גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדיון שבעקבותיו התפטר יו"ר הרכבת דן הראל

הראל הודיע על התפטרותו המיידית יום לאחר דיון שעסק בעתיד פרויקט חשמול הרכבות, שהיקפו עומד על 12 מיליארד שקל ● מה קרה בדיון ומה המשמעויות לפרויקט הדגל של הרכבת, שישפיע על הנוסעים בשנים הקרובות

דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי
דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי

רכבת ישראל מעוניינת להמשיך בהתקשרות עם החברה הספרדית האחראית על פרויקט החשמול, זאת בניגוד להמלצתו של היו"ר הפורש, אלוף (במיל') דן הראל. הראל הודיע ב-4 בפברואר לשרי האוצר והתחבורה על רצונו לסיים לאלתר את כהונתו ברכבת לאחר שנתיים בתפקיד. ל"גלובס" נודע כי יום לפני ההודעה הדרמטית נערך בהנהלת הרכבת דיון מכריע בנושא עתיד פרויקט חשמול הרכבות שהיקפו כ-12 מיליארד שקל. ברקע הדיון, טענות קשות כלפי הרכבת בגלל עיכוב של שנתיים בהשלמת פרויקט חשמול הקו לירושלים. בנוסף, טרם החלו העבודות לחשמול קווי הרכבת העיקריים והפעילים - עבודות שהיו אמורות להסתיים בשנה הבאה לפי לוח הזמנים המקורי.

פרשנות: שורת טעויות בפרויקט שמלכתחילה היה גדול על רכבת ישראל 

להערכת גורמים בענף, הודעת פרישתו של הראל קשורה במישרין למחלוקת המקצועית שהתגלעה בינו לבין מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר, בשאלת עתיד הפרויקט, הנחשב לפרויקט הדגל של הרכבת. לפי אותם גורמים, הראל הציג בדיון מתווה שלפיו הרכבת תסיים את ההתקשרות עם חברת SEMI עם תום העבודות לחשמול הקו המהיר לירושלים ותחלק את המשך עבודות חשמול קווי הרכבת הפעילים בין המתמודדים שהשתתפו במכרז המקורי בו זכתה סמי: אלסטום, סימנס ואלקנור. לעומת זאת המנכ"ל מייקסנר והדרג המקצועי בחברה המליצו בדיון להמשיך בביצוע הפרויקט עם SEMI ראשית כיוון שלאחרונה חל שיפור של ממש בביצועי החברה ושביעות הרצון ממנה עלתה בצורה ניכרת, ושנית כיון שהחלופה שהציג הראל כרוכה בעיכובים ממושכים בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט ובהתייקרות משמעותית. הראל הזהיר כי השארת הפרויקט כולו בידי סמי תהיה בבחינת לשים את כל הביצים בסל אחד.

ואולם, עמדתו של הראל לא זכתה לתמיכת משרדי האוצר והתחבורה. באגף התקציבים, בחשב הכללי וברשות החברות הממשלתיות אמרו בדיון שהם נוטים לתמוך בהצעת פשרה שלפיה סמי תשלים את ביצוע חשמול המסילות לפי המכרז המקורי, תוך חתימת הסכם חדש ומשופר מול המדינה. במקביל תחל הרכבת בהליכי מכרז לחשמול קטעי מסילות נוספים (בהיקף של כ-150 עד 200 ק"מ). על פי ההצעה לאחר שהזכיין נוסף ייבחר ויתחיל בעבודה תהיה למדינה אפשרות להעביר אליו ביצוע של חלקים מפרויקט החשמול של סמי - ובדרך זו ניתן יהיה להקטין את כוח המיקוח של החברה מול המדינה.

חשמול הרכבת לא עומד בלוח הזמנים

הרכבת חשופה לנזקים קשים

פרויקט החשמול הוא פרויקט הדגל של רכבת ישראל ועלותו הכוללת עומדת כאמור על 12 מיליארד שקל. במסגרת הפרויקט תוקצבו רכש קטרים וקרונות חשמליים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל וסכום נוסף של כ-4 מיליארד שקלים הוקצה לצורך הסבת תשתיות הרכבת להפעלה חשמלית.

הרכבת כבר הזמינה קטרים חשמליים מחברת בומברדייה וכ-330 קרונות חשמליים מחברת סימנס בהיקף כולל של כ-4 מיליארד שקל, אך העיכובים בביצוע עבודות הסבת התשתיות חושפים אותה לנזקים קשים - ראשית בגלל חוסר האפשרות לקלוט את הציוד הנייד החשמלי ושנית בגלל המחסור שנוצר בקרונות וקטרים מונעי דיזל שיוכלו לספק את ביקוש הגובר לנסיעות בתקופת המעבר, עד שיושלם פרויקט החשמול. בין היתר נאלצה הרכבת לבצע הזמנות בלתי מתוכננות של עשרות קרונות נוספים וקטרים היברידיים (היכולים לפעול בחשמל ובדיזל) בעלות של מאות מליוני שקלים.

היקף הביצוע של הסבת תשתיות החשמול עומד נכון להיום על כמיליארד שקל בלבד. בדצמבר 2015 זכתה חברת סמי הספרדית במכרז להסבת כ-420 קילומטרים של מסילות רכבת להפעלה חשמלית, הקמת 14 תחנות השנאה, תכנון והקמה של מערכת הולכת חשמל עילית, תכנון והקמת מערכת שליטה והקמת רשת חשמל במתחמי ומוסכי הרכבת. במסגרת ההכרזה על זכייתה של סמי במכרז טענה הרכבת כי הצעתה הייתה זולה בכמיליארד שקל מההצעות של המתחרות - סימנס, אלסטום ואלקנור.

בעקבות הזכייה עתרה קבוצת אלסטום לבית המשפט המחוזי וטענה בין היתר כי הניקוד שקיבלה סמי בוועדת המכרזים "שופץ", באופן שאפשר לה לזכות במכרז. לאחר דחיית העתירה במחוזי ערערו אלסטום ואפקון לעליון, שנעתר חלקית לעתירה והוביל לפשרה שבמסגרתה קיבלו אלסתום ואפקון חלק מהעבודות בפרויקט. לאחר העיכוב המשפטי בפרויקט החלו להיוותר עיכובים בביצוע העבודות בשטח. ברכבת טענו, כי סמי שלחה לישראל צוותים וציוד בהיקף נמוך בהרבה מהדרוש וכי העובדים שנשלחו עובדים הרבה פחות ממספר השעות הנדרש.

רוב העבודה כלל לא החלה

שבועות ספורים לפני פתיחתו המתוכננת של הקו המהיר לירושלים (אפריל 2018) הודיעה הרכבת על דחיית ההפעלה בחצי שנה "בשל דרישות גורמי הביטחון וההצלה", אך בהמשך נאלצה להודות כי העיכובים בהשלמת העבודות ההנדסיות מונעים את פתיחת הקו במועד המתוכנן - והוא נפתח בשלב ראשון רק בקטע שמירושלים ועד נתב"ג. בעוד הרכבת ממקדת את המאמצים בחשמול הקו המהיר לא החלה כלל העבודה על שאר המסילות, שרובן מסילות פעילות. קו עכו כרמיאל שהיה אמור להיות קו חשמלי הופעל לבסוף כקו דיזל רגיל. דוחות מבקר המדינה שעסקו בפרויקט החשמול הצביעו על ניהול כושל של הפרויקט, שינויים תכופים בתכנון, התארכות הליכי אישור וחוסר אמון בין הצדדים.

הראל, שמונה ליו"ר לבקשת שר התחבורה הקודם ישראל כ"ץ, נכנס לתפקיד בעיצומו של המשבר סביב הקו המהיר לירושלים. הראל ומנכ"ל הרכבת הקודם שחר איילון, דרשו כבר בתחילת 2019 לאפשר לקבלנים נוספים להשתלב בפרויקט, אולם המדינה לא מיהרה לאשר את בקשתם בגלל החשש מעיכובים נוספים שידחו את השלמת הפרויקט לסוף העשור.

בתחילת השנה הוצג לסגן החשב הכללי באוצר נחמיה קינד, מתווה סופי המבוסס על מכרז סגור בהשתתפות משתתפי המכרז המקורי, או שניים מתוכם, ומימוש האופציות בהסכם המקורי להגדלת היקף המסילות הכולל שיחושמלו ל-660 קילומטר. על רקע קשיים ביישום המתווה וחשש מסיכון שבתיאום בין מספר קטן של מתמודדים במכרז פנימי, ביקש האוצר מהרכבת לבחון מחדש את חלופת המשך ההתקשרות עם סמי.

מנכ"ל הרכבת החדש מיכה מייקסנר, שנכנס לתפקידו ביוני, הציג גישה חדשה שלפיה ניתן להמשיך בביצוע הפרויקט עם סמי, לאחר שרמת הביצוע שהפגינה החברה השתפרה במידה ניכרת. ברכבת ציינו למשל כי העבודות לחשמול הקו עד תחנת ההגנה הושלמו בסוף 2019 שלושה חודשים לפני המועד הסופי המעודכן של הפרויקט, במרץ. עמדת הנהלת הרכבת הייתה כי המשך ההתקשרות עם סמי יאפשר לרכבת לסיים את הפרויקט עד 2025 ובחיסכון כספי ניכר לעומת החלופה שהציע היו"ר הראל.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "הרכבת פועלת בנחישות ובמקצועיות להשלים את פרויקט החשמול, על שלל אתגריו השונים. הרכבת אינה דנה בהתקשרויות באמצעי התקשורת". מטעמו של הראל לא נמסרה תגובה. 

עוד כתבות

ממותגי טמפו / צילום: אתר החברה, יח"צ

על רקע סגירת המסעדות והברים: יצרנית המשקאות טמפו מוציאה עובדים לחל"ת

זוהי הפעם השנייה שיצרנית המשקאות שבשליטת ז'קי בר מוציאה את עובדיה לחל"ת בתוך חצי שנה על רקע המגבלות שהוטלו על המשק בשל משבר הקורונה

שלומי פוגל, יו"ר DOVERTOWER, מבעלי מספנות ישראל עם סולטן אחמד בן סליים, יו"ר ומנכ"ל DP WORLD מדובאי / צילום: יח"צ

קרן ההשקעות החדשה של פוגל: משלחת מאבו-דאבי נפגשה עם עשרות סטארט-אפים ישראליים

שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל, הודיע כי הוא מקים קרן של משקיעים ממדינות המפרץ להשקעות בחברות הייטק ישראליות ● בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" על השת"פ של פוגל עם חברת הספנות והלוגיסטיקה מדובאי DP WORLD, גם היא מגלה עניין רב בטק הישראלי

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת / צילום: דוברות משרד התקשורת

על רקע עסקת הוט IBC: חובות פריסת הסיבים של החברות ייבחנו מחדש

במשרד התקשורת מעוניינים שמיזם הסיבים האופטיים IBC ישלים את הפריסה של בזק כדי ליצור כיסוי מלא של הסיבים גם בפריפריה

מגדל הפיקוח בנתב"ג. חלוקת הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה   / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מנכ"ל משרד הפנים במאמר מיוחד ל"גלובס" על פעילות הוועדות הגיאוגרפיות

בתגובה לכתבה "צדק חלוקתי? בעיקר במרכז הארץ ובעיקר ליהודים", שפורסמה בשבוע שעבר, מנכ"ל משרד הפנים בטור מיוחד ל"גלובס": "מאז 2016 הוועדות הגיאוגרפיות הן לא רק מגיבות, אלא גם יוזמות"

עדיאל שמרון /  צילום: שלומי יוסף

בהלת המחסנים: המדינה מכרה שטח למרלו"גים בכחצי מיליארד שקל

רשות מקרקעי ישראל תקבל כ-524 מיליון שקל ממכירת קרקע באזור התעשייה יואב שבדרום ● הרוכשת העיקרית היא איסתא מרכזים לוגיסטיים שתשלם 289 מיליון שקל עבור זכייתה בארבעה מכרזים ● גם נדב.ב וקבוצת שיבולת בין הרוכשים

ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הותר לפרסום: המדינה מבקשת לעכב תביעה נגדה בפרשת ניר חפץ

הפרסום הותר לבקשת "גלובס", בנוגע לתביעה הנוגעת לנסיבות חתימת הסכם עד המדינה • נודע כי הפרקליטות הגישה 13 בקשות לעיכוב הליכים בתיקים אזרחיים בשל משפט רה"מ

פרויקט מחיר למשתכן בשכונת הנוריות בראשל"צ / צילום: אורון נדל"ן

אורון נדל"ן מכרה שטחי מסחר ב-47 מיליון שקל במזרח ראשל"צ

החברה מכרה לחברה פרטית שטח בייעוד מסחרי בהיקף 2,850 מ"ר כחלק מפרויקט של מאות דירות מחיר למשתכן בשכונת הנוריות בעיר

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

רגע לפני החג והסגר: זינוק גדול במספר העובדים שהוצאו לחל"ת

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

למרות ההנחיות: מסעדות ובתי קפה ממשיכים למכור ב-Take Away

מסעדנים רבין ברחבי הארץ פותחים את העסקים שלהם תוך הקפדה על אי התקהלות, בעוד שעסקים אחרים מפעילים שליחים לטווח קצר

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי

אלפי עובדים לחל"ת: קסטרו, פוקס, גולף ועדיקה מעדכנות על סגירת החנויות למהלך הסגר

פוקס, גולף ועדיקה מעדכנות גם על ניסיונות לצמצם הוצאות שוטפות במהלך הסגר ● עובדי המטה של עדיקה לא יצאו הפעם לחל"ת ● הראל ויזל, מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת פוקס, יוותר על מחצית משכרו ולא על כולו כפי שעשה בסגר הקודם ● גם מנהלי קסטרו ממשיכים בתקופה זו לוותר על חלק משכרם

בית השגריר ברחוב גלי תכלת בהרצליה ושלדון אדלסון (בעיגול) / צילום: איל יצהר, גלובס

עסקת בית השגריר בהרצליה הושלמה: אדלסון ישלם 20 מיליון שקל מס רכישה

ל"גלובס" נודע כי המיליארדר שלדון אדלסון ישלם מס של כ-20 מיליון שקל על רכישת בית שגריר ארה"ב שהושלמה מספר ימים לפני החג ● את הנכס רכש אדלסון תמורת יותר מרבע מיליארד שקל - סכום שיא עבור בית פרטי בודד בישראל

דפנה ג'קסון רות ביידר ומוריס קאהן / צילום: קרן גינת

שתי המשאלות שהגשים מוריס קהאן לרות ביידר גינסבורג

וגם: אורן מוסט, נשיא גולן טלקום, הודיע על פרישתו לאחר עשר שנים בתפקיד ● השיחה

חממה לגידול קנאביס של אינטליקנה  / צילום: לירון לוי, יח"צ

אנחנו נשארים בארץ? כך מתמודדות חברות הקנאביס מישראל עם היעדר יצוא

הבאזז חלף, המניות תקועות, הסלבס כבר אינם נוהרים וההכנסות עדיין אינן משמעותיות ● חברות הקנאביס המקומיות מוצאות פתרונות יצירתיים להצמיח את עסקיהן בהעדר יצוא: מקימות פעילויות בחו"ל, מייבאות מותגים זרים ומצפות בתקווה ללגליזציה

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

אושר קיצוץ שכר השרים וחברי הכנסת; כ"ץ: יכלול גם שופטים

ישיבת הממשלה אישרה להפחית את שכר חברי הכנסת והשרים ב-10% לצד ביטול עדכון השכר בתחילת 2021 ● כ"ץ ייבחן הרחבה של קיצוץ השכר גם על נושאי משרה נוספים, בהם הנשיא, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל ושופטים

טים קוק / צילום: AP - Jeff Chiu

עדכון הגרסה של אפל מסעיר את עולם הפרסום? חכו לחידוש של גוגל

המהלך המתוכנן של אפל להגברת הפרטיות עורר גלים בקרב השחקנים בעולם הדיגיטלי, בהם פייסבוק, שביקרה אותו בחריפות מחשש שיפגע בהכנסות ● אבל הדרמה האמיתית בענף נמצאת מעבר לפינה עם הכוונה של גוגל שלא לאפשר העברת מידע לטכנולוגיות הקוקיז של גולשי הכרום

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סגירה צורמת בת"א: אל על צנחה ב-7.5%, פתאל ב-5.5%

מדד ת"א 35 איבד 1.3%, מדד הבנקים ירד בשיעור דומה ● פוקס צנחה ב-6.15% בצל סגירת חנויות בסגר השני ● פריגו צנחה ב-6.5%, בזק ב-1.9% במחזור הגבוה בבורסה

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

התמתנו הירידות בנעילה: הדאו ירד ב-1.8%, הנאסד"ק השיל 0.1%

מדד S&P 500 צנח ב-1.2% ורשם לראשונה מאז חודש פברואר רצף ירידות של ארבעה ימים ברציפות ● מדד הפחד (VIX) זינק ב-6% ● באירופה הדאקס צלל ב-4.5%, הקאק צנח ב-3.8%, הפוטסי נפל ב-3.4%

גל"צ / צילום: יח"צ

הדרך לגלי צה"ל: משתחררים טריים מהתחנה פתחו קורס הכנה למבחני המיון

כתב התקשורת והתחבורה לשעבר של התחנה הצבאית אליאב בטיטו הודיע בטוויטר על פתיחת קורס הכנה למבחני המיון של התחנה הצבאית ● הציוץ ספג ביקורת רבה וחלק מהמגיבים, בוגרי התחנה, אף הציעו את השירות בחינם

גלית ואייל שטיגמן, בעלים של "קמיליה", מפעל לייצור רטבים / צילום: תמונה פרטית

"הבנקים הורגים את העסקים, הם לא נתנו סיוע למי שבאמת צריך"

אייל שטיגמן, בעל מפעל רטבים למזון לשוק המוסדי קמיליה ● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

הפרת בידוד שלישית בצוות הבכיר של ראש הממשלה נתניהו

יועצו המדיני של ראש הממשלה ראובן עזר, שחזר בשבוע שעבר מוושינגטון ונדרש לשהות בבידוד, נראה ביום שישי האחרון עורך קניות במבשרת ציון ● זו ההפרה השנייה של עזר, שיצא לריצה מחוץ למלון בארה"ב כשגם אז היה אמור לשהות בבידוד ● אתמול נצפה יועץ אחר של נתניהו, טופז לוק, כאשר הוא מצלם מפגינים בבלפור ומפר גם את הוראות הבידוד שלו