גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל הקורונה: שוק התעופה העולמי התכווץ ב-19%

החשש משהייה במטוס עם נוסעים העלולים לשאת את וירוס הקורונה משפיע על ההזמנות ברחבי העולם, ולא רק באסיה פסיפיק ● נכון לעכשיו, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בנתב"ג לא נערכות מדידות חום לנוסעים

עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock
עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock

וירוס הקורונה מטלטל גם את ענף התעופה - בשבוע הראשון של חודש פברואר היקף ההזמנות לטיסות בזירה העולמית ירד ב-19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהיקף ההזמנות נטו, כלומר בנתון המשקלל הזמנות חדשות וביטולי הזמנות. בשקלול נתוני ההזמנות מתחילת השנה, כלומר בחודש ינואר ובשבוע הראשון של פברואר, הירידה בהיקף ההזמנות עומדת על 11.5%.

בחלוקה לפי אזורים בזירה הגלובלית שוק התעופה באסיה פסיפיק חווה ירידה של 34% בשבוע הראשון של פברואר כאשר רוב חברות התעופה בעולם כבר ביטלו טיסות ישירות ליעדים בסין. אלא שהחשש לטוס משפיע גם על שווקים אחרים: בשוק אירופה, המזרח התיכון ואפריקה חלה ירידה של 18.5% בהזמנות לטיסות עתידיות, כך לפי נתוני השבוע הראשון של פברואר לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בשוק התעופה הגדול בעולם - בצפון אמריקה - נרשמה ירידה של 12%, ובשוק הטיסות במדינות אמריקה הלטינית נרשמה ירידה של 15%.

גם בארגון התעופה העולמי יאט"א, מזהים ירידה בביקוש לטיסות - מנתוני הארגון בהתייחס לשוק הטיסות הבינלאומיות וטיסות הפנים בסין עצמה, חלה ירידה של 40% בתנועת הנוסעים. מנכ"ל יאט"א בישראל קובי זוסמן אף ציין כי "אפקט הווירוס לא הגיע לשיאו ואפשר לצפות לירידה משמעותית נוספת בפעילות הנוסעים והמטענים". לדברי זוסמן "תחום פעילות המטען מושפע מאוד מהשלכות הפסקה הטיסות לסין בשל נתיבי הסחר עם המדינה. ניסיון העבר מהתפרצות ווירוס הסארס (ב-2003) מלמד כי ההתאוששות עשויה להימשך גם חצי שנה".

עדיין קשה לאמוד את הנזק

ואכן, ענף התעופה והתיירות נקלע למשבר שאת ממדיו קשה לאמוד בשלב זה. לצד ביטולי טיסות למדינות אסיה בתקופה זו, חוסר הוודאות מוביל גם לעצירה בהזמנות עתידיות של טיסות לסין ולמדינות האזור. הודעת משרד הבריאות מיום שישי האחרון אף הרחיבה את ההגדרות למדינות היעד המעוררות חשד לנגיף הקורונה, זאת לצורך ביצוע בדיקת מעבדה לחוזרים ממדינות אלה. האזהרה שהתייחסה בתחילה רק לסין ולהונג קונג קוראת כעת גם לציבור ששהה בתאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו, להיות ערני לתסמינים של חום, שיעול וקושי בנשימה. האם אזהרה זו תשפיע על הטיסות הישירות הפועלות מנתב"ג למדינות הללו? בשלב זה אל על עצרה עד ל-25 במרץ טיסותיה לבייג'ין. באשר לטיסות שמפעילה אל על להונג קונג היא מאפשרת לנוסעים בטיסות יוצאות עד ה-29 בפברואר לבטל או לשנות את הטיסות בלי קנס. טיסות להונג קונג ממריאות עם תפוסה נמוכה מאוד (עשרות נוסעים בלבד), אולם בשלב זה הן ממשיכות כסדרן - בדומה לטיסות אל על לבנגקוק שממשיכות בסדרן, לפחות נכון לעכשיו. קתאי פסיפיק המפעילה טיסות ישירות להונג קונג - הורידה את תדירות הטיסות בהתאם לתפוסות הנמוכות. בחברה מציינים כי בחודש מרץ תקצץ קתאי פסיפיק ב-30% את מספר טיסותיה בכל הנתיבים אליהם היא טסה ברחבי העולם, בתוכן 10 טיסות בקו תל-אביב-הונג קונג.

סוכנויות הנסיעות מדווחות על ירידה של עשרות אחוזים בהזמנות של טיסות ליעדים במדינות אסיה - לטווח הקרוב והרחוק, ויש יעדים שמרווחים מהמצב, למשל אפריקה. "מאז התפרצות הקורונה אנחנו חווים גל אדיר של ביטולים ליעדי המזרח" אומרת טלי ייטיב, מבעלי ספיריט הפקות עולם המתמחה בטיולים ליעדים אקזוטיים. לפי ייטיב הנוסעים מחפשים אחר יעדים חלופיים דוגמת יעדי אפריקה, סיישל ומאוריציוס, "יעדים שעד היום היו פחות מוכרים לתייר הישראלי - גם בעשירונים הגבוהים".

בנתב"ג לא מודדים חום

החשש מהווירוס המטלטל את העולם לא מתמקד רק בנוסעים שהיו אמורים לטוס למזרח. נוסעים רבים חוששים מהשהות במטוסים לכלל היעדים (מקום סגור עם נוסעים מכל העולם) ובנמלי תעופה עם ערב רב של נוסעים. בשעה שבנמלי תעופה בעולם, נוסעים שנוחתים ממדינות אסיה עוברים מדידת חום, בנתב"ג הנוחתים נקראים לעקוב אחר הנחיות המפורטות בשילוט. מעבר לכך לא נערכות בנתב"ג מדידות חום - נוסע שנחת בטיסה מטורקיה ועליה הייתה קבוצה גדולה של אזרחים מהפיליפינים סיפר כי לפני הנחיתה בתל-אביב קראה הדיילת לנוסעים שיש להם חום לגשת לעמדת הקבלה בנושא. מאידך, כאשר היו בנמל התעופה באיסטנבול במעבר מטיסה שנחתה מהפיליפינים לטיסה הממריאה לישראל, כל הנוסעים עברו בדיקת חום. ההחלטה על בדיקות לנוסעים נתונה להנחיות של שירותי הבריאות בכל מדינה.

עוד כתבות

ארכיון / צילום: Shutterstock

כוננות לסופת "ביירון": צפי לכמויות גשמים גדולות והצפות

יחד עם כמות המשקעים צפויים להיות גם פרצי רוח של עד 80 קמ"ש ● בארגוני החירום מזהירים כי אין לחצות שיטפונות או אזורי הצפה בכביש, גם אם נראה שהדבר אפשרי, ולא לטייל באפיקי נחל ● בחברת החשמל תגברו את צוותי השטח

צילום: Shutterstock

מתמחור המניות ועד צמיחה כלכלית: 5 סיבות לאופטימיות המחודשת בוול סטריט

העליות בשוק לאחרונה מעידות שהמשקיעים רוחשים יותר אמון כיום למניות, וזה לא רק בגלל הייפ הבינה המלאכותית ● מדדים פופולריים לחישוב תשואה עודפת נוטים שוב לטובת המניות, נתוני מאקרו נותנים סיבה לתקווה, ומסתמן שגם סקטורים פחות נחשקים מצטרפים לחגיגה

שלושת השרים התנגדו להצעת האוצר. מימין: מירי רגב, דוד אמסלם ואלי כהן / איור: גיל ג'יבלי

מאחורי הקלעים של ליל התקציב: כך נעצרה היוזמה להקמת נמלים חדשים

הצעת האוצר להקים נמלים פרטיים חדשים נעצרה לאחר נסיגת שרים מרכזיים ברגע האחרון ● גורמים שונים טענו כי הופעלו לחצים כבדים מצד יו"ר ועד נמל אשדוד עמית שרף - טענות שהוא מכחיש ● במקום מהלך נרחב שהיה מחזק את התחרות, הוחלט להקים צוות בחינה בלבד

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

שמאי רז אברהם / צילום: רון כהן

שמאים מכריעים נגד ועדות מקומיות: מעכבות תשלומים עבורנו

מספר ועדות מקומיות מעכבות תשלומים לשמאים מכריעים, בנוגע להכרעות של היטלי השבחה, ובכך מעכבות את ההליך ופוגעות ביזמים ובאנשים פרטיים, כך לפי כמה משרדי שמאים • השמאי רז אברהם: "הוועדות המקומיות מתעשרות על חשבון הנישומים"

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

אחרי 15 שנה: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

למה כל כך הרבה עובדים דורשים העלאה, ומה התוספת שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בינואר?

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

הדרישות החדשות שמתכננת להוציא הרשות לני''ע בדוחות הכספיים של חברות הנדל''ן / צילום: Shutterstock

הדרישה החדשה של הרשות לני"ע מחברות הנדל"ן

בכנס השנתי של מחלקת התאגידים, הרשות הציגה שורה של טעויות מהותיות שנמצאו בדוחות חברות הנדל"ן - מהערכת יתר של הכנסות ועד אי־כלילת עלויות מימון ● ברשות עובדים על מתווה גילוי חדש, שיוצג לציבור בחציון הראשון של 2026

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Jose Luis Magana

קרע פנימי ולחץ של טריליון דולר: מאחורי מצב החירום ב–OpenAI

הכרזת ה"קוד האדום" של סם אלטמן לאחר השקת מודל ה־AI החדש של גוגל, חשפה מחלוקת עמוקה לגבי זהות OpenAI ● כעת, בחברה מנסים לשמור על צמיחה בזמן שהמתחרות מחזקות מעמדן

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026, ודרשה ממשרדי הממשלה לשוב עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק ● ללא הסכמה עד סוף החודש - המסים יזנקו אוטומטית בתחילת ינואר

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מדד ראסל 2000 בשיא, הביטקוין מזנק

נעילה מעורבת באירופה ● מיקרוסופט תשקיע 17.5 בבינה מלאכותית בהודו ● האיחוד האירופי חוקר את גוגל בחשד להפרה של חוקי תחרות ● הנשיא טראמפ אישר לאנבידיה למכור שבבי AI לסין תחת תנאים מסוימים ● הביטקוין מזנק ב-4% ל-94,000 דולר, האתריום קופץ ב-8% ● מחירי הנפט יורדים על רקע המגעים המתמשכים לסיום מלחמת רוסיה־אוקראינה

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"