גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ישראייר: "משבר הקורונה דומה בעוצמתו והשפעתו למבצע 'צוק איתן'"

מייל ששלח היום אורי סירקיס מפרט בדבר שורת החלטות שהנהלת ישראייר תיישם בעקבות משבר הקורונה - בין היתר קיצוץ כוח-אדם והוצאה לחופשות כפויות

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

משבר הקורונה: מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס שלח היום מייל לעובדי החברה, בו כתב כי "נידרש לקיצוץ מחויב בכוח-האדם, לדחייה של פתיחת יעדים ולהוצאה של עובדים לחופשה של 7 ימים".

את משבר הקורונה הגדיר סירקיס כ"משבר שעוצמתו והשפעתו לפי שעה דומים לפגיעה בחברה בשנת 2014 במבצע 'צוק איתן'". סירקיס פירט במייל את התנהלות החברה בעת משבר.

"ימים קשים עוברים עלינו. הירידה במכירות המוקד הישיר מעיקה עלינו ברמה התזרימית והמוראלית", כך סירקיס לעובדיו. "אמר פעם אלי הורוביץ, המנכ"ל המיתולוגי של טבע, כי באותה מידה בה אנו מופתעים מהכניסה למשבר נופתע ממהירות היציאה ממנו. משבר לא פותרים. משבר מנהלים" פתח סירקיס את דבריו. סיריקיס יוצא מנקודת הנחה כי המשבר יימשך עד לסוף חודש מרץ, וכי עוצמתו תפחת בהדרגה.

עם זאת הוא סבור כי הפעילות המתוכננת לפסח "תיפגע באופן בלתי נסבל". לעומת זאת, הוא סבור כי בחופשת הקיץ הפגיעה תהיה פחותה. סירקיס התייחס להבטחת שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לסייע לחברות התעופה הישראליות, וכתב כי "סיוע ממשלתי יינתן אם בכלל באופן מינורי והשפעתו תורגש בחודש מאי השנה". עוד מציין כי "תוצאות הרבעון הראשון יהיו קשות. נרשום הפסד כבד שישפיע על רווחיות 2020 כולה. כל הפעולות שננקוט חייבות לתרום לשיפור התזרים ולא לבוא על חשבון פוטנציאל הצמיחה שיגיע אחריו".

סירקיס מפרט כי ב-2019 החברה הקטינה את כוח-האדם ב-15% - מ-556 עובדים ל-473 עובדים -  וכי "צבר ההזמנות שלנו לתוך 2020 עומד כיום, הודות למבצע, על 55 מיליון דולר בהשוואה לצבר הזמנות של 35 מיליון באותו היום בשנה שעברה. שיפור של כ-20 מיליון דולר. שיפור דרמטי שבלעדיו היינו במצב מאתגר מאד היום".

הוא מציין את הקטנת החוב הבנקאי החיצוני ל-70 מיליון שקל, וכנגזר מכך הקטנת הצורך בפירעון רחב היקף של הלוואות, את השמירה על יתרות המזומנים בתוך החברה ואי חלוקת דיבידנדים ושמירה על קופה "ליום סגריר" שבה אגרנו 10 מיליון דולר.

הפעולות הללו שמונה סירקיס התקבלו עוד באוקטובר 2019, זאת על רקע "קרקוע מטוס ה-737 מקס, סגירת שדה דב והחשש כי אירוע עתידי בלתי צפוי עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. אירוע כזה לצערנו הגיע. משבר שעוצמתו והשפעתו, לפי שעה, דומים לפגיעה בחברה בשנת 2014 במבצע צוק איתן".

סירקיס מפרט לעובדים בדבר שורה של החלטות שהנהלת החברה תיישם בעקבות משבר הקורונה: קיצוץ נוסף של עד 5% בכ"א, בצד עצירת גיוסי כ"א נוסף שאיננו הכרחי לפי שעה, חיוב כל אחד מהעובדים על יציאה של 7 ימי חופשה עד לסוף חודש אפריל 2020.

"כל משבר הוא גם הזדמנות"

בצד שיפור המוצר והצעת הערך לצרכן מפרט סירקיס כי החברה תצא למהלכים של "ביצוע מו"מ עם ספקי שירותים ובתי מלון ביעדי ישראייר במטרה לסייע להורדת המחירים לצרכן הסופי ולהגדלת כושר התחרות שלנו; העמקת הפעילות בקפריסין ובאילת והגברת הפעילות הטיסתית בה יש לנו יתרון יחסי מחיפה, מתוך הכרה שיעדים פנים ארציים וטיסות מחיפה, נתפסים בעיני הלקוחות, כפחות חשופים לנגיף לפי שעה;

"דחיית השקת היעדים חדשים בסקופיה, סלובניה, פלמה וארמניה במטרה להגדיל את טווחי הזמן לרישום המוקדם, ביצוע מבצעי שיווק המבוססים מחיר במטרה להגדיל את כמות הטסים בחודשים פברואר ומרץ והגדלת כמות הנרשמים לאפריל, הסרת חסמים באמצעות ביטול ודחיית דמי ביטול והוזלה של ביטוחים רפואיים, מעבר לטיסות בתפקיד על בסיס סטנדביי, במידת האפשר, וזאת בהתבסס על הנחת עבודה כי שיעורי התפוסה יהיו נמוכים עד מרץ 2020".

מהלכים אחרים כוללים "ביצוע הליכי גבייה מאומצים ומדידים של שוברים וטיסות מיוחדות במטרה לחזק את תזרים המזומנים; האצת השקה של מוצרים נלווים נוספים עבורם יצרנו תשתית טכנולוגית, שיגדילו את הרווחיות הגולמית ובהם ביטוח נסיעות, ביטוח ביטולים, 2 מזוודות בהנחה ועוד;

"השקת תפריט חדשני של מכירת מזון בטיסה שיגדיל אף הוא הרווחיות הגולמית שלנו ואפילו את רכישת המסכות והמגבונים עתירי האלכוהול, אותם נעלה למטוסים לשימוש במקרי חירום בהם תיווצר בהלה בקרב הנוסעים בשל נוסע שחש לא טוב או משתעל בכבדות.

"לצד פעולות אלו, כל משבר הוא גם הזדמנות", ממשיך סירקיס ומציין כי החברה ניצלה את מחירי הדלק הנשחקים בעולם בעקבות הירידה בביקוש לטיסות. "בשיאו של המשבר בשוק האנרגיה רכשנו אופציה לכיסוי צריכת הדלק שלנו בחודשים יולי אוגוסט ספטמבר השנה במחירי שפל נוחים".

עוד הוסיף וציין את "המשך תהליך הרכישה של חברות המחזקות את המוצר הקרקעי והתיירותי שלנו. חשוב לי להדגיש בפניכם כי לפי שעה לא עצרנו או פגענו בתכניות ההתחדשות שלנו בתחומי התשתיות, מחסן התחזוקה, ומערכות המידע בשיווק במכירות ובמערך התחזוקה".

את המכתב חתם ברוח אופטימית: "אנו יחסית חסונים, אנו יחסית ערוכים, אנו מאד נחושים, אנו מאד אופטימיים, אנו מכווני מטרה. מאז מרץ בשנה שעברה, לצד תחרות חריפה במישור העסקי חווינו קרקוע של מטוס המקס, סגירת שדה התעופה באילת, סגירת שדה דב, וכעת הקורונה. נעבור גם אותה".

בתחילת השבוע יצאה ישראייר במבצע המאפשר להזמין חופשה לפסח ולקיץ, ולבטלה חינם בטווח של שבוע-שבועיים. המבצע הזה היה מבחינת ישראייר מחויב המציאות - כפי שגם מפרט סירקיס במכתב.

בפרסומים הזכירה החברה כי היא טסה "הרחק מיעדי המזרח הרחוק" - סמל למה שמתחולל בענף התעופה - עוצר של הזמנות, מצב של הלם שנובע מהחשש מהתפשטות וירוס הקורונה. אל ישראייר הצטרפה אל על וסוכנויות נסיעות שונות שמציעות ביטול חינם להזמנה עתידית. המטרה: להסיר את חסם הפחד ולעורר את מחלקת ההזמנות שנכנסה לתרדמת.

ענף התעופה במשבר כתוצאה מהחשש של הציבור להתפשטות נגיף הקורונה. נדמה שהמשבר שאליו נקלע הענף עקב וירוס הקורונה רחוק מסיום, בעיקר לנוכח ההתפתחויות האחרונות בסוף השבוע הזה.

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש