גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוטו של תנובה: בוחנת כניסה למשלוחי המכולות

חברת המזון הגדולה בישראל במגעים לכניסה למיזם המכירה המקוונת לסופרמרקטים שכונתיים שהקימה יוניליוור • המיזם מציע לסופרמרקטים ומכולות תשתית להקמת אתר מכירות ברשת • שיתוף-פעולה שכזה עשוי להיות כפוף לאישור הרשות לתחרות

אייל מליס, ענת גבריאל / צילומים: יוסי זמיר, אנצ'ו גוש. עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
אייל מליס, ענת גבריאל / צילומים: יוסי זמיר, אנצ'ו גוש. עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, מנהלת מגעים ראשוניים לכניסה למיזם המכירה המקוונת לסופרמרקטים שכונתיים שהקימה יוניליוור תחת השם "שופו" - כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, חברת המזון מבקשת להיכנס למיזם של יוניליוור באמצעות השקעה שמוערכת בכמה מיליוני שקלים, והחברות קיימו פגישה ראשונה בנושא.

המיזם של יוניליוור אינו רשום כחברה-בת או כישות משפטית נפרדת מיוניליוור, ולכן לא מדובר על רכישת מניות בו, אלא באפשרות להשתתף בהשקעות בפעילות שמבצעת היום יוניליוור לבדה, כך שהמיזם יהפוך למשותף לשתי החברות. שיתוף-פעולה שכזה עשוי להיות כפוף לאישור הרשות לתחרות.

אין זה הניסיון הראשון של תנובה בניהולו של אייל מליס להגיע למכירה ישירות לצרכן. רק לפני כשנה חנכה תנובה מיזם עצמאי של מכירה ישירה לצרכנים, במסגרתו החלה לשווק מארזים להכנה ביתית מבוססי מתכון המורכב מהמוצרים שלה. אלא שלפי שעה המיזם הזה לא מצליח להתרומם ולהגיע להיקפי המכירה להם ציפו - כמיליוני שקלים בשנה בשלב הראשון; או ליעד שהציבה לעצמה החברה - להגיע לאיזון תפעולי בסוף השנה הראשונה לפעילות. ככל הידוע, לפי שעה הפיילוט נמשך, אך בחברה צפויים לבצע בו התאמות ושינויים בהתאם לביקורות שקיבלו מהצרכנים.

יוניליוור רוצה להתרחב 

המיזם של יוניליוור יצא לדרך לפני קצת פחות משלוש שנים, והוא פונה אל בעלי סופרמרקטים ומכולות בשוק הפרטי ומציע להם תשתית להקמת אתר שיאפשר הזמנת מוצרים אונליין תחת השם "שופו" (SHOPO). כיום תחת המיזם פועלים כ-40 מרכולים, כשהסל הממוצע דרך שופו עומד על כ-480 שקל, וזאת לעומת סל של מתחת ל-90 שקל באותן החנויות במכירה פיזית.

זהו למעשה ניסיון ראשון של יוניליוור, שנוהלה עד לאחרונה על-ידי ענת גבריאל ומתחילת החודש מנוהלת על-ידי טריק יוקסל, להיכנס לפעילות שאינה של ספק "מסורתי", בניסיון להגדיל את הפעילות שלה. קהל היעד שאליו מכוונת יוניליוור הוא סופרמרקטים בשטח של 200-300 מ"ר, ותנאי הסף הם להחזיק במחזור של למעלה מ-600 אלף שקל בחודש ויכולת לוגיסטית לבצע משלוחים.

יוניליוור מספקת במסגרת המיזם סבסוד חלקי להקמת האתר, ומי שמתפעל את האריזה והמשלוחים הם בתי העסק בעצמם. עם זאת, הדאטה והרגלי הקנייה של הלקוחות חשופים ליוניליוור.

הקמעונאיות הופכות לספקיות

חיבור לדאטה שנאסף ברצפת המכירה וכניסה לפעילות מכירה ישירה לצרכן (direct to consumer) מעסיקים בשנים האחרונות חלק ניכר מהספקיות הגדולות בעולם וכך גם בישראל. החברות הללו, וביניהן תנובה ויוניליוור, התנסו עד לפני שנים בודדות אך ורק במכירה באמצעות מתווך - הקמעונאי. אלא שבשנים האחרונות הגבולות הללו בין הקמעונאי לספק החלו להיטשטש ולהתערער, מה שהופך לחלק ממגמה עולמית.

כך, קמעונאיות הופכות לספקיות. לדוגמה, שופרסל בניהולו של איציק אברכהן, שכבר 25% מהפעילות השנתית שלה מגיעה ממכירות המותג הפרטי והפכו אותה לספקית הרביעית בגודלה בישראל עם מכירות בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד שקל בשנה. גם המתחרה רמי לוי כבר ביססה לעצמה מותג פרטי עם נתח של כ-18% ממכירות הרשת הנושאת את שמו. מוצרי המותג הפרטי דחקו בחלק מהמקרים מקדמת הבמה מותגים מובילים ואפשרו לרשתות להציע מוצרים זולים יותר, בהם כאלה שמניבים עבור הרשת רווחיות גבוהה יותר.

במקביל ובתשובה לכך, הספקיות פועלות כדי לפעול בערוץ הנגדי ולהתנסות במגע ישיר עם הצרכנים. תנובה ויוניליוור אינן היחידות בשוק המקומי שמנסות לפתח ערוצי מכירה ישירה או קשר ישיר לצרכן. שטראוס אוספת דאטה באמצעות אפליקציה שהיא מפעילה תחת השם "שטראוס" פלוס ומוכרת קפה וקפסולות ישירות לצרכנים דרך אתר עצמאי ואסם מוכרת ישירות לצרכנים מזון לבעלי חיים. כמו כן, שטראוס, יוניליוור וקימברלי קלארק נכנסו גם למכירה מקוונת באמצעות אמזון.

מיוניליוור נמסר: "החברה מנהלת מגעים עם מספר גורמים עסקיים שהביעו עניין בשיתוף-פעולה עם מיזם 'שופו'". בתנובה בחרו שלא להגיב לפרטים. 

עוד כתבות

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת, ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

הוא רק בן 27, אבל כבר גורו של מעל 100 אלף עוקבים: "אנשים רואים שכל ירידה נמשכת חודש וזו בעיה"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסת ת"א; הדוח מוול סטריט שמפיל את ריטיילורס

ת"א 35 עולה בכ-0.2% ות"א 90 מוסיף 0.6% ● מדד הבנקים יורד לאחר שהצוות הבין משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ריטיילורס נופלת לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים ● בוול סטריט נתוני אינפלציה פיזרו אופטימיות ● וגם: האם תחזיות בתי ההשקעות לשנת 2025 התממשו, ומה עשוי להפוך להזדמנות בשנה החדשה?

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

באוצר מנסים שוב להטיל חובת דיווח על שכירות: מה צפוי למשכירי הדירות?

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד ועל מי זה יחול ● גלובס עושה סדר

האם המשבר בהייטק הסתיים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח חדש חושף- סיכום השנה בהייטק: שיא בעסקאות לצד שפל במספר המועסקים

דוח חדש חושף כי בשנה החולפת נרשמה לראשונה ירידה שנתית במספר העובדים בענף ההייטק, ובמקביל הג׳וניורים מתקשים להיכנס לשוק למרות שנת שיא פיננסית

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"