גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איל וולדמן על מניפולציות בבחירות: "פעם היו עיתונים, היום יש גוגל ופייסבוק"

לאיל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, לא אכפת שחברות ההייטק יודעות עליו הכול ("לאנשים שחושבים על פרטיות יש מה להסתיר"), בטוח שהקדמה תיצור עולם הוגן יותר ("למחשבים אין דעות קדומות"), ומתייחס להעסקת פלסטינים: "אנחנו מורידים את רמת הפחד בין הצדדים"

איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס / צילום: יוסי צבקר
איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס / צילום: יוסי צבקר

הקדמה הטכנולוגית ושילוב של בינה מלאכותית בתחומים שונים מעוררים בקרב רבים את החשש כי תהיה לכך השפעה מופרזת על החיים של אנשים - מדעת הקהל ועד שוק התעסוקה. אם פעם החשש מהקדמה היה מאובדן מקומות עבודה, היום החשש כולל גם מניפולציות או הטיות שנגרמות כתוצאה משימוש בטכנולוגיה. איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, פחות מודאג.

"ככל שנתקדם יותר העולם יהיה יותר פתוח והוגן ויהיה בו פחות כסף שחור", אמר וולדמן בראיון שנערך במסגרת אירוע של ארגון הבוגרים של אוניברסיטת ת"א. "הקדמה והטכנולוגיה מאפשרים לנו להיות הרבה יותר יעילים, למשל במקום לחפש מונחים באנציקלופדיה אנחנו יכולים להיכנס לגוגל, גם אם אנחנו בזמן טיסה. במקביל גם מתכנתים אותנו - קובעים לנו לאן ללכת ובאיזה אמצעים, למשל באמצעות שירותי התחבורה מוביט או Via, או ששמים לנו מודעה למוצר שחיפשנו באינסטגרם או בפייסבוק".

זה לא בהכרח דבר חיובי.

למה? בשבילי זה מאוד חיובי. אם הם רואים שאני מחפש מעיל עור והם רואים שאני עובר ליד איזה קניון, אז הם יכולים לברר שיש בחנות את המידה. הם גם יודעים כמה אני שוקל ואם השמנתי או לא השמנתי. לאנשים שחושבים על הפרטיות שלהם יש מה להסתיר, ופה השאלה היא מה הם רוצים להסתיר. מי שיעשה יותר מניפולציות שיווקיות יעשה יותר כסף. מידע זה כוח. בעבר נדל"ן היה הדבר הכי יקר, לאחר מכן אנרגיה והיום המשאב היקר זה מידע. הוא מאפשר לשלוט על תחומים רבים ולעשות יותר כסף".

אנחנו לפני בחירות. הטכנולוגיה והמידע גם מאפשרים לעשות מניפולציה על דעת קהל, למשל ברשתות החברתיות.

למה זאת בעיה? בעבר היו שלטי חוצות, ולמי שהשתלט על שלטי החוצות במרכז ת"א היה סיכוי גבוה יותר לנצח. 80% ממשקי הבית היו קוראים עיתון והיה ניתן לעשות בעיתונות שטיפת מוח. היום, במקום רדיו ועיתונות, יש לך את פייסבוק וגוגל".

אז החלפנו עיוות בעיוות?

"אני לא רואה בזה עיוות. אני חושב שעסקים זה דבר טוב ושפייסבוק וגוגל הן פלטפורמות מדהימות שמאפשרות להרבה גופים לעשות מה שהם רוצים לעשות. אתה צריך להיות מודע לכללי המשחק, אחרת תפסיד. אם אתה מודע לכללים ויש לך יותר כוח ומידע אתה תנצח".

"מחשבים לא מתעסקים במה יגידו עליהם"

וולדמן כן מתייחס לחשש מפני נפילת הטכנולוגיה בידי גורמים שליליים ולצורך ברגולציה שתדאג לאזרחים. "הטכנולוגיה תאפשר לעשות דברים שאנחנו עדיין לא חושבים עליהם. היא תשפיע על מערכת המשפט, על מכוניות אוטונומיות, על בחירות ועוד, אבל צריך רגולציה שתדאג שהיא תיפול לידיים הנכונות", אמר וולדמן.

וולדמן נתן כדוגמה את תחום המשפט. "בעתיד יהיה אפשר לפתח אלגוריתם שיידע להגיד איך אפשר לנצח תיקים שמתנהלים בבתי משפט. המחשב ינתח את סיכומי השופטים, ויידע איזה טיעונים עורכי הדין צריכים להציג בפני השופטים כדי לשכנע אותם. במקום הסטאז’רים שעובדים בלילות, מחשב יעשה את זה בעשרות שניות. רק צריך לוודא שזה לא יפול לידיים של הפשע המאורגן, כדי שלא ינצח במשפטים נגדו".

זה לא רק מאפיה ופשע מאורגן. אלגוריתמים יכולים לכלול הטיות.

"אם מתכנתים אותם בצורה הוגנת, אז המחשבים מאוד הוגנים. אין להם דעות קדומות כמו לאנשים. באופן כללי מחשבים הם יותר קרי רוח והוגנים, והם לא כמו אנשים שחושבים מה יגידו עליהם ומה יחשבו עליהם בבית. ההנחה היא שנתונים הם אובייקטיביים לחלוטין, והשאלה היא מה אתה עושה איתם".

"המנהיגים שלנו מלבים את הפחד"

חברת מלאנוקס מעסיקה עובדים במרכזים שונים ברחבי הארץ - יוקנעם, תל אביב, רעננה, קריית גת, תל חי וירושלים. בנוסף, היא מעסיקה כ-150 פלסטינים בגדה המערבית ובעזה. "חלק גדול מההייטק מתרכז בת"א. הרבה יותר קל לנהל את החברה כשרובה יושבת בבניין אחד, כפי שאפשר לראות בצ’ק פוינט, וגיל שויד הוא חבר מאוד טוב שלי. אנחנו עובדים בכל העולם. היה טוב יותר אם עוד חברות, למשל איירון סורס ואאוטבריין, היו יוצאות לפריפריה. זה משהו שצריך ללמוד לעשות, אבל פשוט צריך לקבל את ההחלטה שאתה יכול לעבוד באופן מבוזר".

ספר על המרכז פיתוח ברוואבי ועל העבודה המשותפת עם הפלסטינים.

"הכרתי את איש העסקים הפלסטיני בשאר אל-מסרי לפני כעשר שנים, ואז התחלנו לשתף פעולה. היום כבר יש לנו 150 עובדים ברוואבי, שכם, חברון וגם בעזה. אני חושב שאנחנו החברה היחידה שמעסיקה עובדים בעזה. יש שם אנשים מדהימים. לפני כמה חודשים הבאנו 60-70 אנשים מהגדה ליפו לעשות סיור, היו שם אנשים בני 25-30 שזאת הייתה הפעם הראשונה שהם ראו את הים. הם מתים מפחד מישראלים, ואנחנו מפחדים מהם. המנהיגים שלנו מלבים את הפחד אבל החלטנו שאנחנו רוצים לשבור את זה. אנחנו רואים את היחסים בין המהנדסים שעובדים ביחד - יש חיכוך חיובי. מדברים על כדורגל, על ילדים, ועל בדיחות. ככל שניצור את החיכוך החיובי בין העמים, דברים יותר טובים יקרו ונוריד את רמת הפחד. אנחנו לא פוליטיקאים אז לא נעשה שלום אבל אנחנו בהחלט יכולים להשפיע על דעת הקהל שתקרב אותו. הבאנו לרוואבי ארבע-חמש חברות ישראליות ועוד חברה אמריקאית גדולה".

מה בעצם התפקיד של חברה עסקית מול החברה (Society) שבה היא פועלת?

"הייתי בשבוע שעבר בארוחת ערב בקרן הון סיכון ודיברתי לפני המנכ"לים של הסטארט-אפים. עלה הנושא של אחריות חברתית ואני רואה סטארט-אפים שמתחילים לדאוג לחברה לפני שהם בעצמם רווחיים. אני חושב שקודם כל מנכ"ל צריך להיות הכי רווחי. אחרי שהחברה מתחילה להרוויח הרבה כסף אז ניתן לחשוב מה לעשות למען החברה. אם תעשה את זה קודם, אז לא תהיה בפוקוס של צמיחה ואם החברה לא תהיה בריאה, גם ככה לא תוכל לתרום לחברה". 

"וירוס הקורונה עשוי להוות בעבורנו הזדמנות"

חברת מלאנוקס מפתחת מוצרי תקשורת שמהווים בסיס להעברת כמויות אדירות של מידע במהירות גבוהה. המוצרים שלה מהווים חלק מהבסיס הטכנולוגי שעליו מריצים אלגוריתמים של בינה מלאכותית. לפני כשנה הודיעה חברת אנבידיה האמריקאית על רכישת מלאנוקס תמורת 6.9 מיליארד דולר. האישורים הרגולטוריים לעסקה עדיין לא התקבלו, ו-וולדמן ציין כי שתי החברות עדיין ממתינות לאישור של הרגולטור הסיני, האחרון שטרם נתן אישור.

בימים אלו מושפעת תעשיית הטכנולוגיה מווירוס הקורונה, הן בגלל הצרכנים הסיניים והן מכיוון שבסין ממוקמים מפעלי ייצור רבים. "לא נעים לי להגיד, אבל זה משפיע עלינו באופן חיובי. אנחנו תמיד מפחדים מבעיות כאלו מכיוון שהיה לנו את הצונאמי ביפן ונשרף לנו מפעל באסיה", אמר וולדמן. "לכן אנחנו תמיד מייצרים בולמי זעזועים מבחינת מלאים כדי שתהיה לנו רציפות באספקה. גם לפני ראש השנה הסיני אנחנו תמיד בונים מלאים כי אנחנו יודעים שיהיו בעיות - 25% מכוח העבודה הסיני לא חוזר לעבוד אחרי החג".

"יש לנו בסין הרבה ייצור והרבה לקוחות. יותר מ-25% מההכנסות שלנו באות מסין. יש לנו רק שני מפעלים שלא חזרו ל-100% והעברנו חלק מהם לאינדונזיה, הודו וטאיוואן. לא נפגע באספקה ללקוחות שלנו. מהצד השני, אנחנו רואים שדווקא הרבה גופים, גם בסין, נערכים לבנות חדרי מחשב כדי שיהיה אפשר ללמוד ולעבוד מהבית ואז צריך ענן יותר גדול. אנחנו רואים גידול בהזמנות כדי לבנות עננים יותר גדולים ויותר יעילים. בנוסף גם בונים מחשבי על כדי למצוא את החיסון לקורונה אז אולי אפילו קצת נהנה מהסיפור הזה".

***גילוי מלא. הראיון נערך על ידי עיתונאי "גלובס" עמרי זרחוביץ', במסגרת אירוע של ארגון הבוגרים של אוניברסיטת ת"א, ללא תמורה.

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דיווחים: לפחות 3 הרוגים בתקיפה ישראלית בדרום לבנון

כלי תקשורת לבנוניים מדווחים על לפחות 3 הרוגים בתקיפה ישראלית באל-ג'בין • ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן • נמשך המבצע בנור א-שמס, עשרה מחבלים חוסלו •הפצצה בבסיס מיליציות פרו-איראניות בעיראק, גורמים ישראלים ואמריקנים: לא קשורים לתקיפה • שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • כל העדכונים

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו''ל / צילום: Shutterstock

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל

אנו עומדים בקצה מכתש, צופים בשמש זורחת מעל הר, מבקרים ביערות הגשם, צופים בגלים המתנפצים - ומשהו עמוק מתרחש בקרבנו ● ואז אנחנו חוזרים הביתה, לשגרה, והכול מתפוגג ● אבל זה לא חייב להיות ככה ● ארבעה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הניצוץ

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"