גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההזדמנות שיוצרת הטכנולוגיה לעובדים שנמצאים על הספקטרום

עובדים שנמצאים על הספקטרום מתקשים לעתים למצוא עבודה, אך דווקא הקדמה הטכנולוגית והמעבר לבינה מלאכותית יכולים לספק לחלקם משרה מתאימה בחברות סטארט-אפ בתור מתייגי נתונים • תמר דביר, מייסדת פוינט AI:"אם ללקוחות יש סבלנות, התוצאות טובות מהמצופה"

עבודה בסטארט אפ / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה בסטארט אפ / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

חברת הסטארט-אפ פוינט AI, הממוקמת במתחם שרונה בתל אביב, לא נראית יוצאת דופן ביחס ליתר חברות הטכנולוגיה הפועלות בסביבה. כמו חברות אחרות שהצירוף "AI" (בינה מלאכותית) מופיע בשמן, מדובר בחברת סטארט-אפ בתחילת דרכה ששואפת להשתמש בבינה מלאכותית כדי ליצור מהפכה בשוק שלם. החברה עוסקת בתיוג נתונים עבור חברות אחרות המפתחות אלגוריתמים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה ומעסיקה רק עובדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה. הרעיון הוא פשוט: לענות על הביקוש לתיוג נתונים מצד אחד, ולספק עבודה לאנשים על הספקטרום מצד שני.

החברה הוקמה לפני כחצי שנה על ידי תמר דביר, מטפלת ומומחית לאוטיזם, תומר גורביצ'י המשמש כמנהל טכנולוגי ועסקי בחברה, ואיש ההייטק אלי גורביצ'י שכבר אינו פעיל בה כיום. "יחד הגינו את הרעיון של לנסות ולשלב דרישה שקיימת בשוק בתחום הבינה המלאכותית, שנדרש בו הרבה תיוג של דאטה, לבין אוכלוסיה שמעוניינת לעבוד ולהשתלב, ולחלקה גם יש יכולות שיש בהן יתרון במיוחד בתפקידים האלה: יכולות ויזואליות טובות, יכולות לרדת לפרטים, וכן לעבוד לאורך זמן בעבודה שגרתית ומונוטונית", מספרת דביר בשיחה עם "גלובס". לדבריה, "באופן כללי, שגרה היא מאפיין שהרבה אנשים עם אוטיזם זקוקים לו כדי להצליח להשתלב בעבודה ביומיום".

על פי נתוני עמותת אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, בישראל חיים כ-7,000 בוגרים על הרצף האוטיסטי. בעמותה מעריכים כי כ-2,500 אנשים אשר מאובחנים על הרצף בתפקוד בינוני-גבוה הם בעלי פוטנציאל לתעסוקה בהייטק, וכי המספר יצמח ככל שקצב האבחון ימשיך לגדול. לעומת זאת, משרות רפטיטיביות שמאופיינות בשגרה הולכות ומתמעטות. הן מוחלפות על ידי זן חדש של אוטומציה: מכונות לומדות וחכמות שיכולות לאסוף מידע ולארגן אותו, ואף להפיק ממנו תחזיות - באופן יעיל ומדויק יותר מבני אדם.

העובדים צריכים להסתגל לכל פרויקט

לצד המשרות ההולכות ונעלמות, הביקוש לעובדים בתפקיד הרפטטיבי של תיוג נתונים, נמצא דווקא בעלייה מתמדת. זאת, כיוון שאפילו טכנולוגיות הבינה המלאכותית המתקדמות ביותר דורשות עבודה ידנית רבה וליווי של בני אדם. אלגוריתמים של למידת מכונה מתבססים על תכנות של רשתות נוירונים מורכבות, הזנה שלהן במיליוני פיסות מידע מתויגות, ואימון הרשתות על בסיס הנתונים הללו. התיוג של המידע עדיין מתבצע, על פי רוב, באופן ידני על ידי בני אדם. כך למשל, כשגוגל מבקשת מאיתנו לבחור כמה תמונות של תמרורים או כלי רכב כדי לבדוק שאנחנו לא רובוטים, היא מקבלת תמונות מתויגות של האוביקטים הללו עבור אימון האלגוריתמים שלה.

כדי לענות על הדרישה הגוברת לנתונים מתויגים, התפתחה בשנים האחרונות תעשייה שמספקת שירות תיוג נתונים במיקור חוץ. לפי דוח של חברת המחקר Cognilytica מ-2019, היקף שוק התיוג עמד על 150 מיליון דולר ב-2018, וצפוי לצמוח למיליארד דולר ב-2023. לפי דיווח של "פייננשל טיימס" מאותה השנה, מאות אלפי עובדים במדינות מתפתחות מועסקים כיום כמתייגי נתונים בשכר נמוך. הם יושבים מול מסכי מחשב בצפיפות לאורך שעות ארוכות, ומבצעים עבודה שעבורם היא מייגעת, מתישה ולא מספקת.

בפוינט AI הבינו שעבודה רפטטיבית שדורשת ריכוז ותשומת לב לפרטים, היא בדיוק סוג העבודה שמתאימה לחלק ניכר מהאוכלוסייה על הספקטרום בתפקוד גבוה. "כרגע אנחנו עוסקים בעיקר בתיוג ויזואלי. מדובר בעבודה משרדית, שבמסגרתה העובדים יושבים מול מחשב, ומקבלים אוסף תמונות ודרישות מסויימות למה צריך לסמן בתמונות הללו. הדרישות יכולות להיות מאוד פשוטות. דוגמה נפוצה במיוחד היא אוסף של תצלומי אוויר שצריך לסמן בהם את כל הכבישים או העצים. דוגמה אחרת מתחום האופנה היא אוסף של תצלומי אנשים שצריך לסמן בהן סוגים של בגדים ושל אנשים. מדובר בעבודה של מיון ושל סיווג שנשמעת פשוטה יחסית, אך במקרים אחרים היא יכולה להיות יותר מורכבת", מספרת דביר.

"אנחנו עובדים במודל של פרויקטים והמטרה שלנו היא להיות חברה שמסוגלת להחזיק את עצמה, לשלם משכורות לעובדים ולליווי מסביב. לכן, אנחנו לא רוצים סתם לקוחות, אלא לקוחות מחויבים שיש להם פרויקטים לאורך זמן", אומרת דביר. "מכיוון שכל פרויקט חדש שנכנס אלינו יוצר שינוי מבחינת העובדים, שצריכים להסתגל אליו, אז בהתחלה נדרשת סבלנות מצד הלקוחות כדי לקבל את התוצאות הרצויות, אבל בהמשך, ברגע שנכנסים לשגרה, התוצאות יכולות להיות גבוהות מהמצופה", היא מוסיפה.

לדבריה, חברות העוסקות בתחומי הביטחון וצריכות לתייג מידע בטחוני רגיש, לא יכולות להשתמש בשירותי תיוג במדינות זרות. לכן, בחברה החליטו לפנות לחברות הללו ולהציע להן שירותי תיוג מקומיים. כיום, בין חמש לקוחות החברה ישנה חברה אחת מהתחום הביטחוני, אשר את שמה לא חשפו.

עצמאים ומקבלים שכר הוגן

ילון שני, בן 23, הוא אחד מארבעה עובדים בפוינט AI, והוא מועסק בחברה מזה ארבעה חודשים. בשיחה עם "גלובס" הוא מספר שהתקשה למצוא עבודה מאז השתחרר משירותו הצבאי כמש"ק מילואים, ובהמשך קיבל ליווי ממערך ההשמה של בית אקשטיין מקבוצת דנאל, המספק שירותי השמה לאנשים עם מוגבלויות, וכיום מלווה 350 בוגרים ברחבי הארץ. 20% מהם מושמים במקצועות ההייטק. מערך ההשמה של בית אקשטיין הפנה אותו לראיון בחברה וממשיך ללוות אותו גם לאחר כניסתו לתפקיד.

"אני מרגיש הרבה יותר מסופק מעצמי, אני מרגיש שיש לי משמעות בחיים ושאני קם בבוקר ויש לי משהו לעשות. הרווחתי את הכסף שלי בעצמי, וזה מרגיש טוב להיות עצמאי", הוא אומר, ומוסיף כי "במשרד לכל אחד יש את הקווירקים (מוזרויות, י"י) שלו, דברים שלא תצפה להם בסביבות עבודה רגילות". לדבריו, "חלק מהפרויקטים מצריכים פחות מחשבה וחלק יותר, והם יותר מעניינים מאחרים".

"לפני מעט יותר מחצי שנה הגיעו אלינו אלי ותמר והציגו את הרעיון. הם רצו לשמוע מאיתנו, האנשים שמלווים ומכירים את הבוגרים, איפה הקשיים שיכולים לעלות ואיך אנחנו יכולים ללוות אותם מהצד המקצועי של זה. היה להם חשוב שהמשרד יהיה בשרונה, ושסביבת העבודה תהיה של חברת סטארט-אפ, והם ביקשו מאיתנו להעביר להם אנשים מתאימים", אומרת אביטל תבור, מנהלת מערך ההשמה של בית אקשטיין.

לדברי תבור, "סביבת העבודה הזו היא לא סביבת עבודה קלאסית לאנשים על הספקטרום, כי זה נמצא במתחם עם רעשים ותנועה שיכולים להוציא אותם ממיקוד בקלות. אבל הם הצליחו לייצר שם פוקוס, וגם ללמד אותם את המקצוע, כי העובדים לא מגיעים מהתחום ואין להם הכשרה קודמת". היא מוסיפה שאחד מעקרונות המערך הוא השמה בשכר שווה לממוצע במשק בכל תפקיד, וגם בפוינט AI מספרים כי עובדיהם משתכרים שכר שעתי התואם לשכר המקובל בענף.

תוכניות לימוד אקדמיות ומערך תעסוקה

תבור מספרת שהאתגר הגדול בהעסקה של עובדים על הספקטרום הוא העובדה שמדובר באוכלוסייה מגוונת שכמעט ואין לה מאפיינים משותפים קבועים. "כל אדם הוא שונה ויש לו יכולות משלו, אבל הרבה פעמים יש פערים במיומנויות הרכות, כמו יכולת לארגן את לוח הזמנים ולקבוע סדרי עדיפויות, להגיע בזמן למקום עבודה, האם להגיד שלום ובוקר טוב, איך מתנהלים מול מנהל וקולגות, איך מקבלים ביקורת ופידבק וכדומה. כל דבר שמערב קריאה של סיטואציות חברתיות". לכן, ההתאמות הנדרשות משתנות בין מקום עבודה למשנהו ובין האינדיבידואלים.

"יש יותר אנשים שמאובחנים על הספקטרום בכל שנה ולכן אנחנו רואים שמספר המועסקים בהייטק ובכלל גדל. בהתחלה היו פונים אלינו לגבי העסקת אנשים על הספקטרום בהייטק בעיקר בתחומי ה-QA. היו גם תוכניות הכשרה של QA שהיו עושים לאנשים עם אוטיזם ואז הם היו מקבלים תעודה, אבל התחום הופך יותר אוטומטי ויש פחות משרות", מספרת תבור.

"היום יש תוכניות לימוד אקדמיות שמתאימות ספציפית לאנשים על הספקטרום והם מגיעים יותר לתחום ההייטק, עם תארים במנהל עסקים ומדעי המחשב. במקביל, אנחנו רואים גם יותר ויותר מעסיקים שפונים אלינו ואומרים שיש להם משרה ושהם רוצים לשלב עובדים". לדבריה, "הסיבות לכך הן גם חוק השילוב, אבל מעבר לזה אנשים רואים את הערך המוסף של זה. אנחנו מקבלים המון פידבקים ממעסיקים, שברגע שמבצעים שילוב כזה, סביבת העבודה נהיית 'רכה' יותר. סביבת ההייטק נחשבת למאוד תחרותית, ושילוב של בן אדם שדורש הכלה הופך את הסביבה לרכה ומכילה יותר".

בימים אלה, עמותת אלו"ט מקימה מערך תעסוקה לאנשים על הספקטרום האוטיסטי, אשר נועד גם הוא לספק הכוונה וליווי בתהליך מציאת העבודה ותוך כדי העבודה עצמה. "כשמדובר על שילוב אנשים עם אוטיזם בתעסוקה יש אתגרים וקשיי הסתגלות שאפשר לצפות ולהיערך אליהם מראש, עם עבודת הכנה נכונה", אומרת רונה לוי, שמלווה את הקמת יחידת ההכוון התעסוקתי בעמותה. "האתגר הראשוני הוא לנסות להכיר את המועמד בצורה הטובה והמעמיקה ביותר כבר בתחילת הליווי ולדייק את התאמת המשרה ליכולותיו ולנקודות החוזק שלו שיביאו אותו למימוש הפוטנציאל המקסימלי באותה משרה". לדבריה, "כשאנחנו מדברים על תפקודים גבוהים, אפשר להגיד שכולם יכולים להשתלב, עם אופי הליווי הנדרש לכל אחד ולפי יכולותיו". 

עוד כתבות

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו-קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

ניר וויינגולד בשיחה עם דין שמואל אלמס / צילום: כדיה לוי

"פועלים להחזרת הביטחון": הקצין הבכיר שמסביר איך צה"ל יכול לשחזר את ההצלחה מול איראן

אל"מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות מפא"ת אמר בכנס "המנהיגות הצעירה" של גלובס כי במערכת הביטחון עובדים על החזרת הביטחון של ישראל למקום בו הוא היה לפני ה-7 באוקטובר ● "יש פה הון אנושי מצוין שתמיד יאפשר למצוא את הפתרון להתקדם ולהגן על עצמנו"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית