החיים לטובת פעילות אנושית, שתילת של עצים מספקת לא רק הגנה לבני האדם, אלא גם בית וביטחון לבעלי חיים.

עוד לפי מחקרים, שתילת מיליארדי עצים ברחבי עולם יכולה לסלק 25% מהפחמן המצוי באטמוספרה בשל פעילות אנושית מאז תחילת העידן התעשייתי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי נטיעה של עצים חדשים וצעירים לא יכולה להחליף עצים בוגרים קיימים, שחשיבותם עבור המערכות האקולוגיות היא קריטית. נטיעה רחבת-היקף של עצים חייבת להיעשות תוך תכנון קפדני ובחינה של התאמתם למערכות האקולוגיות הקיימות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"