גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" ● הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski
עמדת הטענה של רכב חשמלי בגרמניה / צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

שנת 2020 רק החלה אבל כבר יש מי שקורא לה שנת הרכב החשמלי בעולם. את מירב הכותרות מייצרת כמובן טסלה, עם שווי שוק שנסק לכ-145 מיליארד דולר ומשקף כיום רמה כמעט חריגה של ציפיות מביצועי החברה בשנים הקרובות ומהביצועים של שוק הרכב החשמלי העולמי בכלל בעתיד הנראה לעין.

אבל, זה לא מוקד הרעש היחיד של הרכב החשמלי. בשבועות האחרונים לוחצים הרגולטורים בעולם על דוושת הגז ומקדמים את אימוץ הרכב החשמלי. בעיקר על חשבון כלי רכב, שמונעים בדלקים מקובלים. חלקם עושים זאת באמצעות תמריצי מס אגרסיביים לרכב חשמלי, אחרים באמצעות קנסות מוגדלים על כלי רכב מזהמים או הרחבת הסבסוד של תשתיות טעינה או הענקת תמריצים לייצור רכב חשמלי וסוללות.

מי שעדיין לא מפגין צעדים מעשיים להמרצת אימוץ הרכב החשמלי הן כמה מדינות מתפתחות, שטרודות בעניינים קיומיים בוערים, וגם מדינה מזרח-תיכונית מפותחת אחת שקוראים לה ישראל. 

לא מחכים לעתיד

העולם מתחשמל במרץ

בטרם נגיע לשוק המקומי, הנה תקציר מזורז של אירועי השבועות האחרונים בזירת הרגולציה העולמית של הרכב החשמלי.

בגרמניה קיבלה החודש (פברואר) הממשלה הפדרלית אור ירוק מנציבות השוק האירופאי להעלות את הבונוס הממשלתי לרכישת רכב חשמלי. כלי רכב, שנרשמו במדינה לתנועה החל מנובמבר 2019 ומחירם לצרכן עד 40 אלף אירו, זכאים כעת להטבה של 6,000 אירו מהמחיר לצרכן, תוספת של 2,000 אירו להטבה עד כה. כלי רכב חשמליים שמחירם עד 65 אלף אירו זכאים כעת להטבה מוגדלת של 5,000 אירו.

הבונוס על רכבי פלאג-אין צמח לכ-4,500 אירו על דגמי רכב שמחירם לצרכן עד כ-40 אלף אירו ובסך הכול הקצתה ממשלת גרמניה סכום מרשים של כ-2.09 מיליארד אירו להגדלת סובסידיות הרכב החשמלי השנה.

גם צרפת הודיעה בחודש שעבר על אימוץ מיסוי ירוק חדש בשיטת פרס/קנס, שבמרכזו הגדלה של אלפי אירו להטבה שמקבלים רוכשי רכב חשמלי, שמחירו לצרכן עד 40 אלף אירו. במקביל הודיעה צרפת על הטלת מס זיהום בגובה עד 12 אלף אירו על כלי רכב עם רמת פליטה חריגה במיוחד. חלק מיצרני הרכב הרלוונטיים בשתי המדינות הללו כבר הודיעו כי לא ימתינו עד ההסדרה הרשמית של המהלך והם מעניקים כבר מפברואר את מלוא ההטבה הממשלתית המובטחת פלוס הנחות עצמיות נוספות, שנעות סביב 1,500-2,000 אירו לרוכשים של כלי רכב חשמליים מתוצרתם.

באנגליה, שעוד לפני 2020 נחשבה לאחת המדינות המובילות והמתקדמות בקידום רכב חשמלי, החליטה הממשלה בינואר להכפיל את התקציב להתקנת נקודות טעינה באזורי מגורים לכ-12 מיליון אירו. במעמד ההכרזה אמר שר התחבורה הבריטי כי "המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה".

דרום קוריאה הודיעה בשלהי ינואר כי היא מקצה לשנת 2020 סכום של כ-627 מיליון אירו לסבסוד כלי רכב חשמליים ולהרחבת הפריסה של רשת עמדות הטעינה במדינה. מדובר בתקציב שגדול ב-60% מהתקציב המקביל בשנה שעברה. דרום קוריאה הקצתה בנפרד כ-100 מיליון אירו לפיתוח טכנולוגיית רכב עם הנעת תאי דלק (מימן) לשנה הקרובה וקבעה יעד של הוספת כ-100 אלף כלי רכב חשמליים לכבישי דרום קוריאה ב-2020 וכ-15 אלף כלי רכב מונעי מימן. בארצות-הברית אישר הממשל הפדרלי למספר מדינות להגדיל את הסבסוד לכלי רכב חשמליים ואלה רק כמה דוגמאות.

האוצר מוריד את השאלטר

גם ישראל פתחה את 2020 עם רגולציית מס חדשה לרכב חשמלי אבל הכיוון הפוך. החל מינואר 2020 מוצבת תקרה של 75 אלף שקל על הטבת המס לרכב חשמלי, שעד כה הייתה לא מוגבלת. המהלך כבר הביא להתייקרות של עשרות אלפי שקלים במחיר של דגמים חשמליים יוקרתיים ולעיכוב בתוכנית החדירה של טסלה לשוק הישראלי.

במקביל הוצב אופק תכנון ברור, שבמסגרתו מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לשלש את עצמו עד 2024 במקביל להקטנה מדורגת של תקרת הטבת מס הקנייה על כלי רכב כאלה ל-50 אלף שקל בלבד בעוד שלוש שנים.

באוצר טוענים, שכלי הרכב החשמליים עדיין זוכים בישראל להטבת מס נדיבה ביחס לרכב נורמלי - 10% במקום 82% ברכב רגיל. אבל כרגיל זו רק אמת חלקית. נכון להיום עלות הסוללות מהווה חלק דומיננטי בעלות הכוללת של כל דגמי הרכב החשמלי הנמכרים בארץ. מכיוון שהסוללות לכלי הרכב הללו, כולל אלה של דגמים אירופאים, מיוצרות בעיקר בדרום קוריאה ובסין - שתי מדינות שעל יבוא מהן מוטל מכס של 7% - רוב דגמי הרכב החשמלי שמיובאים כיום לארץ סופגים גם את המכס.

חישוב מזורז מראה, שנטל המס הכולל על רכב חשמלי טיפוסי, שמיובא כיום לארץ, מצטבר ל-34% (10% מס קנייה, 17% מע"מ ו-7% מכס). וברכבי יוקרה חשמליים עם סוללות גדולות, שעליהם התקרה של 75 אלף להטבת המס משמעותית מאוד, נטל המס המצטבר חוצה את רף ה-50%. בקיצור, יותר משתלם לייבא רכבי בנזין ודיזל.

ההגינות מחייבת לציין, שלא כל הרגולטורים בישראל מפגינים חזית אחידה בנושא. משרד האנרגיה, למשל, ממשיך לקדם ולתמרץ ככל יכולתו את החדרת הרכב החשמלי לארץ ומפגין אופטימיות לגבי עתידו. בימים אלה מושק פיילוט להקמת צי של רכב סיור עירוניים על בסיס רכב חשמלי.

אבל כפי שאמרנו לא פעם בעבר, במדינה בעלת תלות קריטית בהכנסות ממיסוי רכב ודלק, כמו ישראל, האוצר הוא זה, שמכתיב וימשיך להכתיב בעתיד את קצב החדירה בפועל של רכב חשמלי לישראל. כל שאר משרדי הממשלה יסתפקו ביחסי ציבור.

קידום תחבורה חשמלית

כוונות טובות יש לא רק בזירת הרגולציה אלא גם במגזר הפרטי. השבוע, למשל, נתקלנו בטיוטה מעודכנת של "התוכנית לחילוץ ישראל מהפקקים" שניסחה פיוצ'ר מוביליטי, בהובלת אורי יוגב, ובה פרק נפרד שמוקדש להצעות לקידום תחבורה חשמלית בישראל.

בפרק מופיעים כמה רעיונות ותיקים ומוכרים, שעברו רענון. כך למשל, ממליץ המסמך למדינה לפעול לחישמול מואץ של מערך התחבורה הציבורית בישראל, כולל הגדלה מדורגת של צי האוטובוסים החשמליים בישראל ל-100% עד שנת 2030 - מהלך שמן הסתם לא יתקבל בברכה על ידי חלק גדול מיבואני האוטובוסים.

יש גם הצעה לדרישת חובה לתמהיל של לפחות 50% כלי רכב חשמליים במכרזים עתידיים להפעלת מוניות שירות; מתן הטבה בגובה כ-20 אלף שקל לרכישת מוניות חשמליות על ידי בעלי "מספר ירוק" קיים; מתן הנחה של 50% למוניות חשמליות בעת רכישת רישיון חדש להפעלת מונית; וקביעת גיל מקסימלי להורדה מהכביש של מוניות עם הנעה מזהמת. בהתחשב בכוח הרב שיש למפעילי התחבורה הציבורית במוסדות השלטון, ובהשפעה התחרותית על השוק - ספק אם רפורמה כזו תהיה ריאלית.

לא מחכים לעתיד

הרעיונות היותר מקוריים בפרק הזה נוגעים למיסוי ואכיפה של יבוא כלי רכב ירוקים. כך למשל מצאנו שם המלצה להפעיל לחץ רגולטורי על יבואני הרכב לייבא ארצה מגוון של דגמים חשמליים באמצעות "קביעת יעדי פליטות ליבואני הרכב והטלת קנס על חריגות, כמקובל באירופה - ממוצע שנתי לפליטת CO2 מרכבים, מדידתו באופן שיקבע המשרד להגנת הסביבה וקניסת יבואני הרכב על חריגה ממנו לפי מתווה קנסות מאושר מראש. בתוך שלוש שנים יעדי הפליטות יהיו זהים ליעדי הפליטות המקובלים באירופה".

זו גישה מעניינת של הוספת מרכיב קנס, ולא רק פרס, על כלי רכב מזהמים, אבל ספק אם היא ריאלית. בשוק קיימת שונות גדולה בהיצע כלי רכב מחושמלים בין היבואנים בשל שונות בהיצע של יצרני הרכב עצמם. לפיכך דרישה כזו תהווה פגיעה בתחרות החופשית. יתר על כן, ספק אם ניתן יהיה להחריג מרגולציה כזו את המוני היבואנים הזעירים והמקבילים, שמתמחים בעיקר ברכבי יוקרה.

לבסוף מצאנו שם הצעות לשינוי מתווה המס העדכני על כלי רכב מחושמלים. המתווה המוצע כולל קיבוע ההטבה הנוכחית לרכבי פלאג אין והעלאה מדורגת החל משנת 2022 וקיבוע ההטבה הנוכחית לרכבים חשמליים והעלאה מדורגת רק החל משנת 2025. עוד הצעה מעניינת היא להגדיל את הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי מ-1,000 שקל בחודש כיום ל-2,000 שקל. לטענת המציעים "פער כזה יכול ליצור שינוי בהעדפת הרכב החשמלי על ידי העובד".

זו יוזמה בהחלט מבורכת אבל אם היינו צריכים להעריך את הסיכויים, שהאוצר יאמץ את ההצעות הללו, או את מקצתן, היינו אומרים שההסתברות נעה על הטווח שבין אפס להצחקתם אותנו.

מס שווי השימוש לבדו, שנכלל בהכנסות ממס הכנסה, מכניס למדינת ישראל כ-5 מיליארד שקל בשנה, ושאר המיסים בסביבות 38 מיליארד שקל בשנה. לכסף הזה, או אפילו למקצתו, אין כיום מקורות תחליפיים ולפיכך אפשר להמר שאם האוצר יכניס בשנים הקרובות שינוי במתווה המס של רכב חשמלי הוא יהיה בכיוון ההפוך. אם החדירה של כלי רכב כאלה תצליח מעל המצופה, עד כדי פגיעה בהכנסות המדינה, אפשר לצפות להאצת העלאת מס הקנייה, להקטנת הטבת שווי השימוש ואולי גם להטלת מס יחסי על השימוש ברכב חשמלי בתור פיצוי על אובדן ההכנסות מבלו דלק.

נכון לרגע זה, לישראל יש מספיק זמן לעשות חושבים בנושא. המשבר בסין צפוי להקטין כבר עתה את תפוקת סוללות הרכב של סין ב-10% לפחות ביחס לתחזיות, היצרנים הקוריאנים, בעיקר LG, מתקשים לעמוד בביקוש ואם יימשך המשבר בסין לוח הזמנים לחדירת הרכב החשמלי בעולם, ובישראל בפרט, עלול להידחות בשנה שנתיים. באוצר, יש להניח, נושמים לרווחה. 

עוד כתבות

מרים פיירברג / צילום: תמר מצפי

הלכה לעולמה ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר

פיירברג ז"ל כיהנה כראש העיר יותר מ-26 שנים, והתמודדה בשנים האחרונות עם מחלה קשה • היא אותרה בביתה, שם נאלצו לקבוע את מותה • מלבד תפקיד ראש העיר שאותו מילאה, פיירברג ז"ל שימשה גם יו"ר איגוד ערים לכבאות ודירקטורית במגוון גופים, בהם מקורות ומד"א

יאן לקון. זכה בפרס טיורינג הנחשב / צילום: Reuters, Ron Sachs - CNP

40 שנה הוא צדק לגבי הבינה המלאכותית. עכשיו הוא חושב שכולם טועים

יאן לקון המציא רכיבי בסיס רבים של ה-AI המודרני ● כעת האיש החריג במטא משוכנע שרוב השחקנים בתחום מסונוורים ממודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ושבתוך חמש שנים לכל היותר, הם יעלמו: "אף אדם שפוי לא ישתמש בהם יותר"

Plasan SandCat MK-IV / צילום: צילום מסך

המדינה הדרום אמריקאית שתרכוש רכבים ממוגנים מישראל

משרד ההגנה של פרו בחר במכרז לרכישת 56 רכבים משוריינים מתוצרת פלסן סאסא תמורת כ־23.8 מיליון דולר ● רפאל הציגה טיל חדש מסדרת ספייק ● ברפובליקת מאלי קיימו את התערוכה הביטחונית הראשונה של המדינה, אך ללא הזמנה של מדינות מערביות ● וגם: אנדוריל האמריקאית מתכננת הקמת מיזם משותף עם הקונגלומרט הביטחוני האמירותי אדג' ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפריצה ללובר. הגנבים החנו משאית עם סולם בשטח מת של מצלמות האבטחה המיושנות / צילום: ap, Alexander Turnbull

לא רק הלובר: גל פריצות למוזיאונים שוטף את צרפת

לפני כחודש נרעשה צרפת כשתכשיטי הכתר נשדדו מהלובר, אלא שזה רק קצה הקרחון ● מחירי הזהב שזינקו והאבטחה שנזנחה במשך שנים הנחיתו על המדינה לא פחות משמונה מקרי שוד מאתרי אמנות מרכזיים רק בחודשיים האחרונים, ואלה מצטרפים לגל שחווה אירופה כולה ● הוול סטריט ג'ורנל צלל אל מאחורי הקלעים של הפריצות הגדולות

מתוך ''משל החמ''ל - התצפיתניות של גזרת עזה'' / צילום: באדיבות היוצרת וספירו סרטים

"משל החמ"ל": אי אפשר להסיר את המבט

המיצג החדש במוזיאון תל אביב לאמנות של הבמאית והתסריטאית טליה לביא מביא את סיפורן של התצפיתניות בגזרת עזה ב-2016-2024 ● לא מדובר בתחקיר ההתרחשות ב-7 באוקטובר, אבל הסיפורים של הנשים הללו מלמדים יותר מכל מה באמת היה שם

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניות שייפלו היום בתל אביב, ובכיר הפד שהקפיץ את וול סטריט

יום המסחר בתל אביב ייפתח בירידות שערים, על רקע הסנטימנט השלילי בוול סטריט והמתיחות הביטחונית בצפון ובדרום ● בעיצומם של ימים תנודתיים במיוחד בוול סטריט, דברים שנשא נשיא הפד בניו יורק הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב בשיעור של עשרות אחוזים ● ביום שני הקרוב, בנק ישראל צפוי לבצע הפחתת ריבית ● וגם: המיליארדר הפרו־ישראלי ששוקל ללכת להנפקה בוול סטריט

גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

משהו לא טוב עובר על אחת הכלכלות הגדולות במזרח, וההשלכות לא ייעצרו שם

שוב פותרים משבר בלי לתכנן הלאה ● מה פרסם האוצר בלי להתכוון ● ואיתותים מדאיגים מיפן ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חזית המדע / צילום: Shutterstock

מחקר על מאות מיליוני תאי זרע מערער על אחד מעקרונות היסוד של האבולוציה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת גאנה גילו שבניגוד לתפיסה המקובלת כיום במדע, מוטציות גנטיות אינן אקראיות וייתכן שהן מושפעות מתהליך של למידה ● יכולות להיות לזה השלכות על האופן שבו נתגונן מפני מחלות בעתיד

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: יוסף יהושע

דוחות התעשייה האווירית: צמיחה בכל היבשות, שיאים חדשים

דוחות הרבעון השלישי של התעשייה האווירית מצביעים על צבר ההזמנות הגדול ביותר אי פעם - 26.5 מיליארד דולר ● סך כל ההכנסות צמחו ב-18%, כאשר שליש מהן הגיעו מישראל ● תזרים המזומנים, לעומת זאת, היה שלילי

לובי הבניין. אולם עצום ומרשים באורך 88 מטר שחוצה את הבניין עד מדיסון אווניו / צילום: Reuters, Anthony Behar

המגדל החדש של ג'יי.פי. מורגן צ'ייס: גורד שחקים עם נשמה אנושית

הבניין החדש של הבנק בפארק אווניו במנהטן, בעיצובו של משרד האדריכלים נורמן פוסטר, נבנה בעלות של כ־3 מיליארד דולר ● הוא מוסיף נופך מרהיב לקו הרקיע של ניו יורק ומשלב רגישות אנושית והתחשבות בשכונה, חרף ממדיו האדירים

עו''ד ג'ייסון גרינבלט / צילום: תמר מצפי

האם הפסקת האש תחזיק מעמד ומה הסיכוי לנורמליזציה עם סעודיה? יועצו של טראמפ לשעבר מדבר

ג’ייסון גרינבלט, לשעבר שליחו של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון ומאדריכלי הסכמי אברהם, הגיע כאורח מיוחד לערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים ● הוא מסביר כיצד 7 באוקטובר שינה את האזור, מה ישראל תיאלץ לעשות מול חמאס ועד כמה ריאלי חידוש המגעים עם סעודיה

התחדשות עירונית בירושלים. משהו נסדק / צילום: Shutterstock

1,450 דירות ב-3 מיליון שקל בסה"כ: העסקה שחושפת את מצבו של הענף

בשנים האחרונות, למעלה מאלף יזמים רכבו על טרנד ההתחדשות העירונית, כשהפיתוי הכלכלי ברור ● החברות רצו לבורסה וביצעו שלל רכישות, אבל כש–1,450 "דירות לשיווק" עולות 3 מיליון שקל, די ברור שמשהו כבר לא עובד

המעבר הגדול של צה''ל לדרום / איור: גיל ג'יבלי

צה"ל מתחיל להעביר את אגפי המודיעין והתקשוב לנגב, ללא פתרונות תחבורה או דיור

18 שנה לאחר החלטת הממשלה, המעבר של אגפי המודיעין והתקשוב לנגב יתחיל בהדרגה בחודש הבא ● במסגרתו, אלפי חיילים ואנשי קבע יחלו לשרת בדרום, ומאות דונם במרכז יפונו לטובת מסחר ומגורים ● אלא שהתקציבים לפתרונות תחבורתיים ולדיור נותרו על הנייר או טרם יושמו בשטח, ובדרום מזהירים: אנו רחוקים מלהיות מוכנים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

אם ערכה חמש צוואות שונות. איזו מהן תקפה בביהמ"ש?

יורשי חוכר מקרקעין נאלצו לפנות נכס אחרי 20 שנה ו-200 אלף שקל שקיבלו מדי חודש ● ביהמ"ש ביטל שתי צוואות שבני משפחת המנוחה ביקשו לקיים, וקבע כי דווקא הצוואה שאף אחד לא רוצה לקיימה - היא זו שתהיה בתוקף ● והאם המונח "פרידה" כולל גם את המוות? ● 3 פסקי דין בשבוע

בודקים את המיתוס. הקרמבו הוא לא המצאה כחול לבן / צילום: אביעד לוי

הקרמבו הוא המצאה כחול־לבן? תחשבו שוב

הממתק החורפי נאחז היטב בישראליות, אבל שורשיו נמצאים בכלל בנכר ● כיצד הוא קיבל מקום משמעותי בתרבות ובדיאטת המדינה, ולמה הוא נמכר רק מנובמבר ועד פסח?

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך, עמית גל, הממונה על שוק ההון ובצלאל סמוטריץ שר האוצר / צילומים: יוסי כהן, מארק ניימן(לע''מ), עמית שאבי(ידיעות אחרונות). עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינוי במודל קופות הגמל להשקעה יחכה? המהפכה בתחום החיסכון יצאה מחוק ההסדרים

באוצר פרסמו את תזכיר חוק ההסדרים עם כניסת השבת, וממנו עולה כי המהלך להקמת חשבון השקעות שיאגד שורה של מוצרי חיסכון יחכה בינתיים ● בענף עוד מחכים לפרסום ההמלצות הסופיות של הצוות שמגבש את המהלך

ליטל לשם / צילום: באדיבות Protego

בילדות היא נדדה בין בסיסי צה"ל. היום היא מובילה קרן לחברות ביטחוניות

"החודש קרביין נמכרה ב–625 מיליון דולר. למרות שאני כבר לא שם, האקזיט משמעותי מאוד מבחינתי, כי לא מכרתי את המניות שלי בניגוד לאחרים" ● שיחה קצרה עם ליטל לשם, מייסדת קרן פרוטגו להשקעה בטכנולוגיות ביטחוניות

ועידת ישראל לעסקים ה-32

הצטרפו לשידור החי: ועידת ישראל לעסקים יוצאת לדרך

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה יתקיימו מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט והאלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר, בהופעה ראשונה

מו''ל גלובס, אלונה בר און, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

אלונה בר און: "גלובס פועל מרצון אמיתי להיות גורם שמסייע בחוסן של הכלכלה הישראלית"

בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים שתיערך היום, מו"ל גלובס אלונה בר און התייחסה לאתגרים עמם התמודדה החברה הישראלית בשנים האחרונות, וכן לאתגרים עמם התמודד העיתון ● בר און: "יצירת תוכן נקי שהוא לא מלא בסימני קריאה, ולפעמים יש בו גם סימני שאלה, הייתה קשה לעיכול לרבים"

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הקרב על הצעירים: הפועלים יממן את המסחר בניירות ערך לגילאי 35 ומטה

בנק הפועלים משיק חבילת הטבות לצעירים ולסטודנטים, והוא יממן להם החזר מלא של עמלות המסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל ● כמו כן, לקוחות אלו שיצטרפו לבנק הפועלים, ייהנו מהחזר מלא של עמלות מסוף נובמבר 2025 עד לסוף חודש יוני 2026