גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שימושיות לפני סטטוס: רנו גרנד סניק החדש שומר על המורשת הארוכה

רנו גרנד סניק החדש מחצין נוכחות כביש מרשימה, תא נוסעים רב-תכליתי, מנוע נמרץ וחסכוני ואבזור תקני מקיף מאוד ביחס למחיר ● אבל הוא יוצא לפלח הולך ודועך, שלקוחותיו נוטשים בהמוניהם לכיוון דגמי הקרוס-אובר

תעשיית הרכב של ימינו היא עסק מחושב ותחרותי, שתכליתו השאת תשואה לטווח ארוך על ההשקעה הכבדה, שכרוכה בפיתוח וייצור כלי רכב חדשים. אבל גם בזירה העסקית הקשוחה הזו גוברים לעיתים שיקולים שנובעים מסנטימנטים ומורשת על היגיון עסקי.

דוגמה טובה היא רנו גרנד סניק. הרכב שייך לנישה הייעודית של מובילי נוסעים קומפקטיים, שהייתה פופולרית בתחילת העשור הקודם אך ספק אם יש לה זכות קיום בשוק של ימינו, שנשלט בצורה מובהקת על ידי דגמי קרוס-אובר וכביש-שטח רב תכליתיים.

אבל עבור חברת רנו, הסניק הוא לא רק מיניוואן קומפקטי אלא גם חלק חשוב מהמורשת. השקתו בנובמבר 1996 הקדימה את השוק בכמה שנים, יצרה בין לילה פלח חדש ומשגשג והעלתה את רנו לעמדת הובלה בשוק האירופי דאז, עם רמות שיא של מכירות ורווחיות. לפיכך מקפידה רנו להמשיך ולפתח את משפחת הדגמים הזו למרות הביקוש הדועך בפלח.

רנו גראנד-סניק 2020

השקעה יוצאת דופן בעיצוב

אפילו מנהלי המוצר הסנטימנטליים ביותר יודעים, שבשוק רווי בדגמי קרוס-אובר, המפתח להישרדות הוא יצירת בידול וייחוד. לפיכך זכה הדור החדש של המיניוואן להשקעה יוצאת דופן בעיצוב, שלוקחת אותו הרחק מהמוטיב של קופסה תכליתית להובלת אנשים.

קווי המתאר הכלליים של הגרנד סניק עדיין מיועדים למקסום החלל הפנימי עם פרופיל סטיישן ארוך עם גג מוגבה, שטחי זכוכית גדולים וקבינה, שמוסטת קדימה לטובת הגדלת מרחב הנוסעים ומסתיימת בחרטום קצר שמעליו שמשה פנורמית עצומה מוטה בזווית חדה. אבל העיצוב גם משלב הרבה מוטיבים אופנתיים מעולם רכבי הפנאי, דוגמת מרווח גחון גבוה מהמקובל, גג צף בצבע ניגודי לצבע הגוף, תחתית מרכב מושחרת וקשתות גלגלים מסיביות, שסוגרות על חישוקים במידה יוצאת דופן של 20 אינץ'. החישוקים מעניקים לרכב מראה דינמי ושרירי אבל מצוידים בצמיגים בעלי פרופיל גבוה יחסית, לטובת שמירה על הנוחות, ומתאפיינים בהתנגדות נמוכה לגלגול לטובת שמירה על חיסכון בצריכת הדלק.

התוצאה הסופית, אם בוחרים בצבע הנכון, היא רכב עם מראה "חללי" ונוכחות מרשימה וחבל רק, שרנו לא עידנה קצת את הגריל הטיפוסי של החברה שמחצין שפם בוטה וסמל ענק במרכזו.

עבור מי שלא ישב בשנים האחרונות בתוך מוביל נוסעים קלאסי, תספק הקבינה של הגרנד סניק מסע במורד משעול הזיכרונות, לטוב ולרע. השמשה הקדמית הפנורמית מחפה על משטח ענק ולא מנוצל מול הנהג ומעניקה ליושבים מלפנים שיזוף מהיר גם בחורף. תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת, הראות לפינות החרטום אפסית, סף הכניסה והיציאה ממוקם בגובה נוח, מרחב הראש נדיב והכניסה לשתי שורות המושבים הקדמיות מתבצעת בקלות מבעד לדלתות הרחבות.

שורת המושבים השניה מבוססת על מושבים נפרדים לכל נוסע ומיועדת בעיקר לשני מבוגרים פלוס מתבגר. שני המושבים בשורה השלישית מספקים מרחב ראש וכתפיים סביר אבל הגישה אליהם דורשת גמישות, ומרווח הרגליים של הנוסעים מאחור תלוי בנדיבותם של יושבי השורה השנייה. אם אלה יסרבו להסיט את כסאותיהם קדימה על המסילה, מרחב הרגליים מאחור יוגבל לילדים קומפקטיים בלבד.

חיסכון מרשים בדלק

בונוס חשוב הוא תא מטען שימושי עבור משפחה גם כאשר כל שבעת המושבים מאוכלסים. קיפול השורה השלישית מפנה חלל אחסון מסיבי של מעל 500 ליטר וקיפול שתי שורות המושבים האחוריות כבר מפנה מרחב לכמה זוגות אופניים, ואפילו לגלשן רוח מזדמן.

גם עמדת הפיקוד מזכירה חללית, שכן היא על טהרת הצגים הדיגיטליים. לוח המחוונים דיגיטלי ולצדו קונסול מרכזי אנכי, שנמתח מהרצפה ועד מעל קו השמשה הקדמית. חבל רק שהנדסת האנוש די מבולגנת, מעבדי הנתונים לא מגיבים בזריזות ואת מקומם של מתגים פיזיים מחליפים מתגי מגע מגושמים לתפעול, שמוטמעים במשטח הקונסול.

איכות הייצור וההרכבה משדרת תחושה סולידית, בידוד הרעשים טוב והנהג מוקף בהרבה דיפונים רכים. מנגד יש גם לא מעט משטחים פלסטיים נוקשים. חבילת האבזור התקני בגרסת האקזיוטיב הבכירה בה נסענו מרשימה ונדיבה: ריפוד עור, גג פנורמי חשמלי עצום ממדים, צמד מושבים קדמיים נשלטים חשמלית עם מערכת עיסוי מפנקת, מערכת ניווט מקורית, תאורת אווירה משתנה בתא הנוסעים, קיפול חשמלי בלחיצת מתג של כל המושבים בשתי השורות האחוריות, ערכה מקיפה של מערכות בטיחות וסיוע דינמיות ועוד. בקיצור, חבילה שקשה לקבל כסטנדרט גם במכוניות פרימיום שעולות 80% יותר.

מתחת למכסה המנוע התלול ממוקם מנוע ה-1.3 טורבו-בנזין המוכר שפותח על ידי רנו ומרצדס. הוא מספק בגרסה הבכירה 160 כח סוס ו-27 קג"מ, כמו בניסאן קשקאי, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומעניק לרכב המגודל תחושה עירנית למרות משקל עצמי של כ-1.56 טון. זה לא המנוע הכי מוזיקלי וכבר פגשנו תיבות הילוכים יותר רהוטות בתנאי עצור-סע של זחילה בפקקים. אבל המנוע והתיבה מגיבים די בזריזות לפקודות קיקדאון, ננעלים על מצב רגוע בשיוט מהיר למרחקים ארוכים ומאפשרים לשמור על קצב סביר בעליות ארוכות גם עם ארבעה-חמישה נוסעים בתא, במחיר של נסיקה לסל"ד גבוה. עוד מאפיין מוכר של יחידת ההנעה הזו היא חיסכון מרשים בדלק. בנסיעה משפחתית במסלול די תובעני השגנו כ-13 קילומטרים לליטר.

על הכביש מצליחה הגרנד סניק לשמור על נוחות הנסיעה המפורסמת של הסדרה, למרות השימוש בחישוקים גדולים ובצמיגים מסיביים. פסי הרעדה עירוניים אמנם מצליחים להקפיץ את המרכב אבל רוב פגמי האספלט הנפוצים נבלעים בטרם יגיעו לנוסעים.

הצמיגים הענקיים גם מעניקים לרכב תחושה משעשעת של נסיעה על פסי רכבת, עם אחיזת כביש רצינית ומעט מאוד נטיית גוף בפניות. חבל רק שההיגוי די מנותק ולא מספק היזון חוזר ראוי, שהיה יכול לאפשר את מיצוי פוטנציאל ההנאה שגלום בשלדה המוצלחת הזו.

165 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הגרנד סניק עם מנוע בהספק 140 כח סוס, כאשר הגרסה הבכירה והמפוארת, עם 160 כח סוס, מציבה את המחיר על 185 אלף - די קרוב לכמה וכמה דגמי קרוס-אובר קלאסיים עם שבעה מקומות ישיבה, כולל ניסאן אקס טרייל.

כאמור הפלח הייעודי הזה הולך ונעלם במהירות אבל עדיין יש לו ביקוש כרכב צמוד לעובדים עם משפחות גדולות ועבור לקוחות, שמציבים את השימושיות לפני הסטטוס. בהתחשב בכך שיצרנים רבים נסוגים כיום מהפלח, וביחס של מפרט למחיר, הגרנד סניק עוד לא השמיע את אקורד הסיום.

חלק מהמתחרות

סיטרואן גרנד ספייסטורר

גם פיג'ו-סיטרואן שומרת אמונים לפלח המיניוואנים הייעודיים והנציג שלה דומה במימדיו לגרנד סניק, ניצב על בסיס גלגלים גדול יותר ומציג עיצוב פנים וחוץ פחות אוונגרדי. ב-165 אלף שקל מקבלים רמת אבזור סבירה ומנוע 1.2 טורבו-בנזין עם 130 כח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות

סקודה קודיאק

הקודיאק ניצב עם רגל אחת בפלח המיניוואנים והשנייה בפלח הקרוס-אובר. יש לו פרופורציות של SUV קלאסי אבל הוא מעט נמוך מהמקובל ומציע שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות, כאשר השורה השלישית מיועדת בעיקר לילדים. ב-172 אלף שקל מקבלים דגם בסיס עם טורבו-בנזין בהספק 150 כח סוס

טויוטה פריוס פלוס

הפריוס פלוס הוותיקה היא הנציגה ההיברידית היחידה בפלח. יש לה ממדים נדיבים, בסיס גלגלים באורך 2.78 מטר ומקומות לחמישה מבוגרים פלוס שני ילדים בשורה השלישית. ההנעה המוכרת של הפריוס כוללת מנוע 1.8 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 136 כח סוס. המחיר מתחיל ב-170 אלף שקל

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס