גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפנטזיה של גרמניה: כלכלת-מימן שתתבסס על אנרגיה בלתי מזהמת

גרמניה מהמרת על כלכלת המימן כחלק מהעתיד האנרגטי של המדינה, מה שעשוי להשליך על יצירת תחומי עסקים חדשים, פיתוחים טכנולוגיים, סובסידיות ממשלתיות ועוד ● חבר במפלגת השלטון: "אנו מעוניינים לשלוח מסר ברור לעולם, לפיו גרמניה עומדת להיות מספר אחת בפיתוח טכנולוגיית מימן"

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בביקור בפארק טורבינות בקרמפין / צילום: Gero Breloer, Associated Press
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בביקור בפארק טורבינות בקרמפין / צילום: Gero Breloer, Associated Press

לשר הכלכלה ה גרמני פיטר אלטמאייר יש חזון. בחזונו הוא רואה טורבינות רוח בים הבלטי מייצרות מימן בתהליך אלקטרוליזה ממי הים ושדות סולאריים בדרום המדינה מזינים מפעלים המייצרים אותו ממימי הנהרות, כשאליהם מתווסף מימן המופק בתהליכים כימיים כתוצאה מכליאת הפחמן הדו-חמצני המשתחרר מתחנות כוח המבוססות על גז. כל המימן הזה נדחס ומובל למקומות שונים וזורם למפעלים בצנרת הגז שמרשתת את גרמניה, מניע כלי רכב ומשאיות שישתמשו בתאי דלק חדשניים על בסיס מימן, והופך את גרמניה למובילה עולמית בתחום שנחשב עד כה לפנטזיה - כלכלת מימן בלתי-מזהמת לסביבה.

החזון הזה רחוק. אולי יתממש בעוד 30 שנה, ואולי הרבה יותר. אבל החל מהשנה הוא נכלל לראשונה בתוכנית ממשלתית גרמנית - כחלק מהחוק להגנה על האקלים שהעבירה ברלין, שכולל גם השקעה עתידית מסיבית בתחום. גרמניה, לפי כל הסימנים, מהמרת על כלכלת המימן כחלק מהעתיד האנרגטי של המדינה, מה שעשוי להשליך על יצירת תחומי עסקים חדשים, פיתוחים טכנולוגיים, סובסידיות ממשלתיות ועוד. "אנחנו מעוניינים לשלוח מסר ברור לעולם, לפיו גרמניה עומדת להיות מספר אחת בפיתוח טכנולוגיית מימן", אמר אלטמאייר, חבר מפלגת ה-CDU שבשלטון ומקורב אישי של הקנצלרית אנגלה מרקל.

שימוש שנוי במחלוקת

עד כה, כלכלת המימן נחשבה לפרויקט עתידני שהשימוש בו שנוי במחלוקת. למרות שמבחינה כימית יכול המימן להיות מקור אנרגיה מופלא, משום שבתהליך שבו הוא נחשף לחמצן שבאטמוספירה משתחרר חום העשוי להיות מתורגם לאנרגיה, ותוצר הלוואי של התהליך הוא מים - הפרקטיקה בוששה מלבוא. כעת, עם התפתחות טכנולוגיות חדשות, ויחד עם השימוש ההולך וגובר באנרגיה סולארית ובאנרגיית רוח, שיכולות לייצר מימן כמעין "מאגר אנרגיה" שיוכל להפיק אנרגיה גם כשאין רוח או שמש, או במקומות מרוחקים, היא שבה ועולה על סדר היום.

החזון הזה הוא גם חלק מהשינוי המשמעותי שעוברת גרמניה בעשור האחרון בתחום האנרגיה. הכלכלה הגדולה באירופה נמצאת בעיצומו של שינוי מונומנטלי בתמהיל האנרגיה שהיא צורכת (Energiewende). מהות השינוי היא מעבר הדרגתי מייצור אנרגיה מיושן הכרוך בפליטות עתק של פחמן דו-חמצני, תוך כדי הימנעות מוחלטת מאנרגיה גרעינית, ועד להסתמכות כמעט בלעדית על אנרגיות מתחדשות. המטרה: להפחית את פליטת גזי החממה במטרה למנוע שינויי אקלים נוספים, וליצור הכנה לעתיד שבו דלקי המאובנים יאזלו או יהיו יקרים מדי לשימוש. כדי לעשות זאת, היא מהמרת על כלכלת המימן.

אנרגיה ישנה לצד חדשה בברגהיים, גרמניה / צילום: Martin Meissner, Associated Press

יחס עוין לאנרגיה גרעינית

אחת הביקורות הנפוצות על הקנצלרית מרקל היא שלא קיבלה המון החלטות משמעותיות במשך 15 שנות כהונתה. למעשה, אפשר לספור אותן על אצבעות יד אחת. אחת היתה ללא ספק ההחלטה לפתוח את הגבולות בקיץ 2015 ליותר ממיליון מבקשי מקלט, פליטים ומהגרים, אבל אחרת, מוקדמת יותר - היתה לשים קץ לייצור אנרגיה מכורים גרעיניים בגרמניה.

זה קרה כמה ימים בלבד אחרי אסון פוקושימה במרץ 2011 - שבו צונאמי, שנוצר כתוצאה מרעידת אדמה עזה שהתרחשה לחופי יפן, הביא לפגיעה חמורה בתחנת כוח גרעינית ששכנה על החוף, לפיצוץ שגרר שחרור חומרים רדיואקטיביים ברדיוס של עשרות קילומטרים, ולניסיונות שעדיין לא הצליחו למנוע דליפה מתמדת של מים רדיואקטיביים לאוקיינוס השקט. הכותרת של המגזין הגרמני "דר שפיגל" הציגה את רגע הפיצוץ בתחנת הכוח, לצד הכיתוב - "סוף עידן האנרגיה הגרעינית".

משפט זה הוכיח את עצמו בעיקר בגרמניה, שלה יחס עוין רב שנים לאנרגיה גרעינית (חלק מהאג'נדה של מפלגת "הירוקים" שהוקמה במדינה בשנות ה-80') ושהכינה עוד לפני הפיצוץ בפוקושימה תוכנית לסגירה הדרגתית של תחנות הכוח הגרעיניות. כמה ימים לאחר האסון, החליטה מרקל והקואליציה שבראשותה להאיץ משמעותית את התהליך, ולסגור תוך עשור את כל תחנות הכוח הגרעיניות של המדינה, שסיפקו ערב השינוי כ-25% מצריכת החשמל של המדינה.

באוגוסט של אותה שנה סגרה גרמניה שבע תחנות גרעיניות, ומאז היא מחסלת בהדרגה את התעשייה, שאמורה להפסיק לחלוטין בשנים הקרובות. בהתאם, בעשור האחרון ירד שיעור האנרגיה הגרעינית בתמהיל ייצור החשמל הגרמני, והוא עומד כעת על כ-13%. לעומת החסרונות הברורים של האנרגיה הגרעינית - החשש מתקלות, זיהום אפשרי, שימוש במים רבים ושמירת פסולת גרעינית באתרי הטמנה, היתרון שלה היא העובדה שהיא אינה משחררת פחמן דו-חמצני לאוויר. בעוד שצרפת ואפילו שבדיה ופינלנד, שמדברות גבוהה-גבוהה על הצורך להפחית פליטת פחמן דו-חמצני, מייצרות חלק גדול מהאנרגיה שלהן מאנרגיה גרעינית - גרמניה מתכוונת להפסיק עם ייצור אנרגיה זו (היא עדיין תייבא שיעור מסוים) עד 2022. 

הרוח הגרמנית

סובסידיות ממשלתיות אדירות

שילוב של סובסידיות ממשלתיות אדירות, ביחד עם הבשלת טכנולוגיות והוזלת מחירים הביאו לכך שאת האנרגיה הגרעינית בגרמניה החליפו אנרגיות מתחדשות - אנרגיית רוח, שמש, ביו-גז ואנרגיית מים (hydropower). בעיקר בצפון גרמניה, קשה לנסוע כמה דקות בכבישים מבלי להיתקל בחוות טורבינות רוח, והן אפילו מקובצות במאותיהן במים הרדודים של הים הבלטי. בדרום המדינה ובמערבה ניתן לראות חוות סולאריות לצד פאנלים המכסים מבני ציבור ובתים פרטיים, לאחר התחייבות של הממשלה לקנות מהם חשמל במחיר גבוה.

וכך, בחצי הראשון של 2019 עמד שיעור האנרגיות המתחדשות כחלק מייצור החשמל הכולל במדינה על 40%. כעת ניצבות על הכוונת כ-40 תחנות הכוח הפחמיות הפועלות במדינה, שבה גם יש תעשיית כריית פחם פעילה. רובן אגב, משתמשות בפחם חוּם (ליגנייט), היוצר את הזיהום ושיעור גזי החממה הרב ביותר. לפי הסכם קואליציוני על נסיגה הדרגתית מהשימוש בפחם, שהפך גם לסוגיה ציבורית, עד 2038 לכל המאוחר יבוא הקץ גם על ייצור חשמל מפחם בגרמניה. הגמילה מכוח גרעיני טרם הסתיימה, אבל במקביל לה אמורה להתרחש גמילה מפחם.

בעוד התהליך מתנהל היטב בתחום ייצור החשמל, ישנם שני תחומים עיקריים שבהם גרמניה עדיין תלויה בדלקי מאובנים - חימום ותחבורה. לא מדובר בתחומים מצומצמים. 40% מפליטת גזי החממה של גרמניה נעשית כתוצאה מחימום משקי בית, שעדיין נעשה ברובו על ידי דלק (25%) או גז (44%). בתחום התחבורה, גרמניה מובילה בשימוש בדיזל, שגם משחרר גזים רעילים לבני אדם בנוסף לגזי חממה.

אז במטרה להמשיך בשינוי הגרמני הפרו-סביבתי בתחום האנרגיה, סבורה הממשלה בברלין, וגם סוכנות האנרגיה הבינלאומית, כי יש להתמקד בכלכלת המימן. "ה-Energiewende הצליח היטב בתחום ייצור החשמל", אמר מנכ"ל סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) בתחילת החודש במהלך ביקור בברלין, "אבל כדי להגדיל עוד יותר את הנתח של תחום האנרגיות המתחדשות, הממשלה בברלין תצטרך לדאוג להרחיב את רשת החשמל שלה ולקדם טכנולוגיית מימן". 

גרמניה עוברת לאנרגיות מתחדשות

חוק לעידוד תעשיית המימן

זו הסיבה שהממשלה הגרמנית עובדת בימים אלה על חוק לעידוד תעשיית המימן במדינה, בניצוחו של אלטמאייר. החוק אמור להיות מוצג בימים הקרובים. לצד השקעה בחברות שיוכלו לפתח תאי דלק מסוג חדש, שיאפשרו לנצל מימן דחוס כסוג של דלק, לצד שיפור הדחיסה הרבה הנדרשת כדי לטפל במימן והובלתו בצינורות הגז הקיימים בגרמניה, מתמקדת הממשלה בבניית מפעלי אלקטרוליזה גדולים בשנים הקרובות.

לפי התוכנית של אלטמאייר, גרמניה תקים בעשור הקרוב תחנות אלקטרוליזה תעשייתיות שיספקו כ-3-5 ג'יגה-וואט. מדובר בשיעור נמוך מאוד מתוך האנרגיה המיוצרת בגרמניה, בין אחוז לשניים, אבל זו תהיה התחלה. בנוסף, רוב המימן שייוצר בגרמניה יגיע מאנרגיות מתחדשות, כמו טורבינות רוח שהחשמל העודף שהן מייצרות ישמש לתהליך, ולא כתהליך כימי סבוך שהבסיס שלו הוא מתאן, כפי שנעשה בתעשיית המימן בארה"ב. מימן מסוג זה נקרא "מימן ירוק", ולדברי שרת המחקר הגרמנית אניה קרליצ'ק - "מימן ירוק הוא הנפט של המחר, ומציג אפשרויות אדירות".

בינתיים, את התהליך דוחפים מבחוץ לוביסטים וחברות הממתינות לסובסידיות הממשלתיות בתחום. אחת מהן, Open Grid Europe, ערכה באחרונה סקר ציבורי בגרמניה שממנו עלה כי מרבית הנשאלים תומכים בטכנולוגיה זו, בעיקר משום שהיא אינה כרוכה בשחרור גזי חממה או גזים מזיקים. "עידן המימן התחיל כעת בגרמניה", אמר מנכ"ל החברה. לפי הדלפות ממשרד הכלכלה, גרמניה מתכוונת להוציא לפחות שני מיליארד אירו במסגרת החוק החדש לעידוד תעשיית המימן, שיוצג החודש.

האם מדובר במס-שפתיים?

חלק מהמבקרים אומרים כי מדובר במס-שפתיים, בתוכנית לא ריאלית שמשורטטת לעתיד הרחוק, בעוד בינתיים גרמניה רק יוצרת תשתיות שיאפשרו הובלת גז טבעי זול ומזהם (אם כי פחות מפחם) מרוסיה. פרויקט "נורד סטרים 2", למשל, היה אמור להכפיל את כמות הגז המובלת לגרמניה, ופחות או יותר גם להכפיל את הצריכה שלו במדינה - בין אם לחשמל או לחימום. לדברי אלטמאייר, "התוכנית היא להשתמש בגז טבעי רק כאמצעי גישור עד שגרמניה תפתח בעידן של גז מימן בלתי-מזהם".

סוכנות האנרגיה העולמית סבורה כי הפוטנציאל הרב ביותר בגרמניה, שבה כבר פותחו כלי רכב ניסיוניים המונעים במימן, היא בתחום התחבורה. "אם נצליח להוריד את העלות של מחיר מימן ל-9.5 אירו לקילו, יש לו סיכוי טוב להפוך לתחרותי מול דלק ודיזל", נכתב בדוח האחרון של הארגון על גרמניה.

עוד כתבות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות