גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נגיף הקורונה ממשיך להתגלגל, והעתיד של תעשיית הרכב נראה קודר

ככל שמתפתח משבר הקורונה, ברור שלא מדובר ב"מכה קטנה בכנף" של תעשיית הרכב ושל שוק הרכב הישראלי, אלא בפוטנציאל לשינוי כללי המשחק בטווח הקצר והבינוני ● מה יקרה לאספקה הסדירה, איך ישפיע המשבר על מחירי הרכב, ולמה האוצר הוא הנהנה העיקרי מצניחת מחירי הנפט?

מפעל רכב מושבת של GM בקוריאה הדרומית / צילום: רויטרס, Yonhap News Agency
מפעל רכב מושבת של GM בקוריאה הדרומית / צילום: רויטרס, Yonhap News Agency

ביום שישי האחרון שחררה קבוצת דיימלר הגרמנית, אחת החברות העשירות והיציבות בתעשיית הרכב הגלובלית, הודעה קצרה. "המצב שנוצר בעקבות משבר וירוס הקורונה עשוי להשפיע לרעה לא רק על היקף המכירות אלא עשוי ליצור השפעות לוואי מהותיות על הייצור, שוק הרכש ושרשרת האספקה".

דיימלר היא אחת השחקניות הבודדות בתעשיית הרכב, ששברו את קשר השתיקה ביחס למשבר הקורונה ואף ניסו לתמחר את השפעתו. כל שאר יצרניות הרכב הסתפקו עד כה בהודעות כלליות ומעורפלות בנוסח "עוקבים מקרוב", "בודקים חלופות" וכדומה. רבים עדיין תולים תקווה בהודעות הרשמיות על חזרה מדורגת לעבודה במפעלי הייצור בסין, שמשחררים מדי פעם כלי התקשורת הממשלתיים.

אבל אווירת המצוקה, שממשיכים לשדר כלי תקשורת פנימיים בתוך סין, והקצב שבו מתפשט כרגע המשבר לאזורים נוספים בעולם המתועש - ובראשם קוריאה הדרומית - ממחישים שהמשבר רחוק עדיין מסיום וכך גם השפעותיו החזויות על שוק הרכב.

לפיכך כנראה שצריך להשליך לפח את התחזיות המוקדמות לגבי ביצועי שוק הרכב הישראלי ב-2020 ולנסות לאמץ מודל חיזוי שונה שמבוסס בינתיים על הטווח הקצר. נקדים ונאמר, שבחיזוי שלנו שמרנו על זכות ההדחקה והתייחסנו להשפעות חיצוניות בלבד על השוק תוך התעלמות מהתסריט של זליגה ישירה של משבר הווירוס לישראל, חס וחלילה, מה שישנה כליל את חוקי המשחק.

אספקת רכב: בינתיים, ללא הפרעה

למרות הצפי לשיבושים קשים בייצור הרכב הגלובלי כתוצאה מהמשבר הסיני, בדיקה שערכנו בקרב מספר יבואני רכב מרכזיים, שנמצאים בקשר הדוק עם היצרנים, מעלה שבטווח הזמן המידי, כלומר הרבעון הראשון ורוב הרבעון השני, לא צפויים עיכובים מהותיים באספקה של כלי רכב חדשים לשוק הישראלי.

הסיבה היא שרוב היבואנים בארץ פתחו את 2020 עם מלאים גדולים, כמקובל בתחילת כל שנה, ושהזמנות של רכב חדש למלאי אורכות בדרך כלל כחודשיים-שלושה משלב ההזמנה ועד להגעת הרכב לארץ. לפיכך רוב ההזמנות ששלחו היבואנים בארץ עבור הרבעון השני, כבר יוצרו ועושות את דרכן ארצה או נמצאות בשלב מתקדם בצנרת הייצור. לפיכך הם לא יושפעו מהשיבושים הבלתי נמנעים בשרשרת האספקה של התעשייה.

עם זאת אספקה סדירה של רכב ברבעון השלישי ואילך כבר נמצאת תחת סימן שאלה ותלויה במשך המשבר ובחומרתו. ככל הידוע לנו רוב היצרנים, כולל יצרני הרכב היפנים והדרום קוריאנים, ממשיכים לקבל הזמנות חדשות לייצור אם כי חלקם מתריעים על דחיות אפשריות במועדי האספקה.

אבל אנחנו נמצאים כרגע בטריטוריה בלתי צפויה והמודל של קוריאה הדרומית ממחיש באיזו מהירות יכול המצב להתדרדר. קונצרן יונדאי מוטורס, שמספק למעלה מ-30% מהביקוש לרכב חדש בישראל, כולל המותגים יונדאי וקיה, ספג החודש לא מעט שיבושי ייצור בגלל מחסור בחלפים, שמיוצרים בסין. בשבוע שעבר נראה היה שהבעיה נפתרת והייצור של ספקי המשנה בסין מתחיל להתאושש אבל אז החלה תעשיית הרכב הקוריאנית להיכנס למעגל שני של משבר, הרבה יותר חמור, כתוצאה מהתפשטות הווירוס בקוריאה עצמה.

בינתיים אין לנו מידע על השפעה ישירה ומידית של המשבר על ייצור הרכב אבל אזורים נרחבים ב"חגורה התעשייתית" של קוריאה הדרומית, שבהם ממוקמים עשרות ספקים מקומיים של תעשיית הרכב המקומית נמצאים כיום תחת הסגר וסובלים ממצוקת כוח אדם. לפיכך ההשפעה על שיבושי הייצור עשויה להיות הרבה הפעם יותר נרחבת וממושכת.

במאמר מוסגר נציין, שלמרות שחלק לא מבוטל מכלי הרכב הקוריאנים מגיעים לישראל ממפעלים באירופה, אלה עדיין חשופים לאספקה שוטפת של רכיבי מפתח שמיוצרים ומיוצאים מקוריאה.

מחירי הרכב: לחץ לירידה בטווח הקצר

לפחות בטווח הקצר, קיימים בשוק הרכב הישראלי לחצים גדולים להורדה רוחבית של מחירי הרכב החדש וזאת מכמה סיבות, שחלקן אינן קשורות - לפחות לא ישירות - למשבר הווירוס הסיני. המרכזית היא צניחת שערי מטבעות יבוא הרכב ביחס לשקל לשערי שפל. מטבע הדברים האירו זוכה לרוב הכותרות בשל צניחה דרמטית של כ-9.2% ביחס לשקל ב-12 החודשים האחרונים. אבל גם שער הדולר קרס ב-12 החודשים האחרונים בכמעט 5% ושער היאן ירד ב-5.3% ב-12 החודשים האחרונים, ובצורה משמעותית הרבה יותר ביחס לדולר.

בשוק הרכב הישראלי, שכולו מבוסס על יבוא במט"ח, ושסופג בדרך "מכפיל כוח" בדמות מיסוי אגרסיבי על מחירי היבוא, השינויים הללו אמורים היו להתבטא בהורדה משמעותית של מחירוני הרכב הרשמיים. זה לא קרה בגלל נימוקים, שמוכרים לנו היטב: "היצרנים מעלים את מחירי הרכב כדי לפצות את עצמם"; "אנחנו מבצעים הגנות שער, ששוחקות את הרווח משינוי שערי המטבע"; "אנחנו מגלגלים את ההוזלות לשוק בצורה עקיפה"; וגם "חברות הליסינג הן הנהנות העיקריות".

כל הנימוקים הללו תקפים במידה כזו או אחרת, בהתאם ליבואן, ובהחלט אפשר לראות האצה בהוזלות עקיפות באמצעות מבצעי מכירות אגרסיביים ומוגבלים בזמן כביכול שמציעים מימון מסובסד משמעותית והטבות אבזור, שאינן נוגעות למחיר.

אבל אם מגמת שחיקת שערי המטבעות תימשך ואף תתעצם בשל משבר הווירוס, נראה שגם הטאבו של "לא נוגעים במחירונים" יישבר. בעיקר אם יורעו תנאי המאקרו וייפגע הביקוש הטבעי של שוק הרכב הישראלי כתוצאה מהפגיעה בשוקי ההון הגלובליים ובביצועים העסקיים של חברות עם ציי רכב גדולים. במקרה כזה היבואנים ינצלו את כרית הרווחיות שיוצרים שערי המטבע כדי לנסות ולייצב את הביקוש בשוק.

השבוע קיבלנו דוגמה עד כמה התאמה ריאלית של מחירי הרכב לשערי המטבע הנוכחיים עשויה לשנות את כללי המשחק כאשר אורכיד מוטורס, יבואנית פורשה, הודיעה כי היא מתרגמת את ירידת שער האירו להוזלה רשמית של המחירונים לצרכן.

התוצאה היא ירידה של עשרות עד מאות אלפי שקלים במחירים של דגמי מפתח ופרסום מחירונים חדשים, שמציבים את יצרנית הרכב האקזוטי בתחרות מחירים עם מותגים הרבה יותר עממיים יחסית. במילים אחרות דגמים של פורשה יותר זולים מדגמים מקבילים של אאודי, מרצדס וב.מ.וו. בינתיים פורשה היא הצדיקה היחידה, אבל זו דוגמה לשינויים שיכולים לקרות בשוק אם וכאשר יועברו הפרשי השער ישירות לכיסי הלקוחות.

מחירים בטווח הבינוני הארוך: מגמות צולבות

בטווח הארוך יחסית, מהמחצית השנייה ואילך, מגמת מחירי הרכב החדש בישראל תלויה במשך המשבר הגלובלי ובהשפעתו על הביקוש וההיצע בשוק הרכב העולמי, והאירופאי בפרט. מצד אחד אפשר להניח, שיצרני הרכב ירצו לפצות את עצמם על הפגיעה העסקית הקשה כתוצאה מאובדן משמעותי של מכירות בשוקי המזרח וירידה ברווחיות - ראו הצהרת דיימלר בפתיחה.

הם גם ניצבים בפני קשיי אספקה גדלים והולכים של חלפים, ואולי גם של חומרי גלם, בחודשים הקרובים. הנה דוגמה אחת: סין מספקת כמעט ארבע חמישיות מהביקוש העולמי של מגנזיום, שתעשיית הרכב היא צרכנית גדולה שלו. סין מתקשה כיום לחדש את הפקתו ושינועו בשל מחסור בכוח אדם ואין כמעט בעולם מקורות אספקה חלופיים. גם מחירי התובלה הימית והאווירית לרכב וחלפים צפויים לעלות משמעותית כתוצאה מהפגיעה בחברות התובלה.

מצד שני הירידה בביקוש לרכב בשוקי המפתח בדרום מזרח אסיה יוצרת עודף כושר ייצור פוטנציאלי ומפנה משאבים לטובת שוקי יצוא אחרים. המשבר באיטליה אפילו יותר מוחשי ואם הוא לא ייבלם תוך זמן קצר, ואף יתרחב חלילה, צפויה פגיעה קשה בביקוש לרכב חדש ובמערך השיווק הלוגיסטיקה לרכב בתוך המדינות העשירות של אירופה. ממש בחצר האחורית שלנו. לפיכך האינטרס המיידי של היצרנים יהיה להעיף מלאים החוצה, בעיקר לשוקי יצוא מבודדים כמו ישראל, תוך הורדת מחירים.

מה תהיה ההשפעה של הלחצים הצולבים הללו על מחירי הרכב בטווח הזמן של עוד שניים-שלושה רבעונים? הניחוש שלנו טוב כמו של כל אחד אחר.

מחירי הדלק: האוצר עושה קופה

בתיאוריה, למחירי הדלק יש השפעה מהותית על שוק הרכב. עלייה משמעותית במחירי הדלק נוטה להקטין את הנסועה, מאיצה את החיפוש אחרי כלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית ומקטינה את הביקוש לרכב בכלל. ירידה במחירים משפיעה בכיוון ההפוך.

מאז תחילת המשבר מחירי הנפט והגז בעולם נמצאים בצניחה חופשית, בעיקר בשל קריסת הביקוש בסין - אחת מיבואניות הנפט והגז הגדולות בעולם. בכל העולם זה כבר מתבטא בירידה ניכרת במחירי הבנזין והדיזל בתחנות ומספק גורם מייצב לשוק הרכב.

בישראל, לעומת זאת, שבה המשקל של מחירי הנפט עצמם זניח ביחס למיסוי הכבד (כ-64% ממחיר כל ליטר כיום), הנהנה העיקרי מצניחת מחירי האנרגיה יהיה האוצר שמן הסתם כבר עושה קופה החודש מהמשבר. לא נופתע כלל ועיקר אם מרכיב המיסוי במחיר ליטר בנזין לצרכן בישראל יזנק בחודש מרץ לסביבות 70% ואולי למעלה מכך.

אחרי תחזיות כל כך קודרות נסיים עם שתי נקודות אור. הראשונה היא שמחירי סוללות הליתיום - המרכיב היקר ביותר בכל רכב חשמלי - התרסקו מאז תחילת המשבר בעשרות אחוזים בגלל ירידת הביקוש בתעשיית הרכב הסינית וצנחו מכ-190 דולר לקילוואט שעה לאזור ה-150 דולר. זו כמובן השפעה קצרת טווח אבל אם יצרנים מובילים ימנפו אותה ויאגרו מלאים, התוצאה עשויה להיות הפחתה משמעותית במחירי הרכב החשמלי בטווח הזמן הבינוני.

הנחמה השנייה היא שזיהום האוויר התעשייתי והתחבורתי בסין, שהוא אחד התורמים המרכזיים להתחממות הגלובלית, צנח החודש לרמה הנמוכה ביותר מזה שש שנים. כך שדובי הקוטב יכולים בינתיים לנשום לרווחה. והעיקר שנהיה בריאים. 

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון