גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הקומפקטי שמציע פתרון למצוקת החנייה והפקקים

חברת CITY TRANSFORMER הישראלית פיתחה רכב חשמלי, שהוא שילוב בין אופנוע למכונית, וממדיו מתכווצים פיזית בהתאם לצורך ● "ארבעה כאלו נכנסים במקום חניה של רכב אחד ממוצע"

הרכב של CITY TRANSFORMER משנה את מימדיו בהתאם לצורך / הדמיה: Erel Herzog
הרכב של CITY TRANSFORMER משנה את מימדיו בהתאם לצורך / הדמיה: Erel Herzog

הכתבה מטעם Together

את הסיטואציה הזו אין אחד שלא מכיר: נכנסים לרכב, מבקשים להגיע מנקודה אחת לשנייה בתוך העיר - ונתקעים דקות ממושכות בפקקים, ועוד זמן ארוך ומתיש בחיפוש אחר חניה. זאת המציאות היום בערים הגדולות בכל רחבי העולם: פקוק, צפוף, וכמעט ללא פתרונות חניה מניחים את הדעת. תושבי הערים, וכל מי שמבקש לבקר בהן, מבלה פרק זמן לא סביר בניסיון להגיע ממקום אחד לאחר בתוך העיר.

המצוקה הזו היא דבר ידוע ומוכר גם למקבלי ההחלטות בחלונות הגבוהים - ראשי עיריות, ובכירים באגפי התכנון. הערים הגדולות המבוקשות ממשיכות לצמוח, הופכות צפופות וכתוצאה מכך מספר הרכבים בהן רק ילך ויגדל ויקשה על הנהגים. האם נידונו להתמודד עם מצב זה מבלי יכולת לשנות אותו? לא בטוח: נראה כי יש פתרון בהישג יד, והוא מגיע (כמו תמיד כמעט) מהמגזר הפרטי - מחברה ישראלית בשם CITY TRANSFORMER.

"הרעיון שלנו נובע מצורך", מספר ד"ר אסף פורמוזה, ממייסדי החברה. "כל מי שמגיע לתל אביב ועובד בה, מגלה במקרים רבים שהוא תקוע ברכב: חיפושי החניה והפקקים גורמים לו 'לשרוף' זמן יקר. לנו יש פתרון -רכב מנועי שהוא שילוב בין אופנוע למכונית. מצד אחד, כזה שאפשר להתנייד בו בבטחה, לתפוס נתיב כמו כל רכב, וגם ליהנות מבקרת אקלים ולא להיות חשוף לפגעי מזג האוויר; מצד שני - ניתן לצמצם את ממדיו כשיש בכך צורך, ולחנות בכל מקום, כמו אופנוע סטנדרטי. כך אפשר לשוב וליהנות מהחופש, להתנייד ולחנות בעיר, ולחסוך זמן יקר.

"הרכב שלנו קומפקטי: ארבעה כאלו נכנסים במקום חניה של רכב אחד ממוצע. במצב נסיעה רגיל הרוחב שלו הוא כ-1.44 מטר, ובחניה, לאחר שהוא מצטמצם, רוחבו כמטר אחד. המחיר שלו נע בין 13 ל-15 אלף דולר נכון להיום, צריכת האנרגיה נמוכה, משקלו נמוך - 450 ק"ג, הוא חשמלי והתחזוקה אינה יקרה. בסופו של דבר כולם ירוויחו ממנו".

עד כמה הרכב קטן וקומפקטי באמת? ד"ר פורמוזה מספר כי באחד האירועים שבהם הוצגה ההמצאה, התברר שהאולם נמצא בקומה הראשונה. "מדובר היה באירוע במרכז רבין בתל אביב. רגע לפני תחילתו הודיעו לנו שהוא לא יתקיים בקומת הקרקע. ביקשתי מהם למדוד את גודל המעלית - וכשהבנו שהמידות הן מטר ועשרים על שני מטרים וחצי, רווח לנו: כיווצנו את הרכב והעלינו אותו במעלית, להפתעת כולם".

לעמוד המוצר באתר Together>>

שינוי ממדי הרכב בלחיצת כפתור ובעתיד אף אוטומטית

הרעיון המדובר נשמע נחוץ למדי במציאות הקיימת בערים, אך כיצד זה קורה בפועל? כיצד אותו רכב של CITY TRANSFORMER משנה את צורתו והופך קטן יותר בממדיו? ד"ר פורמוזה מסביר עד כמה זה פשוט. "נכון להיום השינוי בממדי הרכב מתבצע בלחיצת כפתור - לצמצום ממדי הרכב ולהרחבתו. בעתיד זה יקרה גם בצורה אוטונומית, לפי המצב בכביש ברגע נתון: הרכב יכיר את הסביבה שלו בעזרת חיישנים מיוחדים, וכאשר יצטרך לעבור במקומות צרים, לדוגמה, הוא יהפוך צר יותר באופן אוטומטי. זה יאפשר למשתמש לנסוע גם בנתיבים לתחבורה צרה, שכבר קיימים היום בכמה ערים בעולם, ובנתיבי תחבורה ציבורית (כיום בתל אביב, לדוגמה, יכול כל אופנוע לרכוב בנת"צים על פי חוק) ועוד.

"השינוי מתבצע תוך כדי תנועה, אבל בצורה כזו שבתוך פחות משני מטרים של נסיעה ובתוך פחות משתי שניות, הוא קורה. כך אין חיכוך גדול של הצמיגים עם הכביש. למעשה, החלק שמתרחב ומתכווץ הוא תחתית הרכב (הפלטפורמה), תא הנוסעים, נותר כפי שהוא. הפלטפורמה עם המנגנונים והתהליך הממוחשב של ההתרחבות וההצטמצמות מוגנים ב פטנטים רשומים של החברה".

הרכב עצמו מותאם לשני נוסעים מבוגרים - אחד נהג והשני מאחוריו, או למבוגר מקדימה ולשני ילדים מאחור. במידת הצורך, ניתן לשנות את תא הנוסעים שיתאים גם לייעודים אחרים. "אנחנו מציעים גם קונפיגורציה לנסיעות לוגיסטיות בתוך העיר - נסיעת מטען ושליחויות", מציין ד"ר פורמוזה. "זו ייחודיות נוספת של המוצר שלנו. הפלטפורמה של החלק התחתון - זה שמשנה את ממדיו - מתוכננת בצורה נפרדת מתא הנוסעים, כך שאפשר לעצב את התא בתצורה שונה ליישומים שונים בתוך העיר".

נציין גם שהרכב מסוגל להתנייד בקלות מחוץ לעיר, אך מגבלות רגולטוריות ותקינה אירופית, שאומצו גם כאן בישראל, מאפשרות לו לנסוע עד למהירות של 90 קמ"ש. כך שבאוטוסטרדות המהירות אי אפשר לנהוג עליו לפי שעה. בכל כביש בינ-עירוני רגיל יכול הרכב לנסוע ללא הגבלה.

עוד מסביר ד"ר פורמוזה על הפוטנציאל העירוני של הרכב החדש כי "חשוב להבין שישנם לא מעט אנשים שמעדיפים את התחבורה האישית על פני התחבורה הציבורית בהגדרתה הישנה. אפשר לראות זאת בעלייה המטאורית של הקורקינטים והאופניים החשמליים והמשתמשים בהם, שעושים זאת למרות הם פחות בטוחים ומוגנים, וחשופים לפגעי מזג האוויר. תחושת החופש שלהם מפצה על הכול. כאן אנחנו מציעים רכב שהוא גם בטוח יותר, גם מגן מפני מזג האוויר וכולל בקרת אקלים, וגם יכול להביא את הנהג מ-A ל-B בקלות, בלי בעיות חניה ובלי פקקים במקומות בהן יש נתיבים יעודיים לתחבורה צרה ".

המטרה: ייצור של מאה רכבים שיתופיים שייסעו בתל אביב

חברת CITY TRANSFORMER נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של גלגולה העסקי, לאחר שזכתה למענקים מהמדינה ומתחרויות חדשנות שונות. היא אף השתתפה בכנסים ובאירועים עולמיים גדולים בתחום הרכב - וכבר ייצרה יחידות ראשונות של הרכב החדשני, לטובת נסיעות מבחן שהסתיימו בהצלחה. כיום לחברה שאיפות ויעדים ברורים למדי.

"אנחנו נמצאים כיום בשלבי סיום הפיתוח, והמטרה היא להתחיל בעתיד הקרוב בפיילוט בתל אביב - לייעד את הרכבים שלנו לנסיעה שיתופית ברחבי העיר", מספר ד"ר פורמוזה. "בהמשך נוציא לדרך פיילוט דומה בארבע ערים נוספות באירופה. המטרה היא לייצר בתוך שנה וחצי כ-100 רכבים עבור הפיילוט בתל אביב, לאחר מכן למכור את הרכבים אותם תייצר החברה לציי רכבים ובסופו של דבר גם לציבור הרחב, כמובן. כבר כיום אפשר להזמין את הרכב בהזמנה מראש (Pre-Order) ולשריין מקום בין הקונים הראשונים של ה-CITY TRANSFORMER, כולל שימור של המחיר האטרקטיבי שאנחנו מציעים כעת בסך של 13 אלף דולר בלבד לרכב".

כאמור, החברה זכתה לאורך שנות קיומה בכמה וכמה מענקים בתחום החדשנות והטכנולוגיה, אך נראה שהשיא הגיע בסיור שערכו אנשיה אצל ענקיות הרכב הגרמניות (סיור שמומן על ידי ממשלת ישראל). "באחד הכנסים שנערכו בסיור הזה נכח באולם פרופסור יוהאן טומפורדה, ממציא הסמארט. הוא אהב מאוד את הרעיון שלנו, וכיום הוא נמצא איתנו בשותפות מלאה ונחשב לחלק בלתי נפרד מהצוות", מספר ד"ר פורמוזה.

הוא מוסיף כי היום יש גם לציבור הרחב הזדמנות טובה מאוד להיות חלק מהמיזם. "אנחנו מאפשרים להשקיע בנו, במסגרת שיתוף הפעולה עם פלטפורמת השקעות ההמונים Together. כך יש לכל אחד אפשרות לא רק לתמוך בנו' אלא להיות ממש חלק מההצלחה - לקנות מניות של CITY TRANSFORMER ולהפוך שותפים בחברה".

"מדובר במוצר שכבר קיים ונוסע, ואני עצמי כבר עשיתי בו נסיעת מבחן ונהניתי מאוד", מספר רו"ח שוקי כהן שרת, מייסד ויו"ר הדירקטוריון של חברת Together. "בחרנו ב-CITY TRANSFORMER כי היא עונה על כל הדרישות הקפדניות שלנו והציפיות שלנו מחברות הסטארט-אפ המבטיחות, שאנו מצרפים לפורטפוליו ההשקעות שלנו. לחברה צוות ישראלי-גרמני מנוסה, מוצר עם עומק טכנולוגי משמעותי מאוד ושוק פוטנציאלי גדול. אני רוצה להדגיש עוד כי למרות החדשנות, למרות המהפכה שמבטיח המוצר הזה, הוא מוצע במחיר נוח עבור כל מי שמחפש רכב. מחיר של 15 אלף דולר לכל היותר הוא מחיר שווה לכל נפש".

לעמוד המוצר באתר Together>>

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון