גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולקסווגן T-CROSS: מכונית יעילה עם מנה הולמת של סטטוס

דגם הקומפקט החדש של פולקסווגן אמור לסגור פער שיווקי של המותג הגרמני בפלח הג'יפונים הפופולרי ● אבל אבזור תקני דליל ומחיר גבוה משל האחיות מבית, מציב אותו בעמדה מאתגרת מאוד על מטריצת התמורה לכסף

קבוצת פולקסווגן זוכה למקום של כבוד בספרי התאוריה השיווקית של תעשיית הרכב, בזכות אסטרטגיית ריבוי המותגים שלה שהפכה מודל לחיקוי ליצרנים רבים. אבל המחיר של האסטרטגיה הזו הוא קניבליזציה, ומי שמשלם אותה בשנים האחרונות, במיוחד בישראל, הוא מותג הדגל פולקסווגן.

הסיבה העיקרית לכך היא שפולקסווגן נופלת בין הכיסאות. המותג לא נהנה מהילת היוקרה של האחות אאודי, שיכולה לספק צידוק לרמת מחיר גבוהה מהממוצע בפלחים הרלוונטיים, שבה מציב אותה היצרן. מצד שני, המותג מתקשה מאד להתמודד תחרותית עם מיצוב ה-Value של האחיות סקודה וסיאט, שחולקות מפרטים דומים עד זהים.

התוצאה ניכרת בבירור בטבלאות המכירות בישראל. את 2019 סיים המותג פולקסווגן עם ירידה חדה של 25% במכירות לעומת 2018, וצניחה של כ-51% לעומת 2016. בפולקסווגן מתכחשים לבעיית המיצוב וטוענים רשמית שאחת הסיבות העיקריות לירידה הייתה העדר נוכחות בפלח הקומפקט SUV הלוהט. את הבעיה הזו אמור לפתור השנה הג'יפון החדש פולקסווגן T קרוס, שמבוסס על מכלולי סיאט ארונה ומיוצר לצידה בספרד, אבל מתומחר גבוה יותר.

חיצונית, השקיעה מחלקת העיצוב בוולפסבורג לא מעט מאמצים כדי ליצור בידול חזותי וזהות מותג, והתוצאה די אפקטיבית. הממדים החיצוניים של ה-T קרוס זהים כמעט לארונה, אבל את מקום החמוקיים העגלגלים, החרטום הספורטיבי והגג הצר אצל סיאט מחליף עיצוב "צ'אנקי", שטיפוסי למותג. זה אומר משטחי גוף אנכיים ושטוחים למדי, חרטום רבוע, מסיבי ומקושט כרום, שמזכיר מאוד את האח הגדול טוארג, ופרופיל שלוש קופסאות קלאסי. מהאח הגדול מגיע גם עיצוב הזנב, שבמרכזו פס מחזיר אור רוחבי שנמתח מקצה לקצה.

התוצאה הכללית נראית בוגרת ומכובדת. אבל המעצבים הבינו כנראה שהביקוש לעיצוב בוגר הוא די מוגבל בפלח הצעיר, ולכן הם מציעים חבילות הצערה אופציונליות ובולטות למרחוק, עם צבעים כמו כתום תפוז וטורקיז, שכוללות חישוקים ודיפוני פנים בצבע תואם. החבילות הללו לא מגיעות כרגע לישראל, כך שהתדמית תלויה בבחירת הלקוח. רכב ההדגמה שלנו, בצבע זהב מנצנץ, לא שידר מסר צעיר במיוחד אבל בהחלט שידר "כסף חדש".

רכב

עיצוב פנים פשוט

סף הכניסה ממוקם גבוה מהממוצע בפלח, וביחד עם תקרה גבוהה יחסית - הרכב מאפשר כניסה ויציאה נוחות מאוד לבני כל הגילאים. התחושה בתא הנוסעים אוורירית ומרווחת תודות לדפנות הצד הזקופות, משטחי השמשות הגדולים והמושב אחורי, שנע לאחור על מסילה על חשבון תא המטען.

בעת ישיבה מאחור קצת קשה להאמין שהרכב ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.55 מטר בלבד - כמה סנטימטרים פחות מהממוצע בפלח הסופר-מיני. שני מבוגרים ממוצעי קומה יכולים להתמקם על המושב השטוח עם מרחב ברכיים וראש מתקבל על הדעת, וניתן אפילו לדחוק ביניהם מושב ילד קומפקטי. תא המטען מציע נפח שימושי, אבל פחות נדיב מסקודה קאמיק.

אחת הדרכים המקובלות בתעשייה ליצירת בידול פרימיום ולהצדקת מחירים גבוהים מהממוצע היא שדרוג תא הנוסעים באמצעות חומרים איכותיים וטכנולוגיה עילית מוחצנת. מעצבי הפנים של פולקסווגן כנראה החמיצו את השיעור הזה בבית הספר לעיצוב, וגרסת הבסיס בה נסענו הרגישה דלה ובסיסית עם לוח מחוונים אנלוגי בעיצוב פשוט ומסך מולטימדיה תקני כמו בגרסאות הבסיס של פולו, ארונה וכו'.

מתגי התפעול לקוחים מהמאגר המשותף של הקבוצה, והנהג והנוסעים עטופים במשטחים פלסטיים נוקשים שנראים ומרגישים זולים. אומנם איכות ההרכבה ובידוד הרעשים הם ברמה גבוהה, כמקובל בקבוצה הגרמנית, אבל כמה וכמה דגמים אירופים ויפנים מהדור האחרון, כולל בת הדודה סקודה קאמיק, מרגישים יותר נדיבים ומושקעים.

אפשר להתנחם בכך שפולקסווגן לא חסכה בתחום מערכות הבטיחות, ואפילו גרסת הבסיס של ה-T קרוס מצוידת בערכה מקיפה של מערכות סיוע אקטיביות, כולל בקרת שיוט מתקדמת וחיישנים היקפיים.

מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר הוא כיום כמעט ברירת מחדל בפלח הזה, ואת המנוע של פולקסווגן כבר פגשנו באין ספור דגמים, גדולים וקטנים, של הקבוצה. גם ב-T קרוס הוא עושה עבודה יעילה, ול-115 כח סוס ו-20 קג"מ שלו אין שום בעיה להתמודד עם משקל עצמי צנוע של 1.17 טון בלבד.

המנוע לא מתקשה להאיץ את הרכב פלוס ארבעה נוסעים בעליות ארוכות ואין לו בעיה לצלוח בשלווה, תוך הפגנת יציבות כיוונית מרשימה, את כביש מספר 6 במהירויות שמקובלות בו בפועל.

כמו בכל הדגמים שמצוידים במנוע הזה, מצב התכנות הספורטיבי הוא כמעט ברירת מחדל והמצב הרגיל מיועד בעיקר לחובבי חיסכון רדומים. הדור האחרון של תיבת ה-DSG מרגיש זריז, רהוט ונטול קפריזות, וניתן לקוות שבעיות הילדות שלו נעלמו. כבר התרגלנו לקבל צריכת דלק מרשימה במנוע דומה, וגם ה-T החזיר כ-15 קילומטרים לליטר תחת רגל די אגרסיבית.

בנויה ללקוחות חוזרים

סקודה קאמיק שבה נסענו לאחרונה הציבה סטנדרטים גבוהים בתחום הנוחות, וה-T קרוס קצת עומד בצילה. ספיגת הזעזועים בעיר סבירה בהחלט וטובה מזו של הארונה, אבל שילוב בין בסיס גלגלים קצרצר וכיול מתלים גרמני ודי נוקשה משדר תחושה די קשיחה, אם כי לא קשוחה.

פסי הרעדה מסיביים עשויים להקפיץ את הנוסעים כהוגן. הכיול הזה מעניק התנהגות כביש נעימה והדוקה, שטיפוסית למותג, עם היגוי מעט כבד מהמקובל אבל די מהיר, ושלדה שמגיבה לפקודות ההיגוי בצורה מדויקת ובטוחה כל עוד לא דוחקים אותה יותר מדי. בקיצור, התנהגות שמתאימה בהחלט לבעלי כישורי נהיגה מתחת, וקצת מעל, הממוצע.

פולקסווגן T קרוס בסיסית עולה 130 אלף שקל, מה שמציב אותה קרוב לקצה העליון בפלח שלה. היא גם יקרה ב-12% מארונה FR בעלת אבזור עודף ובטווח של כ-5,000 שקל (בקיזוז הבדלי אבזור) מעל סקודה קאמיק שמרווחת ממנה.

בסך הכל מדובר במכונית יעילה וראויה, עם מנה הולמת של סטטוס. אבל המיקום הצפוף שלה על מטריצת התמורה לכסף ימשוך אליה בעיקר את הלקוחות הנאמנים מאוד של המותג פולקסווגן, שמחפשים אלטרנטיבה לגולף או לפולו וספק אם הוא יזרים למותג "דם חדש" מבחוץ. 

חלק מהמתחרות

סוזוקי ויטארה 2020

הוויטארה הפופולרית של סוזוקי מוצעת גם עם מנוע טורבו-בנזין בן שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 110 כח סוס ו-16 קג"מ. התיבה האוטומטית היא בת 6 מהירויות וגרסת ההנעה הקדמית, שעולה 120 אלף שקל, מאיצה מאפס ל-100 ב-12.5 שניות. ב-130 אלף מקבלים גרסת 1.4 טורבו עם 140 כח סוס.

שברולט טראקס

123 אלף שקל עולה הטראקס, שארוכה וגבוהה מהפולקסווגן אבל ניצבת על בסיס גלגלים דומה. מנוע 1.4 ליטר טורבו מייצר 140 כח סוס ו-20 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. משקלה גבוה יותר בכ-130 קילו מהפולקסווגן, האבזור הבטיחותי פחות מקיף אבל תא הנוסעים מאובזר היטב.

סיטרואן C3 איירקרוס

125 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של האיירקרוס. הממדים החיצוניים דומים לפולקסווגן אבל בסיס הגלגלים הוא 2.6 מטר ותא המטען בולע 410 ליטר. המנוע הוא טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, שמייצר 130 כח סוס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-10.5 שניות. השלדה נעימה ונוחה.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד