גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" ● הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski
עמדת הטענה של רכב חשמלי בגרמניה / צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

שנת 2020 רק החלה אבל כבר יש מי שקורא לה שנת הרכב החשמלי בעולם. את מירב הכותרות מייצרת כמובן טסלה, עם שווי שוק שנסק לכ-145 מיליארד דולר ומשקף כיום רמה כמעט חריגה של ציפיות מביצועי החברה בשנים הקרובות ומהביצועים של שוק הרכב החשמלי העולמי בכלל בעתיד הנראה לעין.

אבל, זה לא מוקד הרעש היחיד של הרכב החשמלי. בשבועות האחרונים לוחצים הרגולטורים בעולם על דוושת הגז ומקדמים את אימוץ הרכב החשמלי. בעיקר על חשבון כלי רכב, שמונעים בדלקים מקובלים. חלקם עושים זאת באמצעות תמריצי מס אגרסיביים לרכב חשמלי, אחרים באמצעות קנסות מוגדלים על כלי רכב מזהמים או הרחבת הסבסוד של תשתיות טעינה או הענקת תמריצים לייצור רכב חשמלי וסוללות.

מי שעדיין לא מפגין צעדים מעשיים להמרצת אימוץ הרכב החשמלי הן כמה מדינות מתפתחות, שטרודות בעניינים קיומיים בוערים, וגם מדינה מזרח-תיכונית מפותחת אחת שקוראים לה ישראל. 

לא מחכים לעתיד

העולם מתחשמל במרץ

בטרם נגיע לשוק המקומי, הנה תקציר מזורז של אירועי השבועות האחרונים בזירת הרגולציה העולמית של הרכב החשמלי.

בגרמניה קיבלה החודש (פברואר) הממשלה הפדרלית אור ירוק מנציבות השוק האירופאי להעלות את הבונוס הממשלתי לרכישת רכב חשמלי. כלי רכב, שנרשמו במדינה לתנועה החל מנובמבר 2019 ומחירם לצרכן עד 40 אלף אירו, זכאים כעת להטבה של 6,000 אירו מהמחיר לצרכן, תוספת של 2,000 אירו להטבה עד כה. כלי רכב חשמליים שמחירם עד 65 אלף אירו זכאים כעת להטבה מוגדלת של 5,000 אירו.

הבונוס על רכבי פלאג-אין צמח לכ-4,500 אירו על דגמי רכב שמחירם לצרכן עד כ-40 אלף אירו ובסך הכול הקצתה ממשלת גרמניה סכום מרשים של כ-2.09 מיליארד אירו להגדלת סובסידיות הרכב החשמלי השנה.

גם צרפת הודיעה בחודש שעבר על אימוץ מיסוי ירוק חדש בשיטת פרס/קנס, שבמרכזו הגדלה של אלפי אירו להטבה שמקבלים רוכשי רכב חשמלי, שמחירו לצרכן עד 40 אלף אירו. במקביל הודיעה צרפת על הטלת מס זיהום בגובה עד 12 אלף אירו על כלי רכב עם רמת פליטה חריגה במיוחד. חלק מיצרני הרכב הרלוונטיים בשתי המדינות הללו כבר הודיעו כי לא ימתינו עד ההסדרה הרשמית של המהלך והם מעניקים כבר מפברואר את מלוא ההטבה הממשלתית המובטחת פלוס הנחות עצמיות נוספות, שנעות סביב 1,500-2,000 אירו לרוכשים של כלי רכב חשמליים מתוצרתם.

באנגליה, שעוד לפני 2020 נחשבה לאחת המדינות המובילות והמתקדמות בקידום רכב חשמלי, החליטה הממשלה בינואר להכפיל את התקציב להתקנת נקודות טעינה באזורי מגורים לכ-12 מיליון אירו. במעמד ההכרזה אמר שר התחבורה הבריטי כי "המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה".

דרום קוריאה הודיעה בשלהי ינואר כי היא מקצה לשנת 2020 סכום של כ-627 מיליון אירו לסבסוד כלי רכב חשמליים ולהרחבת הפריסה של רשת עמדות הטעינה במדינה. מדובר בתקציב שגדול ב-60% מהתקציב המקביל בשנה שעברה. דרום קוריאה הקצתה בנפרד כ-100 מיליון אירו לפיתוח טכנולוגיית רכב עם הנעת תאי דלק (מימן) לשנה הקרובה וקבעה יעד של הוספת כ-100 אלף כלי רכב חשמליים לכבישי דרום קוריאה ב-2020 וכ-15 אלף כלי רכב מונעי מימן. בארצות-הברית אישר הממשל הפדרלי למספר מדינות להגדיל את הסבסוד לכלי רכב חשמליים ואלה רק כמה דוגמאות.

האוצר מוריד את השאלטר

גם ישראל פתחה את 2020 עם רגולציית מס חדשה לרכב חשמלי אבל הכיוון הפוך. החל מינואר 2020 מוצבת תקרה של 75 אלף שקל על הטבת המס לרכב חשמלי, שעד כה הייתה לא מוגבלת. המהלך כבר הביא להתייקרות של עשרות אלפי שקלים במחיר של דגמים חשמליים יוקרתיים ולעיכוב בתוכנית החדירה של טסלה לשוק הישראלי.

במקביל הוצב אופק תכנון ברור, שבמסגרתו מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לשלש את עצמו עד 2024 במקביל להקטנה מדורגת של תקרת הטבת מס הקנייה על כלי רכב כאלה ל-50 אלף שקל בלבד בעוד שלוש שנים.

באוצר טוענים, שכלי הרכב החשמליים עדיין זוכים בישראל להטבת מס נדיבה ביחס לרכב נורמלי - 10% במקום 82% ברכב רגיל. אבל כרגיל זו רק אמת חלקית. נכון להיום עלות הסוללות מהווה חלק דומיננטי בעלות הכוללת של כל דגמי הרכב החשמלי הנמכרים בארץ. מכיוון שהסוללות לכלי הרכב הללו, כולל אלה של דגמים אירופאים, מיוצרות בעיקר בדרום קוריאה ובסין - שתי מדינות שעל יבוא מהן מוטל מכס של 7% - רוב דגמי הרכב החשמלי שמיובאים כיום לארץ סופגים גם את המכס.

חישוב מזורז מראה, שנטל המס הכולל על רכב חשמלי טיפוסי, שמיובא כיום לארץ, מצטבר ל-34% (10% מס קנייה, 17% מע"מ ו-7% מכס). וברכבי יוקרה חשמליים עם סוללות גדולות, שעליהם התקרה של 75 אלף להטבת המס משמעותית מאוד, נטל המס המצטבר חוצה את רף ה-50%. בקיצור, יותר משתלם לייבא רכבי בנזין ודיזל.

ההגינות מחייבת לציין, שלא כל הרגולטורים בישראל מפגינים חזית אחידה בנושא. משרד האנרגיה, למשל, ממשיך לקדם ולתמרץ ככל יכולתו את החדרת הרכב החשמלי לארץ ומפגין אופטימיות לגבי עתידו. בימים אלה מושק פיילוט להקמת צי של רכב סיור עירוניים על בסיס רכב חשמלי.

אבל כפי שאמרנו לא פעם בעבר, במדינה בעלת תלות קריטית בהכנסות ממיסוי רכב ודלק, כמו ישראל, האוצר הוא זה, שמכתיב וימשיך להכתיב בעתיד את קצב החדירה בפועל של רכב חשמלי לישראל. כל שאר משרדי הממשלה יסתפקו ביחסי ציבור.

קידום תחבורה חשמלית

כוונות טובות יש לא רק בזירת הרגולציה אלא גם במגזר הפרטי. השבוע, למשל, נתקלנו בטיוטה מעודכנת של "התוכנית לחילוץ ישראל מהפקקים" שניסחה פיוצ'ר מוביליטי, בהובלת אורי יוגב, ובה פרק נפרד שמוקדש להצעות לקידום תחבורה חשמלית בישראל.

בפרק מופיעים כמה רעיונות ותיקים ומוכרים, שעברו רענון. כך למשל, ממליץ המסמך למדינה לפעול לחישמול מואץ של מערך התחבורה הציבורית בישראל, כולל הגדלה מדורגת של צי האוטובוסים החשמליים בישראל ל-100% עד שנת 2030 - מהלך שמן הסתם לא יתקבל בברכה על ידי חלק גדול מיבואני האוטובוסים.

יש גם הצעה לדרישת חובה לתמהיל של לפחות 50% כלי רכב חשמליים במכרזים עתידיים להפעלת מוניות שירות; מתן הטבה בגובה כ-20 אלף שקל לרכישת מוניות חשמליות על ידי בעלי "מספר ירוק" קיים; מתן הנחה של 50% למוניות חשמליות בעת רכישת רישיון חדש להפעלת מונית; וקביעת גיל מקסימלי להורדה מהכביש של מוניות עם הנעה מזהמת. בהתחשב בכוח הרב שיש למפעילי התחבורה הציבורית במוסדות השלטון, ובהשפעה התחרותית על השוק - ספק אם רפורמה כזו תהיה ריאלית.

לא מחכים לעתיד

הרעיונות היותר מקוריים בפרק הזה נוגעים למיסוי ואכיפה של יבוא כלי רכב ירוקים. כך למשל מצאנו שם המלצה להפעיל לחץ רגולטורי על יבואני הרכב לייבא ארצה מגוון של דגמים חשמליים באמצעות "קביעת יעדי פליטות ליבואני הרכב והטלת קנס על חריגות, כמקובל באירופה - ממוצע שנתי לפליטת CO2 מרכבים, מדידתו באופן שיקבע המשרד להגנת הסביבה וקניסת יבואני הרכב על חריגה ממנו לפי מתווה קנסות מאושר מראש. בתוך שלוש שנים יעדי הפליטות יהיו זהים ליעדי הפליטות המקובלים באירופה".

זו גישה מעניינת של הוספת מרכיב קנס, ולא רק פרס, על כלי רכב מזהמים, אבל ספק אם היא ריאלית. בשוק קיימת שונות גדולה בהיצע כלי רכב מחושמלים בין היבואנים בשל שונות בהיצע של יצרני הרכב עצמם. לפיכך דרישה כזו תהווה פגיעה בתחרות החופשית. יתר על כן, ספק אם ניתן יהיה להחריג מרגולציה כזו את המוני היבואנים הזעירים והמקבילים, שמתמחים בעיקר ברכבי יוקרה.

לבסוף מצאנו שם הצעות לשינוי מתווה המס העדכני על כלי רכב מחושמלים. המתווה המוצע כולל קיבוע ההטבה הנוכחית לרכבי פלאג אין והעלאה מדורגת החל משנת 2022 וקיבוע ההטבה הנוכחית לרכבים חשמליים והעלאה מדורגת רק החל משנת 2025. עוד הצעה מעניינת היא להגדיל את הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי מ-1,000 שקל בחודש כיום ל-2,000 שקל. לטענת המציעים "פער כזה יכול ליצור שינוי בהעדפת הרכב החשמלי על ידי העובד".

זו יוזמה בהחלט מבורכת אבל אם היינו צריכים להעריך את הסיכויים, שהאוצר יאמץ את ההצעות הללו, או את מקצתן, היינו אומרים שההסתברות נעה על הטווח שבין אפס להצחקתם אותנו.

מס שווי השימוש לבדו, שנכלל בהכנסות ממס הכנסה, מכניס למדינת ישראל כ-5 מיליארד שקל בשנה, ושאר המיסים בסביבות 38 מיליארד שקל בשנה. לכסף הזה, או אפילו למקצתו, אין כיום מקורות תחליפיים ולפיכך אפשר להמר שאם האוצר יכניס בשנים הקרובות שינוי במתווה המס של רכב חשמלי הוא יהיה בכיוון ההפוך. אם החדירה של כלי רכב כאלה תצליח מעל המצופה, עד כדי פגיעה בהכנסות המדינה, אפשר לצפות להאצת העלאת מס הקנייה, להקטנת הטבת שווי השימוש ואולי גם להטלת מס יחסי על השימוש ברכב חשמלי בתור פיצוי על אובדן ההכנסות מבלו דלק.

נכון לרגע זה, לישראל יש מספיק זמן לעשות חושבים בנושא. המשבר בסין צפוי להקטין כבר עתה את תפוקת סוללות הרכב של סין ב-10% לפחות ביחס לתחזיות, היצרנים הקוריאנים, בעיקר LG, מתקשים לעמוד בביקוש ואם יימשך המשבר בסין לוח הזמנים לחדירת הרכב החשמלי בעולם, ובישראל בפרט, עלול להידחות בשנה שנתיים. באוצר, יש להניח, נושמים לרווחה. 

עוד כתבות

רמי אונגר / צילום: שלומי יוסף

התוכנית של רמי אונגר לחברת הנדל"ן שהפסידה לו בינתיים 40 מיליון שקל

המייסדים, מודי כידון ומשה תאומים, חיסלו את ההחזקות בחברת הנדל"ן המניב ויתניה ומכרו אותן לאיש העסקים רמי אונגר ● למה הוא מוכן לשלם פרמייה של 20% על חברה שהפסידה לו הון?

משכן הכנסת / צילום: Shutterstock

בצל המשבר בקואליציה: ההצבעה על הרחבת המינויים הפוליטיים ירדה מסדר היום של הכנסת

הקואליציה דחתה לשבוע הבא את ההצבעה שתוכננה היום על שורה ארוכה של הצעות חוק שנועדו להרחיב את כוחה ● בין ההצעות שנדחו: אפשרות למעורבות פוליטית במינוי דירקטורים, ביטול ועדת גרוניס, פיצול תפקיד היועמ"שית וחוק שיתיר לרה"מ למנות את נציב שירות המדינה ללא מכרז

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

באלטשולר שחם חיכו לחודש כזה כל השנה. ומי בית ההשקעות שבתחתית טבלת התשואות?

החוסכים הישראליים בדרך לשנה הכי טובה מאז 2009 • אלטשולר שחם מוביל את טבלת התשואות במסלול המנייתי בספטמבר עם תשואה של 4.1%, ועוקף את המתחרים בטבלה החודשית גם בקרנות הפנסיה • וגם: חברת הביטוח שהפכה החודש למצטיינת מתחילת השנה בקרנות ההשתלמות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס איכזבה את וול סטריט, והעיניים נשואות לצעדיה בהמשך

התוצאות שפרסמה אמש נטפליקס שברו את הרצף הנהדר שלה בששת הרבעונים האחרונים, בהם היא הצליחה להאפיל מדי רבעון על תחזיות האנליסטים ● למה זה קרה, ומה מתכננת החברה הלאה? ● פרשנות

בית הקפה ביאליק בשנותיו הראשונות / צילום: יח''צ

בית הקפה הוותיק נמכר תמורת 14 מיליון שקל. מה יוקם במקומו?

קפה ביאליק בת"א נמכר לקבוצת Nissan Holding Group הפועלת באירופה, והיא צפויה לפתוח במקום סניף של המותג A/Café ● חברת Moonshot AI גייסה 10 מיליון דולר בסבב סיד לפתרון AI אוטונומי לאופטימיזציה של אתרים ● וגם: סמנכ"ל תפעול חדש לקשת טעמים ● אירועים ומינויים

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

גופי ההשקעה שהימרו במיליונים על אוטומקס רגע לפני הקריסה

חודשים ספורים לפני שנחשפו חשדות פליליים נגד יבואנית הרכב והחל הליך חדלות הפירעון שלה, אוטומקס גייסה אג"ח ● כעת, בדיקת גלובס מגלה שגופים כמו מגדל שוקי הון, מור והורייזן השקיעו בחוב, בעיקר דרך קרנות נאמנות, וכעת חלק מכספי לקוחותיהם חשוף לפרשה

התחרות על הטסים גוברת והמחירים צונחים / צילום: Shutterstock

מפריז עד ניו יורק, התחרות על הטסים גוברת והמחירים צונחים

החברות האירופיות חוזרות לנתב"ג, לצד ענקיות זרות שמתחילות לפעול בישראל לראשונה וחברות ותיקות שמגבירות את תדירות הקווים ● העלייה בהיצע הביאה להוזלה דרסטית של הטיסות ליעדים מבוקשים ● איך מושפעות החברות הישראליות, שעד כה נהנו כמעט מבלעדיות?

הכניסה למיון שיבא / צילום: Reuters, RAMI AMICHAY

יוניקורן AI פיצח איך לתקשר עם מטופלים, ועכשיו הוא משתף פעולה עם שיבא

עם השקעה של ענקיות כמו אנבידיה וקרן אנדרסין הורוביץ, הצליח Hyppocratic להשתלט על שוק קשה במיוחד - תקשורת בוטים עם מטופלים; בשיבא תשמש הטכנולוגיה לתעדוף מטופלים ● "אפשר לעשות דברים שהמערכת לא חלמה עליהם", אומר מנכ"ל החברה לגלובס

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך הצליחה אישה אחת לזכות במאה אלף דולר בלוטו, בעזרת ChatGPT

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: זכייה בלוטו בעזרת ChatGPT, אמזון מתכננת להחליף כחצי מיליון עובדים ברובוטים, שלושה מילואימניקים עושים אקזיט מפתיע, סטארט־אפ ישראלי חדש נחשף, ומחקר חושף עד כמה הצ'אטים החכמים טועים כשמדובר בחדשות • חדשות ההייטק 

מנכ''ל אינטל, ליפ-בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

תשואה של 90% מתחילת השנה: האם בלי ששמתם לב, החברה החבוטה הזו הפכה למניה לוהטת?

בשבועות האחרונים משקף מחיר מניית השבבים אינטל זינוק של 90% מתחילת השנה - עלייה שלא נראתה כמותה מאז הקורונה ● אבל האנליסטים בינתיים לא משתכנעים, ואף צופים צניחה של 30%

סגן נשיא ארה''ב, ג'יי.די ואנס / צילום: ap, Gregory Bull

בקשת סגן הנשיא מנתניהו - על "היום שאחרי" בעזה

הממשל האמריקאי מנסה לגייס תמיכה של העולם הערבי לשלב הבא בהסכם ● ראש הממשלה נתניהו וסגן נשיא ארה"ב ואנס נפגשו במשרד ראש הממשלה בירושלים, ולאחר מכן עלו להצהרה משותפת ● נפלה ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● החללים החטופים אריה זלמנוביץ' ותמיר אדר הושבו לישראל; בעזה נותרו 13 חללים ● שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו צפוי לבקר בישראל בהמשך השבוע ● עדכונים שוטפים

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

כשתקלה אחת גורמת לתאונת שרשרת עולמית: התלות הבעייתית בשלוש חברות ענן

שירות הענן של אמזון חווה שיבושים במשך 15 שעות, וגלי ההדף הורגשו בדרך זו או אחרת כמעט בכל ארגון בעולם ● הבשורה הרעה: הענף נשלט ע"י שלוש חברות ענק, כך שהסיכויים שתקלות מסוג זה יחזרו גם בעתיד גבוהים ● מה בכל זאת ניתן לעשות?

מייסדי נאבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

ההנפקה הגדולה מאז מובילאיי יוצאת לדרך. כמה ירוויחו המייסדים?

חברת נאבן שהוקמה בידי היזמים הישראלים אריאל כהן ואילן טוויג, מתקרבת לרגע שיא בתולדותיה - הנפקה ראשונה לציבור בנאסד"ק ● לפי הדוחות האחרונים, היא נמצאת בשלב התייצבות וצמיחה מחודשת, כאשר במחצית הראשונה של 2025 רשמה הכנסות של כ-330 מיליון דולר, עלייה של כ-30% לעומת התקופה המקבילה ב-2024

סם אלטמן, מייסד Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

גם ChatGPT, גם דפדפן: המוצר החדש שמשיקה OpenAI ומספק לגוגל סיבה לדאגה

OpenAI שחררה את ChatGPT Atlas, דפדפן ייעודי מבוסס בינה מלאכותית שכולל שילוב עם ChatGPT ● בשלב הראשוני הדפדפן יושק במחשבי Mac, ושאר הגרסאות, משמע לווינדוס ולמכשירי מובייל, יהיו רק בהמשך ● כך הוא יעבוד

קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock

שנת הלימודים האקדמית מגדילה את מכירות הסלולר ומוצרי החשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עליות דו-ספרתיות ברוב הענפים בהשוואה לשבוע המקביל אשתקד

העיר האירופית שהפכה למעוז הפרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביקורת באירופה על החלטת האיחוד להשעות סנקציות על ישראל, רווחי ענק לחברות הנשק האמריקאיות בעקבות המלחמה, מדינות העולם מסרבות לשלוח חיילים לעזה, ונאפולי הופכת למוקד אקטיביזם פרו-פלסטיני • כותרות העיתונים בעולם

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

ישראל קיבלה לידיה ארונות של שני חטופים חללים

סגן הנשיא ואנס מאיים: "כמו שטראמפ אמר, אם חמאס לא ישתף פעולה - הוא יימחק" ● דיווח ב"ניו יורק טיימס": מדינות שהביעו הסכמה לשלוח כוחות לעזה, מביעות חשש לשלוח חיילים לפי שעה ● שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל כתוצאה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● בלשכת רה"מ אישרו: ראש המודיעין המצרי חסן רשאד נפגש עם נתניהו בירושלים ● עדכונים שוטפים

חסכונות בבנק / צילום: Shutterstock, Artem Postoev

מי שסגר לשנה קיבל פחות: רגע לפני הפחתה אפשרית של הריבית – זה מה שנותן הפיקדון בבנק

לפי בנק ישראל, פיקדון לתקופה של 6 עד 12 חודשים בריבית קבועה, העניק ללקוחות ריבית ממוצעת של 4.18% למול 4.2% בחודש אוגוסט ● לאומי והפועלים שיפרו את הריבית הממוצעת בספטמבר, שלושת הבנקים הקטנים יותר שחקו אותן

אילון מאסק / צילום: ap, Brandon Bell

טסלה מפספסת את תחזית הרווח. נתון אחר מרגיע את המשקיעים

טסלה הכניסה 28.2 מיליארד דולר, צמיחה של 12% לאחר שני רבעונים בהן נרשמה ירידה ● הרווח למניה היה 50 סנט למניה, פחות מהצפי

נצרת. 227 דירות שווקו בהצלחה / צילום: Shutterstock

17 מכרזים מתחילת 2024 ורק 4 שווקו בהצלחה: תוכנית מחיר מטרה נכשלת ביישובים הערביים

שני מכרזי מחיר מטרה נסגרו השבוע ללא זוכים - בעוד ביישובים היהודיים "התנפלו" עשרות מציעים על מכרזים שנסגרו באותו יום ● בכך נמשכת ביישובים הערביים מגמה שהחלה עוד לפני זמן רב