גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדיון שבעקבותיו התפטר יו"ר הרכבת דן הראל

הראל הודיע על התפטרותו המיידית יום לאחר דיון שעסק בעתיד פרויקט חשמול הרכבות, שהיקפו עומד על 12 מיליארד שקל ● מה קרה בדיון ומה המשמעויות לפרויקט הדגל של הרכבת, שישפיע על הנוסעים בשנים הקרובות

דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי
דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי

רכבת ישראל מעוניינת להמשיך בהתקשרות עם החברה הספרדית האחראית על פרויקט החשמול, זאת בניגוד להמלצתו של היו"ר הפורש, אלוף (במיל') דן הראל. הראל הודיע ב-4 בפברואר לשרי האוצר והתחבורה על רצונו לסיים לאלתר את כהונתו ברכבת לאחר שנתיים בתפקיד. ל"גלובס" נודע כי יום לפני ההודעה הדרמטית נערך בהנהלת הרכבת דיון מכריע בנושא עתיד פרויקט חשמול הרכבות שהיקפו כ-12 מיליארד שקל. ברקע הדיון, טענות קשות כלפי הרכבת בגלל עיכוב של שנתיים בהשלמת פרויקט חשמול הקו לירושלים. בנוסף, טרם החלו העבודות לחשמול קווי הרכבת העיקריים והפעילים - עבודות שהיו אמורות להסתיים בשנה הבאה לפי לוח הזמנים המקורי.

פרשנות: שורת טעויות בפרויקט שמלכתחילה היה גדול על רכבת ישראל 

להערכת גורמים בענף, הודעת פרישתו של הראל קשורה במישרין למחלוקת המקצועית שהתגלעה בינו לבין מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר, בשאלת עתיד הפרויקט, הנחשב לפרויקט הדגל של הרכבת. לפי אותם גורמים, הראל הציג בדיון מתווה שלפיו הרכבת תסיים את ההתקשרות עם חברת SEMI עם תום העבודות לחשמול הקו המהיר לירושלים ותחלק את המשך עבודות חשמול קווי הרכבת הפעילים בין המתמודדים שהשתתפו במכרז המקורי בו זכתה סמי: אלסטום, סימנס ואלקנור. לעומת זאת המנכ"ל מייקסנר והדרג המקצועי בחברה המליצו בדיון להמשיך בביצוע הפרויקט עם SEMI ראשית כיוון שלאחרונה חל שיפור של ממש בביצועי החברה ושביעות הרצון ממנה עלתה בצורה ניכרת, ושנית כיון שהחלופה שהציג הראל כרוכה בעיכובים ממושכים בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט ובהתייקרות משמעותית. הראל הזהיר כי השארת הפרויקט כולו בידי סמי תהיה בבחינת לשים את כל הביצים בסל אחד.

ואולם, עמדתו של הראל לא זכתה לתמיכת משרדי האוצר והתחבורה. באגף התקציבים, בחשב הכללי וברשות החברות הממשלתיות אמרו בדיון שהם נוטים לתמוך בהצעת פשרה שלפיה סמי תשלים את ביצוע חשמול המסילות לפי המכרז המקורי, תוך חתימת הסכם חדש ומשופר מול המדינה. במקביל תחל הרכבת בהליכי מכרז לחשמול קטעי מסילות נוספים (בהיקף של כ-150 עד 200 ק"מ). על פי ההצעה לאחר שהזכיין נוסף ייבחר ויתחיל בעבודה תהיה למדינה אפשרות להעביר אליו ביצוע של חלקים מפרויקט החשמול של סמי - ובדרך זו ניתן יהיה להקטין את כוח המיקוח של החברה מול המדינה.

חשמול הרכבת לא עומד בלוח הזמנים

הרכבת חשופה לנזקים קשים

פרויקט החשמול הוא פרויקט הדגל של רכבת ישראל ועלותו הכוללת עומדת כאמור על 12 מיליארד שקל. במסגרת הפרויקט תוקצבו רכש קטרים וקרונות חשמליים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל וסכום נוסף של כ-4 מיליארד שקלים הוקצה לצורך הסבת תשתיות הרכבת להפעלה חשמלית.

הרכבת כבר הזמינה קטרים חשמליים מחברת בומברדייה וכ-330 קרונות חשמליים מחברת סימנס בהיקף כולל של כ-4 מיליארד שקל, אך העיכובים בביצוע עבודות הסבת התשתיות חושפים אותה לנזקים קשים - ראשית בגלל חוסר האפשרות לקלוט את הציוד הנייד החשמלי ושנית בגלל המחסור שנוצר בקרונות וקטרים מונעי דיזל שיוכלו לספק את ביקוש הגובר לנסיעות בתקופת המעבר, עד שיושלם פרויקט החשמול. בין היתר נאלצה הרכבת לבצע הזמנות בלתי מתוכננות של עשרות קרונות נוספים וקטרים היברידיים (היכולים לפעול בחשמל ובדיזל) בעלות של מאות מליוני שקלים.

היקף הביצוע של הסבת תשתיות החשמול עומד נכון להיום על כמיליארד שקל בלבד. בדצמבר 2015 זכתה חברת סמי הספרדית במכרז להסבת כ-420 קילומטרים של מסילות רכבת להפעלה חשמלית, הקמת 14 תחנות השנאה, תכנון והקמה של מערכת הולכת חשמל עילית, תכנון והקמת מערכת שליטה והקמת רשת חשמל במתחמי ומוסכי הרכבת. במסגרת ההכרזה על זכייתה של סמי במכרז טענה הרכבת כי הצעתה הייתה זולה בכמיליארד שקל מההצעות של המתחרות - סימנס, אלסטום ואלקנור.

בעקבות הזכייה עתרה קבוצת אלסטום לבית המשפט המחוזי וטענה בין היתר כי הניקוד שקיבלה סמי בוועדת המכרזים "שופץ", באופן שאפשר לה לזכות במכרז. לאחר דחיית העתירה במחוזי ערערו אלסטום ואפקון לעליון, שנעתר חלקית לעתירה והוביל לפשרה שבמסגרתה קיבלו אלסתום ואפקון חלק מהעבודות בפרויקט. לאחר העיכוב המשפטי בפרויקט החלו להיוותר עיכובים בביצוע העבודות בשטח. ברכבת טענו, כי סמי שלחה לישראל צוותים וציוד בהיקף נמוך בהרבה מהדרוש וכי העובדים שנשלחו עובדים הרבה פחות ממספר השעות הנדרש.

רוב העבודה כלל לא החלה

שבועות ספורים לפני פתיחתו המתוכננת של הקו המהיר לירושלים (אפריל 2018) הודיעה הרכבת על דחיית ההפעלה בחצי שנה "בשל דרישות גורמי הביטחון וההצלה", אך בהמשך נאלצה להודות כי העיכובים בהשלמת העבודות ההנדסיות מונעים את פתיחת הקו במועד המתוכנן - והוא נפתח בשלב ראשון רק בקטע שמירושלים ועד נתב"ג. בעוד הרכבת ממקדת את המאמצים בחשמול הקו המהיר לא החלה כלל העבודה על שאר המסילות, שרובן מסילות פעילות. קו עכו כרמיאל שהיה אמור להיות קו חשמלי הופעל לבסוף כקו דיזל רגיל. דוחות מבקר המדינה שעסקו בפרויקט החשמול הצביעו על ניהול כושל של הפרויקט, שינויים תכופים בתכנון, התארכות הליכי אישור וחוסר אמון בין הצדדים.

הראל, שמונה ליו"ר לבקשת שר התחבורה הקודם ישראל כ"ץ, נכנס לתפקיד בעיצומו של המשבר סביב הקו המהיר לירושלים. הראל ומנכ"ל הרכבת הקודם שחר איילון, דרשו כבר בתחילת 2019 לאפשר לקבלנים נוספים להשתלב בפרויקט, אולם המדינה לא מיהרה לאשר את בקשתם בגלל החשש מעיכובים נוספים שידחו את השלמת הפרויקט לסוף העשור.

בתחילת השנה הוצג לסגן החשב הכללי באוצר נחמיה קינד, מתווה סופי המבוסס על מכרז סגור בהשתתפות משתתפי המכרז המקורי, או שניים מתוכם, ומימוש האופציות בהסכם המקורי להגדלת היקף המסילות הכולל שיחושמלו ל-660 קילומטר. על רקע קשיים ביישום המתווה וחשש מסיכון שבתיאום בין מספר קטן של מתמודדים במכרז פנימי, ביקש האוצר מהרכבת לבחון מחדש את חלופת המשך ההתקשרות עם סמי.

מנכ"ל הרכבת החדש מיכה מייקסנר, שנכנס לתפקידו ביוני, הציג גישה חדשה שלפיה ניתן להמשיך בביצוע הפרויקט עם סמי, לאחר שרמת הביצוע שהפגינה החברה השתפרה במידה ניכרת. ברכבת ציינו למשל כי העבודות לחשמול הקו עד תחנת ההגנה הושלמו בסוף 2019 שלושה חודשים לפני המועד הסופי המעודכן של הפרויקט, במרץ. עמדת הנהלת הרכבת הייתה כי המשך ההתקשרות עם סמי יאפשר לרכבת לסיים את הפרויקט עד 2025 ובחיסכון כספי ניכר לעומת החלופה שהציע היו"ר הראל.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "הרכבת פועלת בנחישות ובמקצועיות להשלים את פרויקט החשמול, על שלל אתגריו השונים. הרכבת אינה דנה בהתקשרויות באמצעי התקשורת". מטעמו של הראל לא נמסרה תגובה. 

עוד כתבות

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

בלי להיות כמעט באוויר: מי הגיעו לצמרת דירוג הזכורות והאהובות, ואיך זה קרה

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע שייכת לדיסקונט והאהובה ביותר לביטוח 9, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● סטטיק ושלישיית מה קשור מובילים את פרטנר למקום השני באהדה, וההשקעה הגדולה ביותר לפי נתוני יפעת שייכת ל–freesbe

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

ועדת הכנסת, ארכיון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושרו בטרומית: צמצום סמכויות נשיא העליון וביטול נבחרת הדירקטורים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית שורת הצעות חוק שהקואליציה קידמה ● בין ההצעות: העברת סמכות שיבוץ ההרכבים בבג"ץ מידי נשיא העליון לתוכנת מחשב וקיום בחינות לשופטים במשפט עברי ● בחזית החברות הממשלתיות: מינוי דירקטורים שאינם עומדים בתנאי הסף וכן צמצום האיסור על זיקה פוליטית בקרב בכירי החברות

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

החלה הספירה לאחור לשער של 3 שקלים: מתי הנגיד ייאלץ להתערב?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

"שינוי כיוון מרהיב של נתניהו": כך מסקרים בעולם את עסקת הגז עם מצרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את עסקת הגז הגדולה של ישראל ומצרים, שגריר ארה"ב בצרפת מדבר על האנטישמיות הגואה במדינה, איך משפיעה אסטרטגיית הביטחון של טראמפ על ישראל, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר במאמר מאלף לאטלנטיק: "הפסקת התמיכה בישראל - טעות אסטרטגית" ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"