גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחית האתיקה על הנשיאה נאור בפרשת אפי נוה: "גם אנשים ישרים משתתפים לפעמים במעשים לא ראויים"

המומחית לאתיקה, ד"ר לימור זר-גוטמן, ניתחה את תמליל עדותה במשטרה של נשיאת העליון בדימוס מרים נאור בפרשת אפי נוה והוועדה למינוי שופטים • אף שאינה מטילה ספק ביושרה של הנשיאה, היא מסבירה כיצד יכלה נאור להפסיק את ההתנהלות ומדוע לא עשתה זאת בזמן אמת

מימין לשמאל: אפי נוה, אסתר חיות, אביחי מנדלבליט, מרים נאור ואיילת שקד בכנס שנת המשפט ב־2018 / צילום: שלומי יוסף
מימין לשמאל: אפי נוה, אסתר חיות, אביחי מנדלבליט, מרים נאור ואיילת שקד בכנס שנת המשפט ב־2018 / צילום: שלומי יוסף

מילים ביקורתיות רבות נכתבו ונאמרו בשבועות ובחודשים האחרונים על הליקויים בעבודת הוועדה לבחירת שופטים. במרכז הביקורת עמדה פרשת מינויה של אסתר (אתי) כרייף לשופטת בזמן שניהלה מערכת יחסים אינטימית עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד אפי נוה, ותוך שנוה פעל לקידום המינוי שלה. כידוע, השניים חשודים בעבירות של מתן וקבלת שוחד, בהתאמה.

אבל הביקורת לא נעצרה בנוה או בכרייף. היא נמתחה, בין היתר, גם על שר האוצר משה כחלון, חבר הוועדה לבחירת שופטים, לאחר שהתברר כי אחרי מינויה לשופטת היו לו יחסים קרובים עם כרייף; כמו גם על שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, שכרתה ברית עם אפי נוה וישבה בראשות הוועדה לבחירת שופטים בתקופה הרלוונטית.

תשומת-לב פחותה הוקדשה לאחריותם של שופטי בית המשפט העליון שהיו חברים בוועדה לבחירת שופטים בתקופת שקד-נוה, ובראשם נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור. זה קרה בצדק. קודם כל משום שיחסי נוה וכרייף - ולהבדיל, יחסי כחלון-כרייף - לא היו ידועים לנאור ולחבריה, וגם משום שנאור ועמיתיה לעליון סלדו גם בזמן אמת מאופן התנהלותם של כמה מחברי הוועדה האחרים.

"העדות במשטרה היא מסמך מטלטל"

ואולם יש מי שרואה את הדברים אחרת וסבור כי לנאור, שגם מסרה עדות במשטרה במסגרת חקירת פרשת נוה-כרייף, יש אחריות לא מעטה למה שקרה. ד"ר לימור זר-גוטמן, מומחית לאתיקה וראש המרכז לאתיקה ואחריות מקצועית של עורכי הדין על-שם וינר במכללה למינהל, אומרת כי תמליל העדות של הנשיאה נאור במשטרה הוא "מסמך מטלטל שמוכיח מה שמחקרים רבים בתחום של אתיקה התנהגותית (behavioral ethics) טוענים כבר שנים - שבמצבים מסוימים גם האדם הכי ישר (וכזו היא ללא ספק מרים נאור) יהיה שותף למעשים לא ראויים".

לדברי ד"ר זר-גוטמן, בגלל הטיות קוגניטיביות שקיימות אצל כולנו, הנשיאה נאור לא פעלה בזמן אמת לעצור את המעשים הלא ראויים שנעשו בוועדה לבחירת שופטים, בפעולה או בשתיקה.

תמליל העדות של הנשיאה נאור, שהייתה שותפה לוועדה לבחירת שופטים בתקופה שבה מונתה השופטת אתי כרייף, נחשף לאחרונה בידי העיתונאית שרון שפורר באתר "המקום הכי חם בגיהנום". נאור העידה במשטרה כי ידעה שנוה, שלא היה חבר בוועדה, היה למעשה הדמות הדומיננטית בה: "כך הוצג לי. על פיו יישק דבר. זה הגיע בעיקר מאילנה (עו"ד אילנה סקר - נציגת לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים שמונתה על-ידי אפי נוה, ח"מ). לעתים התווכחתי עמה. זה עמד להשקפתי בסתירה לסעיף 6א לחוק בתי המשפט, הקובע כי נציגי הלשכה בוועדה צריכים להיות עצמאיים".

עוד אמרה נאור בעדותה במשטרה: "אני מעולם לא כינסתי שופטים כדי לדון במועמדים (לשיפוט). מותר לדבר ולהתייעץ עם מי שיכול לתרום מידע, אבל לא התכנסנו לגבי מועמדים. ניתן ללמוד על הדומיננטיות של נוה גם בישיבות ובשיחות האחרות שנוהלו בפניי".

"היו לה אמצעים לעצור את זה"

ד"ר זר-גוטמן אומרת כי מעדות זו עולה כי נאור ידעה, אך לא פעלה לעצור את המעשים הלא ראויים שהתנהלו לאורך תקופה ארוכה שבה מינתה הוועדה 300 שופטים, שהם כמעט מחצית מכלל שופטי ישראל. מעשים שלפי הגדרתה בחקירה גם מנוגדים לחוק, הדורש מחברי הוועדה "לא להיות מחויבים להחלטות הגוף מטעמו הם חברים בוועדה".

איך קורה שאישה ישרה ומנוסה כמו הנשיאה נאור מבינה שהוועדה פועלת באופן בעייתי, והיא ממשיכה להגיע לישיבות הוועדה ולשתף פעולה עם המעשים האלה שנמשכו לאורך זמן?

ד"ר זר-גוטמן: "בכל הכבוד, אני לא מקבלת את ההסבר שמסרה נאור בחקירה, שלפיו 'אני לא יכולתי לעצור את זה'. לעמדתי, היו בידי נאור הדרכים לעצור את זה. למשל, שלושת נציגי בית המשפט העליון יכלו להפסיק להגיע לישיבות הוועדה, עד שנוה ימשוך ידו ממנה. כנשיאה היא יכלה להפעיל לחץ על נוה, בכך שהייתה אוסרת על שופטים ליטול חלק בפעולות ובכנסים של הלשכה. בדיוק כפי שנהג בזמנו נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק למול ראש הלשכה דאז, שלמה כהן, כאשר האחרון הפעיל את משוב השופטים בניגוד לעמדתם (מה שכונה אז 'חרם השופטים'). דמיינו איך היה נראה הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, בו חזינו כולנו בתוכנית 'עובדה' שחשפה את כוחו של נוה, ללא שופטים - ותבינו כמה כוח היה בידי הנשיאה נאור".

זר-גוטמן אומרת כי לפי המחקרים בתחום של אתיקה התנהגותית, הסיבה הראשונה להתנהגות של נאור היא "עיוורון משתלם", שלפיו אנו נוטים להתעלם ממעשים לא ראויים היכן שמשתלם לנו לא לראות מעשים אלה. "כפי שנאור מעידה, הוועדה לא פעלה זמן רב, ונוצר מחסור אקוטי של שופטים, דבר שבוודאי הגביר את העומס השיפוטי - עניין כואב שהנשיאה צריכה מתוקף תפקידה לטפל בו. מסיבה זו השתלם לנאור להעלים עין מהפעילות הלא ראויה בוועדה, כי כך הוועדה פעלה מהר ואיישה את 300 התקנים ונתנה מענה לבעיית העומס. האינטרס שלה כנשיאה גרם לה לא לראות ולא להתמודד עם הדרך העקומה והלא חוקית בה פעלה הוועדה".

ד"ר זר-גוטמן מוסיפה ואומרת כי נאור גם לקתה ב"עיוורון עקיף", שלפיו אנו נוטים להתעלם ממעשים לא ראויים היכן שמישהו אחר מבצע אותם ולא אנו נדרשים "ללכלך את הידיים". "המעשים נעשו על-ידי חברי הוועדה האחרים, לא על-ידי נאור עצמה או שני השופטים האחרים בוועדה, ולכן קל היה לה להתעלם ולא לעצור את פעילות הוועדה".

לטענת זר-גוטמן, סיבה שלישית על בסיס המחקרים תראה שהנשיאה נאור גם לקתה בנטייה לא להבחין במעשים לא ראויים (ולפי החשד אף לא חוקיים) כאשר זה קורה בהדרגה. "בדיוק כמו הצפרדע שלא קופץ אם מכניסים למים חמימים ומעלים את החום בהדרגה, כך גם אנו מתרגלים למעשים לא ראויים שהופכים בהדרגה למעשים לא חוקיים שהופכים למעשים לא חוקיים מבלי שנשים לב. ניתן לשער כי מעורבות נוה בוועדה הלכה והחמירה לאורך ציר הזמן, בעיקר כשהוא נוכח לדעת שאיש לא עוצר אותו, והנשיאה נאור פסעה במדרון החלקלק הזה מבלי משים".

זר-גוטמן מציינת כבעיה נוספת את היעדר השקיפות שאופף את עבודת הוועדה לבחירת שופטים. לדבריה, "בכל הנוגע למניעת התנהגות לא ראויה, אור השמש הוא מונע מצוין. אין לי ספק כי יותר שקיפות הייתה מחייבת את הנשיאה נאור לפעול למגר את האופן הלא ראוי בו פעלה הוועדה. כמובן ששקיפות הייתה מדרבנת גם את יתר חברי הוועדה לנהוג בדרך ראויה".

זר-גוטמן מסכמת ואומרת כי "אין בסיבות אלה כדי לפטור את כבוד הנשיאה נאור מאחריות ציבורית למה שאירע, אלא להאיר את ההטיות שהובילו אותה להתנהגות זו ולהראות בכך את הצורך הדחוף לשנות את נהלי עבודת הוועדה ואולי גם את הרכבה, כדי לגבור על כשלים אלה ולהבטיח שמעשים כאלה לא יישנו". 

הרשות השופטת: "רק איכות המועמד קובעת"

תגובת הרשות השופטת: "דברי הפרשנות של המרואיינת אינם משקפים את התנהלות הדברים ביחס לשופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים. אמת-המידה היחידה המנחה ואשר הנחתה תמיד את השופטים בוועדה לבחירת שופטים היא האיכות המקצועית של המועמד, והשופטים החברים בה אינם מתעלמים ממעשים לא ראויים כאשר אלה ידועים להם. השופטים החברים בוועדה פועלים על-פי שיקול-דעתם העצמאי תוך כיבוד החוק.

"הצורך להגיע להסכמות בין חברי הוועדה לבחירת שופטים מעולם לא הוסתר. הוא עומד בבסיסה של הוועדה לבחירת שופטים, אשר מורכבת מגורמים שונים אשר לא פעם חלוקים ביניהם. הדבר מתבטא, בין השאר, במכתבה של נשיאת בית המשפט העליון דאז מרים נאור לשרה שקד מנובמבר 2016 שהובא לידיעת הציבור:

"הנחת ההצעה לשינוי הרוב הנדרש בוועדה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'... מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי העליון החברים בוועדה, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'... אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות. כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל-פי החוק".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינם של אפי נוה ואתי כרייף הם בעיצומם. השניים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם זכות החפות.

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה