גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך: על רקע משבר הקורונה - מה כדאי לדעת לפני שקונים כרטיס טיסה

האם אזהרות המסע מאפשרות לבטל עסקה מול חברת התעופה? ומה קורה ביעדים שאליהם כבר אין טיסות, דוגמת סין או הונג קונג? ● עו"ד אשר רוטבאום, המתמחה בענף התעופה, מסביר

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פוליסת הביטוח טריפ גרנטי של הפניקס נשארה מהבודדות שעוד אפשרה לבטח נסיעות בביטוח ביטול מכל סיבה - וכעת גם היא נחסמה לנוסעים. החברה מאפשרת לנוסעים לרכוש פוליסת ביטוח רק לנסיעות שמועדן מ-1 ביוני 2020 - בשלב זה ביטוח ביטול נסיעה ליעדים במזרח הרחוק לא אפשרי כלל.

השינוי במדיניות נובע מהתפשטות וירוס הקורונה. שאר חברות הביטוח דוגמת הראל כבר לא מאפשרות לרכוש את פוליסת ביטול הנסיעה מכל סיבה לאור התפשטות נגיף הקורונה ורבים שמבקשים לבטל את טיסותיהם. מי שהספיק לרכוש ביטוח ביטול טיסה כולל ליעדים במזרח הרחוק, לפני ההחלטה של הפניקס - עדיין יכול לבטל את הנסיעה בכפוף לתנאי הפוליסה.

יש לשים לב כי תנאים אלה בין השאר קובעים כי אם חברת התעופה ביטלה את הטיסות בקו עוד לפני שהלקוח ביטל את הטיסה דרך הפוליסה (דוגמת הטיסות מסין או מדרום קוריאה) - הביטוח אינו מכסה את הביטול, ואת ההחזר צריך לדרוש מחברת התעופה.

בפני הנוסעים עומדת כיום האפשרות לרכוש כרטיס טיסה לחו"ל שניתן לביטול רק דרך סוכני נסיעות או חברות התעופה שמאפשרות זאת, כל אחת לפי תנאיה - דוגמת אפשרות הביטול באל על לטיסות באירופה עד ליום הטיסה ואפשרות לבטל חופשות וטיסות דרך ישראייר או ארקיע שניתן לבטל עד שבוע לפני ההמראה. אתר סמארט אייר וחברות הקרוזים MSC מציעות לרוכשים חופשות ביטול דרך פוליסת טריפ גרנטי בהחזר של 80% - אפשרות זו עדיין קיימת בכפוף להסכמים של החברות הללו עם חברת הפניקס.

מה כדאי לדעת אם מזמינים כרטיס טיסה כיום? מעבר למבצעים של החברות השונות לביטול חינמי - האפשרות לביטול טיסה שנרכשת כיום אפשרית בחסות חוק הגנת הצרכן בכפוף לכמה תנאים. ראשית, כאשר מדובר בעסקה שנרכשת מרחוק, כלומר טלפונית או אינטרנטית, שנית, ניתן לבטל עד 14 ימים ממועד ההזמנה, ובלבד שמועד הטיסה רחוק לפחות 7 ימים ממועד הביטול. חברות הנסיעות גובות 100 שקל או 5% מכל כרטיס - וזאת בהתאם לחוק. החוק הזה חל על אתרים וסוכנויות ישראלים בלבד, כך שמי שמזמין טיסה באתר בינלאומי שאין לו נציגות בארץ (בוקינג למשל), לא יכול לבטל בחסות החוק הישראלי.

אם קונים באתרים בינלאומיים, כולל של חברות התעופה (דוגמת לואו קוסט), אפשר לבחור בכרטיס טיסה גמיש, כלומר כזה שחברת התעופה מאפשרת לבטל. רוב החברות מציעות 2-3 דרגות מחיר לכרטיסי טיסה כאשר את הזול לא ניתן לבטל כלל, וכרטיסים יקרים יותר יהיו גמישים לביטול - כל חברה ותנאיה. גם הזמנה של בתי מלון אפשרית בשני תעריפים - זול יותר ללא ביטול ויקר המאפשר ביטול. רצוי לבדוק מראש מהן מגבלות הביטול והאם הוא כרוך בקנס.

אם ברשותכם כרטיס טיסה שלא ניתן לבטל, שווה לבדוק מהו התשלום שדורשת חברת התעופה על שינוי שם, במקרה שיתאפשר לכם להעביר את הכרטיס למישהו אחר ולצמצם את ההפסדים.

וירוס הקורונה מוגדר כ"כוח עליון" בכל הנוגע לביטול טיסה ולהסכם שבין העוסק (סוכן הנסיעות למשל) והצרכן. מה עושים כשנוסע רוצה לבטל בגלל התפשטות הווירוס או בגלל שהוא נקלע לבידוד שלא ידע עליו מראש? או בקצרה - מי הצודק במקרה של ביטול טיסה שנכפה על נוסע? אין לכך תשובה חד-ערכית.

הנה סיפור ממחיש זאת: נוסע שחזר מנסיעת עבודה מתאילנד ונכנס לבידוד, נאלץ לבטל את חופשת הסקי שלו שנקבעה מראש, היות שהיא הייתה בטווח הימים שהוא עדיין שהה בבידוד. סוכן הנסיעות קיבל הודעה על ביטול חופשת הסקי בטווח של פחות משבוע, ולכן סירב להשיב ללקוח את כספו. מה שהציע הסוכן הוא שינוי לנוסע אחר, אלא שבפרק הזמן הקצר, הנוסע לא הצליח למצוא מי שיחליף אותו בחופשת הסקי. הנוסע מצדו צודק גם הוא - הבידוד הוא כורח מציאות שנכפתה עליו לפי הנחיה של משרד הבריאות, והוא לא רצה להפר אותו. מי צודק? שני הצדדים.

עו"ד אשר רוטבאום, המתמחה בענף התעופה, הסביר ל"גלובס" כי אין לכך תשובה חד-ערכית, ועם זאת יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון, ובראשם נושא של סיכול האפשרות לקיים את החוזה בין הצדדים - כלומר היה אפשר או לא לצאת לחופשה בנסיבות שנוצרו - מצד אחד הנוסע נדרש להיות בבידוד, מצד השני הטיסה התקיימה. נושא אחר הוא תום-הלב של הנוסע - האם הוא הודיע בפרק זמן מספיק לחברת התעופה או לסוכן הנסיעות כדי שיוכלו למכור את העסקה מחדש?

"המקרה שמתואר כאן נוטה לכיוון הנוסע", אומר עו"ד רוטבאום, "כשנכנס גם סעיף של 'עשיית עושר ולא במשפט'. הכוונה היא לבדוק האם סוכן הנסיעות העביר את הכסף שקיבל מהצרכן לספקים (חברת התעופה ובית המלון) - אם לא העביר, אז יש היגיון שהסוכן יחזיר את הכסף ללקוח. אם הסוכן מוכיח שכבר שילם לבית מלון ולחברת תעופה - ואני ממלית לדרוש אסמכתה לכך - הצרכן יצטרך לחשוב פעמיים האם ללכת לבית משפט במקרה כזה".

עו"ד רוטבאום מזכיר כי לפי חוק, הנוסעים שלא טסו זכאים לדרוש מחברת התעופה את מסי הנמל שהיוו נגזרת ממחיר הטיסה. 

האם אזהרות המסע מאפשרות לבטל עסקה? המדינה פרסמה אזהרת מסע לנסיעה לתאילנד - אלא שטיסות לתאילנד עדיין מתקיימות (אל על בטיסה יומית בינתיים). נוסע שרכש מבעוד מועד טיסה לתאילנד ורוצה לבטלה לאור אזהרת המסע - האם הוא זכאי להחזר כספו?

גם כאן משיב עו"ד רוטבאום כי נושא הסיכול צריך להיבחן, וכן יש לבחון האם אפשר לבטל את החוזה במסגרת סעיף 18 לחוק החוזים לטובת ביטול והשבה. גם כאן אין תשובה חד-ערכית, כשיש שני צדדים למטבע, ושניהם צודקים במידה - "בצד אחד יטען הנוסע כע המדינה היא שממליצה לו שלא לנסוע ליעד מסוים; ומצד שני יטענו מולו כי זו אזהרה שממליצה לא לנסוע, וכי לא מדובר באיסור מוחלט של המדינה, ולראיה - טיסות מתקיימות ליעד, ושדה התעופה פתוח. במקרה כזה טענת הסיכול לא מתקיימת, והנוסע יצטרך לכבד את ההסכם - אם יבחר שלא לטוס יישא בדמי הביטול לפי ההסכם שקובעת חברת התעופה".

מה קורה ביעדים שאליהם כבר אין טיסות, דוגמת סין או הונג קונג? "גם כאן הנסיבות בהתאם לסעיף 18 בחוק החוזים ייבחנו. כדי שהסעיף הזה יופעל, צריכים להתקיים שלושה תנאים מצטברים, בהם היעדר הידיעה על הנסיבות שמסכלות את העסקה, כלומר חוסר ידיעה על פרוץ הקורונה בעת רכישת הכרטיס, והאם הנסיבות מונעות את קיום ההסכם - כלומר קיומן של טיסות או ביטולן, והאם שדה התעופה היה פתוח. "במקרה של סין יש מקום לבוא ולדרוש את ביטול ההסכם והחזר כספי", אומר עו"ד רוטבאום.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

פרויקט נימבוס יחסוך מיליארדים למדינה, אך עלול להישאר ללא תקציב

החלקים שמקבלים עדיפות בהצעת התקציב הם ביטחון, תשלומי הריבית על החוב והתחייבויות נוספות ● ההשקעות שמטרתן לבנות את הכושר העתידי של המדינה עדיין נמצאות באזור האפור

ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע

ביטולי הטיסות הולידו הר תביעות, ובתי המשפט נותנים פסיקות סותרות

בעקבות ביטולי עשרות טיסות במלחמה, נוסעים רבים פנו לבתי המשפט כדי לזכות בפיצוי ● בחינת מספר פסקי דין מגלה החלטות סותרות, כשבחלקן בתי המשפט מאשרים את התביעות ובאחרות לא ● חברות התעופה: החוק בלתי ישים

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

רשות ני"ע אוסרת על שיווק פיקדון ה-S&P 500 של לאומי

בהמשך לחשיפת גלובס, בנק לאומי החליט לעצור את שיווק הפיקדון המובנה של לאומי, אשר עורר התנגדות עזה מצד קרנות הנאמנות ● ברשות צפויים לפרסם בתקופה הקרובה נייר עמדה המסדיר את המגבלות החלות על המוצרים המובנים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות ומצפה להורדת ריבית; מיקרוסופט איבדה גובה

הנאסד"ק עלה בכ-0.2%, הדאו ג'ונס התחזק בכ-0.9% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● מניית מיקרוסופט ירדה בכ-2.5%, בעקבות דיווח על כך שקיצצה את מכסות המכירה שלה לתוכנות AI ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● הביטקוין נסחר ביותר מ-93 אלף דולר

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי

אנשי קרן פיטנגו / צילום: יח''צ-יורם רשף

OpenAI רוכשת את נפטון של פיטנגו הישראלית

ענקית הבינה המלאכותית OpenAI רכשה אמש את חברת הבינה המלאכותית הפולנית נפטון, שהמשקיעה הראשונה בה היא פיטנגו, קרן ההון סיכון הישראלית של חמי פרס ורמי קאליש

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוס הון מגופים זרים והעלאת דמי ניהול: כך מנצל מיטב את הזינוק המטאורי במניה

זינוק של 1,000% במניית בית ההשקעות בשלוש שנים, תורגם לגיוס הון של חצי מיליארד שקל, בעיקר ממוסדיים זרים ● הדוחות של בית ההשקעות מלמדים כי הוא מעלה את דמי הניהול לכספים חדשים שנכנסים אליו בגמל, בניגוד למגמה בענף, אך עדיין הוא "זול" בממוצע

בורסות וול סטריט / צילום: Shutterstock

ענקית קרנות הסל מעריכה: ההזדמנויות הבאות - בבריאות ובשווקים המתעוררים

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

ישראל וארה"ב לקראת סגירת הסכם סחר: המכסים יופחתו, אבל לא באופן אחיד

לגלובס נודע כי הצוותים קרובים לחתימה על הסכם מכסים: השיעור יהיה נמוך מ־15%, אך עדיין לא ברור מה גובהו והוא ישתנה בין ענף לענף ● הסנונית הראשונה הגיעה השבוע עם חתימת הסכם סחר בתחום החקלאות, במסגרתו תעניק ישראל פטור ממכס לכ־300 פריטי מזון אמריקאי, תוך החרגת 28 מוצרים ● וגם: עסקת המטוסים של אל על ובואינג בסכנה, ויש לזה קשר למכסים

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

משרד הפנים בירושלים / צילום: Shutterstock, shutterstock

חברות שיתמודדו במכרזי הרשויות המקומיות יחויבו להצהיר על עבר פלילי

משרד הפנים מבטיח מנגנון שיחסום התמודדות של חברות תחת חקירה במכרזים עירוניים, לאחר שנים שבהן הרשויות המקומיות נמנעו מבדיקת עבר פלילי – בניגוד לנעשה בשירות המדינה ● זאת על רקע מספר פרשיות שחיתות ובעקבות לחץ ציבורי

ד''ר יפעת בן חי שגב / צילום: איל יצהר

ד"ר יפעת בן חי שגב עוזבת את חדשות 13, אך הפלונטר עדיין לא הותר

דירקטוריון חדשות 13 מתנהל זה זמן רב ללא יכולת הכרעה, בשל דד לוק שיצרו שניים מחבריה ● ההתפטרות העכשווית עשויה לפתור זאת, ולהוביל למינוי מנכ"לית קבועה

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

השטח יצטמצם והכללים יוקשחו: כללי הזיכיון החדשים של האוצר לים המלח

באוצר מגדירים את המכרז החדש לים המלח כ"הזדמנות היסטורית" לשינוי התנאים ומענה לביקורת כלפיו ● בנוסף לגידול ברווח המדינה והקמת מנהלת ייעודית, שטח הזיכיון יקטן, ייגבה היטל מים מהזכיין שיממן גם את קציר המלח

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

גוגל ואנבידיה ראש בראש: מי באמת מניית הטכנולוגיה הכי לוהטת בשוק?

מבט על ביצועי שתי המניות הטכנולוגיות בחודשים האחרונים מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● המשקיעים, שנהרו אחרי סמל כלכלת ה־AI, מעבירים את הכסף לענקית החיפוש ● הסיבה: מעבר מהשקעה בהבטחה להשקעה בביצועים מוכחים כמו התרחבות בתחום הענן ומנועי צמיחה חדשים

אוטובוס של אגד

בלי מקור תקציבי: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו בינואר הקרוב

נציג האוצר אמר הבוקר בוועדת הכלכלה שעליית מחיר התחבורה הציבורית ל-9 שקלים, שהייתה מתוכננת לינואר, תידחה ● באוצר יעדכנו בימים הקרובים לגבי המקור התקציבי לכך

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

הקרן שחתומה על שני אקזיטים בשבוע: "רצינו להוכיח לשוק"

קרן אלומה סיכמה על מכירת אקסלרה בחצי מיליארד שקל וחלק ממניותיה באסקו ● היו"ר אורי יוגב: "מחיר המניה שלנו מאוד ירד וחשבנו שאנחנו ‫צריכים להוכיח לשוק. זו ההוכחה האולטימטיבית"