גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבאה בתור להיפגע מבהלת הקורונה: תעשיית הרכב העולמית

ברכב מודרני ממוצע יש כ-20 אלף חלקים, ואפילו מחסור ברכיב לא מהותי כמו כיסוי למושב עלול להשבית פס ייצור שלם ● מה קרה לעובדים של טסלה בסין בגלל נגיף הקורונה, איזו יצרנית השביתה את מפעל המכוניות הגדול בעולם, ומתי הפגיעה תתגלגל גם לשוק המקומי?

אילון מאסק ושני לקוחות של טסלה בסין בחודש שעבר / צילום: Aly Song, רויטרס
אילון מאסק ושני לקוחות של טסלה בסין בחודש שעבר / צילום: Aly Song, רויטרס

המונח ברבור שחור מתייחס לאירוע שמגיע בהפתעה גמורה והשפעתו נרחבת ומרחיקת לכת. משבר וירוס הקורונה הסיני עונה על ההגדרה בצורה מדויקת, וכבר היום די ברור שפגיעתו לא תוגבל רק לסין וללקוחות של מוצרים סיניים. ההגבלות על נסיעה והשיבושים בפעילות העסקית התקינה עלולים לפגוע במרכזי עסקים גלובליים בעלי חשיבות קריטית, דוגמת דרום קוריאה, הונג קונג וסינגפור והן עוד לא הופנמו במלואן בשווקי ההון הגלובליים.

בתוך התמונה הרחבה, תעשיית הרכב היא אחת הראשונות, שנדבקו בווירוס וההשפעה על שוק הרכב והתחבורה תורגש גם בישראל, כבר בטווח הקצר והבינוני. בימים האחרונים התפזר במעט הערפל וניתן כבר לבצע בקרת נזקים ראשונית.

שרשרת האספקה הגלובלית נפגעה

תעשיית הרכב המערבית שמרה עד כה על טון פומבי רגוע וכמעט לא פרסמה אזהרות לגבי פגיעה מתמשכת או נקודתית בפעילות הייצור במערב. אפילו טסלה  של אילון מאסק, הנציגה הבולטת ונוצצת ביותר של תעשיית הרכב החדשה, התייחסה לנושא כמעט בשוויון נפש, למרות שהיא נמצאת כיום בשלב רגיש ביותר של תחילת ייצור ושיווק של כלי רכב במפעל החדש שלה בשנחאי ולמרות שעל פי דיווחים רק כשליש מהעובדים במפעל חזרו אתמול לפעילות.

הסיבה העיקרית לשקט היחסי היא שכל תעשיית הרכב עדיין עוקבת אחר ההתפתחויות ונמצאת בשלב בחינת הנזקים לשרשרת האספקה הגלובלית המורכבת שלה. חלק גדול מיצרני הרכב לא רוכשים או מייצרים רכיבים ישירות בסין אלא מקבלים מכלולים שלמים ומורכבים מספקי משנה מערביים (טיר 1). אבל אלה עצמם מייצרים ו/או רוכשים רכיבים מתוצרת סין או רוכשים אותם מספקי טיר 2, שתלויים באספקה סינית וכך הלאה.

מכיוון שברכב מודרני טיפוסי יש למעלה מ-20 אלף רכיבים, שמגיעים מכל העולם, ותעשיית הרכב הסינית רק מתחילה לצאת מחופשת החג הממושכת, עדיין קיימת רמת אי ודאות גבוהה ביחס לשלמות השרשרת. ברור שדי במחסור ברכיב זניח כמו אבזם לחגורות בטיחות או כיסויי מושבים, כדי לתקוע פס ייצור שלם. נציין, שחברת בוש הגרמנית, שהיא ספקית הטיר1 הגדולה ביותר בתעשיית הרכב, עם עשרות מפעלי ייצור בסין, כבר הזהירה מפני עיכובים שצפויים באספקה של רכיבי מפתח בתחום הבטיחות והניהול האלקטרוני.

הקשר הסימביוטי בין יצרני הרכב לבין ספקי החלפים שלהם מאיים ליצור בעיות עסקיות מתמשכות, מעבר לבעיה הסינית. הצד הפחות מוכר בסימביוזה הזו הוא תלות פיננסית של ספקי משנה, לאו דווקא סינים, ביצרני הרכב. כל יצרן רכב גדול בעולם מחזיק סביב מפעליו כוורת של ספקי משנה וקבלנים, שעובדים בשיטת Just in Time . הם לא מייצרים מלאי של חלפים ורכיבים אלא מספקים חלקים באופן שוטף לפס הייצור, בהתאם לתוכנית עבודה ידועה.

גם התשלומים שהם מקבלים מיצרני הרכב מבוססים על אותה שיטה ותלויים בה קריטית. לא סיפקת? לא תקבל כסף. לפיכך אפילו הפסקה זמנית של הייצור המתוכנן על ידי יצרן הרכב יכולה להביא לקריסה פיננסית, עד כדי פשיטת רגל, של אותם ספקי כוורת משנה, ולהעצים את הנזק גם אם משבר הווירוס הסיני יסתיים מחר.

רכיב אחד השבית מפעל שלם

דוגמה ניתן למצוא בעצם הימים בדרום קוריאה, שם הודיעה יונדאי בשבוע שעבר על השבתה לשבוע, בינתיים, של קומפלקס הייצור הענק שלה בעיר אולסן. זהו מפעל הרכב הגדול בעולם ומיוצרים בו לא מעט דגמים קריטיים לישראל, כולל יונדאי איוניק, קיה נירו ועוד. מיוצרים בו גם רכיבי מפתח, שמיוצאים למפעלי ההרכבה של יונדאי וקיה באירופה עבור דגמים כמו טוסון, ספורטאז', I30 וכדומה.

המפעל הושבת רשמית בגלל מחסור ברכיב מפתח אחד - צמה חשמלית - שמיוצר בלעדית בסין ולא ניתן למצוא לו תחליף עד כה. בעקבות ההשבתה החל להתגלגל כדור שלג עסקי במורד שרשרת האספקה בקוריאה. חברת הבת יונדאי Mobis , שמספקת רכיבים לחברה האם ולתעשיית הרכב בכלל, כבר הודיעה על השבתת המפעל שלה. גם יצרניות הצמיגים הקוריאניות האנקוק וקומהו, שיונדאי היא לקוח אסטרטגי שלהן, כבר השביתו חלקית פסי ייצור.

במקביל, מאות ספקים וקבלנים קטנים, שכל אחד מהם קריטי להמשך הייצור השוטף, נקלעו לקשיים. על חומרת המצב ניתן ללמוד מכך, שיונדאי הודיעה בימים האחרונים שגיבשה חבילת סיוע חירום בהיקף של 842 מיליון דולר, שכוללת הלוואות פיננסיות בהיקף כרבע מיליארד דולר ותשלומים מראש לספקים בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר. הכול כדי לבלום את כדור השלג.

יצרניות הרכב נדבקו בווירוס הקורונה

זו רק דוגמה אחת. פיאט קרייזלר הזהירה מפגיעה במערך הייצור שלה, עד כדי השבתת מפעלים באירופה, אם המצב יתמשך ואילו העיתונות היפנית מדווחת, שתעשיית הרכב היפנית החלה לבצע בימים האחרונים בקרת נזקים ראשונית. ניסאן, למשל, הודיעה כי היא מבצעת התאמות לוגיסטיות בהיקף הייצור במפעל שלה בקיושו עקב מחסור בחלפים.

ה-CFO של סובארו אמר כי החברה משתמשת בכמות מהותית של רכיבים מתוצרת ספקים סיניים במפעליה ביפן ובארצות-הברית, וכי כמה ספקים סיניים כבר הודיעו לה כי ייתכן שלא יוכלו לספק רכיבים מהמפעלים שלהם. לדבריו מפעלי סובארו "לא יושבתו בעתיד הנראה לעין", אבל אם המשבר יתארך ההשפעה תהיה בלתי נמנעת.

אנליסטים ביפן העריכו השבוע שגם להונדה יש חשיפה גבוהה למשבר בשל מיקום מפעליה במוקד התפרצות הנגיף וכך גם טויוטה. מנהל תפעול גלובלי בטויוטה הגיב השבוע לעיתונות היפנית ואמר כי "עדיין אין ביכולתנו להעריך את השפעת התפשטות הנגיף על העסקים והרווחים שלנו". טויוטה היא אחת היצרניות שהאריכו בעשרה ימים נוספים, לפחות, את הסגירה של ארבעת מפעלי הרכבת הרכב שלה בסין ושמונת מפעלי רכיבי הרכב שהיא מפעילה במדינה.

כרגע תעשיית הרכב הגלובלית עדיין נשענת על מלאים לא קטנים של חלפים, שנאגרו בין השאר כחלק מההערכות להשבתת הייצור המתוכננת בסין בעקבות חג פסטיבל האביב. אבל ככל שהשבתת המפעלים בסין תתארך מעבר לסיום החג - בינתיים המועד הרשמי הממשלתי החדש לחידוש הפעילות ברוב המפעלים הוא 17 בפברואר - די ברור שהקו האדום מתקרב. אנליסטים מעריכים שהנזקים לתעשיית הרכב המערבית, הן בשוק הסיני והן בפעילות הגלובלית, נאמדים במאות מיליוני דולרים לכל שבוע של השבתה.

גם מובילאיי עלולה להיפגע

ההשפעה של משבר הווירוס סיני על תעשיית הרכב בישראל תלויה כמובן במועד סיומו. אבל כבר בטווח הקצר אפשר לצפות להשפעות שליליות בכמה מעגלים. במעגל המיידי נמצאות חברות ישראליות, שמייצרות ומייצאות לתעשיית הרכב הבין לאומית רכיבים, חומרי גלם ומערכות בהיקף מצטבר של מאות מיליוני דולרים בשנה.

כמו כל הספקים הגלובליים לתעשיית הרכב, לחברות הללו יש תלות בדרגה משתנה בהמשך הייצור השוטף של יצרניות הרכב, שעימן הן חתומות על חוזים. חלקן נמצאות במצב רגיש במיוחד, בשל העובדה שבמסגרת תהליך הגלובליזציה והורדת העלויות יש להן תלות במערכי ייצור שהקימו בסין.

לקטגוריה הזו אפשר להוסיף גם את מובילאיי, ספינת הדגל של האוטו-טק הישראלי, שעל פי הצהרותיה האחרונות חלק משמעותי מחוזי האספקה שלה, ואולי גם מההכנסות השנתיות, מגיעים מתעשיית הרכב הסינית. מדובר על הלחם והחמאה בהיצע של מובילאיי שכולל רכיבי "אפטר מרקט" ורכיבים מובנים ברמות האוטונומיה הנמוכות - הן עבור כלי רכב פרטיים והן עבור אוטובוסים. עד כה לא שמענו מהחברה הצהרה לגבי השפעת המשבר על הכנסותיה.

מעגל השפעה נוסף הוא שוק יבוא החלפים הישראלי לרכב, שמגלגל מיליארדי שקלים בשנה. לשוק הזה יש תלות קריטית במפעלי ייצור בסין, שחלקם הגדול מושבת מאז תחילת המשבר. התלות גברה בשנים האחרונות בשל הרפורמה של משרד התחבורה, שהורידה משמעותית את חסמי היבוא ואת השימוש בחלפים תחליפיים והטמיעה אותם עמוק גם במערך הלוגיסטי של יבואני הרכב.

אוטובוס של חברת  BYD הסינית /  צילום: AP - Reed Saxon

בימים האחרונים שוחחנו עם מספר גורמים בשוק יבוא החלפים המקומי ולדבריהם עשרות מכולות של חלפים, שכבר הוזמנו, תקועות בסין בשל המגבלות התחבורה והלוגיסטיקה שיוצר משבר וירוס הקורונה. יש גם אי ודאות לגבי מועדי האספקה של מלאים חדשים עד שיחודש הייצור.

אמנם יבואני החלפים בארץ נסמכים על מלאים גדולים, שאמורים להספיק למספר חודשים, אבל המחסור בחלפים בעלי תחלופה גבוהה, רכיבי בלם למשל, או צמיגים מתוצרת סין, עשוי להיות מורגש כבר בטווח של שבועות בודדים, בליווי עליית מחירים. זאת לפחות עד איתור מקורות אספקה אלטרנטיביים.

מעגל ההשפעה השלישי והפחות ודאי כרגע הוא עיכובים באספקת כלי רכב חדשים. נכון לרגע זה רוב היבואנים עדיין לא יכולים לספק מידע קונקרטי בנושא ולמרבה המזל המשבר תפס אותם בינואר, כאשר רבים תגברו את המלאים בארץ כהערכות לעונת המכירות הבוערת של תחילת השנה.

אפילו קונצרן יונדאי-קיה הסתפק עד כה רשמית במזכר אזהרה כללי ורשמי ליבואנים בארץ, למרות שברור שלהמשך ההשבתה תהיה השפעה על זמינות המלאי של דגמי מפתח.

עוד לא הזכרנו את חברות האוטו-טק הצעירות, שחלק לא מבוטל מהמשקיעים האסטרטגיים שלהם - והלקוחות - נמצאים בסין. וגם לא את השפעת המשבר על קצב ההתקדמות של פרויקטים תחבורתיים קריטיים בישראל, שמנוהלים על ידי חברות סיניות. בקיצור, ישראל בהחלט נמצאת בטווח משק הכנפיים של הברבור השחור. 

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"