גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו מגזים עם הצמיחה הישראלית - אבל לא בהרבה

ישראל באמת צמחה בשיעורים נאים בעשור האחרון ● אבל כשראש הממשלה אומר שאנחנו מתקרבים למדינות כמו יפן בתוצר לנפש - הוא מתעלם ממושג חשוב בשם "כוח קנייה", שמחזיר אותנו לרמות נמוכות יותר ● המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתפס לאחרונה לפרט אחד, שבאמצעותו הוא מרשים את שומעיו. "התוצר לנפש של ישראל עבר את זה של יפן", הוא סיפר בראשית השבוע לבאי כנס בחירות באריאל. "עוד מעט, שנה-שנתיים, אנחנו עוברים את צרפת ואנגליה". האנקדוטה הזאת מצליחה להפתיע גם מביני דבר שמודעים ליציבות של הכלכלה הישראלית. האם יש סיבה לפקפק באמינותה?

תוצר מקומי גולמי (תמ"ג) הוא אומדן לערך המוצרים והשירותים שהמשק מייצר (לא כולל יבוא), ולגידול בתוצר של מדינה יש שם קליט - "צמיחה". כשמחלקים את הנתון במספר התושבים, מקבלים צמיחה לנפש.

זה נתון שנתניהו אוהב לדבר עליו. בשבוע שעבר הוא טען שמאז מינויו לשר האוצר ב-2003 "הכלכלה שלנו צומחת, להוציא שנה אחת, כמעט בכל השנים, ב-4% עד 5%". זמן קצר לפני כן פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני הרבעון החולף, שלפיהם התוצר המקומי גדל בקצב שנתי של 4.8%.

מבקרי המדיניות הכלכלית של נתניהו מתקשים לפעמים לקבל את הטענות האלה. אבי ניסנקורן, שהוזכר בעבר כשר האוצר המיועד של כחול לבן, טען אשתקד ש"אנחנו בירידת תוצר". איפה האמת? אין ספק שהיא קרובה יותר לגרסה של נתניהו. אבל המחמאות שהוא מרעיף על עצמו ראויות לסייגים.

הצמיחה הישראלית היא לא אשליה

מאז 2004 שיעור הצמיחה היה גבוה מ-4% בכמחצית מהשנים. ארבע מהשנים האלה נרשמו בעשור האחרון. נתניהו מגזים אפוא, אבל לא בהרבה. שיעור הצמיחה הממוצע בתקופה כולה עמד על 3.9% - די קרוב לטווח שהוא מציין. עם זאת, את התמ"ג מודדים לפי הערך הכספי של העסקאות שנעשו במשק, והערך הזה יכול לתפוח מטעמים שאינם קשורים לתפוקה ממשית. לדוגמה, קפיצה זמנית ברכישת מכוניות רגע לפני שהמס עולה. זה מה שקרה ברבעון שנתניהו מדבר עליו: בניכוי רכישות רכב, קצב הצמיחה היה רק 3.3%. דומה לצמיחה ב-2019 כולה, 3.5%.

אבל אם נשווה את עצמנו לחו"ל, הקצב עדיין גבוה. בין 2009 ל-2017, לדוגמה, הצמיחה בישראל הייתה השמינית ב-OECD. וחשוב לשים לב מי היו שבע המדינות שמעלינו: טורקיה, אירלנד, ליטא, לטביה, אסטוניה, פולין וצ’ילה, שבכולן מלבד אחת, התמ"ג לנפש נמוך מאשר בישראל. כלומר, הכלכלות החזקות צמחו לאט יותר מאתנו.

לאן זה הביא אותנו? נתניהו אומר שעברנו את יפן ב-2019, ועד 2020 נעבור את בריטניה וצרפת. הוכחה ממש אי-אפשר לתת לטענה הזאת, משום שהיא מבוססת על הערכות. לפי הבנק העולמי, ב-2018 היה התמ"ג לנפש בישראל 41,715 דולר - כ-1,300 דולר פחות מאשר בבריטניה, ולמעשה קרוב מאוד לצרפת וגבוה בכ-2,400 דולר מיפן.

בקרן המטבע העולמית מנבאים (בערבון מוגבל כמובן) שב-2020 נגיע בישראל ל-44.5 אלף דולר - כ-1,900 דולר יותר מצרפת, וכ-4,000 דולר (!) יותר מבריטניה.

אבל הדירוג הזה אופטימי מדי, והסיבה היא שיטת המדידה. הכלכלן אורי כץ, בעל הבלוג "דעת מיעוט" בעיתון "הארץ", העיר שהשוואות כאלה מחמיאות מדי לתוצר הישראלי, משום שהן מבוססות על שערי המטבעות בשוק. מסובך? נסביר.

איפה מדורג התמג הישראלי

התוצר תלוי בשער המטבע

במדדי תוצר יש משהו פרדוקסלי. אנחנו רוצים לשאול כמה חפצים המשק ייצר - עפרונות, כיסאות, מכוניות (וגם שירותים כמו תספורות וראיית חשבון), אבל אנחנו מבטאים אותם בכסף, לפי שווי העסקאות שבהן הם נקנו. כתוצאה מכך, כל מדינה מחשבת את התוצר במטבע המקומי. כשבאים להשוות ביניהן, צריך להמיר הכול ליחידה משותפת.

השאלה היא איך ממירים. בנתונים שהבאנו קודם, המירו את השקל, הליש"ט והאירו לדולר, לפי השער בשוק. השוואה כזאת רגישה לשינויים בשערי המטבע: אם השקל היה שווה 20 סנט, ועכשיו הוא שווה 30 - כל התוצר הישראלי גדל לכאורה ב-50%.

השיטה שרוב הכלכלנים מעדיפים מבוססת על PPP - שערי מטבע תיאורטיים שמבוססים על כוח הקנייה של המטבעות. לדוגמה, נניח שליטר קולה עולה דולר בארה"ב ו-5 שקלים בישראל. במונחי "כוח קנייה של קולה" השקל שווה 20 סנט. שקלול היחסים האלה בסל רחב של מוצרים ושירותים מניב שערי-דולר חלופיים לכל המטבעות הלאומיים. אחת התוצאות של שימוש בהם הוא שיוקר המחיה המקומי ייטה פחות לנפח את נתוני התוצר.

ואמנם, כשמדרגים את התמ"ג לנפש במונחי PPP, הפערים בין ישראל למדינות שנתניהו הזכיר גדלים. כפי שמראה הגרף המצורף, היתרון של התמ"ג הבריטי על הישראלי ב-2018 מגיע לא ל-1,229 דולר, אלא ליותר מ-6,000.

האם הגאווה של נתניהו מבוססת על טעות? בשום אופן לא. גם במונחי כוח קנייה, הצמיחה לנפש בישראל עמדה בעשור האחרון על יותר מ-40% (אם כי לא 50% כפי שהוא לפעמים טוען). בבריטניה - על 25%; ביפן אפילו פחות. 

לקריאה נוספת:

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - "התוצר המקומי הגולמי עלה ב-4.8% בחישוב שנתי"

בדיקת המשרוקית - אבי ניסנקורן על ירידת התוצר בתקופת נתניהו

הבנק העולמי - תמ"ג לנפש בדולרים שוטפים במדינות העולם

הבנק העולמי - תמ"ג לנפש בדולר בינ"ל (PPP) במדינות העולם

אתר OECD - איך מחשבים PPP?

עוד כתבות

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע