גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" ● הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski
עמדת הטענה של רכב חשמלי בגרמניה / צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

שנת 2020 רק החלה אבל כבר יש מי שקורא לה שנת הרכב החשמלי בעולם. את מירב הכותרות מייצרת כמובן טסלה, עם שווי שוק שנסק לכ-145 מיליארד דולר ומשקף כיום רמה כמעט חריגה של ציפיות מביצועי החברה בשנים הקרובות ומהביצועים של שוק הרכב החשמלי העולמי בכלל בעתיד הנראה לעין.

אבל, זה לא מוקד הרעש היחיד של הרכב החשמלי. בשבועות האחרונים לוחצים הרגולטורים בעולם על דוושת הגז ומקדמים את אימוץ הרכב החשמלי. בעיקר על חשבון כלי רכב, שמונעים בדלקים מקובלים. חלקם עושים זאת באמצעות תמריצי מס אגרסיביים לרכב חשמלי, אחרים באמצעות קנסות מוגדלים על כלי רכב מזהמים או הרחבת הסבסוד של תשתיות טעינה או הענקת תמריצים לייצור רכב חשמלי וסוללות.

מי שעדיין לא מפגין צעדים מעשיים להמרצת אימוץ הרכב החשמלי הן כמה מדינות מתפתחות, שטרודות בעניינים קיומיים בוערים, וגם מדינה מזרח-תיכונית מפותחת אחת שקוראים לה ישראל. 

לא מחכים לעתיד

העולם מתחשמל במרץ

בטרם נגיע לשוק המקומי, הנה תקציר מזורז של אירועי השבועות האחרונים בזירת הרגולציה העולמית של הרכב החשמלי.

בגרמניה קיבלה החודש (פברואר) הממשלה הפדרלית אור ירוק מנציבות השוק האירופאי להעלות את הבונוס הממשלתי לרכישת רכב חשמלי. כלי רכב, שנרשמו במדינה לתנועה החל מנובמבר 2019 ומחירם לצרכן עד 40 אלף אירו, זכאים כעת להטבה של 6,000 אירו מהמחיר לצרכן, תוספת של 2,000 אירו להטבה עד כה. כלי רכב חשמליים שמחירם עד 65 אלף אירו זכאים כעת להטבה מוגדלת של 5,000 אירו.

הבונוס על רכבי פלאג-אין צמח לכ-4,500 אירו על דגמי רכב שמחירם לצרכן עד כ-40 אלף אירו ובסך הכול הקצתה ממשלת גרמניה סכום מרשים של כ-2.09 מיליארד אירו להגדלת סובסידיות הרכב החשמלי השנה.

גם צרפת הודיעה בחודש שעבר על אימוץ מיסוי ירוק חדש בשיטת פרס/קנס, שבמרכזו הגדלה של אלפי אירו להטבה שמקבלים רוכשי רכב חשמלי, שמחירו לצרכן עד 40 אלף אירו. במקביל הודיעה צרפת על הטלת מס זיהום בגובה עד 12 אלף אירו על כלי רכב עם רמת פליטה חריגה במיוחד. חלק מיצרני הרכב הרלוונטיים בשתי המדינות הללו כבר הודיעו כי לא ימתינו עד ההסדרה הרשמית של המהלך והם מעניקים כבר מפברואר את מלוא ההטבה הממשלתית המובטחת פלוס הנחות עצמיות נוספות, שנעות סביב 1,500-2,000 אירו לרוכשים של כלי רכב חשמליים מתוצרתם.

באנגליה, שעוד לפני 2020 נחשבה לאחת המדינות המובילות והמתקדמות בקידום רכב חשמלי, החליטה הממשלה בינואר להכפיל את התקציב להתקנת נקודות טעינה באזורי מגורים לכ-12 מיליון אירו. במעמד ההכרזה אמר שר התחבורה הבריטי כי "המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה".

דרום קוריאה הודיעה בשלהי ינואר כי היא מקצה לשנת 2020 סכום של כ-627 מיליון אירו לסבסוד כלי רכב חשמליים ולהרחבת הפריסה של רשת עמדות הטעינה במדינה. מדובר בתקציב שגדול ב-60% מהתקציב המקביל בשנה שעברה. דרום קוריאה הקצתה בנפרד כ-100 מיליון אירו לפיתוח טכנולוגיית רכב עם הנעת תאי דלק (מימן) לשנה הקרובה וקבעה יעד של הוספת כ-100 אלף כלי רכב חשמליים לכבישי דרום קוריאה ב-2020 וכ-15 אלף כלי רכב מונעי מימן. בארצות-הברית אישר הממשל הפדרלי למספר מדינות להגדיל את הסבסוד לכלי רכב חשמליים ואלה רק כמה דוגמאות.

האוצר מוריד את השאלטר

גם ישראל פתחה את 2020 עם רגולציית מס חדשה לרכב חשמלי אבל הכיוון הפוך. החל מינואר 2020 מוצבת תקרה של 75 אלף שקל על הטבת המס לרכב חשמלי, שעד כה הייתה לא מוגבלת. המהלך כבר הביא להתייקרות של עשרות אלפי שקלים במחיר של דגמים חשמליים יוקרתיים ולעיכוב בתוכנית החדירה של טסלה לשוק הישראלי.

במקביל הוצב אופק תכנון ברור, שבמסגרתו מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לשלש את עצמו עד 2024 במקביל להקטנה מדורגת של תקרת הטבת מס הקנייה על כלי רכב כאלה ל-50 אלף שקל בלבד בעוד שלוש שנים.

באוצר טוענים, שכלי הרכב החשמליים עדיין זוכים בישראל להטבת מס נדיבה ביחס לרכב נורמלי - 10% במקום 82% ברכב רגיל. אבל כרגיל זו רק אמת חלקית. נכון להיום עלות הסוללות מהווה חלק דומיננטי בעלות הכוללת של כל דגמי הרכב החשמלי הנמכרים בארץ. מכיוון שהסוללות לכלי הרכב הללו, כולל אלה של דגמים אירופאים, מיוצרות בעיקר בדרום קוריאה ובסין - שתי מדינות שעל יבוא מהן מוטל מכס של 7% - רוב דגמי הרכב החשמלי שמיובאים כיום לארץ סופגים גם את המכס.

חישוב מזורז מראה, שנטל המס הכולל על רכב חשמלי טיפוסי, שמיובא כיום לארץ, מצטבר ל-34% (10% מס קנייה, 17% מע"מ ו-7% מכס). וברכבי יוקרה חשמליים עם סוללות גדולות, שעליהם התקרה של 75 אלף להטבת המס משמעותית מאוד, נטל המס המצטבר חוצה את רף ה-50%. בקיצור, יותר משתלם לייבא רכבי בנזין ודיזל.

ההגינות מחייבת לציין, שלא כל הרגולטורים בישראל מפגינים חזית אחידה בנושא. משרד האנרגיה, למשל, ממשיך לקדם ולתמרץ ככל יכולתו את החדרת הרכב החשמלי לארץ ומפגין אופטימיות לגבי עתידו. בימים אלה מושק פיילוט להקמת צי של רכב סיור עירוניים על בסיס רכב חשמלי.

אבל כפי שאמרנו לא פעם בעבר, במדינה בעלת תלות קריטית בהכנסות ממיסוי רכב ודלק, כמו ישראל, האוצר הוא זה, שמכתיב וימשיך להכתיב בעתיד את קצב החדירה בפועל של רכב חשמלי לישראל. כל שאר משרדי הממשלה יסתפקו ביחסי ציבור.

קידום תחבורה חשמלית

כוונות טובות יש לא רק בזירת הרגולציה אלא גם במגזר הפרטי. השבוע, למשל, נתקלנו בטיוטה מעודכנת של "התוכנית לחילוץ ישראל מהפקקים" שניסחה פיוצ'ר מוביליטי, בהובלת אורי יוגב, ובה פרק נפרד שמוקדש להצעות לקידום תחבורה חשמלית בישראל.

בפרק מופיעים כמה רעיונות ותיקים ומוכרים, שעברו רענון. כך למשל, ממליץ המסמך למדינה לפעול לחישמול מואץ של מערך התחבורה הציבורית בישראל, כולל הגדלה מדורגת של צי האוטובוסים החשמליים בישראל ל-100% עד שנת 2030 - מהלך שמן הסתם לא יתקבל בברכה על ידי חלק גדול מיבואני האוטובוסים.

יש גם הצעה לדרישת חובה לתמהיל של לפחות 50% כלי רכב חשמליים במכרזים עתידיים להפעלת מוניות שירות; מתן הטבה בגובה כ-20 אלף שקל לרכישת מוניות חשמליות על ידי בעלי "מספר ירוק" קיים; מתן הנחה של 50% למוניות חשמליות בעת רכישת רישיון חדש להפעלת מונית; וקביעת גיל מקסימלי להורדה מהכביש של מוניות עם הנעה מזהמת. בהתחשב בכוח הרב שיש למפעילי התחבורה הציבורית במוסדות השלטון, ובהשפעה התחרותית על השוק - ספק אם רפורמה כזו תהיה ריאלית.

לא מחכים לעתיד

הרעיונות היותר מקוריים בפרק הזה נוגעים למיסוי ואכיפה של יבוא כלי רכב ירוקים. כך למשל מצאנו שם המלצה להפעיל לחץ רגולטורי על יבואני הרכב לייבא ארצה מגוון של דגמים חשמליים באמצעות "קביעת יעדי פליטות ליבואני הרכב והטלת קנס על חריגות, כמקובל באירופה - ממוצע שנתי לפליטת CO2 מרכבים, מדידתו באופן שיקבע המשרד להגנת הסביבה וקניסת יבואני הרכב על חריגה ממנו לפי מתווה קנסות מאושר מראש. בתוך שלוש שנים יעדי הפליטות יהיו זהים ליעדי הפליטות המקובלים באירופה".

זו גישה מעניינת של הוספת מרכיב קנס, ולא רק פרס, על כלי רכב מזהמים, אבל ספק אם היא ריאלית. בשוק קיימת שונות גדולה בהיצע כלי רכב מחושמלים בין היבואנים בשל שונות בהיצע של יצרני הרכב עצמם. לפיכך דרישה כזו תהווה פגיעה בתחרות החופשית. יתר על כן, ספק אם ניתן יהיה להחריג מרגולציה כזו את המוני היבואנים הזעירים והמקבילים, שמתמחים בעיקר ברכבי יוקרה.

לבסוף מצאנו שם הצעות לשינוי מתווה המס העדכני על כלי רכב מחושמלים. המתווה המוצע כולל קיבוע ההטבה הנוכחית לרכבי פלאג אין והעלאה מדורגת החל משנת 2022 וקיבוע ההטבה הנוכחית לרכבים חשמליים והעלאה מדורגת רק החל משנת 2025. עוד הצעה מעניינת היא להגדיל את הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי מ-1,000 שקל בחודש כיום ל-2,000 שקל. לטענת המציעים "פער כזה יכול ליצור שינוי בהעדפת הרכב החשמלי על ידי העובד".

זו יוזמה בהחלט מבורכת אבל אם היינו צריכים להעריך את הסיכויים, שהאוצר יאמץ את ההצעות הללו, או את מקצתן, היינו אומרים שההסתברות נעה על הטווח שבין אפס להצחקתם אותנו.

מס שווי השימוש לבדו, שנכלל בהכנסות ממס הכנסה, מכניס למדינת ישראל כ-5 מיליארד שקל בשנה, ושאר המיסים בסביבות 38 מיליארד שקל בשנה. לכסף הזה, או אפילו למקצתו, אין כיום מקורות תחליפיים ולפיכך אפשר להמר שאם האוצר יכניס בשנים הקרובות שינוי במתווה המס של רכב חשמלי הוא יהיה בכיוון ההפוך. אם החדירה של כלי רכב כאלה תצליח מעל המצופה, עד כדי פגיעה בהכנסות המדינה, אפשר לצפות להאצת העלאת מס הקנייה, להקטנת הטבת שווי השימוש ואולי גם להטלת מס יחסי על השימוש ברכב חשמלי בתור פיצוי על אובדן ההכנסות מבלו דלק.

נכון לרגע זה, לישראל יש מספיק זמן לעשות חושבים בנושא. המשבר בסין צפוי להקטין כבר עתה את תפוקת סוללות הרכב של סין ב-10% לפחות ביחס לתחזיות, היצרנים הקוריאנים, בעיקר LG, מתקשים לעמוד בביקוש ואם יימשך המשבר בסין לוח הזמנים לחדירת הרכב החשמלי בעולם, ובישראל בפרט, עלול להידחות בשנה שנתיים. באוצר, יש להניח, נושמים לרווחה. 

עוד כתבות

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון ו-yes / צילום: רמי זרנגר

פלאפון מעלה את הצעת הרכישה של הוט מובייל, ומציבה למוכרת דדליין

פלאפון מעדכנת את ההצעה שלה כלפי מעלה ב-100 מיליון שקל, לאחר שאתמול דווח כי קבוצה של גופים מוסדיים בראשותה עומד יו"ר בזק לשעבר, גיל שרון, בוחנת השתלטות על חברת הוט מובייל לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל ● החברה מציעה לרכוש את הוט מובייל בסכום של עד 2.1 מיליארד שקל, ומציבה לאלטיס דדליין של חמישה ימים

מתחם קו רקיע בפארק אריאל שרון / צילום: צילום מסך מיוטיוב

האם ישראל בשלה לארנה לאומית בגודל של ה־O2 בלונדון?

הביקוש להופעות ענק בארץ הוא עצום, אך לצדו בולט המחסור במתחם ראוי עם 20 אלף מקומות שיכול לארח אותן בסטנדרט גבוה ● עם עלות השקעה המוערכת בכמיליארד שקל, הדרך למימוש הפוטנציאל אינה עוברת דרך השוק הפרטי בלבד, אלא דורשת החלטה אסטרטגית לאומית

אוטובוס בתחנה בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

250 מיליון שקל התכווצו ל־50: לאן נעלם שיפור השירות באוטובוסים

עיכובים בהגשת התוכנית, קיצוצים רוחביים ומחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה מותירים בצד את רוב התוספות שהקצה האוצר לשיפור השירות באוטובוסים ● מה נותר מההבטחה הגדולה?

צילום: כפיר זיו

אחרי 20 שנה: דובר צה"ל בערבית אל"מ אביחי אדרעי פורש

אל"מ אביחי אדרעי, שהפך את ישראל לשחקנית גדולה בזירה ההסברתית, פורש אחרי 20 שנה ● קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד ממכון ויצמן למדע ● בנמל תל אביב מנסים לרענן את ההיצע ולחדש עם חנויות פופ-אפ לצד חנויות דגל ● וגם: המנכ"ל החדש של חברת האנרגיה הסולארית GreenDays ● אירועים ומינויים

חיילי מילואים בצפון הארץ / צילום: דובר צה''ל

הפשרה שמקדמת את נקודות הזיכוי ממס ללוחמי המילואים

יו"ר ועדת הכספים דרש לכלול בחבילת ההטבות גם משרתים ששכרם נמוך מכדי ליהנות מנקודות זיכוי ממס, והגיע להבנות עם האוצר על הרחבת החוק ● בין ההסכמות: קיבוע התשלום המינימלי של 321 שקל ליום מילואים, אשר היה נהוג במהלך המלחמה ● העלות הצפויה: כחצי מיליארד שקל בשנה

מטוסי אל על החדשים / צילום: עידו וכטל

אל על שוב שוברת שיאים ובעל השליטה בה כבר מורווח כ-3 מיליארד שקל

חברת התעופה שבשליטת קני רוזנברג דיווחה על רווח של כ-200 מיליון דולר ברבעון השלישי, למרות הירידה ההדרגתית בנתח השוק שלה בנתב"ג ● מעריכה כי גם ברבעון הרביעי "תימשך המגמה של ביקושים ושיעורי תפוסה גבוהים בטיסות החברה, אם כי בעוצמה מופחתת"

קניות באינטרנט / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

מבצעי שופינג IL החזירו את ענפי המשק הבולטים לעלייה במכירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף האופנה הוא היחיד שרושם ירידה בהשוואה לשנה שעברה

גילעד אלטשולר / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר שחם פספס את החגיגה בבורסה. אבל הבעלים עשויים ליהנות מאקזיט ענק

לאחר שאיבד כמחצית מהנכסים שבניהולו והניב תשואת חסר בסקטור, בבית ההשקעות בוחנים עסקת בעלי עניין שבה תרכוש החברה הציבורית עסקים פיננסים פרטיים של בעליה, גילעד אלטשולר ומשפחת שחם, שיכולים ליהנות מרווח של מאות מיליוני שקלים ● מה עומד מאחורי המהלך?

מטבעות דיגיטליים

בוול סטריט קרנות הביטקוין הפכו ללהיט. בארץ הן בקושי מגייסות משקיעים

קרנות שעוקבות אחרי מטבעות קריפטו היו אחד הטרנדים החמים בארה"ב בשנתיים האחרונות, אבל כשעשו עלייה, הן לא הצליחו לשחזר את ההצלחה ● פחות מ־300 מיליון שקל יושבים בקרנות הקריפטו הישראליות, והתשואות מאכזבות ● בענף מסבירים: "המוסדיים טרם נכנסו לתחום"

רמת גן / צילום: Shutterstock, Noa Ratinsky

קבלן נפסל ממכרז של תאגיד מים - בגלל מידע שדלף מתאגיד אחר

מכרז של עשרות מיליוני שקלים בתאגיד המים של אזור השרון מסתבך: החברה הזוכה טוענת שמידע עסקי חסוי שלה דלף והועבר לידי מתחרה שניסתה לפסול את זכייתה ● איך יושפע המכרז?

הדיון בבג''ץ על חקירת ההדלפות משדה תימן / צילום: צילום מסך

האולטימטום של בג"ץ ללוין ולפרקליטות: הסכמות על זהות המפקח לחקירת הפצ"רית עד חמישי – או פסק דין

שופטי העליון דן בעתירה נגד החלטת לוין למנות את נציב תלונות הציבור לשופטים, שאותו מינה לתפקיד, לממונה על חקירת הפרשה ● הדיון עסק בעתירה נוספת, היוצאת דווקא נגד פיקוח הפרקליטות על החקירה ● היועמ"שית על מינוי קולה: "אין תקדים להתערבות פוליטית כזו"

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Lev Radin/Si

המסמכים הפנימיים נחשפים: חשש בממשל טראמפ להסכם בעזה

מזכ"ל חיזבאללה מאיים: "התקיפות לא יכולות להימשך, לכל דבר יש גבול" ● הצרפתים חזרו בהם מההחלטה לאסור על 8 חברות ישראליות לקחת חלק בתערוכת הנשק ● בכירים בממשל טראמפ מודאגים מאוד מהיכולת להמשיך וליישם את הסכם הפסקת האש בעזה ● כוחות צה"ל חיסלו מחבל שחצה את הקו הצהוב ● הרמטכ"ל אייל זמיר בהלוויתו של הדר גולדין: "המעגל נסגר, מבצע צוק איתן הסתיים" ●  החות'ים הודיעו: נפסיק את המתקפות על ספינות ישראליות בים סוף ● עדכונים שוטפים 

ירון גבעולי - מנהל השקעות בכיר פסטרנק שהם / צילום: יובל חי

מנהל ההשקעות שממליץ: "זה הזמן לעבור מהקרנות הכספיות, לפני הורדת הריבית"

ירון גבעולי, מנהל השקעות בכיר בפסטרנק שהם, קורא להעביר כספים מפיקדונות וקרנות כספיות לאג"ח, שם לדבריו: "ירידת הריבית תוביל לרווחי הון" ● הוא מעריך שיזמיות הנדל"ן למגורים מתומחרות באופטימיות, הבנקים ימשיכו לעלות ואיזה מניות הוא מעדיף על אנבידיה?

אבי כץ, מייסד ומנכ''ל GigCapital / צילום: באדיבות המצולם

מיליארד וחצי דולר לרכישות דיפנס ישראליות: חברות הספאק בקאמבק

חברות הספאק חוזרות לבמה ומגייסות סכומי עתק ● המשקיעים הישראלים מובילים את הגל החדש בוול־סטריט, כשהמוקד הוא החברות הביטחוניות מישראל ● ברקע: ההתחמשות הגדולה במערב

משה לארי / צילום: מזרחי טפחות

מנכ"ל מזרחי טפחות משה לארי מסר עדות פתוחה בפרשת השחיתות בהסתדרות

כחלק מהחקירה המסתעפת בפרשת השחיתות בהסתדרות "יד לוחצת יד", המשטרה חוקרת כעת אישיות בכירה בענף הבנקאות ● מעצרם של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ושל סוכן הביטוח ופעיל הליכוד, עזרא גבאי, שהם החשודים המרכזיים הוארך אתמול בשלושה ימים

מטה סופטבנק בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock

מניית אנבידיה נפלה לאחר שסופטבנק חיסלה במפתיע את החזקותיה בחברה

סופטבנק חשפה היום כי מכרה את מניות של אנבידיה בשווי של 5.83 מיליארד דולר ● מניית אנבידיה ירדה בכ-3% לאחר עלייה מרשימה של קרוב ל־6% אמש לאחר פרסום הידיעות על סיום ההשבתות בממשל האמריקאי ● עוד מדווחת סופטבנק על עלייה משמעותית ברווח הנקי שלה בשל אחזקותיה ב-OpenAI

אמיר כהנוביץ', משנה למנכ''ל פרופיט / צילום: יח''צ

החוב זינק, איך הסיכון של ישראל ירד כמעט לרמתו טרום המלחמה?

בחודש אוקטובר פרמיית הסיכון של ישראל המשיכה לרדת ואף חזרה כמעט לרמתה ב־2023 טרם המלחמה ● אז למה המשקיעים מרגישים בטוחים כל כך לגבי ישראל? מתחת לכותרות המלחיצות וגיוס החוב לטובת המלחמה, היצוא הישראלי המשיך להיות גבוה מהיבוא, מה ששמר על העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים

מוטי בבצ'יק / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הפרקליטות הודיעה למוטי בבצ'יק כי היא שוקלת להעמידו לדין פלילי

לפי החשד, מנכ"ל רוש אבי דנציגר שילם ללוביסט מנחם גשייד עשרות אלפי שקלים בחודש כדי שיפעיל את קשריו בלשכת שר הבריאות לשעבר ליצמן ויקדם את ענייני חברת התרופות ● גשייד ועוזרו לשעבר של ליצמן, מוטי בבצ’יק, חשודים כי פעלו מאחורי הקלעים להשפיע על מודל תמחור התרופות לטובת רוש - תוך העברת מידע פנימי בניגוד עניינים

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

הצעד של ארדואן נגד ישראל: איסור משלוחי מוצרים עם כיתוב בעברית

למרות הפסקת האש, טורקיה מחריפה את המדיניות הכלכלית נגד ישראל בגלל הזעם על המלחמה בעזה וסיכול כניסת כוחות טורקיים ● השיטה החדשה: הגבלת סחורות הכוללות כיתובים בעברית

פקקים באיילון / צילום: בר לביא

השינויים שיכנסו לתוקף ב-2026: האוצר פרסם את הגזירות והטבות המס החדשות לרכב

מס הקניה על רכב חשמלי יעלה ל-52%, והטבת "המס הירוק" על כל סוגי הרכב תתכווץ ב-750 שקל, אבל שווי השימוש למקבלי רכב צמוד "ירוק" לא ישתנה ● גם תקרת ההטבה השקלית תרד מ-35 אלף שקל כיום ל-30 אלף שקל בלבד